retro baan

Gestart door Dirky, 30 november 2015, 21:01:37 PM

Dirky

In 't weekend enkele klanten op bezoek gehad en gebabbeld over treintjes.

Twee van hen lezen ook mee maar willen niet actief meespelen op 't forum omdat het hier vaak meer op een café lijkt...

Nu, daar wil ik het niet over hebben maar 'k wil wel het volgende even aanhalen wat één van hen wist te vertellen:
We klagen steen en been omdat de jeugd geen interesse meer heeft in onze leuke hobby. En wat doen we dan op een expo? De zaal vol zetten met saaie banen... :(
Een kind moet flikkerende lichtjes zien en veel bont gekleurde treinen zien rondsnorren. Geen "less is more" baan dus!
Misschien tijd om eens een retro-baan te maken voor expo's? :)

Dirkh

Flikkerende lichtjes hoeft nog niet, gewoon een knopje om iets mee te bedienen is blijkbaar al genoeg.
Met het diorama bij MTD ondervonden, dat knopje om de overweg te bedienen had succes bij de kleine bezoekers.
Een beetje interactiviteit inbouwen is misschien ook een optie.

SuSke

Of ze een stukje met de trein laten rijden (als de baan het toelaat natuurlijk) doet ook al wonderen.
(Wel zorgen dat de snelheid een stukje begrensd is  ;))
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

Citaat van: SuSke op 30 november 2015, 21:23:16 PM
(Wel zorgen dat de snelheid een stukje begrensd is  ;))

Dat is het nu juist,
een kind wil beweging,actie(liefst interactie) en vooral snelheid zien,ook al zit er geen logica in.
Alleen al je baan automatiseren is uit den boze,en dan met treinen die je niet eens kan vastpakken!  >:( >:( :(

;)

OlivierV

Als ik naar mezelf kijk dan zijn die expo's van nu puur genieten om naar te kijken.

Kijk ik naar mezelf als manneken van 10 jaar met zijn 3 fleischmann locomotiefjes, waarvan er 2 op een dubbelsporig ovaal met de transfo die meer dan volledig open stond moesten rondracen zeg maar dan zou ik die expo's ook saai vinden, alhoewel ik toch ook kon genieten van mooie banen met mooi landschap en al zeker wanneer mijn favoriete treinen van toen er op rondreden.

Als daar dan een ovaaltje stond dat je als kind zelf kon bedienen, dan vond ik dat de max.

Dus ik denk dat vooral meer interactie naar de kinderen toe nodig is. Een retro baan is op zich leuk, op beneluxnetforum zijn er een tweetal personen bezig met zo'n Lima baan te maken met spullen van toen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

marc goovaerts

In Dortmund had een eenvoudige, analoge LGB-baan heel wat succes bij de koters.
Groot en het kan tegen een stoot(je)

Stieven76

Ook op de opendeurdagen bij De Pijl had de LGB succes. Mijn dochter moest toch wel ff wachten vooraleer ze zelf ook eens kon rijden  ;D
En in Genk lag daar toch zo'n speelversie van Marklin? Die had toch ook serieus succes heb ik gezien.

Havoc

Het blijft me verwonderen dat dit telkens weer opnieuw met veel verbazing "ontdekt" wordt. Maar slechts zelden wordt er naar gehandeld.

Toen ik in het eerste leerjaar zat lang geleden had de broeder (katholieke jongensschool) op de kast langs de kant van de gang een spoor gelegd met daarop een "trein". Meer dan de drieasser van de startset was het niet en het was enkel een stuk recht spoor van een meter of 4. Ook had hij een soort console gemaakt waar bovenaan een soort staaf uitstak waarmee je die loc kon laten heen en weer rijden. Wie tijdens de week zijn best gedaan had mocht de vrijdag even met de trein rijden.

Waarschijnlijk nu niet meer pedagogisch verantwoord blablabla maar we deden ons best om daar mee te mogen rijden en waren er fier op als het ons lukte.

Ik ben altijd kinds gebleven en ja, de meeste banen op de expo's zijn vreselijk saai.
Met vakantie voor onbepaalde duur.


Dirky

Deze rijdt blijkbaar ook nog uit:

http://www.modelleisenbahnlehrschau.de/main.php

Heb die (per toeval) gezien zowat 30 jaar geleden. Toen wou ik die baan nabouwen maar had ik er de fondsen niet voor. Nu zouden de fondsen er wel voor zijn maar ontbreekt me de tijd... en wat doe je ermee als die af is?

Dirky

Wat zou je vandaag de dag voor oude M-rails mogen betalen?

Dirkh


Dirky

'k Zit vol gekke ideeën... feitelijk geen andere  ;D

'k Vraag me gewoon eens af wat de bouw van zo iets vandaag zou kosten. Als er iemand een groot lot gebouwkes liggen heeft en er vanaf wilt...  :D :D :D

dani

Citaat van: Dirky op 01 december 2015, 19:57:19 PM
Wat zou je vandaag de dag voor oude M-rails mogen betalen?


Van particulier kan je vaak een lotje kopen aan een prikje.
Bij handelaars ligt het dan iets hoger. (al geven zijn je een pak minder bij overname, maar ze moeten ook winst maken )



http://www.cc-rails.com/www.cc-rails.com/marklin-m-rails/

5106                                                                                     0,50

5106 aansluitrail                                                              1

5100                                                                                     0,30

5206                                                                                     2

5200                                                                                     1

5120                                                                                     0,70

Kleine rechte stukken                                                  0,50

Kleine gebogen stukken                                                             0,50

5129 stopblok                                                                  2,50

5129 stopblok verlicht                                                  4

5112                                                                                    2,50

5113                                                                                    3

Contactrails                                                                      3

Handwissel                                                                       2

Kruiswissel elektrisch grote lantaarn                     9

Kruiswissel elektrisch zonder lantaarn                  11

3-weg wissel                                                                    17

Wissel elektrisch grote lantaarn                                               6

Wissel elektrisch kleine lantaarn                             7

Kruising                                                                              2

Eindstop zonder rail                                                      2,50

7209                                                                                    1,50

7072/7210/7211                                                              2,50
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirky

thx Dani, valt dus best mee qua prijs.

Iemand ideeën voor een aantrekkelijk sporenplan, in retro-stijl, voor bijvoorbeeld 1.25m x 2.5m?