Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Inbergen - (H0-DCC-Belgisch getint)

Gestart door OlivierV, 19 juni 2016, 20:32:31 PM

OlivierV

Om de vooruitgang van de baan van de buurjongen een beetje bij te houden.

Tevens aan alle leden van het forum die geholpen hebben bij het verzamelen van voldoende materialen, bedankt,

De grootte bedraagt 1m20 op 2m70, baan wordt in een 3-tal segmenten opgebouwd, anders krijgen we ze nooit boven op zijn kamer. Ikzelf help hem bij de bouw van de baan. Vooral dan het brutere houtwerk enzo.

't Was ook ne serieuze puzzel om hier een leuk sporenplan voor te bedenken, maar met wat ideetjes te pikken uit de draadjes van Franky (elf45) ben ik er toch uitgeraakt.

Minimumstralen zijn overal niet kleiner dan een R2 (= 42cm) en die liggen dan altijd nog goed weggestoken. Maximum treinlengte zal een 5-tal rijtuigen bedragen, kwestie dat het realistisch overkomt en niet te gek wordt, maar met dat aantal zijn al heel wat leuke en realistische samenstellingen te maken.

Hieronder het sporenplan van niveau 0 tot 3 zeg maar.


Niveau 0: Schaduwstation, 3 lange opstelsporen (3m30 voor het kortste en 3m70 voor het langste). Daar kunnen dan 6 kortere treinen in of 3 heel lange. Baan is enkelsporig uitgevoerd maar komt op veel plaatsen toch als een dubbelsporige hoofdbaan over.


Tussenniveau, hier stijgen we naar niveau 1, de 2 sporen voorin komen in beeld als dubbelsporige hoofdlijn.


Tussenniveau tussen 1 en2, hier ligt een splitsing naar een spiraal en een spoor eromheen, zodoende kan op dit spoor even een trein gestald worden en/of moeten niet alle treinen helemaal tot boven rijden, kwestie van afwisseling in het treinverkeer te brengen.


Bovenste niveau, ligt nog niet 100% vast maar hier is een doorgangsstationnetje, ofwel enkel -ofwel dubbelsporig uitgevoerd, rechts achter de heuvel ligt wat goederen'gedoe' om wat te rangeren en het lokale goederentransport wat nut te geven.

Het hout staat gereed in de garage.


Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

Het plannetje van het schaduwstation laat het afweten  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Stieven76

Ni voor het één of ander, maar is dat niet wat complex voor een 12 jarige? Daarmee bedoel ik de hele opbouw met niveau 0 t/m 3 en de spiraal? Of te wel zie ik iets verkeerd, da kan ook  ;D
De bouw gaat lang duren nu tegen dat het manneke echt gaat kunnen rijden  ;) ;D

OlivierV

Citaat van: SuSke op 19 juni 2016, 23:35:37 PM
Het plannetje van het schaduwstation laat het afweten  ;)
Blijkbaar foutje bij het inscannen, wordt in orde gebracht.

Citaat van: Stieven76 op 20 juni 2016, 08:56:00 AM
Ni voor het één of ander, maar is dat niet wat complex voor een 12 jarige? Daarmee bedoel ik de hele opbouw met niveau 0 t/m 3 en de spiraal? Of te wel zie ik iets verkeerd, da kan ook  ;D
De bouw gaat lang duren nu tegen dat het manneke echt gaat kunnen rijden  ;) ;D

Ik zit er voor iets tussen, normaal zouden na het komende weekend alle rails liggen en is de boel berijdbaar. :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

Ben der daarnet stevig ingevlogen.

de 3 basisframes voor de segmenten zijn ontertussen gereed en de eerste stukken hout waar rails op komen liggen er ook al. Wanneer Lucas klaar is met zijn eindtoetsen kan hij mij komen versterken. Ze hebben ook mijn raad opgevolgd en stevig hout gekozen. 12mm Triplex platen. Stevig zat.



Sporen zijn er van Roco om de boogstralen af te tekenen en te helpen bepalen, maar uiteindelijk komt er bijna overal flexrail.


