Stipter

Gestart door janieburton, 02 februari 2016, 20:29:15 PM

janieburton

Volgens verschillende media's zouden de treinen van de NMBS  voor 90,9% op tijd hebben gereden of met minder dan 6 minuten vertraging.

In 2014 zouden die treinen maar voor 88,2% op tijd hebben gereden en in 2013 was het maar 85,6% van de treinen die op tijd reden.

In 2015 werden er maar 1,9% van de treinen afgeschaft en in 2014 was dat 2,4%.

Men zou hebben ingezet "op bovenleidingen, sporen en seininrichting" en preventief onderhoud om dit te bereiken in 2015.

Maar...... er wordt vergeten dat men iets heeft toegepast en dat is dat men de reistijden heeft verlengt ttz waar bijvoorbeeld een trein van het ene punt naar het andere punt in het verleden 30 minuten over deed dan heeft men nu de reistijd verhoogt voor het zelfde traject..

Logisch dat dan de treinen stipter rijden met een langere, daar die verlening van de reistijd als buffer dient om de vertragingen op te vangen.

Zacht uitgedrukt zou men dit niet onder de noemer "Boerenbedrog" kunnen plaatsen?

De NMBS had nog opportunistisch kunnen doen en zeggen dat de treinen nu vroeger aankomen dan voorzien ::) ::)
 

Havoc

Stip rijden is onafhankelijk van reisduur. Kan best zijn dat door de reisduur aan te passen (met de dienstregeling schuiven) er minder "structurele"  vertragingen zijn. Ik heb liever dat ik zeker ben wanneer een trein aankomt.

Langs de andere kant, is het een beetje schijnheilig om minder dan 6 minuten niet als vertraging te rekenen. Als je maar 2 minuten hebt om over te stappen dan is 6 minuten vertraging je aansluiting missen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

Citaat van: Havoc op 02 februari 2016, 22:21:12 PM

Langs de andere kant, is het een beetje schijnheilig om minder dan 6 minuten niet als vertraging te rekenen. Als je maar 2 minuten hebt om over te stappen dan is 6 minuten vertraging je aansluiting missen.

+1
 

Gerolf

Ik vraag me af wie die stiptheid-drempels bepaalt.
Als dagelijkse pendelaar vraag ik me ook af of die statistieken nog relevant zijn.

En als admin vraag ik me af of dit draadje zin heeft op ons forum:
- zeker niet bij grootbedrijf, hooguit in de spoorse babbelhoek
- en als het gaat om weer eens wat te kunnen kankeren over iets: op facebook of twitter of ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Ben met je eens Gerolf, bij het lezen van de topic stelde ik me ook de vraag "wat staat dit hier te doen?"  >:(

Idd. ideaal voor FB en twitter toestanden ...

ward

#5
Ik hou maandelijks zelf m'n gereden stiptheid bij, en zit meestal wel boven dat percentage..
Zal er beetje vanaf hangen van waar naar waar je moet en dergelijke.
Ook spreekt m'n pas van vertraging wanneer een trein aankomt op zijn eindbestemming met +5,9 min. (Op bepaalde trajecten heeft zo voor een reiziger een trein regelmatig vertraging, hoewel deze altijd op tijd aankomt omdat later op het traject een buffer is voorzien)
Trouwens een aansluiting van 2 min zal nooit door de NMBS als een aansluiting aanzien worden, daarvoor rekent mn meestal 5 min.
Natuurlijk lijkt het relevanter van meer tijd te voorzien, maar het was ook nodig, NIET?
De grootste keuze was ofwel minder treinen, ofwel meer tijd voorzien om structurele vertragingen op te vangen..
(Daar komen we dan weer bij het probleem dat iedereen minstens 2 treinen per uur wil hebben die aan zijn station stoppen, en liefst nog de allernieuwste dubbeldekkers... Je moet er eenmaal bij rekenen dat België een zeer druk spoorwegnet heeft naar gelang de grootte)
Ik vind persoonlijk dat het voor sommige nooit goed is.. Nu rijden ze stipter, en is het weeral niet goed????
Dat even ter zijde.. Of het hier thuishoort? Er zijn wel meer draadjes waarbij ik dat gedacht heb, of die niet van toepassing zijn.
Het gaat allesinds over treinen, maar ik weet nu al dat dit een eindeloze discussie zal worden door voor en tegenstanders..
Want als het negatief is, onthouden we het, maar de 90 andere keren dat de trein op tijd was...  :-X

Mvg,
Ward
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

SuSke

En voor de kankeraars: "De trein is nooit te laat, het de volgende die te vroeg is"  8) Dan heb gelijk een stiptheid van 100%  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Alain

Beste Janie

Over boerenbedrog gesproken:

Vroeger toen de eerste autosnelweg van Brussel naar de Kust werd aangelegd, met name de E40 kon men volgens bepaalde bronnen, het traject afleggen van Brussel naar de Kust in exact 1 uur. Was 100 km.

