Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

Help: Eerste keer met DCC++

Gestart door Robrecht, 06 november 2018, 16:27:19 PM

Robrecht

Hoi allemaal

Ik heb een kleine proefopstelling (zie afbeelding, door hartafstand in programma past het niet op de plank maar ach...). Voor ik in het wilde weg ga zitten solderen wilde ik toch even wat raad en controle van iemand met meer ervaring in het DCC++ gebeuren.
ik heb rode en zwarte stippen gezet waar ik denk dat ik rode en zwarte draad moet solderen. En gele stippen waar ik denk dat de polarisatie moet kunnen omkeren.

- Kloppen de stippen?

- Waar sluit ik de gele stippen op aan? (ik heb 4 MP1 wissel motortjes)

- Sluit ik de seindecoder gewoon aan op de ringleiding? Of heeft deze aparte voeding nodig?

- Sluit ik de MP1's ook gewoon aan op de ringleiding? Of moet ook dit een aparte voeding hebben?

- Ik heb nu één 12V DC voeding om aan te sluiten op de Arduino Mega. Is dat voldoende? Moet ik echt een voeding aansluiten op het motorshield? of... ?

- Moet er nog ergens een beveiliging tegen kortsluiting ingebouwd? Hoe doe ik dat dan het best?

Opstelling-B-schema by Robrecht Wellens, on Flickr

Alle hulp en tips welkom.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Klaas Zondervan

De rode en zwarte stippen staan goed.
De puntstukken schakel je met het extra contact op de MP1 zie handleiding. De klemmen f1 en f2 sluit ja aan op rood en zwart (even uitzoeken wat waar aan moet). De klem ernaast gaat naar het puntstuk.

De MP1's kan je niet direct aan de ringleiding aansluiten, daar moet nog een decoder tussen. Als je ze tenminste digitaal wil aansturen.

Michiel

In verband met de rode en zwarte stippen:
- aan de engelse wissel moet je geen twee paar rood/zwart solderen, 1 paar is voldoende
- elk railstuk krijgt een eigen aansluiting. Betrouw niet op de raillassen voor elektrisch contact (na lijm, ballast en verf). Deze dienen vooral voor de mechanische verbinding en uitlijning.
- Het puntstuk hoeft maar met 1 draad gevoed te worden, en geen twee op elke railstuk (gele stippen). Beide railstukken bij het punstuk worden beschouwd als één elektrisch geheel (bij Peco)

Voor de rest lijk het in orde met de zwart/rode stippen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Robrecht

Bedankt beide voor de nuttige info.

- Mijn seindecoder toont in de handleiding 1 DCC connector en 1 (15V - 20V) DC aansluiting.
De ringleiding dus verbinden met de DCC connector? En is die andere Vin verplicht?

- is er een arduino oplossing voor wisseldecoders?

- Ik gebruik tillig rails, de twee EW1's waren zelfbouw en dus bestaat het puntstuk daar uit 2 stukjes rail. Gaat dat lukken met 1 draadje?
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

SuSke

Tillig wissels moet je even "voorbereiden" op het digitaal gebruik, zeker de oudere reeksen.

1. Vergewis je er van dat de tongen ongeveer 1cm voor het puntstuk door geslepen zijn. Dit is bij de nieuwere modellen al voorzien.
2. Zorg ervoor dat je de tongen met een draadje verbind met de naastliggende rail
3. Als er geen voorziening is om het puntstuk direct aan te sluiten, moet je zorgen dat je de 4 railstukjes (2 van het puntstuk + 2 van het achterste stuk van de tongen) allemaal met elkaar verbind en aansluit op de puntstukpolarisatie.
4. Puntstuk isoleren van de achterliggende sporen, zelfs als dat ook een puntstuk is.

Een beetje werk vooraf, maar veel zorgen bespaard later want je hebt geen last van vuil tussen de tong en railstaaf wat een slecht contact kan geven.
Zoals gezegd, de nieuwste generatie standaard Tillig wissels heeft dat nu allemaal voorzien, maar bij de zelfbouw moet je daar zelf voor zorgen.

succes
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Robrecht

#5
Citaat van: SuSke op 06 november 2018, 19:28:41 PM
Een beetje werk

succes
Dank u. Inderdaad wat werk want die stukjes zijn er nog niet afgeslepen.

