Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Ernstig ongeval bij Luik

Gestart door PietB, 06 juni 2016, 10:29:41 AM

Metpetergaathetbeter

en de privé-operatoren tot eind dit jaar !

yannickvw

DMT's zijn mee van het best remmende materieel. Als je Lokeren binnenkomt tegen 90 aan de kop van het perron sta je zeker op tijd stil  8)

ward

Citaat van: rgp op 09 juni 2016, 12:13:10 PM
Heb wel een vraag aan een tb (Ward ?): Kan je een trein bestaande uit 2 AM 96 op 300m tot stilstand brengen met noodstop ?

Roland

Roland,

om u een gedacht te geven: ik heb ooit met 3 dmt's noodremming moeten geven tegen een 120km/u en stond net iets meer als 200m verder stil.
Uiteraard hier een stel meer, en de magneetremmen doen hier ook veel aan. Zoals al gezegd is, dit is enorm goed remmend materiaal.
Echter moet je hier de omstandigheden in rekening brengen: donker, mist (dus langere remweg door slechtere adhesie dan bij droog zonnig weer),..
Uit de info die in de krant staat vind ik het nog vis noch eieren. Ze bevestigen dat de bestuurder dus de 2 gele heeft gezien en dat heeft laten weten, en dan afgeremd tot 90km/u.. Daarna? Ik wacht wel tot er op de eerstvolgende permanente vorming iets meer officiële info komt, en anders zien we wel..
Media geloven doe ik sowieso al niet.. Bij bovenstaand incident met 3 dmt's heeft de krant er ook nadien een serieus boeltje van gemaakt en uit onwetendheid maar wat informatie uit hun duim gezogen..
Als we ooit wel al meer gaan weten wat er effectief gebeurd is (Buizingen, 6j later....). Dat laatste is trouwens het ergste voor de nabestaanden van de verongelukte personeelsleden / reizigers.. Het nooit weten hoe of wat..
Ik kan Evan bijtreden, maar langs de andere kant zoeken ze het zelf dat er gespeculeerd wordt.. In het buitenland weten ze veel sneller wat de effectieve oorzaak van het ongeval is, zonder er doekjes rond te winden of rond de pot te draaien.
Blijft het feit dat zit een zeer spijtig ongeval is dat nooit had mogen gebeuren.

Mvg,
Ward
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

stoomlokje

Volgens het avondnieuws : de machinist heeft het weeral maar gedaan  :'( :'(
Wat zijn ze toch telkens snel om het op het personeel te steken . :-\ :-\
Het valt echt wel op !! :-[ :-[

centauri167

Citaat van: stoomlokje op 10 juni 2016, 01:14:53 AM
Volgens het avondnieuws : de machinist heeft het weeral maar gedaan  :'( :'(
Wat zijn ze toch telkens snel om het op het personeel te steken . :-\ :-\
Het valt echt wel op !! :-[ :-[

Een menselijke fout van een lagere werknemer betekent dat men geen schuld moet gaan zoeken bij het hoger kader en management, toch makkelijk ...

Voor de nabestaanden van de dodelijke slachtoffers maar ook voor de gewonden hoop ik dat er snel een duidelijkheid komt.

PietB

Citaat van: yannickvw op 09 juni 2016, 15:07:37 PM
DMT's zijn mee van het best remmende materieel. Als je Lokeren binnenkomt tegen 90 aan de kop van het perron sta je zeker op tijd stil  8)
En dan liggen alle passagiers tegen het schot van de machinisten cabine zeker? :)
In Nederland hechten we nogal aan passagiers comfort, althans dat wordt in de opleiding onderwezen.

Citaat van: centauri167 op 10 juni 2016, 01:25:04 AM
Een menselijke fout van een lagere werknemer betekent dat men geen schuld moet gaan zoeken bij het hoger kader en management, toch makkelijk ...
Ja dat is erg makkelijk inderdaad.
De man kan het niet meer navertellen in dit geval.
Dus de echte waarheid zal altijd ongewis blijven.

grt Piet.

Peter_66

Media geloven is inderdaad niet zo verstandig.

Volgens het VTM nieuws gisteren is de trein door dubbel geel gereden. In de simulatie zijn 2 seinen naast elkaar te zien met elk 1 geel licht op de plaats waar het rode moet zitten.
http://nieuws.vtm.be/binnenland/194433-trein-reed-nog-90-km-op-moment-crash op 22s.

Ook de benelux treinen zouden geen beveiliging hebben, maar dat kwam omdat de locomotieven uit het buitenland komen

Een beetje research zou geen kwaad kunnen.


dieselfreak

Voor research hebben de heren journalisten geen tijd meer, alles moet snel gaan tegenwoordig, zeker in dat wereldje. Daar geldt de regel: liever fouten maken dan een primeur missen.
MC

Ben

Waarom zo'n somber en negatief beeld over de media? Ik lees niet alle Belgische websites maar wat ik tot op heden heb gezien is een genuanceerd verhaal.

Het filmpje in de genoemde link verhaalt en geeft beeld over wat "bronnen rondom het onderzoek" melden. Klaarblijkelijk heeft de mcn dubbel geel wel opgemerkt (er is op de knop gedrukt) terwijl er daarna geen remming is ingezet. Meer en minder lees ik niet en al helemaal niet dat de mcn schuldig is aan het tragisch ongeluk waarbij hij zelf het leven heeft verloren.

