Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Kabels verbinden

Gestart door Peter, 14 januari 2016, 21:12:40 PM

HYA

In het door Peter beschreven geval: WAGO's ok, maar
- met slechts twee klemmen,
- eens de draden erin zitten mag er geen koper meer zichtbaar zijn
- in een droog lokaal

Hier zou ik geen opmerking maken bij een inspectie.

stoomlokje


Peter,

Wago klemmen in een gesloten PVC kabelbaan nog tot daar toe, maar NIET open en bloot .
Ik huiver ervan als ik dat open en bloot zie.
Er moet maar eens een peuter in de buurt komen, met zijn grijpgrage vingertjes.
Het is nog altijd 230 Volt dat er op staat.
Zeer lage spanning , kleiner of gelijk aan 24 volt , bijvoorbeeld onder je baan , dat mag natuurlijk wel.
Ik heb zelf zeer vele jaren in het vak gezeten, zodus ik weet wel waarover ik spreek.
Verbindingen ALTIJD in een geschikte doos, en bereikbaar voor eventueel nazicht of herstelling ,
plaatsen.


Peter

1. Droge ruimte
2. Niet zichtbaar, dus onmogelijk aan te raken.
3. Eens geplaatst kunnen de kabels niet meer bewegen
4. Er komt enkel stroom op die kabels te staan als ik de hoofdschakelaar voor mijn baan aanzet.
5. De (originele) kabel vertrekt uit de zekeringkast met een eigen zekering
Met vriendelijke groeten
Peter

stoomlokje

Peter ,
ik zeg dit niet zomaar hoor ,  ;)
veronderstel dat een van de verbindingen slecht is of wordt, gevolg , vonken, hitte en het volgende kan je wel raden zeker ? :'( Trouwens een van onze forumleden heeft het verleden jaar helaas moeten ondervinden.  :-\ :'(
Die doos bestaat uit vlamdovend materiaal ,zodus als er dan iets zou mis gaan, blijft het IN die doos , en zal uiteindelijk uw beveiliging reageren. ;D ;D

Ben

Citaat van: Peter op 15 januari 2016, 18:57:56 PM

1. Droge ruimte
2. Niet zichtbaar, dus onmogelijk aan te raken.
3. Eens geplaatst kunnen de kabels niet meer bewegen
4. Er komt enkel stroom op die kabels te staan als ik de hoofdschakelaar voor mijn baan aanzet.
5. De (originele) kabel vertrekt uit de zekeringkast met een eigen zekering


Dan boor ik toch liever een 1mm gaatje in een spuitbus.  :P

Maar meer serieus: check even de verzekering polis. Zij gaan zeker niet uitkeren als er iets gebeurt.

Gr, Ben.

PeterC

Peter,

Net deze week in de Hubo een verbindingsklem zien liggen om twee kabels met elkaar te verbinden.  De kabels komen in een soort lusterklem (maar dan veel degelijker uitgevoerd) en worden met een isolerend omhulsel bekleed.  Ik heb in de vlucht ook nog iets gezien van gel dus ik vermoed dat het geheel nog eens met een twee-componenten materiaal extra geïsoleerd wordt.  Het geheel zou zelfs onder de grond als verbinding kunnen dienen.
Geen prijs, geen merk, gezien in de Hubo bij het elektriciteitsmateriaal.  Voor kabels van 1,5 tot 6mm².



Kan je niet een deeltje van je isolatie lospeuteren om wat extra kabel te bemachtigen?  Dan kan je een normale verbindingsdoos en Wago klemmen gebruiken.  Een beetje extra isolatie bij plaatsen en je gaat niets merken van de losgepeuterde isolatie.



Open en bloot met lusterklemmen: nooit!  In de woning die ik (nog steeds) aan het renoveren ben, lag er zo een verbinding tussen twee XVB kabels met een lusterklem (vermoedelijk verkeerd gemeten in de lengte van de kabel).  Die kabel moest wel een boiler van 2700 Watt voeden.  Het heeft heel veel zweet en moeite gekost voor een nieuwe kabel te trekken voor die boiler maar ik slaap nu wel op mijn twee oren (bij manier van spreken want dat lukt mij nooit  ::) ::) ::) ).  Die kabel met lusterklem heb ik laten liggen.  Misschien komt die ooit nog eens van pas voor een laagspanning.



Peter, hou het veilig en reglementair als je met netspanning bezig bent!

Groetjes, Peter


raf

peter heb het mee gemaakt met een kabel met 380 er op
luster klemmen een plastieken zak met wat plakband en zo onder de grond gestoken
ja na een paar jaar bleef dat niet goed gaan natuurlijk

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

Ik denk niet dat Peter dat van plan is....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.