Sporenplan Geremila

Gestart door geremila, 17 augustus 2006, 20:43:51 PM

geremila

Hi,

Zoals jullie misschien al een tijdje gevolgd hebben ben ik al enige uurtjes bezig geweest met brainstormen en plannen.

Een eerste station is uitgedokterd en zou als centraal station moeten fungeren.
Het plan is geplaatst via de Yahoo group van dit forum en te vinden via volgende link:
urlhttp://ph.groups.yahoo.com/group/msm-tmm/photos/browse/e1d5?c=/urlGraag jullie reacties!
Grtjes,

Mike
groetjes,

Mike

Gerolf

Niet iedereen kan zomaar op het yahoo-forum, ik zet hem dus even hier:



Mijn persoonlijke eerste bedenkingen:
- Je centraal station sluit aan op twee dubbelsporige "westelijke" en ??n dubbelsporig "oostelijk" baanvak, juist? Je wisselcomplex aan de westzijde laat niet toe dat een trein op gelijk welk spoor toekomt.
- Ik ben vooral benieuwd naar je volledige plan - ook al is het een schets - eerder dan naar fragmenten. Mij lijkt het immers beter dat je eerst een globaal sporenverloop hebt, vooraleer je stations in detail gaat uitwerken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

geremila

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Niet iedereen kan zomaar op het yahoo-forum, ik zet hem dus even hier:



Mijn persoonlijke eerste bedenkingen:
- Je centraal station sluit aan op twee dubbelsporige "westelijke" en ??n dubbelsporig "oostelijk" baanvak, juist? Je wisselcomplex aan de westzijde laat niet toe dat een trein op gelijk welk spoor toekomt.
- Ik ben vooral benieuwd naar je volledige plan - ook al is het een schets - eerder dan naar fragmenten. Mij lijkt het immers beter dat je eerst een globaal sporenverloop hebt, vooraleer je stations in detail gaat uitwerken.



Alvast bedankt Gerolf om het plan te posten.
Klopt inderdaad westelijk twee dubbelsporige lijnen en oostelijk ??n dubbelsporige lijn.
Mijn station is gebaseerd op dat van Geraardsbergen. Ik heb een oppervalk van 9X9m ter beschikking maar zou mij beperken tot 7X7m om rondgang te garanderen. Ik tracht misschien al eens een eerste schets te maken (zal op papier zijn en die scan ik dan eventueel in ik zie wel) Ik heb wel nog een pak idee?n en nog niet alles is beslist dus er zal nog wel wat mogelijk zijn. Verder wil ik ook niet alles volleggen met sporen maar wel een realistisch beeld weergeven en veel terrein geven aan de lijnen die zich door het landschap een weg banen...
Misschien dat ik tegen zondag een eerste schetsje online krijg.[:)]
PS: Ik moest mijn plan nogal verkleinen waardoor de teksvakjes bijna niet meer te lezen zijn?[?]
groetjes,

Mike

Tom

Bedankt Gerolf om het plan hier op het forum te zetten.
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Je wisselcomplex aan de westzijde laat niet toe dat een trein op gelijk welk spoor toekomt.

Kan je dat eens verduidelijken?

@geremila: De teksten zijn inderdaad niet meer te lezen en enkele lengte maten zouden handig zijn.
Ik kijk alvast uit naar het voledige sporenplan.
Tom

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Tom
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
Je wisselcomplex aan de westzijde laat niet toe dat een trein op gelijk welk spoor toekomt.
Kan je dat eens verduidelijken?
Wel, de twee bovenste (grijze) "westelijke" sporen geven geen aansluiting via wissels op de onderste 4 sporen in het station.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Tom

Maar het bovenste spoor is een uithaal spoor voor de 2 doodlopede sporen, en die eronder is een uitgaand spoor van de dubbelsp?rige hoofdlin denk ik.
Tom

Gerolf

Uitgaand spoor, inderdaad. Ze kunnen dus niet vanuit die sporen in het station naar het uitgaand spoor raken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Nonkelronnie

Kunnen we eens een groter deel van je sporenplan zien?

geremila

citaat:
Geplaatst door Tom
[

@geremila: De teksten zijn inderdaad niet meer te lezen en enkele lengte maten zouden handig zijn.
Ik kijk alvast uit naar het voledige sporenplan.
[/quote]
Hallo Tom,

