Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Kabels verbinden

Gestart door Peter, 14 januari 2016, 21:12:40 PM

Peter

Ik zou twee kabels van 3 x 2,5 (stijve draad) moeten verbinden om de elektricite aansluiting van mijn baan op een apart circuit te zette, (met zekering en overspanningsbeveiliger)

Hiervoor moet ik bovengenoemde 2 kabels met elkaar verbinden. Een verbindingsdoos is geen optie, en veel meer ruimte dan voor een lusterklem is er bijna ook niet. Daarom is er een goede en veilige manier?
Bedankt alvast
Met vriendelijke groeten
Peter

raf

solderen met krimpkous is een optie

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Dirkh

Trekverbinding maken en er een krimpkous over doen. Zo deden wij het vroeger en dat kan nu nog.

Kijk in de pdf pag 27, hoofdstuk 5
http://mrverschueren.be/cursus/ewExternalFiles/PVEL3ET2013-2014.pdf


bellejt

degelijk solderen en krimpkous erover.Of conex  (WACO) klemmen.

Klaas Zondervan

Citaat van: Peter op 14 januari 2016, 21:12:40 PM
IEen verbindingsdoos is geen optie, en veel meer ruimte dan voor een lusterklem is er bijna ook niet. Daarom is er een goede en veilige manier?
Als het om netspanning gaat zijn alle hierboven genoemde oplossingen niet veilig genoeg. Dus toch maar een plek zoeken war wel ruimte is voor een lasdoos. En anders een nieuwe kabel leggen.

Peter

Tja Klaas, dat is nou net het probleem. Om aan de rest van die kabel te geraken moet ik heel de isolatie en bekleding op de zolder terug af laten breken, dus dat is geen optie. Die kabel zit ergens geblokkeerd in de buis dus eruit trekken gaat niet.
Solderen en krimpkous vind ik ook nogal riskant, want het is 220 volt
Zal eens bij een elektriciteitswinkel moeten informeren, maar dat zal helaas niet voor de eerste dagen zijn. 
Met vriendelijke groeten
Peter

dani

simpel, simpeler, simpelst :  LASDOPPEN  zoals  Luc al aangaf.
In de  hubo-brico-gamma-praxis....    voor 2 keer niks te koop in verschillende uitvoeringen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Lasdoppen is prima, maar die mag je niet zomaar in de lucht laten zweven. Die moeten in een lasdoos.
Het lijkt me sterk dat daar geen plaats voor is. Ik zou wel een foto van de situatie willen zien om te weten of er echt niks mogelijk is.

59erke

Wago's zijn de simpelste en makkelijkste oplossing.
Gebruik deze dagelijks op het werk.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Klaas Zondervan

Ook die Wago's moeten in een doos. Of laat je die gewoon los bungelen?

59erke

#11
Onder een baan mag je die gewoon laten hangen is gelijk aan een luster, en zelfs nog veiliger.
Geen aanraakbare delen.

Eventueel kan je nog altijd een doosje over de wago's en stuk van de buizen zetten door de bodem er uit te zagen en een stuk van de zijkant voor de buizen

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Klaas Zondervan

Koen, ik begrijp dat je in de installatietechniek werkt, Dan weet je toch dat wat je nu beschrijft knoeiwerk is? Of is dit iets wat de AREI goedkeurt?

Peter

Ter geruststelling: Eens de kabels met elkaar verbonden zitten de verbinding achter de afdekkingsplaten van de dakisolatie (onbrandbaar)
Dus er komt geen enkele beweging meer aan die kabels, temeer dat die kabels voor en achter de koppeling nog eens vast bevestigd zijn
Met vriendelijke groeten
Peter

59erke

@ Klaas, de beste oplossing is inderdaad een volledige nieuwe leiding leggen, maar als ik Peter zijn uitleg lees is dit niet mogelijk.
Dan zijn wago's de beste oplossing.

Een doosje moet in de meeste gevallen, maar alles hangt af van de situatie.
Ik begrijp dat de situatie zich voordoet onder een baan dus zou ik er niet zo zwaar om tillen.
Sommige modelbouwers hun ringleiding is een blanke koperdraad en dit mag ook niet (zelfs niet op 12v)
Mocht het nu gaan om een leiding in een kelder of dergelijke zou ik het ook niet doen zonder doosje.

De oplossing die ik aangaf was louter bedoeld als tip om toch een doosje te plaatsen.
Volgens het AREI of de keuring is dit geen probleem. Hun zaak is dat het niet onmiddellijk aanraakbaar is of maw niet zichtbaar.
Dus is mijn oplossing een optie. Trouwens er bestaan ook superkleine aftakdoosjes wat misschien ook een oplossing is.

Ik vind het al positief dat Peter hier wago's wenst te gebruiken, heb al meermaals gezien dat mensen gewoon de draadjes torsen en dan wat huishoudplakband er rond doen, en dan verschieten ze dat ze iets tegenkomen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan