licht paal met een ledlampje

Gestart door benny vergauwen, 27 oktober 2015, 15:36:53 PM

benny vergauwen

hoi vrienden

ik zou graag een lichtpaaltje maken

nu ik zou het willen doen met satestokjes en daar dan 2 kleine gaatjes inmaken voor een leflampje door te steken nu is mijn enige probleem ik weet niet hoe ik zo iets moet solderen en goed aan elkaar solderen wie kan mij hier aub eventjes bij helpen

Huugooke

euh, bedoel je dat je helemaal nog nooit gesoldeerd hebt, of alleen draadjes aan de LED?

Michael

Dag Benny, ik heb al heel wat gesoldeerd maar voor mij is dit ook een raadsel, ik zou niet weten hoe ik sate stokjes aan mekaar kan solderen, of jij moet ijzeren pennen bedoelen, maar dan graag even duidelijk uitleggen wat je precies wil.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

benny vergauwen

het zijn de draadjes aan de leds solderen hoor vrienden en stokjes ja ik wou een soort van leiding maken dat ik zo langs mijn perron kan zetten als er iemand suggesties heeft laad gerust weten hoor

Huugooke

Het hangt er van af wat je wil bereiken. Sate stokjes lijken me meer voor een landweg; hoe ga je trouwens de draadjes wegwerken.
Als draad kan je "wikkeldraad" gebruiken, dat is draad waarmee men spoelen, zoals transfo's maakt.
Misschien moet je eens kijken in de hobby winkel, daar kan je buisjes vinden in plastic en koper, die in elkaar schuiven voor een realistisch model; de draden kunnen daar in.
Om te leren solderen spreek je misschien beter iemand uit je omgeving aan.

bellejt

of kant en klare kopen.Kosten amper 75 cent in alle vormen :)

benny vergauwen

is veel mooier dat je dat zelf maakt toch he
in de treinclub in sint niklaas hebben ze er gemaakt op satestokjes vond dat heel knap

bellejt

is natuurlijk leuker.Staat ergens een beschrijving van in een MSM hoor.FF zoeken in de indexlijst van de nummers

755philippe

Hallo Benny,
Als je wilt weten hoe je draadjes aan een led soldeerd kan ik je een tip geven.
Je moet een pincet hebben die zelfsluitend is zodat je de led tussen je pinset kan vastklemmen. Wel goed zien dat je led er goed tussenzitten endat ze niet kan wegspringen. Dunne lakdraad nemen en de lak verhitten ongeveer 400 graden zodat je de uiteinden kunt vertinnen. Vertinde deel solderen op je led. Vervolgens doe je dit voor de andere zijde van de led. Je moet je led ook voorzien van een voorschakelweerstand want anders ga ze stuk.
Ik zal morgen een foto posten want ik heb toevallig vandaag een ledje gesoldeerd om als binnenverlichting te voorzien. Voor ik het vergeet : welk systeem gebruik je ?
Over soldeertechnieken kan je ook terecht bij MTS. Die organiseren elk jaar een workshop over solderen. Zie programma op hun website.
Hopelijk geraak je al wat wijzer uit.

Mvg

755philippe

benny vergauwen

ik gebruik wisselstroom maar heb ook een transfo van fleischman dat is gelijkstroom vrienden

loebaske

Ik kleef men ledje op een stukje schilders tape...

benny vergauwen

dani

neem een stuk schilderstape, leg het op je buro met de lijm naar boven, en kleef de led er op.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

loebaske

en op zijn beurt kleef je de schilderstape vast met een stukje tape, dan blijf het liggen...

philippe_007

of je gebruikt dubbelzijdige tape