Hoi allemaal
Ik heb een kleine proefopstelling (zie afbeelding, door hartafstand in programma past het niet op de plank maar ach...). Voor ik in het wilde weg ga zitten solderen wilde ik toch even wat raad en controle van iemand met meer ervaring in het DCC++ gebeuren.
ik heb rode en zwarte stippen gezet waar ik denk dat ik rode en zwarte draad moet solderen. En gele stippen waar ik denk dat de polarisatie moet kunnen omkeren.
- Kloppen de stippen?
- Waar sluit ik de gele stippen op aan? (ik heb 4 MP1 wissel motortjes)
- Sluit ik de seindecoder gewoon aan op de ringleiding? Of heeft deze aparte voeding nodig?
- Sluit ik de MP1's ook gewoon aan op de ringleiding? Of moet ook dit een aparte voeding hebben?
- Ik heb nu één 12V DC voeding om aan te sluiten op de Arduino Mega. Is dat voldoende? Moet ik echt een voeding aansluiten op het motorshield? of... ?
- Moet er nog ergens een beveiliging tegen kortsluiting ingebouwd? Hoe doe ik dat dan het best?
(https://farm2.staticflickr.com/1943/45700056422_1e0b9c45c4.jpg) (https://flic.kr/p/2cCmJBh)Opstelling-B-schema (https://flic.kr/p/2cCmJBh) by Robrecht Wellens (https://www.flickr.com/photos/160086360@N02/), on Flickr
Alle hulp en tips welkom.
De rode en zwarte stippen staan goed.
De puntstukken schakel je met het extra contact op de MP1 zie handleiding (http://www.mtb-model.com/files/produkty/MP1-setup_CZ_EN_DE.pdf). De klemmen f1 en f2 sluit ja aan op rood en zwart (even uitzoeken wat waar aan moet). De klem ernaast gaat naar het puntstuk.
De MP1's kan je niet direct aan de ringleiding aansluiten, daar moet nog een decoder tussen. Als je ze tenminste digitaal wil aansturen.
In verband met de rode en zwarte stippen:
- aan de engelse wissel moet je geen twee paar rood/zwart solderen, 1 paar is voldoende
- elk railstuk krijgt een eigen aansluiting. Betrouw niet op de raillassen voor elektrisch contact (na lijm, ballast en verf). Deze dienen vooral voor de mechanische verbinding en uitlijning.
- Het puntstuk hoeft maar met 1 draad gevoed te worden, en geen twee op elke railstuk (gele stippen). Beide railstukken bij het punstuk worden beschouwd als één elektrisch geheel (bij Peco)
Voor de rest lijk het in orde met de zwart/rode stippen. ;)
Bedankt beide voor de nuttige info.
- Mijn seindecoder toont in de handleiding 1 DCC connector en 1 (15V - 20V) DC aansluiting.
De ringleiding dus verbinden met de DCC connector? En is die andere Vin verplicht?
- is er een arduino oplossing voor wisseldecoders?
- Ik gebruik tillig rails, de twee EW1's waren zelfbouw en dus bestaat het puntstuk daar uit 2 stukjes rail. Gaat dat lukken met 1 draadje?
Tillig wissels moet je even "voorbereiden" op het digitaal gebruik, zeker de oudere reeksen.
1. Vergewis je er van dat de tongen ongeveer 1cm voor het puntstuk door geslepen zijn. Dit is bij de nieuwere modellen al voorzien.
2. Zorg ervoor dat je de tongen met een draadje verbind met de naastliggende rail
3. Als er geen voorziening is om het puntstuk direct aan te sluiten, moet je zorgen dat je de 4 railstukjes (2 van het puntstuk + 2 van het achterste stuk van de tongen) allemaal met elkaar verbind en aansluit op de puntstukpolarisatie.
4. Puntstuk isoleren van de achterliggende sporen, zelfs als dat ook een puntstuk is.
Een beetje werk vooraf, maar veel zorgen bespaard later want je hebt geen last van vuil tussen de tong en railstaaf wat een slecht contact kan geven.
Zoals gezegd, de nieuwste generatie standaard Tillig wissels heeft dat nu allemaal voorzien, maar bij de zelfbouw moet je daar zelf voor zorgen.
succes
Citaat van: SuSke op 06 november 2018, 19:28:41 PM
Een beetje werk
succes
Dank u. Inderdaad wat werk want die stukjes zijn er nog niet afgeslepen.
Iemand die nog iets weet over men andere vragen?
De voeding die ik zou moeten hebben volgens DCC++ website is nog een probleem.
