Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Ernstig ongeval bij Luik

Gestart door PietB, 06 juni 2016, 10:29:41 AM

Bundesbahnfreak

Aan diegenen die beginnen speculeren over sabotage,gelieve de conclusies  van de experts van nmbs en infrabel af te wachten en laat de veronderstellingen die vaak tot misverstanden leiden over aan de pseudo-experts van de media,politiek en sommige fira. Mvg

Bundesbahnfreak

#16
Bedoel fora ipv fira :D  Met fora bedoel ik niet hier maar de reacties van lezers in sommige kranten

nmbssncb

Citaat van: mark7758 op 07 juni 2016, 17:54:36 PM
100 % veiligheid bestaat niet.
99,9 % wel.

Conclusie: de oorzaak is te vinden in de 0,1%.  Ik ben benieuwd wat er in de 0,1% zit.

Willy
Willy

ward

#18
.
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

SuSke

Citaat van: nmbssncb op 08 juni 2016, 11:22:00 AM
Citaat van: mark7758 op 07 juni 2016, 17:54:36 PM
100 % veiligheid bestaat niet.
99,9 % wel.

Conclusie: de oorzaak is te vinden in de 0,1%.  Ik ben benieuwd wat er in de 0,1% zit.

Willy

Daar woont de beruchte "Murphey"
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Snobby Crash

Citaat van: ward op 08 juni 2016, 11:36:48 AM
Zoals vandaag al naar de buitenwereld gestuurd is, was het sein zelf niet uitgerust met een TBL1+ baken. 99,9% van het net is ermee uitgerust, maar bepaalde "ongevaarlijke" seinen niet.
Als je bv. In Beveren-Waas op L59 vertrekt ri St-niklaas kom je zo ook 3 seinen tegen na elkaar..
Probleem is dat infrabel er onderzoek naar heeft gedaan. volgens hun was dit dus geen gevaarlijk sein.. Jammer dat het dan toch kon gebeuren :(

Snap dit niet... Is een van de drukst bereden lijnen... Antwerpen-Gent

En ze hebben het via de media dat 99,9% is uitgerust met het automatisch remsysteem...
Maar andere bronnen zegen dan wel weer dat er reeds 1 op 3 seinen daarmee is uitgerust...

Geert

mark7758

Luisteren en nog eens luisteren is moeilijk.

Men praat (Net als in NL) over de bediende seinen en de seinen voor gevaarlijke punten.
Alle seinen op de vrije baan hebben nauwelijks TBL+. Dat is overal zo.  EN ja dat wil men wel, maar dat is niet het belangrijkste.
Men wil voorkomen dat men zomaar een station binnenrijdt of zomaar een brug op rijdt die open staat. Die seinen zijn uitgerust met TBL+.
En als iemand nog een miljardje over heeft wil men best de rest ook doen.
Kosten moet men denken aan extra kabels, relais, mogelijk relaiskasten, extra aansturing, extra bakens in het spoor en zo. En dan de personeelkosten ja. Dan gaat het erg hard en moet men keuze maken.
En Belgie maakt de zelfde keuze's als NL en andere landen. (Eerst de gevaarpunten en dan de rest.)

En ik herhaal. Ik wil het rapport zien en niet dat geroddel in de pers. (Men vergeet de slachtoffers en is drukker met hoe goed  is mijn krant zichtbaar. :( )
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Kautenbach

En Mark weet er best veel van ;)

Ben idd ook wel benieuwd naar de officiële  rapporten ( ...en terwijl ik dit tik vraag ik me toch af waarom,  ik lijk wel een ramptoerist  ???)

Enfin, hopelijk leidt een toch nog veiliger spoor. .

evan

Goede avond,

Ik mag gerust zeggen vanwege mijn beroep dat ik van de spoorwegen in het grootbedrijf behoorlijk wat kennis heb. 

Het is dan ook frapant als je iets leest in de pers gerelateerd aan een ongeval, een werf, stakingen etc. dat ze de lezers echt wel behoorlijk wat onzin kunnen wijsmaken  :o.   Bovendien zijn de helft van de reacties in dit draadje onder te brengen in de zelfde categorie.

Het beste is zoals door sommigen aangegeven om het rapport af te wachten.  Echter zal in de pers de echte waarheid ook nooit correct voorgesteld worden.  "Sensatie en onwetendheid"

Het ergste zijn de slachtoffers en hun omgeving die achterblijven met verdriet.
Mogen we hopen dat zo een incident niet snel terug plaats heeft.

Sterkte aan de nabestaanden...
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: evan op 08 juni 2016, 22:40:17 PM

Mogen we hopen dat zo een incident niet snel terug plaats heeft.

Sterkte aan de nabestaanden...
+1

ik zou zelf meer zeggen hopelijk hoeven zo'n ongelukken niet meer plaats te hebben ! :-\

Koen

Ik ga mee in Evan's redevoering.
Ik begin mij steeds meer en meer te ergeren aan de sensatiezucht van de verslaggeving. Je moet de nieuwslezing van verschillende TV-netten maar eens vergelijken. Er wordt hoe langer hoe meer gespeculeerd.
Neutraliteit is ver te zoeken! Controle van bronnen al evenmin.
Misschien is het cru gezegd en ik wil wel benadrukken dat dit MIJN eigen mening is maar naar mijn mening manipuleert men het volk met de berichtgeving. Een handig hulpmiddel om de publieke opinie in een bepaalde richting te laten denken.

Sorry, dit moest ik even kwijt.

Bij deze ook veel sterkte aan de nabestaanden en aan allen die dit drama moeten verwerken!


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Dirky

Ik lees NOOIT de krant, ik kijk heel zelden naar 't nieuws en begrijp niet dat er mensen zijn die denken dat "het nieuws" niet gemanipuleerd is, niet geselecteerd is... Dat is al 1000-den jaren zo en zal voor altijd zo blijven.

Maar ja, het overgrote deel van het mensDOM moet sensatie en spectakel hebben.

Wat dit ongeval betreft betuig ik ook mijn medeleven aan de getroffenen en kan ik alleen maar hopen dat de maatregelen die dienen getroffen te worden om de kans op dergelijke ongevallen te verminderen kunnen uitgevoerd worden...

rgp

Hallo,

Ik kan Evan alleen maar bijtreden.

Dit DODELIJK ongeval toont nogmaals aan dat er velen zijn die wat staan uit te kramen zonder zich af te vragen welke de gevolgen hiervan kunnen zijn.

Bij mijn weten is al het ROLLEND materieel uitgerust met de nodige apparatuur, maar zijn niet alle LIJNEN uitgerust met de nodige apparatuur.  Daar heeft men in functie van de door de POLITIEK BESCHIKBARE middelen eerst de gevaarlijkste punten uitgerust en daarna de minder gevaarlijke (in functie van de beschikbare middelen).

Tot nu toe zou de bestuurder het "dubbel geel" gezien hebben (heeft afgedrukt) en is pas beginnen remmen (ongeveer 90km/u bij impact) bij het zien van de goederentrein (ook rood overschreden ?) Het zou dus gaan om een menselijke fout. (zeer erg voor de nabestaanden van de machinist)

Heb wel een vraag aan een tb (Ward ?): Kan je een trein bestaande uit 2 AM 96 op 300m tot stilstand brengen met noodstop ?

Roland

vyncky

Citaat van: rgp op 09 juni 2016, 12:13:10 PM
Bij mijn weten is al het ROLLEND materieel uitgerust met de nodige apparatuur, maar zijn niet alle LIJNEN uitgerust met de nodige apparatuur.  Daar heeft men in functie van de door de POLITIEK BESCHIKBARE middelen eerst de gevaarlijkste punten uitgerust en daarna de minder gevaarlijke (in functie van de beschikbare middelen).

Ook de beneluxen en de thalysen?


Yannick

Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

rgp

Yannick,

Thalys: die zijn uitgerust met ETCS, dus dacht ik dat die ook op TBL1+ reageren.

Benelux: blijkbaar niet omdat ze geen Belgisch rollend materiel zijn.

Roland