Brusselse bouwsels: Zwanzebeek

Gestart door Alan On Track, 05 januari 2019, 19:36:01 PM

svvander

Straffe kerel: ff andere materiaal gebruiken... ziet er even scherp uit.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Jappy

Oh wauw... Wat een gebouw! Ja, hier heb ik interesse in! Tijd om de printer af te stoffen, en te herschalen naar spoor N!  ;D
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

ramdani

wow, geweldig gedaan, en dat in 1 uur, ik denk dat ik er een paar weken over zou doen :P

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

De absolute beginner

Gij hebt de modelbouw inderdaad tot een ware kunst verhoffen!
Het is gewoon fenomenaal geslaagd; bijna Floris-realistisch, maar dan in een iets andere stijl.

Cyriel

Alan On Track

#349
Al bijna twee weken sinds mijn laatste post. Gestaag vordert mijn thesis, en af en toe wordt er nog een beetje gebouwd. Aangezien ik telkens maar een paar uur aan een stuk bezig kan zijn met de hobby heb ik grote werken zoals het verder leggen van de sporen en het maken van de bestrating een even uitgesteld, dat zou tegen de expo in Edegem wel in orde moeten zijn. Intussen heb ik me vooral met de laatste gebouwtjes vermaakt. Ik wilde graag tegen het einde van de maand alle bouwwerken voor de eerste module min of meer uiterlijk presentabel hebben (de interieurs en verlichting zullen voor later zijn). Op een paar details en de daken na is de basis van alle gebouwen nu gereed. In totaal is zijn er nu 23 gevels en bouwwerken op deze module, en daarmee is de beschikbare bouwgrond helemaal opgebruikt.  ;) 

IMG_20210926_133957613 by Alan Jockmans, on Flickr

Aan het uiterst rechtse huizenblok van de baan moest nog veel gebeuren. Hier stond enkel het grote hoekhuis dat ik eind augustus maakte, maar verder nog niets. Aangezien ik nog steeds geen nieuwe styreen gekocht heb moest ik hier wel wat creatiever zijn met bouwmaterialen. Twee van de geveltjes heb ik helemaal uit karton gemaakt en verder gedetailleerd met styreen. Het resultaat viel beter mee dan ik had verwacht, en ik sluit niet uit dat ik nog op deze wijze te werk zal gaan.

Verder maakte ik me de bedenking dat hoewel mijn baan zich in tijdperk IIIb situeert, alle gebouwen tot nu toe eigenlijk uit de Belle époque komen. Om een meer gevarieerd straatbeeld te krijgen dat meer de sfeer van Brussel in de jaren' 50 en 60 weergeeft heb ik er enkele 'modernere' appartementsgebouwen tussen gezet. 

IMG_20210926_134042596 (1) by Alan Jockmans, on Flickr

Omdat de zijkant van de baan ook zichtbaar zal zijn heb ik de gebouwen die niet worden afgesneden ook van een achtergevel voorzien - eveneens uit karton. Bemerk hier de gang die door het gebouw heen loopt en die een interessant doorkijkje biedt in het kleine straatje.

IMG_20210926_143006847 by Alan Jockmans, on Flickr

Op het achterste huizenblok had ik nog ongeveer 16,5 cm over om op te vullen. Het leek me een beetje te eentonig om hier gewoon enkele gevels te plaatsen en daarom wilde ik hier een meer markant gebouw neerzetten, dat ook wat variatie zou brengen in de 'skyline' van Zwanzebeek - iets met torentjes dus. Eerst dacht ik eraan om hier een grote stadskerk in halfreliëf te plaatsen. Ik had het plan hiervoor al op schaal uitgetekend en een mockup gemaakt op de plaats waar deze moest komen. De kerk bleek echter een beetje té prominent in het straatbeeld en de skyline, en daarom heb ik uiteindelijk voor een ander gebouw geopteerd.

IMG_20210926_140307987 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210926_133942149 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210910_145608720 by Alan Jockmans, on Flickr

Het is in Brussel niet ongebruikelijk om scholen middenin huizenblokken te vinden die maar enkele gebouwen aan de straatkant hebben. De jongeren uit de buurt zullen het ongetwijfeld me niet vergeven, maar ik kwam op het idee om hier het 'Koninklijk Attheneum van Zwanzebeek' te plaatsen. Aan de straatkant heeft deze school een statig gebouwtje in Vlaamse-Neorenaissancestijl waarin de administratie, het secretariaat en de directie gehuisvest zijn. Dit is grotendeels afgewerkt, enkel het deurportaal en de dakpartij met torentje moeten hier nog bijkomen. Aan de binnenkant van het huizenblok komt het gebouw waarin de leslokalen gevestigd zijn. Afhankelijk van wat het mooiste uitkomt zal dit in halfreliëf zijn of rechtstreeks op de achtergrond geschilderd worden. Het gebouw naast de school is ontstaan via kitbashing op basis van een Auhagen kit.