Iemand die nog iets weet over men andere vragen?

De voeding die ik zou moeten hebben volgens DCC++ website is nog een probleem.
Heb dus wel een 12V DC voeding met ronde stekker die aan de arduino mega past, maar niet op het motor shield.

De handleiding van de seindecoder geeft ook nog eens aan dat er een aparte spannings input moet zijn?
Seindecoder

En een goedkope oplossing voor wissel decoder zoek ik ook nog :D
Iemand al ervaring met deze: http://www.fucik.name/masinky/MP1/
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

patrick smout

Dag Robrecht,

Deze seindecoder vereist inderdaad een afzonderlijke voeding die zorg draagt voor het aansturen van de Leds. Polariteit bij gelijkpanning maakt niet uit. De DCC ingang van de decoder moet aan de ringleiding. In principe kan je de voeding van deze decoder ook aan de ringleiding hangen maar mijn mening is dat je de boosteruitgang beter voor je treinen kan houden.

Mvg, 

Patrick Smout
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Robrecht

Citaat van: patrick smout op 07 november 2018, 23:50:48 PM
Dag Robrecht,

Deze seindecoder vereist inderdaad een afzonderlijke voeding die zorg draagt voor het aansturen van de Leds. Polariteit bij gelijkpanning maakt niet uit. De DCC ingang van de decoder moet aan de ringleiding. In principe kan je de voeding van deze decoder ook aan de ringleiding hangen maar mijn mening is dat je de boosteruitgang beter voor je treinen kan houden.

Mvg, 

Patrick Smout
Bedankt Patrick. Ik dacht dat polariteit bij wisselspanning niet uitmaakte? Of misschien verwissel ik met iets anders.
Welke voedingen worden zoal gebruikt? Ik zie meestal dat het 15V DC moet zijn?

Citaat van: SuSke op 06 november 2018, 19:28:41 PM
Tillig wissels moet je even "voorbereiden" op het digitaal gebruik, zeker de oudere reeksen.

Ik heb nog eens goed naar mijn zelfbouw wissels gekeken. Er is een lipje uit de tongen op ongeveer 1 cm van het puntstuk. Volgens de handleiding moest ik de tongen daar buigen. Ofwel is mijn Duits niet goed genoeg :D (ben echt slecht in taal) maar als ik vergelijk met de Engelse wissel ziet dat er goed uit.
En Krijgen de tongen geen stroom van de rail als ze er tegen geduwd worden? Lijkt me veiliger als de 'niet actieve tong' gewoon geen stroom heeft.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Gerolf

Citaat van: BrainFeeder op 08 november 2018, 01:22:23 AM
En Krijgen de tongen geen stroom van de rail als ze er tegen geduwd worden? Lijkt me veiliger als de 'niet actieve tong' gewoon geen stroom heeft.

Ik zou er niet op rekenen dat de tong door het aanduwen stroom krijgt. Op termijn wordt dat minder betrouwbaar.

De tong kan best steeds stroom krijgen van de rail waar hij tegen (of naast) ligt.
Dat wil zeggen dat je tongen geen stroom krijgen vanuit het puntstuk.
   Halverwege tussen puntstuk en stelbiels moet de rail geïsoleerd zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Citaat van: BrainFeeder op 08 november 2018, 01:22:23 AM
...
En Krijgen de tongen geen stroom van de rail als ze er tegen geduwd worden? Lijkt me veiliger als de 'niet actieve tong' gewoon geen stroom heeft.

Zolang er niets tussen zit van verf, lijm, steentje, stofje, railgom-residu, ... werkt het inderdaad.
Een draadje solderen geeft zekerheid.
Waarom de "niet actieve tong" ook niet van stroom voorzien? Die staat dan toch op de juiste polariteit van het passerende wiel (is trouwens ook zo bij de fabriekswissels).