Heb dus wel een 12V DC voeding met ronde stekker die aan de arduino mega past, maar niet op het motor shield.
De handleiding van de seindecoder geeft ook nog eens aan dat er een aparte spannings input moet zijn?
(https://farm5.staticflickr.com/4861/31880948698_35d7c78751.jpg) (https://flic.kr/p/Qzdckh)Seindecoder (https://flic.kr/p/Qzdckh)
En een goedkope oplossing voor wissel decoder zoek ik ook nog :D
Iemand al ervaring met deze: http://www.fucik.name/masinky/MP1/ (http://www.fucik.name/masinky/MP1/)
Dag Robrecht,
Deze seindecoder vereist inderdaad een afzonderlijke voeding die zorg draagt voor het aansturen van de Leds. Polariteit bij gelijkpanning maakt niet uit. De DCC ingang van de decoder moet aan de ringleiding. In principe kan je de voeding van deze decoder ook aan de ringleiding hangen maar mijn mening is dat je de boosteruitgang beter voor je treinen kan houden.
Mvg,
Patrick Smout
Citaat van: patrick smout op 07 november 2018, 23:50:48 PM
Dag Robrecht,
Deze seindecoder vereist inderdaad een afzonderlijke voeding die zorg draagt voor het aansturen van de Leds. Polariteit bij gelijkpanning maakt niet uit. De DCC ingang van de decoder moet aan de ringleiding. In principe kan je de voeding van deze decoder ook aan de ringleiding hangen maar mijn mening is dat je de boosteruitgang beter voor je treinen kan houden.
Mvg,
Patrick Smout
Bedankt Patrick. Ik dacht dat polariteit bij wisselspanning niet uitmaakte? Of misschien verwissel ik met iets anders.
Welke voedingen worden zoal gebruikt? Ik zie meestal dat het 15V DC moet zijn?
Citaat van: SuSke op 06 november 2018, 19:28:41 PM
Tillig wissels moet je even "voorbereiden" op het digitaal gebruik, zeker de oudere reeksen.
Ik heb nog eens goed naar mijn zelfbouw wissels gekeken. Er is een lipje uit de tongen op ongeveer 1 cm van het puntstuk. Volgens de handleiding moest ik de tongen daar buigen. Ofwel is mijn Duits niet goed genoeg :D (ben echt slecht in taal) maar als ik vergelijk met de Engelse wissel ziet dat er goed uit.
En Krijgen de tongen geen stroom van de rail als ze er tegen geduwd worden? Lijkt me veiliger als de 'niet actieve tong' gewoon geen stroom heeft.
Citaat van: BrainFeeder op 08 november 2018, 01:22:23 AM
En Krijgen de tongen geen stroom van de rail als ze er tegen geduwd worden? Lijkt me veiliger als de 'niet actieve tong' gewoon geen stroom heeft.
Ik zou er niet op rekenen dat de tong door het aanduwen stroom krijgt. Op termijn wordt dat minder betrouwbaar.
De tong kan best steeds stroom krijgen van de rail waar hij tegen (of naast) ligt.
Dat wil zeggen dat je tongen geen stroom krijgen vanuit het puntstuk.
Halverwege tussen puntstuk en stelbiels moet de rail geïsoleerd zijn.
Citaat van: BrainFeeder op 08 november 2018, 01:22:23 AM
...
En Krijgen de tongen geen stroom van de rail als ze er tegen geduwd worden? Lijkt me veiliger als de 'niet actieve tong' gewoon geen stroom heeft.
Zolang er niets tussen zit van verf, lijm, steentje, stofje, railgom-residu, ... werkt het inderdaad.
Een draadje solderen geeft zekerheid.
Waarom de "niet actieve tong" ook niet van stroom voorzien? Die staat dan toch op de juiste polariteit van het passerende wiel (is trouwens ook zo bij de fabriekswissels).
Citeer
Ik heb nog eens goed naar mijn zelfbouw wissels gekeken. Er is een lipje uit de tongen op ongeveer 1 cm van het puntstuk. Volgens de handleiding moest ik de tongen daar buigen. Ofwel is mijn Duits niet goed genoeg :D (ben echt slecht in taal) maar als ik vergelijk met de Engelse wissel ziet dat er goed uit.
Dat is inderdaad het knikpunt in de tong, waar ze overgaat naar een geleiderail.
Zorg er voor dat je wisseltongen ook "elektrisch" onderbroken zijn 1cm voor die knik aan het puntstuk en polariseer dat ook mee met de opwaarste delen van het puntstuk.
edit: Gerolf was me net voor
Citaat van: BrainFeeder op 08 november 2018, 01:22:23 AM
Bedankt Patrick. Ik dacht dat polariteit bij wisselspanning niet uitmaakte? Of misschien verwissel ik met iets anders.
Welke voedingen worden zoal gebruikt?
Dag Robrecht , mijn woordkeuze maakt het wat warrig. Wat ik bedoel is dat, als je kiest voor een DC voeding, het niet uitmaakt hoe je deze aansluit omdat er intern een bruggelijkrichter zit die ervoor zorgt dat de spanning altijd netjes op het interne circuit komt. De bruggelijkrichter is namelijk noodzakelijk om ook een wisselspanning te kunnen gebruiken als voeding.
Een DC spanning van 15V is prima.
Mvg, Patrick
Citaat van: patrick smout op 09 november 2018, 00:37:30 AM
Een DC spanning van 15V is prima.
Mvg, Patrick
Nu was het opnieuw duidelijk ;)
Ik heb nu 2 voedingen met DC als output (regelbaar). Ik kan dan eentje op het motorshield aansluiten. De DCC output van het shield wordt dan een ringleiding voor alle sporen te voorzien van stroom. En eventueel af te takken voor decoders waar DCC input vereist is.
Ik kan dan (hopelijk) de 2de voeding zijn DC output gebruiken voor een 2de ringleiding, maar dan gewoon 15V DC. Hiervan tak ik af voor wissel- en seindecoder.
Is dat een goed idee?
Zijn er eigenlijk universele kleurcodes voor de ringleiding enzo? Kwestie van de 2 ringleidingen dan niet met elkaar te verwisselen...
Citaat van: BrainFeeder op 09 november 2018, 09:34:08 AM
Zijn er eigenlijk universele kleurcodes voor de ringleiding enzo? Kwestie van de 2 ringleidingen dan niet met elkaar te verwisselen...
Ik heb het mij gemakkelijk gemaakt en een standaard stroomkabel genomen - blauw en bruin! :D
Ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik het van deze kerel heb afgekeken:
https://youtu.be/Kj3bRLp2vg0 (https://youtu.be/Kj3bRLp2vg0)
Citaat van: Andress24 op 09 november 2018, 10:26:16 AM
Ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik het van deze kerel heb afgekeken:
https://youtu.be/Kj3bRLp2vg0 (https://youtu.be/Kj3bRLp2vg0)
Ha ja, bij hem heb ik ook al zitten kijken voor het leggen van rails. Maar ik zoek het toch iets anders aan te pakken dan :D Alle draadjes naar zijn rail zijn dezelfde kleur, even niet opletten en je zit met kortsluiting en ga dan maar zoeken welk draadje mis hangt :D
De stroomkabel vind ik op zich geen slecht idee.. Ik heb nu wel rolletjes apart, maar dat wordt her en der misschien onhandelbaar, misschien de buitenste isolatie er aan laten om het 'netjes' te houden :p
Op http://www.wiringfordcc.com/track_2.htm (http://www.wiringfordcc.com/track_2.htm) ben ik aan het lezen geweest. Veel nuttige info, misschien wel té veel. Maar over de kleur van de draden nog niet echt iets gevonden precies. Ze spreken er ook wel over installatie draad. Dus bruin/blauw zou kunnen dienen.
Het ding is dat ik het DCC++ gebeuren (vooral het programmeren dan) ga aanleren aan kinderen, en wil ze niet foutieve informatie meegeven natuurlijk :D
Hoi
Ik kan weer wat verder bouwen. Ben verschillende draad gaan halen, en nu is dat er met 1 draad ipv meerdere draadjes.
Als ik op Youtube kijk gebruiken ze andere draad voor aan de rail te solderen. Of is dit ook oké? De dikte is volgens N-project in elk geval goed (0.2mm²)
(https://farm5.staticflickr.com/4837/45231926904_6361db370d.jpg) (https://flic.kr/p/2bUZs1G)Untitled (https://flic.kr/p/2bUZs1G) by Robrecht Wellens (https://www.flickr.com/photos/160086360@N02/), on Flickr
Een draad met volle kern is zeker nuttig. 0.2 mm² is ook OK om de verbinding met een (dikkere) ringleiding te maken.
Oké super! :) Ik heb wel H0 schaal, maar verbruik van een DCC trein zit nog in de mA las ik ergens. Niet al te groot verschil met wat er op n-project site staat. En de tabel daar was zoiezo een goede referentie dan :) merci voor de bevestiging.
De ringleiding is 1,5 mm2, enkele kern.
Ik weet niet of het al gemeld is, maar verbind elk stukje rail met de ringleiding.
Niet vertrouwen op de raillassen om de stroom door te geven ;)
Citaat van: Gerolf op 21 november 2018, 10:24:56 AM
Ik weet niet of het al gemeld is, maar verbind elk stukje rail met de ringleiding.
Niet vertrouwen op de raillassen om de stroom door te geven ;)
Ja ik zag dat al op YouTube ergens, en op dit forum werd het ook al eens vermeld.
Ik was daarstraks overal wat de onderkant van de rails aan het veilen (op plaatsen waar de draadjes zullen komen) en bij mijn Engelse wissel denk ik dat ik nog wat over het hoofd zie. Ik heb nu de puntstukken en de buitenste rails voorbereid.. maar wat met de overige rails?
Oké
Gisteren mijn eerste ritje gemaakt via DCC++ en JMRI. Mijn wissels zijn nog niet volledig aangesloten dus ver kon ik nog niet. Gisteren dan maar verder draad geknipt en bij het testen van de eerste wissel motor gebeurde er al niet veel. Het heeft eerder te maken met de decoder denk ik (zie foto), het is een M-DEC-DC decoder, en de mtb MP1's zijn via diodes aangesloten zoals ze aangeven in één van de vele aansluitmogelijkheden. Enkel heb ik geen aparte voedingslijn liggen, er staat in de omschrijving dan ook dat de decoder stroom neemt van de aparte aansluiting OF de DCC aansluiting.
Begrijp ik dat verkeerd?
(https://farm2.staticflickr.com/1912/44453256400_287407bba6.jpg) (https://flic.kr/p/2aJbypb)M-DEC-DC (https://flic.kr/p/2aJbypb)
En dan nog een vraagje, is bij een ESU decoder instelbaar welke lichten actief moeten zijn in een bepaalde rijrichting? Ik liet een Roco ombouwen naar digitaal en de lichten zijn fout merkte ik gisteren...
(https://farm5.staticflickr.com/4898/32398339868_23f1fb9d88_n.jpg) (https://flic.kr/p/RmVXGG)Loc in 'vooruit' en komt naar je toe (https://flic.kr/p/RmVXGG)
(https://farm5.staticflickr.com/4810/32398339878_422bdc3c8a_n.jpg) (https://flic.kr/p/RmVXGS)Loc in 'vooruit' en gaat van je weg (https://flic.kr/p/RmVXGS)
Of moet ik gaan klagen in de winkel?? ;D
Als je dit hebt laten doen, zou ik er zeker en vast voor terug gaan - je betaalt toch voor correct werk, niet?
Citaat van: Andress24 op 11 december 2018, 10:19:06 AM
Als je dit hebt laten doen, zou ik er zeker en vast voor terug gaan - je betaalt toch voor correct werk, niet?
Ja, maar als het eenvoudig zelf op te lossen is verkies ik dat in plaats van hem weer 8 weken 'kwijt' te zijn... ::)
ook teveel strooi licht, is niet zoals het hoort...
Dat zou toch geen 8 weken mogen duren, hoor. Ik ga er vanuit dat het een lokpilot is? Als hiervoor de standaard verlichtingsfunctie werd gebruikt, zijn de gele en witte draden van de verlichting, respectieve de rode en zwarte draden van de motor verkeerd aangesloten. Deze 6300 had waarschijnlijk net zoals die van mij nog geen stekker, dus die zijn direct op de printplaat gesoldeerd... Als je een beetje handig bent: opengooien die handel en dan ook direct de bestaande lampjes + lichtgeleiders vervangen door LEDjes. ;)
Bij sommige instellingen van de decoders is het om de kampen aan te steken niet via de F0 toets, maar afhankelijk van de rijrichting een van de andere F toetsen.
Even proberen de welke (soms F1 /F2 soms F3/F4) dus even proberen
wat betreft uw wisseldecoder , het is aan te raden om deze ook te voeden via de apparte ingang ( maw niet alleen via de DCC ) hierdoor wordt er geen extra spanning/stroom uit uw dcc gevraagt , kan gevoed worden via een simpel voeding ( heb hier thuis ook wisseldecoders van dit merk in dienst , wel het type voor magneetschakelaars ( 50 tal omdat ik zon 200 wissels heb en heb hiervoor een apparte spanningskring ( voeding ) voorzien .
wat betreft gebeurt niks , heb je hem een adress gegeven en zit de wissel wel aan de juiste poort ( 1 tem 4 ) per decoder
ook is de voedingsspanning van belang , test eens door een voedingsbron aan de apparte ingang aan te leggen ( die je kunt bijregelen ) beginnende bij 12 volt zodat je tot bvb 13/14 volt kunt bij regelen , heb hier thuis ook ondervonden dat ik minimum 13v nodig heb of de wissels schakelden niet
succes , verder zie ik zo geen probleem op de foto
Citaat van: Andress24 op 11 december 2018, 10:53:19 AM
Dat zou toch geen 8 weken mogen duren, hoor.
