Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

vinden jullie hier een keer lus in

Gestart door raf, 13 februari 2016, 13:38:38 PM

dani

Citaat van: Klaas Zondervan op 15 februari 2016, 10:20:03 AM
Leuk, als jullie het al niet eens zijn over het sporenplan. Hoe moeten wij dan weten of er een keerlus in zit?

helemaal mee eens.  Probeer eerst eens de ECHTE situatie op papier te schetsen en dan kunnen we verder zoeken.
Iedereen verliest hier tijd mee, als het plan al niet éénduidig is, en op het einde van de rit sta je nog nergens.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

Inderdaad! Raf, ik wil ook wel meedenken, maar leg dan eindelijk eens het correcte, definitieve en complete plan voor. Anders heeft dit draadje echt geen zin.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ronald

Raf, je hebt mij via BNLS een PB gestuurd met een vraag. Ik heb je in mijn antwoord gevraagd de link van dat draadje te geven waar je die vraag over had. Tot nu toe heb ik die niet gekregen. Zou je die nog even per PB willen sturen zodat ik je verder kan helpen? Alvast bedankt :)

raf

ha weet het weer en je hebt mail
het gaat over die decoders die onder de baan zitten
eigenlijk zijn het de verkeerde en zijn ze voor magneet gestuurde wissels te bedienen
daarom zijn er een soort van relais modulles tussen gezet die dan weer de wissel motoren lemaco of fulgurex sturen

de esu geeft een verkeerd beeld weer naargelang de stand van de wissels al staan die laatste wel goed
nu denken we een oplossing te hebben gevonden door een spook wissel aan te maken
die is dan zichtbaar op het esu scherm en de andere legt de wisseltongen juist
gr raf en nu opzoek naar dat draadje
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

Citaat van: raf op 15 februari 2016, 11:31:36 AM
...
de esu geeft een verkeerd beeld weer naargelang de stand van de wissels al staan die laatste wel goed
nu denken we een oplossing te hebben gevonden door een spook wissel aan te maken
die is dan zichtbaar op het esu scherm en de andere legt de wisseltongen juist
gr raf en nu opzoek naar dat draadje

Is dat niet de wereld op zijn kop??
Als het beeldje niet klopt meot je geen "spookwissels" gaan maken maar zorgen dat het juiste beeld wel gegeven wordt.
Anders blijf vje met problemen zitten en als diegene die die "spookwissels" geconfigureerd heft uit het clubje verdwijnt, weet niemand nog hoe het zat en dan kan je weer helemaal van voor af aan beginnen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

HTC een clubje ?????
Het probleem is dat er een kruiswissel in licht die de esu niet ondersteunt .
De oplossing was in de esu twee losse wissels te programmeren op het scherm en deze dus als kruiswissel te definiëren.
Als er nu een rijpad word gekozen dan gaat de effectieve wissels goed staan maar op het scherm geeft dat een verkeerd beeld.
Als de rijweg gekozen is dat de wissel rond moet staan dan liggen de tongen goed maar BV de rechter wissel wijst op afbuigen terwijl hij recht uit moet staan .
Ik maak er vrijdag een foto van.
alles wat er gedaan word aan de baan word in een boek bijgehouden dus als er iemand weg valt is niet alle info verloren .André moet elke keer veel schrijven LOL.

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Raf, je gebruikt hier weer het woord kruiswissel waar je een Engels wissel bedoelt.

modelbouwpatrick

Hoi Raf,

Het plan van mij gaat over het rangeerstation waar u foto's over gaan. Was daardoor in de war .Het probleem van de keerlus
is in het station op de binnenbaan . Klop dat daar probleem on staat door de engelse wissel.
Kunt het eens juist over tekenen. Op mijn schema bevind dit station in de linkse cirkel. De helix bevind zich in de rechtse cirkel de wissels daarin doen hetzelfde als in rangeerstation.
tot vrijdag

raf

Okee was dan het verschil ???
Een kruiswissel is dus een wissel die uit 5 stukken bestaat
Namelijk 4 wissels en een kruising

Een engelsman is een wissel die uit 2 wissels bestaat

Deze wissel zit er dus in
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/51/Engels_wissel_half.gif/220px-Engels_wissel_half.gif

En is dus een halve engelse wissel
Esu heeft deze wissel niet in het programma staan
Dus de oplossing was een dubbele wissel te gebruiken en deze te koppelen zoals een halve engelse wissel
Ja patrick ik zie je vrijdag en dan hopelijk eens het volledige baan plan op een stuk papier zetten zodat iedereen aan uit kan
Ik breng een rol behang papier mee dat is daar ideaal voor en kost haast niks
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

modelbouwpatrick

Raf,

Is de plaats die gij bedoeld .
Met die engelse wissels krijgt gij soms een keerlus heb ook niet zo dadelijk een oplossing.
Enige die ik kan bedenken niet laten kruisen.

raf

ja dat is het station met de wissels
maar het station op zich is niet het probleem het is de rest die er aan hangt
de buiten lus is er bij gekomen en die is aangesloten via de haven en industrie
daar zit een soort van driehoek in en nog eens een keer lus
dat stukje waarmee je op de binnen baan kunt blijven gaat ook nog een probleem worden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

Citaat van: raf op 15 februari 2016, 12:55:02 PM
HTC een clubje ?????
...

Raf, is bij wijze van spreken. De mensen die er mee bezig zijn zijn inderdaad een clubje mensen.
En HTC dan vermoed ik dat de "Hoeseltse Trein Club" bedoeld.

Om je keerlusproblematiek op te lossen moet je het globule plan bekijken, zeker als je digital rijdt, wat ik al in een vorige reactie heb gelezen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

frans daarom is er een boek waar alles ingeschreven word
zodat als er iemand plots het clubje verlaat de rest niet in een zwart gat valt en terug kan grijpen op het originele boek
en als je dan de geschiedenis terug leest weet je wat er al gedaan is en nog gedaan moet worden
woensdag ga ik proberen naar de club te gaan om dat globale plant te tekenen
pak een rol behangpapier mee en wat kleur stiften
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

Goed idee Raf, alleen dan nog een scanner vinden voor die rol om het hier duidelijk te maken  ;)

Dat idee van die boek is bij ons ook aan de orde, en dat dan nog samen met voor elke print of ontwerp een reservestuk zodat er op tentoonstellingen direct hersteld kan worden
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

frans dit betreft een vaste baan in het club huis
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.