Citeer
Ik heb nog eens goed naar mijn zelfbouw wissels gekeken. Er is een lipje uit de tongen op ongeveer 1 cm van het puntstuk. Volgens de handleiding moest ik de tongen daar buigen. Ofwel is mijn Duits niet goed genoeg :D (ben echt slecht in taal) maar als ik vergelijk met de Engelse wissel ziet dat er goed uit.

Dat is inderdaad het knikpunt in de tong, waar ze overgaat naar een geleiderail.
Zorg er voor dat je wisseltongen ook "elektrisch" onderbroken zijn 1cm voor die knik aan het puntstuk en polariseer dat ook mee met de opwaarste delen van het puntstuk.

edit: Gerolf was me net voor
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

patrick smout

Citaat van: BrainFeeder op 08 november 2018, 01:22:23 AM
Bedankt Patrick. Ik dacht dat polariteit bij wisselspanning niet uitmaakte? Of misschien verwissel ik met iets anders.
Welke voedingen worden zoal gebruikt?
Dag Robrecht  ,  mijn woordkeuze maakt het wat warrig. Wat ik bedoel is dat, als je kiest voor een DC voeding,  het niet uitmaakt hoe je deze aansluit omdat er intern een bruggelijkrichter zit die ervoor zorgt dat de spanning altijd netjes op het interne circuit komt. De bruggelijkrichter is namelijk noodzakelijk om ook een wisselspanning te kunnen gebruiken als voeding.
Een DC spanning van 15V is prima.

Mvg, Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Robrecht

Citaat van: patrick smout op 09 november 2018, 00:37:30 AM

Een DC spanning van 15V is prima.

Mvg, Patrick
Nu was het opnieuw duidelijk ;)

Ik heb nu 2 voedingen met DC als output (regelbaar). Ik kan dan eentje op het motorshield aansluiten. De DCC output van het shield wordt dan een ringleiding voor alle sporen te voorzien van stroom. En eventueel af te takken voor decoders waar DCC input vereist is.
Ik kan dan (hopelijk) de 2de voeding zijn DC output gebruiken voor een 2de ringleiding, maar dan gewoon 15V DC. Hiervan tak ik af voor wissel- en seindecoder.

Is dat een goed idee?

Zijn er eigenlijk universele kleurcodes voor de ringleiding enzo? Kwestie van de 2 ringleidingen dan niet met elkaar te verwisselen...
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Andress24

Citaat van: BrainFeeder op 09 november 2018, 09:34:08 AM
Zijn er eigenlijk universele kleurcodes voor de ringleiding enzo? Kwestie van de 2 ringleidingen dan niet met elkaar te verwisselen...

Ik heb het mij gemakkelijk gemaakt en een standaard stroomkabel genomen - blauw en bruin! :D
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Andress24

Ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik het van deze kerel heb afgekeken:

https://youtu.be/Kj3bRLp2vg0
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Robrecht

Citaat van: Andress24 op 09 november 2018, 10:26:16 AM
Ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik het van deze kerel heb afgekeken:

https://youtu.be/Kj3bRLp2vg0
Ha ja, bij hem heb ik ook al zitten kijken voor het leggen van rails. Maar ik zoek het toch iets anders aan te pakken dan :D Alle draadjes naar zijn rail zijn dezelfde kleur, even niet opletten en je zit met kortsluiting en ga dan maar zoeken welk draadje mis hangt :D

De stroomkabel vind ik op zich geen slecht idee.. Ik heb nu wel rolletjes apart, maar dat wordt her en der misschien onhandelbaar, misschien de buitenste isolatie er aan laten om het 'netjes' te houden :p

Op http://www.wiringfordcc.com/track_2.htm ben ik aan het lezen geweest. Veel nuttige info, misschien wel té veel. Maar over de kleur van de draden nog niet echt iets gevonden precies. Ze spreken er ook wel over installatie draad. Dus bruin/blauw zou kunnen dienen.

Het ding is dat ik het DCC++ gebeuren (vooral het programmeren dan) ga aanleren aan kinderen, en wil ze niet foutieve informatie meegeven natuurlijk :D
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...