Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

retro baan

Gestart door Dirky, 30 november 2015, 21:01:37 PM

doomslu

Het was zeker niet mijn bedoeling om te lachen met Märklin-fans.
Ik weet ook dat er heel wat mensen hun hobby beoefenen met drierail (ook M-rails) en die daar hun plezier aan beleven. 
De kern van de hobby blijft uiteraard 'plezier beleven' (zie mijn onderschrift).

Het is een feit dat Märklin geassocieerd wordt met retro (Fleischmann ook wel een beetje) omdat dat lang bestaande merken zijn.
Bovendien werkt Märklin dit fenomeen ook in de hand door hun catalogi met baanplannen waarbij de modelspoorder die hier op het forum zit of de lezer van de vaktijdschriften buikpijn krijgt bij het aanschouwen...

Ook het gebrek aan flexrails (met uitzondering van de K-rails) en hun lelijke en te korte wissels werken het speelbaan effect in de hand.
Het is mogelijk, maar verdomd moeilijk om een mooi baanplan te maken met Märklin railmateriaal. Gelukkig bestaan er uitzonderingen, ook hier op het forum.

Nu, heel eerlijk, bij de 2-rail rijders zit de overgrote meerderheid ook met dergelijke plannen in z'n hoofd op z'n zolder hoor, ook al hebben die wel flexrails en slanke wissels ter beschikking.  ;)

Maar, back to topic, het blijkt nog niet eens zo eenvoudig om er een leuk 'retro'-plan uit te kiezen...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

OlivierV

Je zou toch ook een retro fleischmann baan kunnen bouwen?

Ik heb hier nog ergens een M3 railplanboek (van mijn grootvader) van Fleischmann, 'k heb alleen geen idee waar het ergens zou kunnen liggen en het plannenboek zelf is weg, enkel de bijbehorende filosofie achter elk baanontwerp staat in dat boekje.


Citaat van: doomslu op 21 december 2015, 09:41:47 AM
Het was zeker niet mijn bedoeling om te lachen met Märklin-fans.
Ik weet ook dat er heel wat mensen hun hobby beoefenen met drierail (ook M-rails) en die daar hun plezier aan beleven. 
De kern van de hobby blijft uiteraard 'plezier beleven' (zie mijn onderschrift).

Het is een feit dat Märklin geassocieerd wordt met retro (Fleischmann ook wel een beetje) omdat dat lang bestaande merken zijn.
Bovendien werkt Märklin dit fenomeen ook in de hand door hun catalogi met baanplannen waarbij de modelspoorder die hier op het forum zit of de lezer van de vaktijdschriften buikpijn krijgt bij het aanschouwen...

Ook het gebrek aan flexrails (met uitzondering van de K-rails) en hun lelijke en te korte wissels werken het speelbaan effect in de hand.
Het is mogelijk, maar verdomd moeilijk om een mooi baanplan te maken met Märklin railmateriaal. Gelukkig bestaan er uitzonderingen, ook hier op het forum.

Nu, heel eerlijk, bij de 2-rail rijders zit de overgrote meerderheid ook met dergelijke plannen in z'n hoofd op z'n zolder hoor, ook al hebben die wel flexrails en slanke wissels ter beschikking.  ;)

Maar, back to topic, het blijkt nog niet eens zo eenvoudig om er een leuk 'retro'-plan uit te kiezen...
Wat je hier zegt klopt wel degelijk hoor Luc, de wissels van Fleischmann van vroeger waren ook niet de allerslankste maar de hoek van de wissels bleef beperkt tot 15° en een lengte van 16cm (hart-op-hart afstand van 6,4cm), veel mooier dan bij Marklin met hun wissels en een hoek van 23° bij ongeveer gelijke lengte en een hart-op-hart afstand van net geen 8cm ...

Nu ja, zolang je maar plezier beleeft aan je hobby.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

eddy

Hoi Olivier,
is het dit wat U zoekt?

deze baan uit het boek heeft mijn vader voor mij gemaakt als ik 12 was.


groeten eddy

Dirky

Da's misschien wel wat ik zoek Eddy  :)

Zal nekeer googlen op Fleischmann M3 Gleispläne...

eddy

Hoi Dirky,
als U wil stuur ik het boek wel op hoor.

groeten eddy

Dirky

Wacht daar nog eventjes mee Eddy! Hoe meer ik google, hoe sterker het vermoeden dat ook dit boek ergens tussen mijn oude catalogussen te vinden zal zijn... Ik check dit vanavond en geef je een seintje... alvast bedankt!

philippe_007

Citaat van: Dirky op 20 december 2015, 23:18:48 PM
Citaat van: PeterC op 20 december 2015, 23:06:59 PM
Citaat van: doomslu op 20 december 2015, 22:30:32 PM
Google eens op Märklin baan en het is allemaal retro die je tegenkomt.  :D

Luc, er zijn nog heel wat mensen die hun hobby beoefenen met drierail (ook M-rails) en die daar hun plezier aan beleven.  Ik vind dit een beetje kort door de bocht...

Peter, volgens mij niets verkeerd met Luc zijn opmerking. Typ "Marklin baan" en meer dan 90% van de afbeeldingen welke je tegenkomt zijn of neigen naar retro. Niets mis daarmee en Marklin wordt nu eenmaal (onterecht?) ge-associeerd met die baantjes van vroeger.... Er zijn er hier op 't forum die al duidelijk het tegendeel bewezen hebben.

Het is heel simpel dat heel veel marklin banen retro zijn, de kwaliteit van hun materiaal is zo goed dat je 40 jaar later nog steeds plezier hebt aan uw baan en daar dus nog steeds tal van foto's van tegenkomt.

je hebt gewoon 2 soorten hobbyisten, 
deze die rondjes rijden en deze die een meer realistische baan willen. En het merk maakt eigenlijk niet veel uit.

ivm materiaal, de korte/scherpe wissels zijn nu eenmaal ideaal om vele materiaal op een kleinere oppervlakte te krijgen.  En ik vraag mij eigenlijk af of de standaard DC wissels zoveel slanker zijn dan de Mä exemplaren.

OlivierV

#37
Citaat van: philippe_007 op 21 december 2015, 14:59:57 PM
Citaat van: Dirky op 20 december 2015, 23:18:48 PM
Citaat van: PeterC op 20 december 2015, 23:06:59 PM
Citaat van: doomslu op 20 december 2015, 22:30:32 PM
Google eens op Märklin baan en het is allemaal retro die je tegenkomt.  :D

Luc, er zijn nog heel wat mensen die hun hobby beoefenen met drierail (ook M-rails) en die daar hun plezier aan beleven.  Ik vind dit een beetje kort door de bocht...

Peter, volgens mij niets verkeerd met Luc zijn opmerking. Typ "Marklin baan" en meer dan 90% van de afbeeldingen welke je tegenkomt zijn of neigen naar retro. Niets mis daarmee en Marklin wordt nu eenmaal (onterecht?) ge-associeerd met die baantjes van vroeger.... Er zijn er hier op 't forum die al duidelijk het tegendeel bewezen hebben.

Het is heel simpel dat heel veel marklin banen retro zijn, de kwaliteit van hun materiaal is zo goed dat je 40 jaar later nog steeds plezier hebt aan uw baan en daar dus nog steeds tal van foto's van tegenkomt.

je hebt gewoon 2 soorten hobbyisten, 
deze die rondjes rijden en deze die een meer realistische baan willen. En het merk maakt eigenlijk niet veel uit.

ivm materiaal, de korte/scherpe wissels zijn nu eenmaal ideaal om vele materiaal op een kleinere oppervlakte te krijgen.  En ik vraag mij eigenlijk af of de standaard DC wissels zoveel slanker zijn dan de Mä exemplaren.
Veel langer zijn ze niet, de hoek is gewoon minder roetsjbaan-achtig.

Standaard vind je bij de meeste merken hoeken van om en bij de 15° of minder zoals ik eerder aangaf (kijk wel enkel naar hedendaagse wissels, geen Lima en Jouef en Mehano van decenia terug), bij marklin is dat 23°, enkel de Roco Geoline wissels (standaard model) heeft ook een hoek van 22,5cm. Nuja, Geoline, C-rails, profi rails catalogiseer ik allemaal onder speelgoedrails, wat niet wil zeggen dat je daar geen mooie baan mee kan aanleggen. (Zie de baan van Reeves en van ERVIN).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Havoc

Citaat van: doomslu op 21 december 2015, 09:41:47 AM
Bovendien werkt Märklin dit fenomeen ook in de hand door hun catalogi met baanplannen waarbij de modelspoorder die hier op het forum zit of de lezer van de vaktijdschriften buikpijn krijgt bij het aanschouwen...

Denk dat de typische modelspoorder hier daar eigenlijk kompleet de bal misslaat vrees ik. Al eens plannen van echte duitse stations gezien? Die vertonen verdraaid veel overeenkomsten met de Marklin baanplannen. Probleem is dat we hier met één oog naar typische engelse plattelandsstationetjes kijken en dat willen overzetten in een gekrompen stadsstation. En dat werkt niet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

OlivierV

Wat betreft retro is deze site/dit forum ook wel een goede.

http://alte-modellbahnen.xobor.de/f14-Fleischmann.html
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Dirky

Citaat van: Dirky op 21 december 2015, 13:25:26 PM
Wacht daar nog eventjes mee Eddy! Hoe meer ik google, hoe sterker het vermoeden dat ook dit boek ergens tussen mijn oude catalogussen te vinden zal zijn... Ik check dit vanavond en geef je een seintje... alvast bedankt!

net gevonden Eddy! Had ik dus wel degelijk zelf...

en het baantje dat je toont is mijns inziens ook wel het mooiste in dat boek...

janieburton

Citaat van: eddy op 21 december 2015, 12:58:46 PM
Hoi Olivier,
is het dit wat U zoekt?

deze baan uit het boek heeft mijn vader voor mij gemaakt als ik 12 was.


groeten eddy

Heeft je vader van die baan foto's gemaakt? Zou mooi zijn als je die hier zou kunnen plaatsen.
 

doomslu

Dirk, ik vrees wel dat die baan een pak groter zal zijn dan 1,25 x 2,50 m...  ???
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Dirky

in het boek geven ze de maten 2.6m x 1.35m. Dat zou wel geen probleem zijn... :)

efl045