Ja ze moesten het opsturen want ze deden dat zelf niet meer (ga geen winkel vernoemen :-X )
Citaat van: Andress24 op 11 december 2018, 10:53:19 AM
Als je een beetje handig bent: opengooien die handel en dan ook direct de bestaande lampjes + lichtgeleiders vervangen door LEDjes. ;)
Handig.. Hangt er van af met wat en hoe voorzichtig ik ben..
Citaat van: Peter op 11 december 2018, 10:54:07 AM
Even proberen de welke (soms F1 /F2 soms F3/F4) dus even proberen
Het is een ESU LokPilot V4.0. Heb al wel op andere F toetsen geduwt, zonder resultaat.
Citaat van: krispy op 11 december 2018, 11:48:02 AM
wat betreft uw wisseldecoder het is aan te raden om deze ook te voeden via de apparte ingang.
wat betreft gebeurt niks , heb je hem een adress gegeven en zit de wissel wel aan de juiste poort ( 1 tem 4 ) per decoder
Het gaat voorlopig maar over dubbelspoor 1m22 lang, en 4 motors + 1 trein. Kan ik tijdelijk nog met 1 voeding door?
En het instellen van het adres is denk ik net wat mis gaat. Ik duw op de knop op het printje, en daarna via JMRI stuur ik een wissel signaal. De wissel wordt aan JMRI toegevoegd maar met adres 0 en subadres 0. Ik heb enkel de eerste aangesloten op de eerste uitgang van de decoder.
Bij een lokpilot V4 staat de rijrichting CV19 op 128, als je die op 129 zet, dan wordt de rijrichting omgeschakeld.
Dit zou je eens kunnen proberen.
Ik weet niet of de front en sluitlichten dan ook mee verandert worden, maar ik denk het niet.
Probeer het eens, lukt het niet zet je de CV19 terug op 128, en dan zoeken we verder.
Citaat van: BrainFeeder op 11 december 2018, 13:39:23 PM
Citaat van: krispy op 11 december 2018, 11:48:02 AM
wat betreft uw wisseldecoder het is aan te raden om deze ook te voeden via de apparte ingang.
wat betreft gebeurt niks , heb je hem een adress gegeven en zit de wissel wel aan de juiste poort ( 1 tem 4 ) per decoder
Het gaat voorlopig maar over dubbelspoor 1m22 lang, en 4 motors + 1 trein. Kan ik tijdelijk nog met 1 voeding door?
En het instellen van het adres is denk ik net wat mis gaat. Ik duw op de knop op het printje, en daarna via JMRI stuur ik een wissel signaal. De wissel wordt aan JMRI toegevoegd maar met adres 0 en subadres 0. Ik heb enkel de eerste aangesloten op de eerste uitgang van de decoder.
zou noeten werken , werk zelf wel niet met JMRI , maar swoit
Gaat op volgende mannier volgens mij ( zo uit het hoofd want is al heel lang geleden dat ik dat nog moets doen vandaar ) ,
programmeren van de wisseldecoder ( toekennen adres)
zet alles onder spanning , druk een paar seconden op de knop op de decoder ( nu zo normaal de wissel moeten beginnen herspringen , oneindig lang met een vaste frequentie totdat jij nu een commando naar de wissel 1 stuurt ( hiermee wordt het adress ook geprogrammeerd )dan gaat denk ik de wissel iets sneller reageren en stoppen , nu zou de decoder geprogrammeerd moeten zijn volgens mij , en automatisch zijn de 4 poorten klaar poort 1 = adres , poort 2 adres+1 ,poort 3 adres +2 , poort 4 adres + 3
Citaat van: krispy op 11 december 2018, 14:13:32 PM
programmeren van de wisseldecoder ( toekennen adres)
zet alles onder spanning , druk een paar seconden op de knop op de decoder ( nu zo normaal de wissel moeten beginnen herspringen , oneindig lang met een vaste frequentie totdat jij nu een commando naar de wissel 1 stuurt ( hiermee wordt het adress ook geprogrammeerd )dan gaat denk ik de wissel iets sneller reageren en stoppen , nu zou de decoder geprogrammeerd moeten zijn volgens mij , en automatisch zijn de 4 poorten klaar poort 1 = adres , poort 2 adres+1 ,poort 3 adres +2 , poort 4 adres + 3
De wisselmotor gaat niet heen en weer bewegen. Heb nu ook de andere voedingsaansluiting voorzien van DCC stroom vanaf de ringleiding. Dat was ook een optie volgens hun site. (vervelend dat er geen ledjes op de decoder zitten)
Iemand nog een idee van iets dat ik misschien mis doe bij de wisseldecoder?