Media zijn boodschappers, geven een opinie en zijn niet per definitie boosdoeners. Daar waar kritiek is op hen kun je je beter afvragen hoe het zit met die "bronnen rond het onderzoek" en waarom zij voortijdig informatie lekken uit een lopend onderzoek. Het is niet de journalist die de beschikking heeft over de zwarte doos.

Gr, Ben.

dieselfreak

Ben, ik heb jarenlang voor de radio gewerkt dus ik weet echt wel waarover ik spreek. Ik ken tegenwoordig ook nog heelwat mensen uit de media en die zeggen allemaal hetzelfde: de onderlinge concurrentie en de tijdsdruk is tegenwoordig moordend. Ik zeg ook niet dat journalisten zelf de oorzaak zijn dat er regelmatig foute berichten de wereld worden ingestuurd, dat komt vooral door het hanteren van onmogelijke deadlines en werkdruk opgelegd door hun oversten. En wie (te) snel werkt maakt onvermijdelijk fouten.
MC

stefan

Wie zegt trouwens dat de bestuurder 2 gele heeft gekregen ? bij groen geel horizontaal of vertikaal moet je ook punten ...

mark7758

Prima. Stel dat hij dubbel geel had.

Dan is hij nog steeds niet door rood gereden. Dat staat nergens. Alleen dat hij te hard reed.
Als we als Tb ook niet meer door geel mogen rijden. Dan rijdt er bijna geen trein meer in Europa.
Ik wil eerst een goed rapport zien.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.


2012

Citaat van: mark7758 op 07 juni 2016, 17:54:36 PM
100 % veiligheid bestaat niet.
99,9 % wel. Maar dat kost miljarden en dat heeft geen enkel land er voor over.
Dus men gaat voor de hoogst mogelijke veiligheid voor betaalbare kosten.
Dat is overal zo.

En laten we afwachten wat het rapport zegt. Dat vertrouw ik meer dan ALLE kranten bij elkaar.
Er stond al genoeg onzin in over het ongeluk. Laat ze liever stilstaan bij de slachtoffers.
Het is al erg genoeg dat er een ongeluk is. (Met helaas slachtoffers.)

De bericht geving ni de kranten is op den duur al even erg als het incident zelf ... en hun zogenaamde "experts" kennen er nul de botten van ... wraakroepend is zoiets, maar de menigte trapt daar wel in, hierboven zag ik al reacties welke voortgaan op wat ze in de krant lezen ... jammer da zo dinges elke keer opnieuw gebeuren. Niet alleen bij de spoorweg, maar ook overal. Als een incident gebeurt dan wil de reporter die na pakweg 15 minuten ter plaatse is volledig verslag geven hoeveel doden erzijn, wie zijn schuld dat het is en wat er misgegaan is ... zo gaat da natyuurlijk niet, maar ze doen ondertussen wel steeds alsof ze het weten, met foute animaties enz liegen ze de mensen die weinig of niks kennen van de zaken voor.

2012

Citaat van: centauri167 op 06 juni 2016, 22:54:48 PM
Altijd erg om zo'n zaken te lezen, zeker als de menselijke tol zo hoog is ...

Ik hoop maar 1 ding, dat het uiteindelijk geen sabotage is die aan de basis lag van dit ongeval. Met al de commotie en sabotage die er daar geweest zijn en die er terug gepland zijn weet je nooit wat er kan gebeuren ...

Dit ook zoiets wat in de media fel overdreven werd ... sabotage bij stakingen ... men plaatste KORTSLUITKABELS, das een zwaar woord voor iemand die weinig kent van de spoorweg. Een leek zou meteen denken dat dit brand en schade en wat nog allemaal veroorzaakt ... niks van dus. In elke stuurpost ligt een "kortsluitkabel" Als je een auto aanrijd bijvoorbeeld en de wagen hangt deels over het andere spoor ligt riskeer je dat een tegenligger nog es die auto (deels) kan aanrijden. Belangrijk is dus dat tegenliggers snel gestopt worden. Als je als bestuurder zo kortsluit kabel plaats op het naastliggend spoor dan vallen de seinen naar uw geplaatste kabel dicht. Meer doet zoiets niet !! Geen schade, brandmogelijkheden of wat dan ook door deze "kortsluiting". Uiteraard keur ik af dat men deze kabels gaat plaatsen tijdens stakingen, maar ik keur al eveneens de manier van communiceren af over deze wandaden, de manier waarop dit vertelt werd doet leken denken dat de stakers de infrastructuur beschadigen, bijna op een manier dat het verzet deed in de jaren 40....

Het gebruik van deze kabels is de laatste jaren wel afgenomen bij aanrijdingen, omdat de GSM-R in gebruik is genomen en dit een sneller en efficienter middel geworden is om bij aanrijdingen alle verkeer in de omgeving te laten stoppen.

En bovendien, deze kortsluiting word ook veroorzaakt door de treinen zelf, elke keer als een trein een sectie inrijd dan veroorzaakt deze exact dezelfde "kortsluiting" op de rails via zijn eigen wielen. T'is net de bedoeling om dus die kortsluiting te veroorzaken, dat stuurt nu net de seinen en overwegen.

Wat de stakers dus deden was op deze manier seinen laten dichtvallen, wat treinverkeer verstoort, zonder dat veiligheid in gedrang komt. (maar ik keur dit wel degelijk af he, laat me duidelijk zijn)