1 zijde van een vierkant komt overeen met 50cm
wat betreft de teksten moet ik eens kijken hoe ik dit in een ander formaat vanuit D-Rail krijg en alles nog in ??n picture past?
Wel kan ik verduidelijken: bovenste 2 sporen zijn opstelsporen, spoor daaronder is een uitwijkspoor, daaronder 4 stationssporen, daaronder ??n doodlopend stationsspoor, vervolgens een dienstspoor,en daaronder een ontvangspoor voor goederen met een kort spoor voor een rangeerloc. Het enkele spoor dat in een boog naar beneden gaat is een rangeerspoor.
In westelijke richting liggen dan nog 2 dubbelsporige lijnen, het bovenste spoor dat in westelijke richting loopt is een rangeerspoor voor de twee opstelsporen. Van oost naar west betreft het een hoodlijn. De dubbelsporige lijn die aftakt gaat naar een tweede station (zijlijn)...
Morgen probeer ik wat verder te schetsen, net terug van twee dagen aan de zee dus heb nog niet veel tijd gehad.
Wat betreft de opmerking van Gerolf. Ik heb hier nog eens mijn plannetjes en schetsen bekeken en ik zie inderdaad dat ik in ??n van mijn voorstellen een bijkomend koppel wissels had ingebouwd op de hoofdlijn die uit het westen komt en die de treinen van spoor 2 de mogelijkheid geeft om op het rechterspoor de hoofdlijn westelijk te nemen.

Wordt vervolgd[:D]
groetjes,

Mike

geremila

Het zal nog geen plan zijn maar een schetske...[;)]
citaat:
Geplaatst door Nonkelronnie

Kunnen we eens een groter deel van je sporenplan zien?

groetjes,

Mike

geremila

Hallo allemaal,

En zoals gezegd al een eerste ruw en nog niet afgewerkt schetske...



alsook de link:

http://groups.yahoo.com/group/msm-tmm/spnew/view/e1d5?i=5
Nog wat uitleg: Het station links is datgene wat ik al in detail uitgetekend had. Dit ligt op niveau +10 cm. De dubbelsporige lijn die naar het zuiden loopt gaat dalen tot niveau 0 zodoende dat deze onder de dubbelsporige zijlijn die naar het oosten gaat kan doorgaan. Dan blijft ze op niveau o onder het goederenspoor door en dan op de voorgrond naar? (nog niet ingevuld)
De noordelijke dubbelsporige hoofdlijn moet nog ingevuld worden.
De dubbelsporige zijlijn stijgt dan geleidelijk naar niveau +30. Daar komt ze dan in een station met locdepot en goederenloods en vertrekt ze als enkelsporige lijn naar? (nog niet ingevuld)

Is nog maar een eerste ruwe schets dus geef gerust opmerkingen en suggesties...

De zijden van de in te nemen ruimte zijn 7 x7m. De bediening zou geschieden vanuit het middenstuk.

grtjes,

Mike

PS: Ik werk nog verder aan enkele aanvullingen en probeer dan nog wel een deftig plan verder te maken met D-Rail.
groetjes,

Mike

Nonkelronnie

Voor de niet-Yahoo members:

TrainTechnology

Hallo Mike,

Een paar ideetjes om je op weg te zetten:

- Probeer eens om je station links in een flauwe bocht te leggen, dit geeft optisch meestal een beter effect. Als je het rechtdoor wil houden, zorg dan zeker dat het niet parallel met de zijkanten van de baan loopt. Een hoek van bijvoorbeeld 10? is al genoeg.

- Volgens mij zul je meer plezier aan je baan beleven als je de sporen rechts naar het depot laat doorlopen in een grote dubbele lus (let op: keerlusbeveiliging nodig), en daar het depot van laat aftakken (met een enkel spoor?). Eventueel kun je in het terugkerende deel van de lus een schaduwstation inbouwen.

- Opnieuw beter je depot niet parallel met de zijkant van de baan houden, tenzij je niet voldoende plaats hebt...

Doe ermee wat je wilt, dit is uiteraard maar mijn persoonlijke mening.

Groetjes,
Mattias

geremila

citaat:
Geplaatst door Nonkelronnie

Voor de niet-Yahoo members:



Bedankt voor het plaatsen nonkelronnie (pS: ik had de image geplaatst met de link vanop Yahoo maar dat blijkt niet te werken?
groetjes,

Mike

geremila

Hallo Mattias,

Bedankt voor de tips[^]. Station links denk ik in ieder geval haaks te plaatsen!
Wat betreft je onderstaande opmerking... kan je dit misschien eens schetsen?
Anders probeer ik er zelf wel iets van te maken...

Het enkele spoor dacht ik eventueel te laten doorlopen naar een industriegebied (of mijngebied) maar dan moet ik er misschien nog iets op vinden dat in het hoger gelegen station toch doorgaand verkeer mogelijk is...
grtjes en laat maar komen.
citaat:
Geplaatst door TrainTechnology

Hallo Mike,

- Volgens mij zul je meer plezier aan je baan beleven als je de sporen rechts naar het depot laat doorlopen in een grote dubbele lus (let op: keerlusbeveiliging nodig), en daar het depot van laat aftakken (met een enkel spoor?). Eventueel kun je in het terugkerende deel van de lus een schaduwstation inbouwen.

Groetjes,
Mattias

groetjes,

Mike