Ik heb de draadjes tussen decoder en diodes al omgewisseld en de DCC IN naar de DC/AC IN doorverbonden. Beide als mogelijke oplossing aangegeven in de handleiding van de decoder. Maar zonder succes. Kan ik de uitgangen meten van de decoder zonder dat er een adres op geprogrammeerd is? Enkel de eerste uitgang waarschijnlijk dan? Maar wat zou een correcte waarde zijn om te lezen? Meet ik daar dan AC of DC?
Veel vragen... ik weet het...
(Ik had misschien beter een arduino gebruikt als accessoire decoder???)
Laat eens zien hoe je de wisselmotor aan de decoder hebt aangesloten.
Ik gebruik deze decoders ook,als ik naar je foto kijk,
zie ik dat het bovenste kroonsteentje niet is aangesloten.
is dit niet de dcc aansluiting.
ik gebruik een aparte voeding voor stroom en dcc van de intellibox.
gr.
Citaat van: Klaas Zondervan op 12 december 2018, 16:09:15 PM
Laat eens zien hoe je de wisselmotor aan de decoder hebt aangesloten.
Nog altijd zoals op de foto. Enkel dat nu het bovenste kroontje rechts ondertussen ook aangesloten werd op DCC kring (dat mag volgens de handleiding)
Citaat van: beertje op 12 december 2018, 18:22:12 PM
Ik gebruik deze decoders ook,als ik naar je foto kijk,
zie ik dat het bovenste kroonsteentje niet is aangesloten.
is dit niet de dcc aansluiting.
ik gebruik een aparte voeding voor stroom en dcc van de intellibox.
gr.
Volgens mijn schema dat ik er bij kreeg is de onderste rechts DCC (bruin+rood)
Zou het kunnen dat de decoder niet samen werkt met DCC++ base station?
Probeer eens volgend , ik zie dat er 4 diodes zijn gebruikt , probeer eens aan te sluiten zoals bvb conrad dieselmotor, maw uitgang A decoder naar middelste aansluiting , dan een diode naar poz1 vanuit decoder B en een tegengestelde diode van poz2 naar decoder B maw 2 diodes ipv 4 (proberen op eigen risico want ken het interne niet van een mp1)
Citaat van: krispy op 12 december 2018, 20:06:36 PM
Probeer eens volgend , ik zie dat er 4 diodes zijn gebruikt , probeer eens aan te sluiten zoals bvb conrad dieselmotor, maw uitgang A decoder naar middelste aansluiting , dan een diode naar poz1 vanuit decoder B en een tegengestelde diode van poz2 naar decoder B maw 2 diodes ipv 4 (proberen op eigen risico want ken het interne niet van een mp1)
Ik hou het liever op de manier zoals ze een mp1 aansluiten aan de decoder op het schema dat ik van de decoder website kon vinden.
Er gaan twee diodes van A en B naar COM van de motor en dan telkens een diode van A naar poz1 en B naar poz2 maar dan omgekeerde diodes in vergelijking met die aan COM werden verbonden.
Ben eens gaan rondneuzen , dit blijkt een magneetartikel te zijn maw zoals een gewoonte magneetwissel en geen wisselmotor.
Eigenlijk heb je dan een ander type decoder nodig , eentje voor magneetartikelen denk ik , deze hebben ook 3 uitgangspunten per wissel , maw daar kan je recht oprecht op aansluiten
Ik weet niet of het zomaar met diodes is op te lossen , vindt ik tot nog toe toch geen tekeningen van , misschien weet iemand daar meer over hier op het forum ( klaas zondervan misschien een oplossing ? ) , zal waarschijnlijk wel via een paar componenten op te lossen zijn
Bij de aansluitvoorbeelden van de decoder die ik heb, de DCC versie, staat een voorbeeld specifiek voor de MP1 (zie link: https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_1870.pdf ).
