Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Ooit zal het klaar zijn... => Topic gestart door: oebr op 10 maart 2019, 17:41:25 pm

Titel: OEBR- redo Lammerthal
Bericht door: oebr op 10 maart 2019, 17:41:25 pm
Voor het vervolg op 't draadje 'Pont Des Allemands' nog even geduld (of 't  TMM-forum),
voorlopig steek ik m'n energie in Lammerthal. Zoals ik vorige week al vertelde heb ik daar
de hakbijl in gezet, niet om het kapot te maken maar net om het naar voortgeschreden inzichten
eens te vernieuwenen op het niveau te brengen van de ook al mooi vernieuwde Lenz-dcc-aansturing.

Zoals de naam al liet vermoeden is Lammerthal gebaseerd op Lammersdorf Bahnhof,
een stukje Vennbahn ter hoogte van Simmerath. Nu ja, gebaseerd. Het leek er van ver op.

Met slechts 20cm diepte zal er nog steeds meer niet dan wel kloppen, maar in beperkte mate
gaat het baantje toch de sfeer en enkele blikvangers gemeen hebben met het origineel waar nu
amper nog iets van terug te vinden is.

In 2001 reed er nochtans nog wel eens een treintje voorbij.

(http://www.diesellok.lu/nohab/lux/venn/Lammersdorf.jpg)
http://www.diesellok.lu/nohab/lux/venn/Lammersdorf.jpg


En 20 jaar eerder was er zelfs geregelde trafiek, met baanwachters

(http://home.kpn.nl/f2hrajhamoen482/v_b724max.JPG)
http://home.kpn.nl/f2hrajhamoen482/v_b724max.JPG

Het baanplan was dat van een simpel passeerstationnetje (de Vennbahn was in die tijd immers al lang terug
op enkelspoor gebracht.)

(https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/1001bfb1-b0cc-4ec1-b72b-3f015f6d0153.jpg)
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/1001bfb1-b0cc-4ec1-b72b-3f015f6d0153.jpg


Van dat plannetje blijven alleen de twee passeersporen over in Lammerthal, de industriële aansluiting op Junkers
valt weg.

En dit :

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/lammer2.jpg)

moet dan wel eerder dit worden:

(http://home.kpn.nl/f2hrajhamoen482/v_b725max.JPG)
of iets meer in de sfeer van de 90s:
(http://bp1.blogger.com/_LcDIqvQ5-rc/RqfNhwGxk1I/AAAAAAAAAYU/74ch0nxM8dg/s320/DSCN2760.JPG)

Veel aanpassen wordt het dus niet, maar er komt in elk geval een half relief van dat wachthuisje en een stukje perron.
Een gesneuveld dwergsein wordt voorbeeldgetrouw vervangen door een groot sein.

In de richting van Roetgen is in werkelijkheid nog een mooi stukje Vennbahn te rijden vooraleer het depot Raeren bereikt wordt.
In Lammerthal daarentegen volstaan enkele centimeters om een sterk gereduceerd verenigingsdepot te bereiken.

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/lammer1.jpg)

Dat stukje ligt er wel al, maar is aan restauratie toe, de ravage na drie keer wissels vervangen is aanzienlijk.

De nieuwe poging ga ik hier binnenkort documenteren, want de wissels gaan buitenboords met servo's aangestuurd worden,
buiten de scenery - dus zonder risico op een herhaling van de beschadigingen wanneer er een servo of motor het zou begeven.

De mogelijkheid om deze redo te doen is er ondermeer gekomen door de beschikbaarheid van goedkope elektronica.
Remschakelingen via relais, seinen aansturen met arduinootjes, enz maken het mogelijk om de aansturing te decentraliseren.
Geen stroomleidingen meer vanaf een centrale eenheid (die blijft wel dienen als power supply ) maar alleen nog datalijntjes naar
lokaal aangestuurde servo's, enz...  een mens wordt slimmer he, en z'n baantje mooier.

wordt dus vervolgd...










Titel: Re: OEBR- redo Lammersvenn
Bericht door: oebr op 17 maart 2019, 13:03:44 pm
Ooit eens op een MSM-expo een minibaantje gezien (het ging over een brug over het kanaal in Brussel) dat niet alleen aan de voorzijde
magnifiek was, maar ook aan de achterzijde subliem uitgevoerd was, zeker voor wie houdt van mooie elektronica.

Lammerthal zal er zo mooi niet uitzien, maar streven naar die perfectie is een nobel streven.

De bekabeling en elektronische back end van dit salonbaantje wordt dan ook nog eens opnieuw gedaan,
niet in het minst als experiment en/of voorbereiding van andere baantjes als PDA.

