Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

licht paal met een ledlampje

Gestart door benny vergauwen, 27 oktober 2015, 15:36:53 PM

PietB

Ik kan me niets voorstellen bij saté stokjes als lantaarnpaal
Ik heb mijn perron lantaarns gemaakt met 3 en 2 mm styreen buis.
Zie Polderdam in wording.

grt Piet.

benny vergauwen

ze worden gebruikt om langs het wandelpad te zetten he  die worden donker bruin geschilderd de stokjes dan 2 gaatjes erin ledje erdoor en dan mooi afwerken dat je 2 evenwijdige draden hebt lopen zoals de lantaarn langs de baan ook staan hier in belgie

Klaas Zondervan

Benny, ik snap wat je wilt bereiken. Maar ik snap niet wat nou eigenlijk het probleem is. Als de pootjes van de led door de paal zijn gestoken, en de paal staat op zijn plaats, dan soldeer je die twee dradjes er toch gewoon tegenaan?

Rangeerduivel

#18
Citaat van: benny vergauwen op 29 oktober 2015, 12:30:53 PM
ze worden gebruikt om langs het wandelpad te zetten he  die worden donker bruin geschilderd de stokjes dan 2 gaatjes erin ledje erdoor en dan mooi afwerken dat je 2 evenwijdige draden hebt lopen zoals de lantaarn langs de baan ook staan hier in belgie
Je gaat hier in Belgie geen enkele houten lantaarnpaal meer vinden!
Wat vroeger wel gebruikt werd waren houten palen voor de telefoondraad,
ook die zijn nu volledig uit het straatbeeld verdwenen daar alle telefoonleidingen(voor zover die er nog zijn sedert de GSM) onder de grond zitten.
Als jouwtreinbaan zich situeert in tijdperk I II of III zeg ik niets meer...

;)

benny vergauwen

het is voor privé gebruik he
zolang ik het mooi vind vind ik dat best ok hoor het is mijn eerste klein baantje na 2010 dat ik terug opstart na al die jaren dat alles gewoon in de kast heeft gelegen

als ik terug mee ben en wat meer kennis heb zal ik zeker een baan maken in het juiste tijdperk hoor

dani

Citaat van: benny vergauwen op 29 oktober 2015, 13:10:01 PM
het is voor privé gebruik he
zolang ik het mooi vind vind ik dat best ok
AMEN to that. Gewoon doen wat jij mooi vindt !
Het is en blijft JOUW fantasie wereld, niet iedereen moet een tot in de puntjes "anatomisch en tijdsgebonden correcte" baan hebben.  De perfectionisten mogen  hun ding doen, de "liefhebbers"  (en daar hoor ik ook bij) hebben ook plezier aan de hobby.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

benny vergauwen

dat vind ik er toch ook van eigenlijk hoor

ik doe het gewoon als hobby maar ik ken bepaalde zaken niet en daarom dat ik het dan ok vraag op het forum natuurlijk he

philippe_007

Inderdaad, een mens doet op zijn baan wat hij zelf wilt.

In de club zijn ze lichtpalen met een saté-stokje aan het maken voor op de Belgische stoombaan.
Voor de lamp wordt er gebruik gemaakt van 3mm leds en een rondel met binnen diameter 3,2mm. Deze wordt aan de hand van een metalen mal rond geslagen, zodat ze een lampkap vormen,
Na het wit schilderen wordt deze gekleefd op de LED.









Voor de stroom toevoer kan je dan nog kiezen wat je doet,
of je soldeert lakdraad dat je via het stokje naar beneden laat gaan,
of je soldeerd staaldraad van 3mm van paal tot paal, zo heb je nog een imitatie van telefoonpalen.

succes




dani

dat is een mooi en duidelijk voorbeeld !!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

Mooi ding en zelfs nog perfect bruikbaar anno 2015.
Ga maar eens kijken "in d'ardenne of op den boerebuite tussen de koeie".
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

755philippe

Vergeet bij het gebruik van leds geen weerstand te plaatsen. Dit mag aan het uiteinde van de draad zijn waar de led op gesoldeerd is zodat de weerstand onder je baan komt zodat deze aan de paal onzichtbaar is. Let op de polariteit van de led.

PietB

Zeker een mooie oplossing Philippe(007).
Maar leg deze hollander aub eens uit wat en rondel is?

grt Piet.

benny vergauwen

idd zo heb ik ze zelf ook gemaakt
alles mijn eerste voorbeeldje is ongeveer zo kijk maar even op mijne site
http://treinboyswebsite.webnode.be

loebaske

een rondel is zo een ringetje dat je bvb rond een bout doet omdat die niet zou doortrekken bij het aanspannen...

philippe_007

Citaat van: PietB op 29 oktober 2015, 17:48:28 PM
Zeker een mooie oplossing Philippe(007).
Maar leg deze hollander aub eens uit wat en rondel is?

grt Piet.

Een rondel is een klemring