Stipter

Gestart door janieburton, 02 februari 2016, 20:29:15 PM

rgp

Hallo,

Ik vind de reactie van Alain subliem.

Ik heb 13 de trein van Begijnendijk naar Brussel en de laatste 2 jaar van Aarschot naar Brussel genomen.  De laatste twee jaar de auto van Begijnendijk naar Aarschot.  Reistijd 60 minuten.  En ik ga niet ontkennen dat er vertragingen zijn die soms zelfs tot meer dan een uur opliepen.

Maar de paar keer dat ik met de auto ga, is de reistijd 1u45 minuten..

15 jaar geleden was de reistijd met de trein 60 minuten en met de auto 1u15.  En geen enkele automobilist die mekkert of die een vergoeding vraagt, maar o wee als hij met de trein rijdt !

Ik heb niet gezegd dat het niet beter kan bij de NMBS, zeker niet, maar men moet de eerlijkheid hebben om alles te zeggen, ook dat vertragingen ontstaan door roekeloos gedrag van mensen aan en langs sporen en dat men daarvoor moeilijk de NMBS kan voor laten opdraaien.

Roland

Havoc

Klopt Roland, maar het verschil is dat als je met de wagen gaat je zelf verantwoordelijk bent voor vertrek en aankomst. De NMBS publiceert zijn dienstregeling. Zwart op wit (zwart op geel vroeger). Als je dan nog reclamecampagnes maakt zoals vroeger "met de trein zou je er al geweest zijn". Dan is het normaal dat er kritiek komt.

Daarom dat ik in principe geen probleem heb met het verlengen van reistijden als het de stipheid bevorderd. Want het probleem van het openbaar vervoer zit hem niet in de reistijd van 1 enkel stuk van het traject maar in het totale traject als je overstappen moet maken. En dan komt het op elke minuut aan. En ik heb nog nooit ergens moeten zijn waar er niet minstens 2 overstappen aan te pas kwamen.

Ik herinner me dat als ik vroeger met de trein naar het unief ging ik bijna steeds een trein te vroeg nam omdat je gewoon niet op de dienstregeling kon betrouwen. Gevolg dat ik steeds een dikke 50 minuten te vroeg was (ipv 20 met een trein later). En ook vaak 55 minuten in het Noord rondgehangen omdat de Keulen-Oostende weer meer dan 5 minuten vertraging had. De bib had aan mij een goeie klant.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

#17
Ik stel mij ook een andere vraag: hoe reageert een werkgever als iemand in een maand verschillende malen te laat komt door files en vertragingen met het openbaar vervoer(in het algemeen, bus, tram en trein).

Ik weet dat bij een familielid op zijn werk de volgende regel wordt gehanteerd(ongeacht wat de reden ook mag zijn van het te laat zijn):

- 3 x te laat of meer in een maand, mondelinge verwittiging
- indien men in de daarop volgenden maanden nog 3x te laat is, schriftelijke verwittiging
- Indien na de schriftelijke verwittiging nog te laat komt geeft men een schriftelijke blaam
- Nadien een 2 de schriftelijk blaam bij het te laat zijn en bij de 3de blaam wegens te laat zijn krijgt de persoon in kwestie zijn ontslag

Ook bij de aftrek van het loon(wat logisch is) zit er en sanctie: de loonaftrek wordt naar boven afgerond per 15 minuten

 

SuSke

Dat laatste hangt van de CAO af die binnen het bedrijf / sector is afgesloten en wat er specifiek in het arbeidsreglement staat.

In de meeste arbeidsreglementen staat dat de werknemer er alles aan moet doen om tijdig op het werk te zijn.
Als je 3X in 1 mand te laat bent, en dat persistent blijft doen, is er iets fout met je tijdsinschatting en dien je als werknemer zelf maatregelen te treffen, dus vroeger vertrekken.
Alleen bij uitzonderlijke vertragingen kan je een uitzondering krijgen mits voorlegging van een attest van de vervoersmaatschappij dat het om een uitzonderlijke vertraging ging.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Chrisrail

#19
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

janieburton

Citaat van: SuSke op 05 februari 2016, 19:41:54 PM
Alleen bij uitzonderlijke vertragingen kan je een uitzondering krijgen mits voorlegging van een attest van de vervoersmaatschappij dat het om een uitzonderlijke vertraging ging.

Heb het even gevraagd aan mijn familielid, het attest van de vervoermaatschappij voor een uitzonderlijke vertraging wordt ook niet aanvaard als geldige reden om een uitzondering te bekomen en het hoeft ook niet 3x in de zelfde maand zijn; het blijkt zelfs volgens mijn familielid dat als iemand te laat komt door een file veroorzaakt door ongeluk op de autosnelweg dat dat ook geen gewettigde" reden is om te laat te komen.

Even terzijde zou men dan de veroorzaker van het ongeval kunnen vervolgen voor een rechtbank.
 

SuSke

Geef aan je familielid de raad even zijn arbeidsovereenkomst en het arbeids- en huishoudelijk reglement kritisch te lezen en te (laten) bekijken.
Bij zo'n werkgever blijf ik niet werken, hoewel ik zelf ook jaren als zelfstandige hebt gewerkt.
Redelijkheid is een algemene regel, en voor de arbeidsrechtbank worden éénrichtingsmaatregelen zoals deze er zijn als onredelijk beschouwd. Ook in de rechtspraak is er nog iets aan redelijkheid en logisch verstand te vinden. Ook een werkgever mag het laken niet geheel naar zijn kant toe trekken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

prulleman

Maar als werknemer ben je verplicht de kortste/snelste weg naar het werk te nemen. Bij de NMBS word daar op gehamerd hoor. Je mag zelfs geen trein vroeger pakken (omdat de andere continu vertraging heeft bv) want je bent dan niet verzekerd.  ;D