Elektronische schakelingen gaan goed bereikbaar in de buurt van de dienstzones opgesteld worden (ipv in een centrale eenheid
die via heel veel kabeltjes hetzelfde gebied moest bedienen) en stofdicht in cases ondergebracht worden.

Lammerthal telt 2 depotspoortjes ( 3 en 4) en 2 opstelsporen ( I en II ) die elk best wel al wat omkadering vergen.


(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/lam34.jpg)

Het depot wordt met vier ABC-remschakelingen (hier weergegeven met pijltjes) beschermd tegen al te voortvarend rondrijden.
Naar links toe (in een loodsje) wordt sowieso geremd, alleen in kleine beweging is het mogelijk om eventueel wat verder naar links te rijden.
Uit de loods rijden kan ook op normale snelheden, maar naar de wissel 21 toe wordt in sectie B naar rechts toe geremd.
De remschakelingen zijn hier echter overbrugd met relais die aangestuurd worden door de stand van het wissel.
Een lok kan dus alleen in DCC rangeermodus een verkeerd liggend wissel berijden, de machinist is dan de dommerik.

Onderaan het bedradingsschema is nog voorzien in relais die toelaten om de sporen stroomloos te zetten, bij wijze van test gaan
detectoren ook de bezetting van de sporen kunnen vaststellen (het display zal bij stroomloze sporen ook bezet aangeven -
maar die koppeling wordt elders gemaakt). Op dit moment zijn die detectoren nog in ontwikkeling, maar ze zullen in een extra case
bij deze case geplaatst kunnen worden.

De stuursignalen die sporen al dan niet stroomloos schakelen gaan ook de verlichting in de loods schakelen. Dat is misschien bizar,
maar ipv een ledje op een schakelbord te zetten leek het me aardig om de indicatie zo uit te voeren. Brandt er licht in de loods,
dan kan er iemand de aanwezige loks bedienen, en anders niet  ;D

De bediening van sporen 1 en 2 (allez, I en II)  ziet er gelijkaardig uit.

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/lam12.jpg)

In de richting van het depot (naaar links) worden de remsecties al dan niet overbrugd naargelang de stand van wissel 22,
naar rechts toe (in de richting van de Vennbahn) zijn het wissel 23 EN ook de stand van de uitrijseinen die bepalen of
een DCC lok in grote beweging kan aanzetten of niet.
De logica die deze combisignalen levert zit in een andere case.
Onderaan valt nog op dat spoor I eventueel ook stroomloos gezet kan worden, dat is met de garagefunctie voor enkele wagens in het achterhoofd.

Bij sppor 2 is dat niet voorzien.


wordt vervolgd met wat foto's bnnenkort.








Titel: Re: OEBR- redo Lammerthal
Bericht door: oebr op 07 april 2019, 14:50:32 pm
een beetje vordering in de reconversie van Lammerthal.
Hoewel de meeste sturingen gedecentraliseerd worden blijft een stukje wel in een centrale eenheid.
Daar zit uiteraard de powersupply bij, de dcc-centrale (er is er een kleintje voorzien om stand alone toch
een multimaus aan het werk te kunnen zetten) en ook de aansturing van ontkoppelaars, wissels en seinen.
Omdat ze toch voorhanden waren wordt dat gedaan met SD34 pcb'tjes van Tams,
dit keer best wel naar m'n eigen tevredenheid in de aanslag...

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/lam-cu-sd-1.jpg)
Ook een plekje gevonden voor een 'sniffertje' dat de signalen van de lokale dcc-centrale
vertaalt naar een zwaardere centrale wanneer die mee speelt.



Ik had enkele stroken koperfolie gekregen en die blijken best de test goed te doorstaan.

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/lam-cu-sd-2.jpg)


wordt vervolgd...
Titel: Re: OEBR- redo Lammerthal
Bericht door: oebr op 13 april 2019, 12:10:01 pm
https://we.tl/t-QXYc75hxQy (https://we.tl/t-QXYc75hxQy)

tijdelijk linkje naar een filmpje op fb, met ondermeer een stop in Lammersdorf...
Slechts geldig tot 20 april.
Titel: Re: OEBR- redo Lammerthal
Bericht door: oebr op 13 april 2019, 15:49:25 pm
(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/lamnewdcp.jpg)

Waar voorheen ontkoppelaars bediend werden door een geheugendraadaandrijving (J. Le Plat)
komen voortaan servootjes in actie. 

Titel: Re: OEBR- redo Lammerthal
Bericht door: Michael op 13 april 2019, 16:26:30 pm
He Red, ik ben een tijdje niet op het forum geweest en dan heb ik weer eens een heel verhaal te lezen, jammer dat er alleen maar lezers zijn ik vind dat je lekker bezig bent, ik weet dat je al een hele tijd met deze baan bezig bent, dan weer eens wat anders maar het komt steeds weer terug, leuk, ik blijf het volgen. Hopelijk tot binnen kort weer eens.
Titel: Re: OEBR- redo Lammerthal
Bericht door: steamdriven op 13 april 2019, 21:01:20 pm
Inderdaad interessant!
Mijn allereerste idee naar waar ik naartoe wou toen ik besloot om te herbeginnen was een getrouwe reproductie van Rearen na WOII. Maar zelfs in N werd dat een enorm project en waarschijnlijk boven mijn mogelijkheden. Ik heb het dus maar (tijdelijk?) laten varen. Maar het blijft me ten zeerste boeien en ga dan ook weer met plezier deze thread volgen..
Titel: Re: OEBR- redo Lammerthal
Bericht door: oebr op 13 april 2019, 21:54:27 pm
Merci Michael.

Dit forum heeft wat bloedarmoede qua projectjes die getoond worden, door ook wat te posten
probeer ik een duit in het zakje te doen he, en ik weet dat jij de vorderingen graag volgt.
Meer ambities qua publiek zijn er niet hoor ;-)

Op dit moment behelst Lammerthal veel solderen eigenlijk, de centrale eenheid (een dcc-centrale met wat toeters en bellen eromheen)  is bijna af, nog wat frontplaatjes die pas geverfd liggen te drogen, en dan zal de eenheid zo goed als klaar zijn.
Een extraatje wordt nog een voeding met 7V voor de Arduino's die lokaal opgesteld de spoorapparaten bedienen.
(ik moet m'n eigen theorie trouw blijven he ;-) )
Maar gemakshalve heb ik die bij Jack & Co besteld, dus geduld oefenen is aan de orde.

Raeren ? Ah dan zal deze foto je wel iets zeggen Bart:

(http://www.belgie-belgique-belgien.be/msm/6077lmthl.jpg)

Het oostelijke uiteind van Lammerthal is zo'n beetje een mini-Raeren.
En de loods moet dienen om enkele Vennbahn-VoE loks onderdak te bieden.
Ik zeg bewust enkele want 4 diesels, een stomer en 2 Köfjes geraken allicht niet in dit loodsje.

Nu, in Lammerthal regent het niet, de kans bestaat dan ook dat er enkele buiten zullen slapen
voor de loods. Uiteindelijk is er (voorlopig) in loods + koer plek voor 5 loks.
Rijtuigen krijgen spoor 1. Spoor 2 en een plekje op de koer staan ter beschikking van enkele goederentreinen (caboteurs,
meestal duitse loks genre 212, 215 of 290 en zodra die er eens komt een belgische 84)) die
hier kop moeten maken. En zo zal een rustig stationnetje met slechts 2 sporen al gauw een heel druk geval worden,
maar welke modelspoorder vindt dat erg ?

Dus je idee om iets als Raeren na te bouwen kan je gerust comprimeren tot de essentie.

De foto getuigt wel niet van de reële toestand, door de werken is helaas het grindveld wat gesneuveld.
Over enkele weken volgt dan de uitdaging om er weer iets als dit hier van te maken.

Titel: Re: OEBR- redo Lammerthal
Bericht door: loebaske op 14 april 2019, 07:08:54 am

Een mooie foto, een totaal plaatje
Titel: Re: OEBR- redo Lammerthal
Bericht door: doomslu op 14 april 2019, 08:58:46 am

Een mooie foto, een totaal plaatje
Ja, net echt.
Titel: Re: OEBR- redo Lammerthal
Bericht door: ACFI op 14 april 2019, 09:22:34 am
https://we.tl/t-QXYc75hxQy (https://we.tl/t-QXYc75hxQy)

tijdelijk linkje naar een filmpje op fb, met ondermeer een stop in Lammersdorf...
Slechts geldig tot 20 april.

Bedankt voor het filmpje over de Vennbahn zaliger. Heel veel nostalgie, met een vleugje Vangelis.

Ook een beetje woede over alweer een stuk geschiedenis dat verloren gegaan is terwijl men er stond op te kijken.

ACFI
Titel: Re: OEBR- redo Lammerthal
Bericht door: oebr op 14 april 2019, 15:16:54 pm
Oef !

