Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Le monde du Petit Train

Gestart door Tjalling, 01 december 2015, 22:05:33 PM

Tjalling

Hallo allemaal,

De naam van dit board klopt eigenlijk al niet voor deze bouw: het moet niet ooit klaar zijn, maar in oktober 2016 al.

Dit is het project waar ik nu mee bezig ben, met als doel deelname aan de minibaantjes wedstrijd.

Het thema:

Smalspoor in Frankrijk. Mooie landschappen, indrukwekkende kunstwerken, fraaie locomotieven, en later allerhande spannende constructies als railbusjes en stoomlocomotieven omgebouwd tot diesels.
Genoeg ruimte om een leuke baan te maken, en veel uitdaging om iets moois te maken.  :)

Mijn keuze is gevallen op een spoorlijn zoals die in het departement du Tarn liep, en al lang geleden opgebroken is. Als tijd neem ik het laatste jaren dat de trein reed: 1961-1962. In deze periode was er de grootste verscheidenheid van materieel te vinden, en er zijn relatief veel foto's van deze laatste jaren te vinden.

De reden om voor die lijn te kiezen, is dat er een heel mooi boek over verschenen is:



De titel van dat boek is meteen de titel van dit draadje.
Het is niet de bedoeling één thema of scene precies na te bouwen, maar om een stukje te bouwen dat duidelijk geïnspireerd is op de situatie in Viane Pierre Ségade, een dorpje langs één van de lijnen.

Naast eindeloos veel foto's en verhalen over de geschiedenis van deze maatschappij, staan er in het boek ook tekeningen:



En die maken het leven wel makkelijker: Er is heel weinig kant en klaar verkrijgbaar, de nadruk zal dus op zelfbouw komen te liggen.

De uitwerking:

Zoals al gezegd: veel zelfbouw. Schaal h0m, railmateriaal van Tillig.
Omdat het waarschijnlijk veel te snel oktober zal zijn, ben ik alvast begonnen:

De watertoren:

Helemaal opgebouwd uit karton en papier. De basis bestaat uit natuursteen, dat moet nog opgebracht worden. De vaten zijn van ijzer, en zullen nog afgewerkt worden.

En de goederenloods:


Deze is opgebouwd uit een combinatie van forex en styreen. Het perron is weer van karton.

Het is de bedoeling in de komende 10 maanden verslag te doen van de bouw, wanneer er wat te melden is  :-\

Groet,
Tjalling
 

Dirky

goeie start, mooie streek, veel succes!  :)

Steam.N

Veelbelovend onderwerp !
Veel succes.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Stedahult

Ah! Makkie! Als ik het in 8 maanden kan, kan jij het ook. Dit word ook weer een leuk baantje.
Mvh. Steef

philippe_007

Tof project, weer een topic om te volgen

DFS

Ik ben benieuwd, alvast mooie start.

Tjalling

Bedankt voor de aanmoedigingen  ::)

Groet,
Tjalling
 

DFS

Wat ik mij afvroeg, die omgebouwde stomers, bedoel je daarmee kolenstokers die omgebouwd waren naar oliebranders?

Tjalling

Er zijn diesellocomotieven gebouwd op onderstellen van stoomlocomotieven.
In deze link staat een heel verhaal in het Frans over een dergelijke machine (Met plaatjes  :) ).
De opbouw zag er echt netjes uit, en de machine is ook niet meteen zo herkenbaar. Het gaat vaak over machines met 3 aangedreven assen.

Toch steeds een fascinerend stukje geschiedenis  :D

Groet,
Tjalling
 

PeterC

Mooi project!

Een bouwbeschrijving van je watertoren staat uitvoerig beschreven in Voie Libre #82.  Een mooi tijdschrift en puur toevallig deze week eens bekeken.
Groetjes, Peter


Gerolf

Interessant project  8) Succes er mee !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

DFS

Zeker een stukje fascinerende geschiedenis. Bedankt voor de link en de verduidelijking  ::)

sdz1976

Word er weer 1tje om vol belangstelling te volgen.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Tjalling

Nog niet heel uitgebreid aan het bouwen. Eerst spullen verzamelen  :D
Het komt allemaal aardig bij elkaar, en ik heb veel zin hier aan verder te bouwen.

De rails aanschaffen, zodat er getest kan worden met materieel, en bepaald kan worden hoe groot alles moet worden. Bedenken hoe de wissels aangedreven worden, kijken of een servo ook geschikt is voor een draaischijf. (ja)

Dan nog wat typisch Franse spulletjes gekocht bij een webshop.
Hier is een deel van de buit:



Tussen Kerst en Nieuwjaar vrij, dan toch hopelijk de tijd rustig te kunnen bouwen.

Groet,
Tjalling
 

Tjalling

Lang niets laten horen....
Tussen Kerst en oud-en-nieuw viel de beschikbare hobby-tijd wat tegen, maar wel wat verder gekomen.

Ondanks dat het baantje geen exacte replica van de bestaande situatie in Vianne moet worden, baseer ik me wel zoveel mogelijk op bestaande gebouwen, om zo een zo overtuigend mogelijk beeld neer te kunnen zetten.

Met het bepalen van de maten van dit huis heb ik behoorlijk zitten worstelen, maar het lijkt dan nu toch gelukt te zijn:


En vanaf een andere kant:


Met hier nog een fotootje via Google:


Ook verder gegaan met het rollend materieel. Een tijd geleden al eens een opzet gemaakt voor de aandrijving, maar was toch niet tevreden met de grootte van de wielen:



Daarom via Lucke-feinmechanik kleine wielen besteld (finescale asjes voor spoor N). Het nadeel daarvan is dat de aandrijving niet meer bruikbaar is. Daarom gaan schuiven met tandwielen en motortjes, om te kijken of er een betere oplossing kan komen.
Dat lijkt wel te lukken met deze tandwielen. Op deze manier kan het motortje bovenop het draaistel komen, waardoor deze veel minder in zicht ligt. Het nadeel is wel dat de machinist een worm in z'n achterste krijgt   ;D



Het frame van het draaistel wordt opgebouwd uit twee platen messing, waar tandwielen tussen lopen. Dit is niet iets waar ik veel ervaring mee heb, dus een leuke uitdaging  :)

Het is nu nog 278 dagen, dus gauw weer naar boven!

Groet,
Tjalling