En het is eentje die traag opent en sluit, net zoals de Tillig motortjes (en die van Conrad?). Er zit dan wel een relais schakeling in zodat het puntstuk van daaruit de juiste stroom kan krijgen. Maar die dire draadjes heb ik nog niet aangesloten.
Net een andere wissel aan de eerste uitgang van de decoder aangesloten en die doet ook niets.
Tenzij ik 2 motors heb die stuk zijn, ligt het probleem in de decoder, of het printje dat ik zelf prutselde...
Kan ik gewoon een ledje over de schroefklemmen houden? of gaat dat wat te veel zijn voor de led? :p
Ok , had ik nergens gevonden , dus zou moeten werken dan als je juist hetzelfde hebt gedaan , misschien dan probleem uit de dcc++ centrale met de decoder , ik heb hier de dr5000 centrale , in het begin was er ook een probleem met die met decoders , iets met timing , na latere firmware update is het nu oké , kan je bij de dcc++ centrale de pulsduur aanpassen , zo ja zet deze eens langer , bvb 200 ms
Bij de uitleg van je decoder is daar niets te vinden ivm schakelen van de wissel tijdens prog fase of is dit anders dan de magneetartikel decoder
Spijtig dat ge zover weg woont , ik ben van het Leuvense , tja , misschien is er iemand van uw streek hier lid en kan hij is komen uitpluizen
Voor mij is het zo ver niet.
kun je eens een foto plaatsen van heel het systeem plus de aansturing.
gr.
(https://farm5.staticflickr.com/4875/32419562908_f2ef270e6f_n.jpg) (https://flic.kr/p/RoNJzb)Grootste deel onderkant (https://flic.kr/p/RoNJzb)
(https://farm5.staticflickr.com/4883/31352477337_4703c1b561_n.jpg) (https://flic.kr/p/PLvDd6)Eerste vertakking van ringleiding. Misschien niet de ideale connectors, maar de locs rijden in elk geval prima. decoder krijgt ook DCC en dus stroom van dat punt. (https://flic.kr/p/PLvDd6)
(https://farm5.staticflickr.com/4910/44474386330_a4ae44eed2_n.jpg) (https://flic.kr/p/2aL3RAj)De decoder en de connectie met diodes (bij de bovenste 4 zit er eentje mis, los ik later wel op ::) ). (https://flic.kr/p/2aL3RAj)
(https://farm5.staticflickr.com/4832/44474386370_484f410693_n.jpg) (https://flic.kr/p/2aL3RB1)Aangesloten MP1 (de draden van DCC en puntstuk missen nog. (die DCC zorgt toch niet voor de voeding van de motor hè?? :-[ )) (https://flic.kr/p/2aL3RB1)
En tot slot
(https://farm5.staticflickr.com/4856/32419562698_d2f567c039_n.jpg) (https://flic.kr/p/RoNJvy)DCC++ base station, de rode en bruine draad die daar onderin verdwijnen gaan naar de eerste vertakking van op de tweede foto (https://flic.kr/p/RoNJvy)
Externe voeding is 14V max 5A, voorlopig een proefopstelling met 1m22 spoor, 4 wissels en 2 (niet aangesloten) seinen, er zullen max 2 locs wat heen en weer sporen (ooit).
Ik dacht wel dat ik de pulse rate kon aanpassen. Ga ik meteen eens bekijken!
Citaat van: BrainFeeder op 12 december 2018, 20:54:58 PM
Bij de aansluitvoorbeelden van de decoder die ik heb, de DCC versie, staat een voorbeeld specifiek voor de MP1 (zie link: https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_1870.pdf ).
Kijk, dat is tenminste een duidelijk plaatje. Op de foto kon ik niet goed zien hoe het in elkaar zit.
Je kan eerst eens testen of de wisselmotor het wel doet. Maak de twee draden die op A en B van de M-DEC zitten los en sluit die aan op de gelijkspanningsklemmen van een gewone treintransfo. Draai de knop van de trafo de ene kant op, dan moet de schuif van de MP1 naar één kant gaan. Draai de knop naar de andere kant, dan gaat hij weer terug.
Een gewone treintransfo heb ik niet (meer). :-\ Kan ik iets anders gebruiken? Ik zou een arduino kunnen gebruiken misschien, twee analoge out pinnen aansluiten op de A en B draad bijvoorbeeld?
Heb op het web eens af gezocht,en niets gevonden dat de decoder gaat werken met arduino.
je zou eens met een centrale dc kunnen testen of het dan wel werkt.
Ik begrijp eigenlijk niet waarom je het zo moeilijk maakt.
Koop gewoon een Switchpilot servo van ESU, kost maar 33 euro, hiermee kan je 4 servo's bedienen, juist zoveel als je er gaat gebruiken.
Hierop staat wel leds en knopjes om de servo's af te stellen.
Google maar eens op "esu switchpilot servo 51822"
Het gaat veel gemakkelijker worden.
Citaat van: ceuleer op 13 december 2018, 02:44:00 AM
Ik begrijp eigenlijk niet waarom je het zo moeilijk maakt.
Als (her)beginner en een eerste keer met DCC was ik keuzes maken even beu en heb ik gewoon in de winkel, waar ik de MP1's aanbevolen kreeg, gevraagd naar een compatibele decoder. Afgaande van de info op hun website etc is dat ook zo. Normaal gezien zou dit dus een eenvoudige oplossing (moeten) zijn.
Citaat van: ceuleer op 13 december 2018, 02:44:00 AM
Ik begrijp eigenlijk niet waarom je het zo moeilijk maakt.
Koop gewoon een Switchpilot servo van ESU, kost maar 33 euro, hiermee kan je 4 servo's bedienen, juist zoveel als je er gaat gebruiken.
Hierop staat wel leds en knopjes om de servo's af te stellen.
Google maar eens op "esu switchpilot servo 51822"
Het gaat veel gemakkelijker worden.
En makkelijk te programmeren zie
https://www.youtube.com/watch?v=R6IkbPxUMDo
Hoi robrecht
heb liggen denken gisteren , heb je eigenlijk al eens getest of er wel een trein rijdt met u centrale ? mischien ligt het probleem daar ergens ?
wat geeft deze door naar de rails ? ( kwa spanning en stroom ) , zit er een booster opgebouwd in het schield of wordt er nog eentje achter verwacht ?
voor u wissel te testen
neem een univ dc voeding ( regelbaar ) en regel die op ongeveer 12 v , sluit de + op de middenpin van de wissel aan en hou de - tegen poz1of 2 dan zou deze wissel moeten schakelen poz1 naar bvb rechts / poz2 naar tegenovergestelde
ook zou ik de decoder appart voeden , dus echt met een apparte kring en niet afgetakt van de DCC klem ( eigen ervaring )
Straks thuis verder naar een oplossing zoeken.
Citaat van: krispy op 13 december 2018, 11:22:56 AM
Hoi robrecht
heb liggen denken gisteren , heb je eigenlijk al eens getest of er wel een trein rijdt met u centrale ? mischien ligt het probleem daar ergens ?
wat geeft deze door naar de rails ? ( kwa spanning en stroom ) , zit er een booster opgebouwd in het schield of wordt er nog eentje achter verwacht ?
voor u wissel te testen
neem een univ dc voeding ( regelbaar ) en regel die op ongeveer 12 v , sluit de + op de middenpin van de wissel aan en hou de - tegen poz1of 2 dan zou deze wissel moeten schakelen poz1 naar bvb rechts / poz2 naar tegenovergestelde
ook zou ik de decoder appart voeden , dus echt met een apparte kring en niet afgetakt van de DCC klem ( eigen ervaring )
Jaja de treintjes rijden ;D magere troost, maar heb toch al iets om m'n stress wat te temperen na een avond decoder problemen :D
Er zit een externe voeding aan van 15V voldoende voor het DCC signaal op mijn kort spoor en het weinig aantal treinen.
Dat met die universele voeding had ik ook al zitten/liggen denken. Had alleen nog met meer als 12V en had schrik de motor te beschadigen, straks even bij elektrozaak stoppen.
En als we dan toch een voeding extra kopen maar meteen eentje die ook kan dienen om de decoder apart te voeden.
Bedankt voor het mee denken :)
Hoi!
Er zat even beweging in. Ik heb de tweede voeding (15V DC) aan de decoder aangesloten, en dan ging de motor bewegen na het drukken op de S (programmeer) toets. Echter niet zoals beschreven heen en weer, eerder heen in kleiner wordende schokjes.
Ik probeerde nog een tweede keer met 16V DC aan de decoder, en nu doet hij weer helemaal niets meer.
Bij de eerste poging stond hij volledig stil alvorens ik een commando kon sturen om het adres toe te kennen.
Ideeën?
Hoi
Ik heb gisteren nog ergens gevonden dat er een ontstoring condensator geplaatst moet worden over de motoraansluitklemmen.
Iemand daar ervaring mee?