't Is wel een hobby, maar soms moet het ook een betteke vooruit gaan.
Een onverwacht puntje in de redo van Lammerthal was het vernieuwen van de centrale eenheid.
Oorspronkelijk zat daar alles van voedingen, sturingen en logica in verzameld, maar dat werd
zo'n onoverzichtelijk kluwen van draadjes dat ik uiteindelijk van m'n hart een steen heb gemaakt en er alles
uit gesloopt heb.
Nog meer werk, maar dat ligt nu gelukkig achter de rug, met een veel properder resultaat.
Hier kan ik wel mee leven...

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/lam-new-cu-2.jpg)(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/lam-new-cu-1.jpg)(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/lam-new-cu-3.jpg)

In de eenheid (in het HD-vak) zit een Roco-centraleke dat sowieso voor de bediening van wissels moet dienen, en eventueel ook de baan kan
voorzien van DCC wanneer m'n Lenz-centrale niet beschikbaar is.
Verder de al eerder getoonde SD34 decoders en een flink pak draadverbindingen.

Die komen aan de voorzijde uit op enkele displays. Verder daar ook nog xlr-aansluitingen voor multimuizen, en voor xpressnet...

Titel: Re: OEBR- redo Lammerthal
Bericht door: jakke op 14 april 2019, 16:24:42 pm


Off topic

https://we.tl/t-QXYc75hxQy (https://we.tl/t-QXYc75hxQy)

tijdelijk linkje naar een filmpje op fb, met ondermeer een stop in Lammersdorf...
Slechts geldig tot 20 april.

Dank voor het filmpje of toch zeker het voornemen want niet bereikbaar voor mij . Of ligt de oorzaak aan mijn toestel ?Bij klikken op de link gaat wetransfer open , na klikken op downloaden deze melding :

C:\Users\Jan\AppData\Local\Temp\r82Rlzbd.mp4.part kon niet worden opgeslagen, omdat het bronbestand niet kon worden gelezen.



Titel: Re: OEBR- redo Lammerthal
Bericht door: oebr op 30 juni 2019, 15:58:18 pm
Nu alles toch open ligt was het een goeie gelegenheid om Lammerthal nog dichter bij het voorbeeld Lammersdorf te brengen.
Ondermeer de horizon (de achtergrond zeg maar) mag best wel vernieuwd worden, en het maken wordt een testcase voor
de heel zichtbare achtergrond van de PdA.
Enfin, op naar Lammersdorf dus, en wat markante dingen optekenen...

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/saf1.jpg)

Misschien moet de naam van dit baantje toch maar wat meer lokaal, denk dat ik er iets als Lammersheim of Lammersvenn van zou kunnen maken
om de verwijzing naar het Oostenrijkse te vermijden en dichter bij dat 'Dorf' uit te komen.  Het huis op de achtergrond staat in de straat 'Im Mittelvenn',
de keuze dringt zich dus in feite een beetje op...  ;D



het inrijsein D5 ziet er nog patent uit...
(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/saf2.jpg)(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/saf3.jpg)

het uitrijsein richting Sourbrodt daarentegen...

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/saf4.jpg)

Dat sein wordt voorzien op de modelversie.


Nieuw in model worden de perrons, randen zijn simpele betonplaten...

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/saf5.jpg)

Veel is er niet meer te herkennen. Het hulpspoor 2 is nu een fietspad,
het oude spoor 1 is nog te herkennen aan de wat groenere strook...

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/saf6.jpg)

In tegenstelling tot wat ik aanvankelijk dacht is er best veel bebouwing nabij dit spoor.
Gelukkig toeval is de helling meteen achter het talud, kan helpen om de slechts 8 cm
die het spoor van de achtergrond scheiden geloofwaardig vorm te geven.

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/saf7.jpg)

Waar plek is kunnen wat oude daken uit de scrapbox misschien wel gerecupereerd worden, interessante vaststelling...

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/saf8.jpg)

Leuke vaststelling is dat het enige nog geredde stukje baan best wel qua sfeer aansluit bij de werkelijke vegetatie...

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/lammer4.jpg)


Titel: Re: OEBR- redo Lammersvenn
Bericht door: oebr op 09 juli 2019, 19:58:29 pm
eindelijk weer wat beweging in Lammersthal... euh, Lammersvenn

De servomotoren voor 2 wissels en 4 ontkoppelaartjes instellen en monteren.

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/lamserv1.jpg)

Om de juiste uitwijkingen te bepalen dol ik wat met een arduinosketchke.
Dat levert op 4 pinnetjes de verschillende uitwijkingen, een middenstand en een
heen-en-weersweepje. Voor wie het ook eens wil proberen...