IMG_20210926_140337958 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210926_133916118 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210926_133716927 by Alan Jockmans, on Flickr

Dat was zo een beetje de update. Ik ga nu nog enkele details afwerken en daarna kan ik me aan het schilderen zetten. Het resultaat zal ik laten zien op de tentoonstelling in Edegem  ;D

IMG_20210926_143027982 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

Metpetergaathetbeter

evan    euh  ;D ;) nee Alan  :) alle gekheid op een stokje modelbouw van de hoogste klasse  ;)

Val-Rikard


Alberke

Ik weet niet hoe het in Zwanzebeek zit, maar is er niet een kleine afstand tussen huisgevels?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Floris

ben wel erg fan van die jaren 50-hokken ertussen!
Dit wordt wel een buitensporig mooi stadsbaantje hoor! Heb dat eigenlijk nog maar heel weinig gezien, mensen die met verstand van zaken zo'n thema aanpakken met zoveel zelfbouw.

Jappy

Zo'n modern appartementsblok is nog een goed idee! Moet ik ook es bekijken voor mijn jaren '60 baantje, alleen jammer dat er zo weining mooie voorbeelden uit die tijd zijn...

Dat schooltje is een leuk idee, kan je een koertje achteraan leggen... Zie het al helemaal voor me! Dit is een veelbelovend project!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

sdz1976

Dit is echt een sfeerkanon  en wat een bouwkunst. 8) 8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Michiel

De Brusselse stadsfeer zit helemaal! Dit is vakmanschap. Prachtig!  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Stieven76

Prachtig werk hoe jij die geveltjes uit je hoed tovert :D
Ook het uitgebrande gebouw vind ik goed gevonden.

Floris

Citaat van: Jappy op 26 september 2021, 19:03:51 PM
Zo'n modern appartementsblok is nog een goed idee! Moet ik ook es bekijken voor mijn jaren '60 baantje, alleen jammer dat er zo weining mooie voorbeelden uit die tijd zijn...

nou, ga eens in luik langs de maas kijken met streetview. Voor een goede indruk van de verhoudingen moet je een beetje afstand kunnen nemen en bij gebouwen aan de andere kant van de rivier gaat dat vrij goed.

Alan On Track

Bedankt mensen  :)

Ik ga nog wel her en der wat recente gebouwen tussen de rest pleuren. Wie Brussel een beetje kent weet dat er in deze periode heel veel mooie historische gebouwen tegen de grond zijn gegaan voor functionele architectuur.

Ik heb me gisterenavond en deze ochtend uiteindelijk toch op het spoorgedeelte gestort. Het jammere aan de vrij spontane wijze waarop dit baantje tot stand is gekomen is dat het sporenplan niet op voorhand goed doordacht en uitgewerkt werd. Aanvankelijk was het plan om een eenvoudig dubbelsporige lijn over een lengte van 105cm zichbaar te maken, maar dit wordt nu 155 cm en er komt een industrieaansluiting voor een brouwerij bij. Meer treinplezier dus, maar de mooie flauwe boog van de eerste twee module's kon ik door de nabijheid van de rand niet zomaar verderzetten. Ik moest dus een aangepast spoorverloop uitwerken voor de derde module. Een bijkomende uitdaging was de plaatsing van de wissel naar de bouwerij. Hiervoor moest ik ergens een recht stuk in het plan plaatsen, wat de dynamiek van het geheel een beetje breekt (ik zou natuurlijk ook een heel licht afbuigende wissel zelf kunnen bouwen, maar ik heb nog nooit een wissel gebouwd en dat zie ik nu even niet zitten).

Ik ben nu op twee mogelijke opties gekomen voor het spoorverloop op module 3, maar ik ben er nog niet uit welke het zal worden:

Optie 1: Ik plaats het rechte stuk met de wissel vlak na de tunnelingang (hier uitgebeeld door een boek). De industrieaansluiting kan dan op twee manieren worden uitgewerkt (met of zonder uitwijkspoor).

Pluspunten:

  • Ik kan de perrons een iets meer realistische lengte laten benaderen
  • Meer ruimte voor de industrieaansluiting

Minpunten:

  • Er zit een nogal ongemakkelijke scherpere bocht vlak achter het rechte stuk, wat het egale spoorverloop dat ik graag wilde wat doorbreekt en minder mooi is om met langere rijtuigen over te rijden
  • Wissel vlak achter een tunnel lijkt me niet geweldig realistisch

IMG_20210927_115749959 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210927_115911087 by Alan Jockmans, on Flickr

Optie 2 Houdt in om de wissel en dus het rechte stuk vlak achter de perrons te plaatsen, in het verlengde van de boog op de eerste twee module's. De bocht voor industrieaansluiting wordt hierdoor vrij scherp, maar dat stoort mij niet echt

Pluspunten:

  • Het spoorverloop oogt veel egaler
  • Geen wissel direct na de tunnel

Minpunten:

  • Het achterste perron moet minstens 5cm ingekort worden (de bedoeling is dat hier enkel stoptreinen halt houden dus dat geeft op zich geen problemen, maar een perron van 1m is ook niet heel erg realistisch)
  • Het buitenste spoor komt relatief dicht bij de rand van de baan, hier is voor de zekerheid dus extra beveiliging nodig

IMG_20210927_123440434 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210927_124850494 by Alan Jockmans, on Flickr

Wat denken jullie dat het beste zou zijn? Ik neig voor het ogenblik vooral naar optie twee, vooral door het meer soepele spoorverloop, al vind ik het nogal spijtig om mijn nu al korte perrons aan één kant nog korter te moeten maken.
Modelbouw is een kunst