Nu heb ik daar bijna het dubbele voor nodig alhoewel de afstand dezelfde is gebleven. Hoe komt dat? Heb de regering al een brief gestuurd met hun boerenbedrog maar krijg maar geen antwoord.

Conclusie: we leven in een jachtige maatschappij, neem eens wat meer tijd om te leven en niet alleen om te k* op alles en iedereen.
Het leven is al zo kort.  ;)

bollen neus

Ik kom nooit te laat want ik neem mijnen vélo en dit draadje kan de pot op voor de rest.
Den Eric.

SuSke

Citaat van: bollen neus op 03 februari 2016, 16:53:50 PM
Ik kom nooit te laat want ik neem mijnen vélo en dit draadje kan de pot op voor de rest.
Den Eric.

+1   8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janieburton


Citaat van: Alain op 03 februari 2016, 16:45:26 PM

Conclusie: we leven in een jachtige maatschappij, neem eens wat meer tijd om te leven en niet alleen om te k* op alles en iedereen.

Ik kanker niet maar ik geef enkel mee wat wordt verteld in de media.

BTW: heb een tijdje geleden de trein genomen in BZ en het was de laatste trein van de dag die die dag naar een bestemming ging, juist voor hete vertrek werd er in de trein omgeroepen dat deze met een kleine vertraging zou vertrekken omdat ze wachten op passagiers die van een internationale verbinding kwamen; was denkelijk Eurostar of Thalys, dat noem ik dienstverlening en dat mag ook gezegd worden.


Citaat van: Gerolf op 03 februari 2016, 00:33:24 AM
En als admin vraag ik me af of dit draadje zin heeft op ons forum:
- zeker niet bij grootbedrijf, hooguit in de spoorse babbelhoek
- en als het gaat om weer eens wat te kunnen kankeren over iets: op facebook of twitter of ...

1.Het is niet mijn bedoeling om te kankeren
2. zie BTW item hierboven waarin ik het heb over een positieve ervaring
3.Heb geen Facebook of twitter & consoorten
4.Het is toch grootbedrijf

Citaat van: Gerolf op 03 februari 2016, 00:33:24 AM
Ik vraag me af wie die stiptheid-drempels bepaalt.
Als dagelijkse pendelaar vraag ik me ook af of die statistieken nog relevant zijn.

+1
 

Stieven76

Jij zou je nochtans goed kunnen uitleven op FB of Twitter.  ;)
Daar ga je nogal reacties krijgen op je posts, de ene al wat vriendelijker dan de andere vrees ik. Kan je een hele dag mee vullen  ;D  ;D

raf

de treinen rijden op rails ten eerste en nooit op tijd
de treinen waren steeds op tijd alleen de stations waren te laat
en ach of dit draadje nu juist staat of verkeerd dan moet het maar omgezet worden door de admin
maar zouden ze in die sporen niet beter wat meer bochten leggen om de rails beter te krijgen

want als je nu naar een spoor kijkt dan word het steeds smaller en dan moet dat toch een probleem geven met de wielen die gaan klemmen en dus je krijgt meer wrijving en dan gaan de treinen steeds trager rijden
met meer bochten in het spoor los je dit op mijn gedacht
kijk hier zijn ze der reeds mee begonnen

ja er werd toch gezeverd dus maar een schepke bovenop gedaan
   
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

#13
Om te relativeren, een waar verhaal:

Een collega kwam tijdens z'n jongen tijd dagelijks van Doornik naar Ukkel per trein: Deur tot deur was dat 2h20. De tijd van stoomtreinen, mechanische armseinen, bewaakte overwegen en perronkaartjes.

Tot een paar jaar geleden (nu met pensioen) kwam deze man nog steeds van Doornik: deur tot deur 2h20! Nu in de tijd van TGV's, gecomputeriseerde seinhuizen, bovenleiding en verwarmde stuurposten.

Waar ligt de winst in alle herstucturering en modernisering? Om te zeggen, je kan je onwezenlijk kankeren, maar het maakt niet veel uit. Het systeem werkt... net voldoende. ;-)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

Klopt, maar de sporen liggen nog altijd waar ze vroeger lagen (de gemiddelde lijnsnelheid zal niet zoveel verschillen) en mensen stappen nog altijd even snel (of traag) in en uit. Verder maakt het niet uit of die overweg met de hand of automatisch dichtgaat.
Met vakantie voor onbepaalde duur.