#include <Servo.h>

int servoPin3 = 3;
int servoPin9 = 9;
int servoPin10 = 10;
int servoPin11 = 11;

int topAngle = 70;  // insert top Angle here (lower than bottom angle, min 0)
int bottomAngle = 110; // insert bottom angle here (higher than top angle, max 180)


 
Servo servo9;  // servo positioned to top angle
Servo servo10;  // servo sweeps between top and bottom angles
Servo servo11;  //servo positioned to bottom angle
Servo servo3;  // servo positioned halfway between top and bottom angle
 
int angle = topAngle;   // servo position in degrees
 
void setup()
{
  servo9.attach(servoPin9);
    servo10.attach(servoPin10);
      servo11.attach(servoPin11);
        servo3.attach(servoPin3);
       
    pinMode(LED_BUILTIN, OUTPUT);
}
 
 
void loop()
{
  servo3.write((bottomAngle - topAngle)/2 + topAngle);
 
  // scan from 0 to 180 degrees
  for(angle = topAngle; angle < bottomAngle; angle++) 
  {                                 
    servo9.write(bottomAngle);               
    delay(15); 
        servo10.write(angle);               
    delay(15);   
        servo11.write(topAngle);               
    delay(15); 
     
     digitalWrite(LED_BUILTIN, HIGH);
                     
  }
  // now scan back from 180 to 0 degrees
  for(angle = bottomAngle; angle > topAngle; angle--)   
  {                               
    servo9.write(bottomAngle);               
    delay(15); 
        servo10.write(angle);               
    delay(15);   
        servo11.write(topAngle);               
    delay(15);   

   digitalWrite(LED_BUILTIN, LOW);
  }
}


De uitwijkingen hangen uiteraard af van de toepassing, een daarvan is de redo
van wissels 21 en 22.

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/lamserv2.jpg)

Daar werden de veertjes uitgehaald, de tongen van vastgesoldeerd (en de nodige verbindingen
naar de ringleiding uiteraard ook voor voorzien) en de stelstangetjes werden voorzien
van M1 schroefjes die gemonteerd zitten op een servoboompje onder het wissel.

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/lamserv3.jpg)

Een zoveelste manier om wissels om te leggen lijkt het wel, maar ik ben na heel veel gesukkel op
deze methode gekomen. De schroefjes werden verzegeld zodat ze niet loskomen, en de servo
staat een heel eind verder op een goed bereikbare plek opgesteld. Een plastic stelstangetje brengt
de beweging van de servo over op het hefboompje.
Dankzij dat hefboompje wordt de benodigde uitwijking verdubbeld naar een goeie 7 tot 8 mm
wat toelaat om toch een servo-uitwijking van pakweg 40 graden te benutten.
Er zullen uiteraard betere motoren en servobeugeltjes bestaan, maar ik wou geen gepruts
onder de wissels meer. Het naar buiten brengen van de beweging (naar analogie met de echte
wisselbedieningen in de jaren stillekes) was de hoofdreden om deze techniek toe te passen.
Titel: Re: OEBR- redo Lammersvenn
Bericht door: oebr op 14 juli 2019, 15:49:05 pm
De koer voor het loodsje van Lammersvenn (eigenlijk een mini-versie van de koer van Raeren)
wordt aangepakt.

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/lamredo-1.jpg)
(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/lamredo-4.jpg)

Zo'n foto is wel interessant want toont bvb goed dat er heel wat vers gras mag groeien :-)
En dat het kurkbed een donker tintje mag krijgen.

De sandwich met de wisselbediening is zo goed als klaar en komt ook op z'n plek
voor de koer te liggen.

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/lamredo-2.jpg)

Voor de bediening van de servo's wordt een uno ingezet, het 'shield'  is ook in voorbereiding.
Modelbouw is elke dag bijleren, en dat geldt ook wat ervaring opdoen ivm pcb's frezen betreft.
Een eerste poging was wat minder, maar de tweede uitdraai ziet er goed uit.

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/lamredo-3.jpg)

way to go, wordt vervolgd...
Titel: Re: OEBR- redo Lammersvenn
Bericht door: oebr op 24 juli 2019, 13:39:41 pm
(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/lammersvenn-staza1.jpg)

hooray, na lange tijd is Lammersvenn weer volledig bespoord.
still to do:
Bielzen en rails weatheren, contact testen, aansluiten op de centrale eenheid (dcc sturing), achtergrond aanbrengen, scenery verzorgen.
Laat de hittegolf nog maar effe voortduren...
Titel: Re: OEBR- redo Lammerthal
Bericht door: steamdriven op 24 juli 2019, 17:45:33 pm
Dat gaat mooi in orde komen!
Titel: Re: OEBR- redo Lammerthal
Bericht door: Michael op 27 juli 2019, 09:59:52 am
Red in actie, bedankt voor de uitleg en de mooie plaatjes.
Titel: Re: OEBR- redo Lammerthal wordt meer en meer Lammersvenn
Bericht door: oebr op 28 juli 2019, 16:24:58 pm
Soms mag het al eens mee vallen ook he.
Dit weekend is het zover.  8)

