Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Ernstig ongeval bij Luik

Gestart door PietB, 06 juni 2016, 10:29:41 AM

Peter

Gisteren hadden ze blijkbaar wel kabels in brand gestoken,
Met vriendelijke groeten
Peter

2012

Citaat van: Peter op 18 juni 2016, 12:29:21 PM
Gisteren hadden ze blijkbaar wel kabels in brand gestoken,
Inderdaad, ook ni eerste keer da zo zaken gebeuren hoor ... de vraag is natuurlijk wie daarvoor verantwoordelijk is, in deze tijden denk men eerder aan eigen personeel n.a.v. recente onrust/stakingen... eerdere keren is het vandalenwerk gebleken, dus ja, hopelijk vinden ze de daders, wie het ook zijn.

Dit is dan wel erger dan de eerder vermelde zaken. Nu is de seininrichting zo gemaakt dat ook dit geen veiligheids problemen zou mogen opleveren, bijna alle storingen resulteren in dichtvallen van de seinen en dus het stilvallen van het verkeer, maar je weet natuurlijk maar nooit uiteraard.

Benieuwd als er resulaten gaan verschenen in "de gazetten" als men daders gevonden heeft.

Havoc

Citaat van: 2012 op 18 juni 2016, 11:55:40 AMDit ook zoiets wat in de media fel overdreven werd ... sabotage bij stakingen ... men plaatste KORTSLUITKABELS, das een zwaar woord voor iemand die weinig kent van de spoorweg. Een leek zou meteen denken dat dit brand en schade en wat nog allemaal veroorzaakt ... niks van dus.

Ik heb er helemaal geen probleem mee dat dit in de media tot die proportie wordt opgeblazen. Als dat betekent dat er 1 idioot daardoor even zijn 2-de hersencel in gebruik neemt en dat niet doet dan is dat een goeie zaak. Als ze dit afschilderen als iets dat enkel hinder veroorzaakt maar 100% veilig is dan riskeer je dat er morgen een hoop tieners dat eens probeert.

Verder kan ik je enkel gelijk geven. Die reporters die 5 minuten na dat er iets gebeurd is willen weten wie de schuld heeft moeten ze bij hun tenen ophangen. Maar het zijn de kijkers die zo'n verhalen willen.

PS voor mij is een "kortsluitkabel" nog iets anders.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

2012

Citaat van: Havoc op 19 juni 2016, 11:54:19 AM
Citaat van: 2012 op 18 juni 2016, 11:55:40 AMDit ook zoiets wat in de media fel overdreven werd ... sabotage bij stakingen ... men plaatste KORTSLUITKABELS, das een zwaar woord voor iemand die weinig kent van de spoorweg. Een leek zou meteen denken dat dit brand en schade en wat nog allemaal veroorzaakt ... niks van dus.
....

PS voor mij is een "kortsluitkabel" nog iets anders.

das de benaming van dat draadje met klemmetjes volgens onze reglementen boek ;)
klemmetjes die op de rails passen, met een draadje van x mm carré, meer is da ni

Doornroosje

Kortsluitkabel = verbinding tussen de railstaaf en bovenleiding = aardingsstaak, zeer gevaarlijk als er nog spanning op staat!
Startkabel (auto) = verbinding tussen beide spoorstaven = laat seinen dichtvallen, eventueel noodremming, minder gevaarlijk.

mark7758

Onjuist volgens Nl handboek.
Ik wacht rustig op het onderzoek rapport,.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Doornroosje

Graag dan de juiste versie, want ik leer ook graag bij met het oog op mijn beroep.

mark7758

Kortsluitkabel = kort sluiten van de sporen ( detectie kring zodat het spoor bezet is.)
Aardings kabel = kabel die het spoor met de bovenleiding verbindt. Zodat hij geaard is. Dit mag alleen msls de spanning weg is!!.
Startkabel kennen we officieel niet als term bij het spoor. Tenzij je een loc wilt starten  8)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

2012

Citaat van: Doornroosje op 20 juni 2016, 09:37:28 AM
Kortsluitkabel = verbinding tussen de railstaaf en bovenleiding = aardingsstaak, zeer gevaarlijk als er nog spanning op staat!
Startkabel (auto) = verbinding tussen beide spoorstaven = laat seinen dichtvallen, eventueel noodremming, minder gevaarlijk.

Neen, je vergist je, ik heb het wel over gebruikte termen in de boeken van de NMBS bestuurders he ...
KORTSLUITKABEL is het draadje waar je beide rails mee verbind om verkeer stil te laten valen
AARDINGSSTAAK : kabels waar je bovenleiding mee verbind met de rails

Zijn dus twee totaal verschillende zaken

mark7758

Gelukkig dan zijn onze voorschriften gelijk
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.