Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Sporenplan Geremila

Gestart door geremila, 17 augustus 2006, 20:43:51 PM

geremila

Hallo Gerolf,

Je sprak nog over vereenvoudiging? Kan je dit nog wat verduidelijken? En verder had ik ook nog de vraag of het niet beter zou zijn om nog een station te schrappen en zo nog meer vrije baan te hebben? [?]Suggesties? (wordt dan misschien ook wat bestuurbaarder?
Graag nog van eenieder suggesties, tips,...zoals eerder gevraagd het beheersbaar houden...[?]
Het plan op zich vind ik prachtig maar misschien moet ik nog wat inboeten aan stations (minder is meer). Eventueel het station Ediger of Bullay laten vallen? en dan op ??n schiereiland het station Bullay of Ediger en op het volgende het station Bernkastel (kopstation)-> dit kan dan gerust nog altijd in de hoogte boven de doorgaande sporen zoals reeds getekend...? Wat denken jullie [?](Wat denk je Gerolf? Heb jij nog suggesties)... Ik denk dat we er dan zo goed als zijn en de details kunnen volgen...[:p]
groetjes,

Mike

Gerolf

Ik weet niet of het nodig is om een station te schrappen, de optische scheidingen op de schiereilandjes zorgen ervoor dat je, wanneer je "in" de baan staat, je lang niet zoveel "drukte" ziet.
Ik zal trachten het eens in 3D voor te stellen.
Ik denk wel dat sommige wisselcomplexen wat "lichter" kunnen. Er zijn immers ook enkele aftakkingen naar denkbeeldige nevenpunten (steengroeve vb.) Die kan je denk ik hier en daar wegsnoeien, zodat je perrons van voldoende lengte kan plaatsen. Op het huidige plan zijn die hier en daar toch wat krap bemeten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

geremila

Hallo Gerolf,

Wat betreft de perronlengte: enkel de stations Cochem en Wengerohr ontvangen intercity treinen de overige stations zijn voor lokaalverkeer dus daar kunnen de perrons gerust een stuk korter zijn.

Een tweede idee dat ik had (mocht je dit nog zien zitten) is of je ook eens een schets zou kunnen maken zoals dit op mijn oorspronkelijke tekening was. Hiermee bedoel ik zonder het station Wengerohr en Bernkastel... Dus de lijn gaat over in een schaduwstation eens de tunnel ingereden wordt voorbij het hangviaduct. En het kopstation Traben Trabach komt dan ook terug ten tonele...
Dit zou het voor mij gemakkelijk maken om de twee alternatieven met elkaar eens te vergelijken...[8)] Dit geeft heel wat meer ruimte denk ik en ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jij hiervan weet te maken..
Die 3D schets  zou super zijn Gerolf. Ik voel dat we er bijna zijn. ??n van deze twee moet het worden! Ik kijk er al naar uit![:p]
Blijkbaar heeft niemand anders nog suggesties of opmerkingen (behalve overdonderd zijn van Gerolf zijn talent[;)])
groetjes,

Mike

Gerolf

Vereenvoudigde versie, oftewel een schets volgens je eerste plan:

ps: ik heb het eerste plan ook maar van stationsnamen voorzien.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

geremila

Bedankt Gerolf! Goed voor de medeforumgenoten om de namen er bij te zetten!
Ziet er opnieuw knap uit... Nu is de moeilijkste opdracht wat te kiezen en dan verder in detail uitwerken...
Kan iemand mij helpen in mijn keuze? Waarom het ene of het andere?[?]
In afwachting[^]

groetjes,

Mike

Gerolf

Een 3D-zicht: het landschap volgens het eerste plan

Enige gelijkenis met bestaande personen is louter toeval [:o)]

erik de noorman

Wat doet mijn vrouw daar bij die vreemde vent? [}:)]

Erik [:D]

n/a

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Wat doet mijn vrouw daar bij die vreemde vent? [}:)]

Erik [:D]

HOE WILDE ZEGGEN ERIK [?]
Ik dacht dat jij dat wist dat wij al jaren samen optrokken[;)]

Spoorse Groetjes

geremila

Hallo Gerolf,

Knap die 3D schets! De vrije ruimte lijkt ook groter dan je op het plan zou zeggen...[^]
groetjes,

Mike

just4fun

citaat:
Geplaatst door geremila

Kan iemand mij helpen in mijn keuze? Waarom het ene of het andere?[?]