Het prototype van een Uno connectie-print  blijkt perfect te passen.
Er zijn nog wel enkele verbeterpuntjes, maar de prototypes die al gemaakt zijn kunnen
allemaal op Lammersvenn ingezet worden, makes me happy  :D

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/lam-staza2.jpg)

De Uno zit op z'n kop op het shield, normaal wordt een sandwich gemaakt waarbij het shield boven op de Uno geprikt wordt,
maar deze methode spaart heel wat ruimte in de hoogte en de galvanische connecties zijn eigenlijk ook beter.


Een andere meevaller is de achtergrond. Hoewel de kleuren niet getrouw uit de printer rollen vind ik
de afdruk toch geslaagd.

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/lam-staza3.jpg)

Er komt uiteraard nog heel wat vegetatie voor, de achtergrond moet alleen maar door het gebladerte schemeren.
De kruinen geven al een hint dat de achtergrond naar beneden toe afneigt, net als in de werkelijkheid on site.

Het leuke is dat de lucht effectief ter plekke werd gefotografeerd enkele weken geleden,
net op die dag dat er geen wolkje aan het zwerk te bespeuren viel.

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/lam-staza4.jpg)

Goeie test voor en voorbereiding op Pont Des Allemands.

Titel: Re: OEBR- redo Lammerthal wordt meer en meer Lammersvenn
Bericht door: oebr op 11 augustus 2019, 11:10:44 am
drie van de vijf wissels op LMV waren nog uitgerust met wisselmotoren.

Die worden ook vervangen door servo's, maar met behoud van de mechaniek.
Alleen had 1 van die mechaniekjes het begeven, en de enige manier om de scenery te redden
werd het graven van een serieuze put...

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/lam-staza5.jpg)

efkes stress wel, maar ondertussen ziet het er naar uit dat een nieuwe hefboommechaniek
relatief makkelijk in de plaats gemonteerd zal kunnen worden.


Ook de oude bedrading gaat er aan geloven, gelukkig zit de kabel naar de controle-unit
met suikertjes op de oude bedrading. Makkelijk om alles terug te vinden
en deftig op de nieuwe bedrading te solderen.

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/lam-staza6.jpg)

we weten weer wat doen op mindere zomerdagen...

Titel: Re: OEBR- redo Lammerthal
Bericht door: Michael op 11 augustus 2019, 17:19:32 pm
Red dat je nog wijs wordt uit die spaghetti, wel tof dat je tussen alle bedrijven door tijd maakt om verder te werken aan Lammerthal.
Titel: Re: OEBR- redo Lammerthal
Bericht door: oebr op 12 augustus 2019, 11:03:45 am
ik moet wel Michael,
heel m'n living staat overhoop  8)

Die spaghetti is gedocumenteerd hoor,
valt dus wel mee om er de weg in te zoeken..

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/lam-redo09.jpg)

Maar het begint er steeds beter uit te zien.
Die put is ondertussen ook een gat in het bos geworden,
de servo gaat achter of in de wand moeten komen.
Enkele constructies geprobeerd om de beweging naar voor te brengen,
maar zonder breken lukt dat nooit zoals het hoort.
Dan maar op deze manier he.
Ik zal er een huisje over zetten om het te camoufleren,
in werkelijkheid staan er immers ook gebouwtjes nabij het tracé...
 ;D

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/lam-redo10.jpg)

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/lam-redo12.jpg)

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/lam-redo11.jpg)

Titel: Re: OEBR- redo Lammersvenn
Bericht door: oebr op 30 oktober 2019, 12:15:22 pm
fototoestel stuk gekregen (tijdens een storm op bezoek gaan bij de wereldberoemde offshore radiozender Caroline is een avontuur, en heeft soms destructieve gevolgen  ;D), ik ga het dus voorlopig bij tekeningen houden wat de vorderingen van de redo betreft.

Een belangrijk aspect van deze renovatie is het lokaal maken van de elektronica die de baan en de spoortoestellen aanstuurt.
Om de schakelingen bereikbaar te houden heb ik er voor gekozen om de units in kleine kunststof cases onder te brengen.
De frontjes kunnen dan meteen ook dienen als displays, op enkele ledjes meer of minder komt het toch niet aan en het ziet er wel cool uit. En het is meteen ook makkelijk om te verifiëren of de DCC-bevelen effectief uitgevoerd worden zonder dat je naar de baan moet lopen om bvb de stand van een wissel na te gaan.

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/lam-units-fronts.jpg)

Uiteindelijk zitten er heel wat kastjes onder de baan. In het geval van spoortoestellen zitten er arduino's in,
in de andere cases meestal relaisschakelingen en/of ABC-remschakelingen (bvb Lenz BM1 en clones).

Een specialleke zijn de blokkasten die in een wat modernere uitvoering dan in werkelijkheid in Lammersvenn
opgesteld worden. Een meer gelijkende uitvoering van de blokkasten is ook in voorbereiding, maar aangezien
ik hier alles - ook bvb de blokkasthendels - met een multimuis wil bedienen moesten de knoppen gevirtualiseerd
worden.

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/lam-units-front-blocksystem.jpg)

Zoals in werkelijkheid ook wel eens gebeurde werd van de drempelkast een veld gemaakt (de standaard kasten
waren voor blokposten voorzien, en telden 2x2 velden - een bloksysteem voor enkelspoor heeft echter 3 velden
nodig en men liet dan bij gebruik van zo'n standaard kast gewoon het vierde veld ongebruikt, tenzij de aparte drempel
schakeling die normaal boven het controleveld werd opgesteld ook in de kast werd ondergebracht).
De stand van de knoppen (in realiteit relais die met dcc aangestuurd worden) worden met witte ledjes
weergegeven.  De wekkerbel ga ik ook weglaten (de buren, je weet wel...), een blauw ledje speelt substituut.

Om hier toch wat nerdy stuff op het forum te kunnen droppen zal ik weldra ook de schakelingen toelichten
in het vervolg van dit draadje  8)




Titel: Re: OEBR- redo Lammerthal
Bericht door: Gerolf op 30 oktober 2019, 14:49:30 pm
Bijzonder  :)
Titel: Re: OEBR- redo Lammerthal
Bericht door: oebr op 30 oktober 2019, 15:10:13 pm
 :)

vooral de blokkasten veronderstel ik?
Het idee van aparte kastjes zag ik ooit bij een minibaantje,
was wel proper en mooi, en aangezien de baan hier gewoon in de woonkamer staat
moet ik draderij zien te beperken en bovendien vermijden van onder de baan te moeten kruipen,
wat in de vorige uitvoering helaas nogal eens nodig was..
De blokkasten zal ik binnenkort in een apart draadje beschrijven.
Het idee is dat een station toestemming vraagt aan de bestemmeling
om een trein te mogen laten vertrekken, en dat het baanvak door beide
stations samen bewaakt wordt. Een ingenieus systeem dat - zelfs vandaag nog
bij bvb de museumlijn in Simpelveld (die geven daar zelfs les over) - verhindert
dat een trein zonder wederzijdse toestemming op een spoor zou geraken.
Een beetje #metoo avant la lettre, à la façon Siemens...
Titel: Re: OEBR- redo Lammerthal
Bericht door: oebr op 28 december 2019, 16:57:16 pm
Wanneer Lenz een BM1 aanbeveelt als remmodule wordt steeds aanbevolen om
de diodeschakeling op de stroomtoevoer naar de rechtse rail in de rijrichting te plaatsen.
Er zijn echter nog 3 mogelijkheden om de schakeling toe te passen.

Meteen de schakeling een groene en een gele kant toegewezen, kwestie van het overzicht te kunnen bewaren.
Eens op een pcb'tje gesoldeerd is het niet altijd zonder meer duidelijk welk pinnetje welke kant vertegenwoordigt.

Onderstaand blad is een reminderke voor mezelf, maar ter algemeen nut ook online hier..


(http://belgie-belgique-belgien.be/oebr/msm/bm1-ezelsbruggetje.jpg)
Titel: Re: OEBR- redo Lammerthal
Bericht door: oebr op 05 januari 2020, 13:31:44 pm
Solden, dus veel solderen ?

Kleine aanpassing van enkele circuits, sommige relaismodules werken alleen met LOW
als aansturing, kan dan maar beter de standaard worden.

(http://belgie-belgique-belgien.be/oebr/msm/lammersvenn-circuit3-4.jpg)

(http://belgie-belgique-belgien.be/oebr/msm/lammersvenn-circuit1-2.jpg)

en dit gaan we ook proberen...
Lammersvenn is uiteindelijk ook een proeftuin voor andere OEBR-layouts.