Dagdag.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

loebaske

12 mm triplex ?? dat is om rails op te leggen, had het 22mm geweest en watervast verlijmd....ja misschien....

Chrisrail

#6
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

OlivierV

Citaat van: Chrisrail op 20 juni 2016, 15:20:31 PM
Citaat van: OlivierV op 20 juni 2016, 15:08:53 PM
Ze hebben ook mijn raad opgevolgd en stevig hout gekozen. 12mm Triplex platen. Stevig zat.


Olivier, hadden ze geen vlakke platen om te verzagen ?

Die onderste lijkt precies een banaan .  :-\
JA sommige platen zijn echt niet recht heb ik gemerkt ... :/ Nuja ik pas daar wel een mouw aan hoor.

Citaat van: loebaske op 20 juni 2016, 15:19:10 PM
12 mm triplex ?? dat is om rails op te leggen, had het 22mm geweest en watervast verlijmd....ja misschien....
Ja daar komen de rails op ... 22mm, dat wordt dan wel een heel zware constructie ... Voor zover ik al merk zit het behoorlijk stevig ineen en naar mate er meer lagen opkomen zal dat de stevigheid alleen maar ten goede komen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

loebaske

#8
Ieder zijn ding natuurlijk, dat is men schaaf/zaagwerk om een module te maken, stevig en robust en geen kopzorgen nadien...



Om alles haaks en vlak te kunnen monteren, een dikke metalen plaat op de grond (was wel een toeval dat ik die kon gebruiken)



en steeds de veeg borstel in de buurt, want al dat zaagsel is nu bepaald goed niet om vlak te werken....






SuSke

Citaat van: OlivierV op 20 juni 2016, 15:08:53 PM
Ben der daarnet stevig ingevlogen.

de 3 basisframes voor de segmenten zijn ontertussen gereed en de eerste stukken hout waar rails op komen liggen er ook al. Wanneer Lucas klaar is met zijn eindtoetsen kan hij mij komen versterken.

Zonde dat je Lucas nu dat stukje plezier en leering afneemt toch  :(
Wat maken nu 2 weken uit voor het maken van een baan, of moet ze af zijn tegen oktober 2016 ???
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Morgen ruim ik mijn kamer op en vanaf woensdag helpt hij mee, dus er valt nog genoeg te leren. Haha klaar tegen oktober, dat zou pas een goeie zijn. :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Lucaslolman

Ja, morgen nog 2 toetsen en dan ben ik er van af :)  :D

OlivierV

#12
Vandaag samen aan de slag geweest en een deel van de rails aangelegd, veel minder gedaan dan gepland, maar allicht kunnen we na zaterdag het kortste traject wel eens afrijden met enkele treinen.



Lucas druk in de weer met kurk.


Mezelf druk met de positionering van de wissels.


Rails leggen en ook uitleggen aan Lucas, kwestie dat hij na deze moeilijkere stukken ook wat spoor kan aanleggen.


Na vandaag lag 1 opstelspoor volledig, Zaterdag volgende volgende 2 en niveau 1 met niveau 2.

Daarnet ook even wat tijdelijke poten onder de baan gegooid zodat ze van de grond staat om vochtinwerking te verminderen en ook kan er bij hevige regenval wat water onder de poort van de garage sluipen. Dus bij deze staat de baan dan ook droog.

Zaterdag gaan we weer verder. :)

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

trainspottingjr

Olivier leuk dat je samen met de jeugd een project wil opstarten waarvan  Lucas enorm veel van kan leren, een ding is
hierbij wel duidelijk de opvolging is bij deze zeker verzekerd en dat kunnen we alleen maar toejuichen.

Dit is nog maar eens het bewijs dat mits de goede sturing en duidelijke communicatie een mooi project kan verschijnen.

Is zeker en vast een draadje dat ik ga blijven volgen en met plezier naar toe leef om het vervolg hiervan te zien groeien.

Keep going zou ik zeggen en dan beleeft Lucas een zomervakantie die niet meer stuk kan. :P

;)  ;)
Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

Snobby Crash