Piko 2017 N Kataloog PDF

Gestart door eve, 30 december 2016, 14:25:40 PM


59erke

Nederlanders worden goed bediend, wij daarentegen ....
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

doomslu

Citaat van: 59erke op 30 december 2016, 16:29:50 PM
Nederlanders worden goed bediend, wij daarentegen ....
Logisch. In Nederland is N vrij populair. Hier daarentegen...  :-\
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

755philippe

Belgische modellen zullen nog wel aan bod komen maar in Ho. Kunnen niet klagen wat Piko heeft uitgebracht de laatste 2-3 jaren.
Mvg

755philippe

Michiel

Toch een beetje triestige politiek bij Piko (en niet alleen Piko) voor de Belgische N'ers. 't Steekt wel een beetje de ogen uit. Zo veel voor NL, zo veel voor H0... Luxemburg word beter bedient dan België! 't Is natuurlijk een "kip of het ei" verhaal, maar als producenten geen enkele moeite doen om een potentiele markt te bedienen, moeten ze ook niet af komen met het argument dat de markt "te klein" is om iets te produceren. Ze schieten een beetje in eigen voet.

Er is potentieel om een aantal model te brengen met redelijke afzetpotentieel. Dat is klaar als een klontje (...klontje!?  ;)). Maar kennelijk zijn de Belgische vertegenwoordigers van de gekende merken (Piko, Minitrix, Arnold, Fleischmann,... ) niet erg Belgisch gezind (zijn het misschien toevallig buitenlanders? Wie zijn ze? Ze verschuilen zich goed in hun annonima want nooit is er reactie op pertinente vragen en wensen op Belgische fora). Wanneer komt de aflossing van de wacht, en komen er gepassioneerde vertegenwoordigers, en geen zelfbedieners (want zo lijkt het)?

Sorry voor de wat wrange reactie van een ontgoochelende N'er die het in de zelfbouw is gaan zoeken. Voor de producenten: eigen schuld, dikke bult! Nah!  ::)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Er is een Belgische kleinseriefabrikant die veel energie steekt in N. Praat eens met Jean... de verkoop is ontgoochelend laag.
Als er geen kip is dan heeft het geen zin om eieren te gaan maken hé.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Dat is heel nobel en alle lof natuurlijk voor die eenzame kleinserie-strijder. Maar als ook grootseriefabrikanten eens een beetje aan de kar zou trekken, dan zou er een voedingsbodem kunnen zijn om die kip te kweken. Maar de vertegenwoordigers voor de Belgische markt van die grootseriefabrikanten (wie ze ook moge zijn, ik kan geen namen vinden op internet, blijkt een geheim te zijn)  melken allemaal diezelfde vette koe.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Momenteel is er toch iets aan de gang hoor, zij het wel voorlopig op basis van 3D geprint materiaal (en nee bedoel hier niet enkel AGP3D van het franstalige zusterforum mee).

Ik ben momenteel zelf bezig met oude Belgische perronverlichting in N , resultaat valt wel mee maar er is nog werk aan
(resultaten post ik volgend jaar wel in mijn draadje La Gleize)

Ik heb de moed nog niet opgegeven maar op de grootfabrikanten daar reken ik niet meer op...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

59erke

Citaat van: doomslu op 31 december 2016, 10:57:17 AM
Er is een Belgische kleinseriefabrikant die veel energie steekt in N. Praat eens met Jean... de verkoop is ontgoochelend laag.
Als er geen kip is dan heeft het geen zin om eieren te gaan maken hé.

Daar heb ik Jean hier niets over vermelden.... Als het niet bekend wordt gemaakt dan kan er ook geen verkoop zijn dacht ik zo
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

doomslu

Citaat van: 59erke op 31 december 2016, 16:50:36 PM
Citaat van: doomslu op 31 december 2016, 10:57:17 AM
Er is een Belgische kleinseriefabrikant die veel energie steekt in N. Praat eens met Jean... de verkoop is ontgoochelend laag.
Als er geen kip is dan heeft het geen zin om eieren te gaan maken hé.

Daar heb ik Jean hier niets over vermelden.... Als het niet bekend wordt gemaakt dan kan er ook geen verkoop zijn dacht ik zo
Stap gewoon eens zijn winkel in Blankenberge binnen en kijk wat er allemaal beschikbaar is.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

59erke

Citaat van: doomslu op 01 januari 2017, 16:58:53 PM
Citaat van: 59erke op 31 december 2016, 16:50:36 PM
Citaat van: doomslu op 31 december 2016, 10:57:17 AM
Er is een Belgische kleinseriefabrikant die veel energie steekt in N. Praat eens met Jean... de verkoop is ontgoochelend laag.
Als er geen kip is dan heeft het geen zin om eieren te gaan maken hé.

Daar heb ik Jean hier niets over vermelden.... Als het niet bekend wordt gemaakt dan kan er ook geen verkoop zijn dacht ik zo
Stap gewoon eens zijn winkel in Blankenberge binnen en kijk wat er allemaal beschikbaar is.  ;)

Ah die Jean (MTE) dacht even aan de Jean hier op het forum (Steam N) 
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Steam.N

Citaat van: 59erke op 01 januari 2017, 17:05:57 PM
Citaat van: doomslu op 01 januari 2017, 16:58:53 PM
Citaat van: 59erke op 31 december 2016, 16:50:36 PM
Citaat van: doomslu op 31 december 2016, 10:57:17 AM
Er is een Belgische kleinseriefabrikant die veel energie steekt in N. Praat eens met Jean... de verkoop is ontgoochelend laag.
Als er geen kip is dan heeft het geen zin om eieren te gaan maken hé.

Daar heb ik Jean hier niets over vermelden.... Als het niet bekend wordt gemaakt dan kan er ook geen verkoop zijn dacht ik zo
Stap gewoon eens zijn winkel in Blankenberge binnen en kijk wat er allemaal beschikbaar is.  ;)

Ah die Jean (MTE) dacht even aan de Jean hier op het forum (Steam N)

Ik viel eerst ook wat uit de lucht  ;D
Gelukkig hielp Luc me snel terug op de been  ::) ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

loebaske


Staat wel regelmatig nieuwigheden in MSM van N modellen van de Jean, is natuurlijk geen dikke catalog die op de schoot valt...
Heb ook al iets gehoord dat de Jean er mee gaat stoppen op gebied van N, is de soep van de kolen niet waard, geen belangstelling.. :(


Michiel

MTE heeft inderdaad al heel lang Belgisch N in z'n gamma, wat heel lovenswaardig is, maar alleen in je uppie hou je Belgisch N niet overeind.

Wat ik niet snap is dat vb de NMBS reeks 18 van Hobbytrains helemaal niet meer te vinden is. De volledige productvoorraad is in geen tijd volledig uitverkocht, maar men denkt er niet over om een ander Belgisch model in overweging te nemen om te produceren. Kato maakt wel een AFB (bolle neus) voor Luxemburg, maar geen Belgische variant, alsof men bij Kato/Hobbytrain/Lemke totaal anti-Belgisch is geworden. Waarom?

Piko komt uit met een G1200. Maar een Belgisch variant in de productielijn (reeks 77) op te nemen is onbespreekbaa? (Jim is in een stugge onderhandeling hierover met Piko) Waarom dan wel die marginale privemaatschappijuitvoeren? Dat snap ik ook niet helemaal. En ga zo maar door.

Vorig jaar hebben we wel een NMBS stoomlok type 64 van Fleischmann mogen verwelkomen. Erg mooi, maar erg uitzonderlijk.

De grootseriefabrikanten (lees Belgische vertegenwoordigers) schermen snel met het argument "Belgisch N is een te kleine markt". Maar er blijkt gewoon geen interesse of enige bereidwilligheid te zijn om zelfs maar een omschildervariant op te nemen in een productiereeks.

Maar het is niet mijn oorlog. Ik heb m'n stek gevonden in m'n eigenzinning Belgisch tijdperk I/II. Maar ik vind het wel erg jammer voor de vele N-rijders in België die noodgedwongen Duits/Zwitsers/Frans/Spaans/NL/USA zijn gaan rijden, omdat er gewoon niets Belgisch wordt geproduceert. Eerlijk gezegd vind ik de ingesteldheid van de grootseriefabrikanten en hun vertegenwoordigers eigenlijk een beetje zielig. Want hoe willen we een mooie hobby beleven, en genieten van de veelzijdigheid, als de fabrikanten de deur hebben dichtgegooid. Ze bederven zelf hun eigen markt.

Genoeg gezeverd. Ik erger me er al lang niet meer om. Ik schrijf gewoon neer wat ik ervaar, als hobbyist: mijn bescheiden subjectieve kijk op het gebeuren. 

Maak er een geweldig 2017 van! ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

loebaske