(http://belgie-belgique-belgien.be/oebr/msm/lammersvenn-occupation.jpg)

Titel: Re: OEBR- redo Lammerthal
Bericht door: Michael op 05 januari 2020, 20:05:05 pm
Red, dankzij deel 1 van mijn cursus elektronica begrijp ik de eerste twee tekeningen, wellicht moet ik eerst nog deel 2 en 3 afronden om de derde tekening te begrijpen.
Maar leuk dat je er weer een beetje lol in hebt om er mee door te gaan.
Titel: Re: OEBR- redo Lammerthal
Bericht door: oebr op 11 januari 2020, 00:27:52 am
Voor de zomer had ik al foto's gepost van de Lenz-centrale die ik voor alle baantjes klaar hou.

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/lenz-ps100-f.jpg)(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/lenz-ps100-b.jpg)

Terwijl ik in een schematieke toestand verkeerde ondertussen ook even de opbouw op papier gezet
(vooral als reminder voor mezelf, maar misschien is er ook wel een lezer die er wat inspiratie in herkent)

(http://belgie-belgique-belgien.be/oebr/msm/oebr-lenz-unit.jpg)

In plaats van allerlei losse deeltjes en doosjes mee te zeulen, heb ik ze dus in 1 ikea-kastje gemonteerd,
en een deel van de ins en uits op de achterzijde beschikbaar gemaakt:
Meerdere DCC-uitgangen, diverse xpressnet-inprikpuntjes (zowel passief als actief), de doorlus naar eventueel additionele boosters en een jack om een noodstop op aan te sluiten.

Titel: Re: OEBR Servotester
Bericht door: oebr op 15 februari 2020, 11:06:24 am
een nieuwe stap in de redo van Lammersvenn is alweer een stukje elektronica...

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/servocalibrator.jpg)

Deze servocalibrator had ik nodig om de uitwijkingen van de servo's die voortaan wissels en decouplers gaan bedienen precies te bepalen. De uitgelezen waardes worden achteraf in de aanstuursoftware opgenomen en leggen dan precies de limieten vast waartussen de servo nog mag bewegen. In het geval van een wissel bijvoorbeeld is dat niet veel, en dan is het zeer nuttig om die marge nauwkeurig te kunnen vastleggen.

Voor eventuele geïnteresseerden is er een beschrijving van dit project beschikbaar.
Veel modelspoorders zien wel de mogelijkheden van het Arduino project in,
maar de stap naar toepassen is een lastige horde.
Een voorbeeldje uit de praktijk, in dit geval met wat extra uitleg, kan helpen om erover te springen.
Opgelet, het is en blijft elektronica.

http://belgie-belgique-belgien.be/msm/servocalibrator.pdf (http://belgie-belgique-belgien.be/msm/servocalibrator.pdf)



Titel: Re: OEBR- redo Lammerthal
Bericht door: oebr op 08 augustus 2020, 14:06:31 pm
Waar zijn we nu mee bezig ?

al even geleden, maar warm weer = veel energie
en vooral goeie moed om blunders goed te maken

in de bekabeling een foutje gemaakt waardoor ik de bezetmelding van een kleine remise niet
meer elektronisch kon uitvoeren. En de aanduidingsleds zitten al in de behuizing van
het bedieningseenheidje... dus er moet wel iets komen dat de aanwezigheid van een loc vaststelt...
Aangezien de binnenkant van de loods toch niet makkelijk gezien kan worden snel
met wat profieltjes en enkele microswitchkes een detectiesysteempje geknutseld,
gewoon mechanisch.

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/oebrmswitch.jpg)

op een brugje de schakelaars gemonteerd, en de hefboompjes verlengd met plastic strips.
Een loc duwt die strip neer en schakelt daardoor spanning naar een rood ledje...

om je een idee te geven een schetsje (met grabbels van google / cooltrain.be)

(http://belgie-belgique-belgien.be/msm/oebrmswitch.png)

de normale stand geeft spanning aan groene ledjes in seintjes onder het brugje.  Beetje zot idee,
want je kan niet in de loods kijken zonder het dak er af te nemen, maar allez...


Titel: Re: OEBR- redo Lammerthal
Bericht door: Jurgen op 10 augustus 2020, 10:13:12 am
Via Ali/Wish een mini-cameraatje bestellen en dat aansluiten op een schermpje, dat je ook via Ali/Wish bestelt?

Dit lijkt me makkelijker dan al dat gedoe met die elektronica. Tenzij je graag met zo'n projectjes bezig bent, dan mag je gewoon doorgaan.  ;D

Via Wish zou je het nog gratis kunnen bekomen wanneer de verzending fout loopt, dan krijg je je geld terug. En mocht het dan alsnog aankomen mag je het houden.
Titel: Re: OEBR- redo Lammerthal
Bericht door: oebr op 10 augustus 2020, 11:12:47 am
 :) dat is ook een gedacht