Mijn mening voor wat ze waard is: ik zou voor de eerste optie gaan (deze met 2 schiereilanden), omdat ge daar 2 plekken hebt waar ge in de modelbaan kan 'zitten' en misschien meer plaats om met verschillende personen te besturen.
Groet,
Paul

geremila

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ik heb het plan intussen wat aangepast:

- Blijkbaar was er geen water onder de viaduct
- Het bergstation had een andere aansluiting
- het kleinste station is verdwenen, waardoor er wat meer "paradebaan" is

Besturing: dit zal niet simpel zijn, het gaat om een serieus grote baan. Ik zou twee panelen op de koppen van de schiereilandjes maken.

Afmetingen zolder: volgens mijn schattingen na nieuwe afmetingen is de zolder iets langer, maar ook iets smaller. De lichtgrijze boord geeft de niveaus +120 en +170 aan.

Niemand anders een opmerking over het plan? [;)]

Hallo Gerolf,

Ik denk dat ik ga voor dit plan. Alleen denk ik nog aan ??n aanpassing om de baanbestuurbaar te houden van op maximum twee locaties. Ik zou voorstellen de plaats waar het station Bullay ligt te gebruiken voor Bernkastel. Wat denk je zelf? Het sporenverloop van de hoofdlijn zou ik wel zo houden.

En dan nog dit... Als ik zo zie wat jij weet te realiseren zonder een schets te krijgen of een exacte weergave van wat iemand wil (dus niet zoals ik je aan het werk heb gezet[;)]) Dan zou ik misschien nog dit durven vragen (kwestie van heel zeker te zijn voor ik er aan begin...) Mocht ik jou geen schets gegeven hebben... wat zou jij dan op deze oppervlakte realiseren rekening houdend met wat ik zoal op mijn baan zou willen... en dit alles het liefst bestuurbaar vanuit ??n locatie... Mocht je dit nog zien zitten Gerolf[?] Hierna ben ik er van overtuigd wat te beginnen (want ik moet eerlijk zijn hoe meer je in de rubriek sporenplannen ziet verschijnen hoe meer je begint te watertanden en te twijfelen of jouw eigen plan nu wel is wat je wilt....maar wellicht ben ik niet de enige met dat gevoel).
Mijn voorkeur blijft lokaalverkeer duitse stijl zowel goederen als personenverkeer.

[^]

grtjes,

Mike
groetjes,

Mike

mini-bs

Gerolf

Wil je Bullay laten verdwijnen en Bernkastel in de plaats?
Je kan Bernkastel ook aan de "achterzijde" van Ediger, of achterin ??n van je grote stations op de heuvels leggen.
Wat ik zou doen met die ruimte? Het zou niet veel verschillen van het plan waar je zelf voor kiest. Heel misschien ??n schiereiland in plaats van twee.
De grote stations zou ik nog wel wat afslanken (iets minder opstelsporen) en de inrijwisselstraten wat vereenvoudigen in functie van langere perrons.
Je besturing kan mijns inziens vanop twee bedieningsborden, die zelfs niet ver van mekaar hoeven te liggen: op de kop van beide schiereilanden.

Edit: eventuele aanpassingen van het plan gaan toch even moeten wachten. Over enkele uurtjes vertrek ik voor 4 dagen naar Barcelona met het vrouwtje [;)]

doomslu

Kunnen we Gerolf wel zo lang missen ??? [:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ERVIN

Nee zolang kunnen we hem eigenlijk niet missen, maar toch een goede reis Gerolf.[;)]