Nieuws:

Nu in MSM 262 BANEN: Bowstring | Anschluss Wolf | Zettigheim: de verdronken treinbaan

Hoofdmenu

OEBR- redo Lammerthal

Gestart door oebr, 10 maart 2019, 17:41:25 PM

Michael

Wat een leuk en interessant filmpje, en wat een giga emplacement. Ik ga het filmpje nog eens vaker bekijken.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

oebr

wat heeft dit nu weer met Lammersvenn vandoen?

Wel, het gaat over 1992, we zien de br215 met Silberlingen naar de Eifel rijden, en uit Luik komen de Oostende, de Parsifal, enz...

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

#62
Hoe zag dat perron er nu eigenlijk uit? Ter plekke is er niet veel meer van over, maar in 1992 was het net netjes vernieuwd blijkbaar. Een foto van Yves Raoeljulien van de PFT (op 15 oktober reden ze er langs met een railbusje) uit dat jaar toont dat goed:




Voor het wissel is er eigenlijk geen plek op de modelversie (het zou ergens ter hoogte van dat wagonnetje moeten liggen) , maar verder kan de gelijkenis er wel mee door. Misschien de bielzen nog wat verdonkeren en het perron van wat fijner grind voorzien...



On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

regelmatig duiken er weer stukjes archief op, nu weer een interessante repo van een toeristische rondrit in de Eifel...


Goed voor het spotten van enkele details in Lammersdorf:









On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr


ook wel interessant, hoewel het geen detailbeeldjes oplevert...

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

ook van het bezoek dat de br41241 aan de Vennbahn bracht dook er de afgelopen weken nieuw archiefbeeld op, heerlijk...

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

en halverwege het filmpje zien we Lammersdorf ook even, en op 't eind een fijne blik in de remise...


On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

Lammersdorf en het leven zoals het er was:


On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

en nog eentje.
In '97 hing er nog een wit naambord tegen de zijgevel,
en op het linkse perron stond het afstandsbaken. To do-lijstje...


On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

#69
de laatste loodjes...

Een deel van de elektronische sturing van het baantje wordt momenteel aangepakt.

een niet te onderschatten element hierin is de verwezenlijking van een bloksysteempje dat de twee lijnen  48 en 45 moet controleren ( een stukje vennbahn vanaf het fictieve Sourbach, een stukje Eifelquerbahn vanaf fiddle yard Jünkerath -  in het echte lammersdorf passeerde alleen de eerste uiteraard, om op het shelf-layout dat Lammersvenn uiteindelijk is wat meer verkeer te veroorzaken is de splitsing die normaal in Weywertz lag geografisch wat verschoven  ;D , en zo is het ook te verklaren waarom er zowel SNCB als Bundesbahn mat arriveert, iets wat ook in Raeren voorkwam).

Beide lijnen waren enkelsporig en worden in dit geval beheerd met AEG-blokkasten zoals dat in België, Nederland en Duitsland gebruikelijk was.  Tussen de drie landen bestond wel wat verschil in het gebruik en de interpretatie van de kasten. Ook hier neem ik een loopje met de realiteit in die zin dat ik de Nederlandse wijze van bedienen combineer met de Belgische nomenclatuur.

Recent publiceerde Patrick de NMBS-voorschriften in het Nederlands:

ARS II  titel V

In Lammersvenn gebruik ik echter de Franstalige versie:

RGS II - titre V


De werking van zo'n blokkast was in het echt gebaseerd op elektromotoren die pennetjes tilden en zo via een mechanisch versleutelingssysteem het bedienen van hendels al dan niet mogelijk maakten. De motoren werden dan weer met behulp van een dynamo in het corresponderende seinhuis geaktiveerd.
Je zou ook in model zoiets kunnen realiseren, bvb met servo's die ingrijpen op een interlocking van bvb. Modratec - maar dat zou al een hobby op zichzelf worden.

In Lammersvenn wordt het ABC-systeem van Lenz ingezet om de correcte opvolging van seinen af te dwingen. De remsecties worden al dan niet door relays vrijgegeven onder de controle van Arduino-bordjes.
Het is dan ook logisch om diezelfde bordjes in te zetten voor de realisatie van het baanbloksysteem.

Ik vrees dat wie gewoon maar wat treintjes wil laten rijden zal huiveren bij het verder lezen van dit draadje.
Zeker wie zoals vader Adams al eens enkele Lionels tegen mekaar wil laten knallen zal dit soort beveiliging niet echt appreciëren. Maar mij lijkt het wel geinig om netjes de voorschriften te volgen en pas een sein open te zetten wanneer de veiligheid van het verkeer gegarandeerd is.

Nu, op de echte Vennbahn werd dit bloksysteem in realiteit in de 90ies niet toegepast. De dienstleider liet een beperkt aantal bewegingen toe en zag de hele lijn als 1 blok waarbinnen op zicht gereden werd. Maar in model zijn er Preisers genoeg om alle blokposten te bemannen newaar. 

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992