Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Sporenplan Geremila

Gestart door geremila, 17 augustus 2006, 20:43:51 PM

Gerolf

citaat:
Geplaatst door geremila

Eerste wat ik zie is dat het station Bernkastel in jouw schets aansluit op het station Ediger terwijl dit in realiteit aansluit op het station Wengerohr.
Jouw tekeningen verkeerd gelezen, ... verder puzzelen, dus ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

geremila

Hallo Gerolf,

Het eerste wat ik zou weglaten is het station Traben Trarbach... Geeft niet echt een meerwaarde denk ik en het wordt inderdaad nogal druk zo.
En ik moet nog eens goed nadenken hoe dit te besturen (van waaruit bedoel ik dan...) maar eerst het plan h?.[;)]
groetjes,

Mike

Gerolf

Ik heb het plan intussen wat aangepast:



- Blijkbaar was er geen water onder de viaduct
- Het bergstation had een andere aansluiting
- het kleinste station is verdwenen, waardoor er wat meer "paradebaan" is

Besturing: dit zal niet simpel zijn, het gaat om een serieus grote baan. Ik zou twee panelen op de koppen van de schiereilandjes maken.

Afmetingen zolder: volgens mijn schattingen na nieuwe afmetingen is de zolder iets langer, maar ook iets smaller. De lichtgrijze boord geeft de niveaus +120 en +170 aan.

Niemand anders een opmerking over het plan? [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

just4fun

Dit is inderdaad prachtig wat ge getekend hebt, Gerolf.
Qua besturing zou ik opteren voor een volledig blokgestuurd systeem, zodat er treinen automatisch hun 'rondjes' kunnen rijden (met wisselend verkeer door de schaduwstations) en bij elk station een bedieningspaneel om het rangeerwerk te sturen. Als ge alleen aan het rijden zijt, kunt ge toch niet rangeren in alle stations tegelijk, dus doet ge dat in 1, als er familieleden of vrienden mee komen rangeren, kan elk z'n eigen station voor zijn rekening nemen.
Ook zou ik de optie nemen om het automatische uit te kunnen schakelen, zodat er (mits voldoende machinisten, seingevers, ...) volledig manueel kan gereden worden, al dan niet volgens een uurregeling.
Groet,
Paul

55erke


[:0] Dat is een machtig plan ze man[;)]
Zoiets wil ik ooit ook wel[;)]

groeten
Johan

Roderik

Miljaar !!! Da's een serieus plan ! [:0][:0][:0]
Ik zou me er niet meester over zien om dat in 1 leven af te werken.
Always be modelling!

geremila

onderstaand nog een mailtje dat ik naar Gerolf had gestuurd ter verduidelijking dus nu ook op het forum...[^]

Hallo Gerolf,



Ondertussen op het forum al laten weten om het kopstation Traben Trarbach weg te laten. Verder zie ik op jouw schets een grote strook water aangeduid waar ik op mijn schetske een hangviaduct staan heb. Het hangviaduct ?hangt? letterlijk tegen tegen een steile heuvelwand dus geen water er onderdoor? ik stuur nog een fotoke mee ter verduidelijking? Knap vind ik het wel dat je toch nog voldoende traject weet te voorzien tussen de verschillende emplacementen!! Ik zie nogal graag treinen door landschap denderen vandaar dus dat is dik in orde. Misschien moet ik nog overwegen om nog een station te laten wegvallen.;; Wat denk je?



Grtjes,



Mike

groetjes,

Mike

Tom

Moest ik een station weg doen, dan zou het een doorgans station zijn en je kopstation houd.
Anders zit je met 3 gewoone stations, en een kopstation kan voor wat afwiseling zorgen.
Tom

Greg

Amaai dat is een pracht van een plan.
11/10 Gerolf, gewoon supperieur!
Wat zijn eigenlijk de juiste afmetingen van de baan?
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

geremila

Hallo,

Ter verduidelijking van mijn schetske en als bijkomende randinformatie onderstaand enkele fotokes en de nodige info over dit traject. Het zijn allemaal bestaande emplacementen in de correcte volgorde weergegeven zoals ze op mijn tekeningske staan en ondertussen prachtig weergegeven door Gerolf op de beschikbare ruimte.
Het betreft een traject nabij de Moezel. Rechts op de schets van Gerolf het station Cochem in realiteit gelegen op de moselbahn dus in de moezelvallei. Is een station waar de ic treinen trier-Koblenz halt houden, het heeft een aantal opstelsporen en uitwijksporen voor doorgaande ggoederentreinen, beschikt over een goederenloods alsook drie korte opstelspoortjes overdekt door een locloods. Het is gelegen vlakbij de Kaiser Wilhelm tunnel (langste tunnel op het traject)http://www.moselwein-bahn.org/main.php?site=ms-bahnen&lang=nl&page=video/index.phpBEkijk op deze link de cabineritten van Cochem richting Trier (hier heb ik veel inspiratie uit gehaald!
Vervolgens uit de tunnel Station Ediger. Een kleiner stopplaats met een goederenlosplaats voor lokaal verkeer. Het traject gaat vervolgens verder de brug over de Moezel over, direct de tunnel in om uit te komen bij het station Bullay. Middelgroot station dat ondertussen werd afgebouwd. Hier stoppen lokale treinen, alsook lokale pendeltrein tussen Bullay en Traben Trarbach (wordt niet meer weergegeven op de schets van Gerolf op mijn vraag).
Dan gaat het verder terug over de Moezel (zie foto)[/img],de Prinzekopftunnel in om het traject verder te zetten via het hangviaduct van punderich (zie foto). Vervolgens gaat het opnieuw de tunnel in en verlaten we hier de Moezelvallei richting Wengerohr (huidige Wittlich) ...
groetjes,

Mike

geremila

Vervolg...

Eens in Wengerohr, wat een hauptbahnhof is en dus ook de ic treinen halt houden (heden ten dage is dit omgedoopt tot Wittlich Hbf) Dit is het station uiterst rechts op de schets van Gerolf. Bij het uitrijden van Wengerohr is er links de ondertussen verdwenen diesellijn naar Bernkastel (Bernkastel is gelegen aan de oevers van de Moezel en is een kopstation waar vroeger dagelijks een goederentrein halt hield. Er zijn nog enkele opstelsporen overgebleven alsook een goederenloods. voor de lokaalverkeer pendeltrein (bestaande uit meestal railbusjes) is er een perron voorzien langsheen het stationsgebouw (korte sporen waar maximum 5 aan elkaar gekoppelde railbussen plaats op vinden).
Rechts bij de uitrit van het station Wengerohr vind je de voormalige lijn naar Daun (die heden ten dag beperkt is tot het centrum van Wittlich en zich op een industriegedeelte bevindt, hetstation zelf is al geruime tijd opgedoekt en de lijn stopt hier dan ook, hiervan heb ik nog geen plannen teruggevonden dus behoort dit niet meer tot de modelbaan...
Dus het station Bernkastel is eigenlijk geen bergstation maar gezien de beschikbare ruimte vind ik dit wel een moii alternatief of ik laat nog een station vallen zodat Bernkastel toch aan de oever van de Moezel kan liggen?? [?] Graag jullie advies, bemerkingen en knelpunten die jullie zien! En ook jullie opmerkingen qua spelwaarde, is dit voldoende aanwezig,wat niet,wat wel,...
En Gerolf het tweede plan is nog schitterender dan het eerste minder is hier duidelijk meer![:)]
groetjes,

Mike

geremila

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Amaai dat is een pracht van een plan.
11/10 Gerolf, gewoon supperieur!
Wat zijn eigenlijk de juiste afmetingen van de baan?


Inderdaad, alle lof voor Gerolf!
Het grondoppervlak van de zolder is 10X8.7m
groetjes,

Mike

Gerolf

Het plan is inderdaad groot, en het zal niet simpel zijn om het te verwezenlijken. De afmetingen van de baan zijn 7,6 op 6,3 meter, het gedeelte binnen de achtergrondplaten meet 6,6 op 5,3 meter.

Voor de besturing zou ik ook kiezen voor een (uitschakelbaar) automatisch bloksysteem. Het idee om dan bij elk station een bedieningspaneel te zetten is zo slecht nog niet.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

Schitterend plan, Gerolf! Wow Wow [^]
Groet van Frank

marimon

Hoe zeggen ze dat nog?  "Om duimen en vingers af te lekken.."[:p]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner