Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

vinden jullie hier een keer lus in

Gestart door raf, 13 februari 2016, 13:38:38 PM

raf

hallo

het probleem is dit station
de drie bovenste sporen zijn dubbel te gebruiken de andere twee zijn doorgaande sporen die op de hoofd baan uit komen
problemen met de wissel sturingen eric ,andré en ik gisteren heel de avond aan bezig geweest maar gisteren nog geen oplossing
maar nu denkelijk wel een oplossing
volgens velen zou er in dit station keerlussen zitten
daar ik normaal dit probleem niet kan met 3 rail dus daarom mijn vraag
bovenste stukje rechts is een doodlopend spoor

hier over gaat het
zo ik kan zien is er geen enkele keerlus te vinden maar meer ogen zien meer dan alleen mijn twee
dus daarom graag als jullie er eventjes naar willen kijken

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

In dit station zit geen keerlus. Op geen enkele manier komt de linker rail op de rechter rail uit. Wat er buiten beeld gebeurt, dat weet ik niet, maar dat is ook niet de vraag.

Dus, nee, geen keerlus.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Stieven76

Je kan ook de linkse en rechtse rail een andere kleur geven op je tekening, dan zie je vanzelf wel of er ergens een keerlus in zit.
Maar ik dacht idd ook dat dat met 3-rail sowieso geen rol speelde.

raf

stieven dit is twee rail op de club
thuis heb ik 3 rail

buiten is nu niet aan de orde want eerst dit probleem op lossen daarna het volgende
keulen en aken zijn ook niet op twee dagen gebouwd dacht ik LOL

nu dat bevestigd is dat er geen keer lus in zit kan naar het probleem gezocht gaan worden in dit stukje baan
ecos is een mooi toestel maar het heeft beperkingen (gaat eric niet graag horen LOL)
bv een halve kruiswissel is niet mogelijk op het scherm
dus nu zijn er twee gewone wissels op het scherm gezet maar het scherm komt niet over een met de werkelijke stand van de wissels
ben alleen nog maar aan de rechterkant bezig hé de linker is voor de volgende sessie

gr raf en reeds bedankt
ps nanocad kan de lijnen niet kleuren da was dus ook het probleem
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

vyncky

Het is toch belangrijk te weten wat er buiten de tekening is:

hoe heb je de rails aangesloten?

Meegaande met de rijrichting: Links vb Rood en rechtse rail zwart. dat geeft kortsluiting aan de wissels tussen de rails met 2 pijlen. Je zal zien dat hier de kleurtjes 180° gedraaid zijn. oplossing, onderste rail omdraaien en buiten de baan een keerlusmodule plaatsen.

als je bedraad : onderste rail rood en bovenste rail zwart. dan zou je in dit stuk geen sluiting mogen hebben. (afhankelijk van de gebruikte wissels, en te respecteren onderbrekingen). Maar als je een lus maakt buiten de tekening, zal je zien dat er rode en de zwarte elkaar raken. Je hebt een keerlus, en je moet dus een keerlusmodule plaatsen.



gebruik op die tekening 2 kleuren en duidt daarop de aansluitingen aan, je zal zien dat het probleem zich aan de 2 overloopwissels voordoet.

Niet gemakkelijk zo uit te leggen
Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Michiel

Citaat van: vyncky op 13 februari 2016, 14:44:58 PM
...gebruik op die tekening 2 kleuren en duidt daarop de aansluitingen aan, je zal zien dat het probleem zich aan de 2 overloopwissels voordoet...
Ik snap wat je beldoelt, maar toch even verduidelijken dat met het station op zich niets mis is, en dat er geen keerlus in het station ligt.  ;)

(en jouw de prentje van Beneluxspoor is niet zichtbaar)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

yannick het is een bestaande baan waaraan ik niet mee heb gebouwd
dus nee buiten de baan zijn er geen keer lussen er is alleen een schaduw station
hoe de bedrading is gedaan heb ik geen idee van want er is echt een wirwar van draden daar van onder
en ik dacht dat digitaal rijden minder draden zou zijn maar blijkbaar is dat niet waar en is er geen verschil tussen digitaal en analoog wat bedrading betreft
het in kleuren gaat niet omdat nanocad geen kleuren kan tekenen
maar ik zoek een oplossing eventueel met een stift
maar om het gemakkelijk te maken verbind ik spoor A met spoor B met een lus aan beide kanten dan maar zonder het schaduw station
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

in kleur gezet en niet gemakkelijk maar het is gelukt



ik vermoed dat alles zo is aan gesloten zoals ik het getekend heb
@ yannick uw tekening op het benelux forum is niet te zien
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Raf, je hebt net 2 keerlussen toegevoegd!!!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vyncky

inderdaad Michiel!

Dat bedoel ik dat het wel degelijk uitmaakte ;)

hier de foto (cut beneluxspoor :D)



Bij jou raf heb je de "keerlus" aan de overloopwissels gemaakt, en geven sluiting!

best hetzelfde aansluiten en de keerlus naar een andere plek brengen(zie afbeelding) , en een keerlusmodule aansluiten  (aan iedere zijde ;-))

Ik heb dit ook gedaan en werkt prima!
Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

raf

#10
nee zo is de baan niet opgebouwd
kijk naar de kleuren (maar waarom is de afbeelding nu kleiner dan voorheen ???)
onderste lijn is rood
tweede is blauw
derde is blauw
vierde is rood

de tekening bij yannick is anders
rood
zwart
rood
zwart
hopelijk zien jullie de kleuren nu beter


ik weet niet zeker of de baan zo is opgebouwd dat moet ik vrijdag gaan meten
nu is het gewoon denken dat het zo is gedaan door de vorige bouwers
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

conducteur

Van onderaf gezien zie ik toch rood zwart zwart rood rood zwart ...  ???
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Raf, het maakt niet uit welke kleuren je gebruikt, door het toevoegen van de 2 lussen op het uiteinde maakte je de kortsluiting. Keerlusmodule in de lussen als je digitaal rijdt. Anders, bij analoog rijden, de lussen galvanisch gescheiden, en apart voeden.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

het is digitaal met esu computer gedoe
dus die keerlus modules moeten der gewoonweg in
dan blijft het probleem gelijk het is en gaat het niet gemakkelijk op te lossen zijn
geen idee hoe zo een keer lus module werkt dus nu op onderzoek gaan hoe en wat er mee moet gebeuren

gr raf en bedankt
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

#14
Wel, Raf, de beste keerlusmodules zijn die van Rosoft (xTreme keerlus van Wim Ros), kwaliteit voor geen geld. Aansluiten is eenvoudig, gewoon de handleiding volgen en klaar. Ze werken feilloos!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)