Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Nieuwe campagne infrabel anti spoorlopen

Gestart door ward, 14 oktober 2015, 20:29:52 PM

ward

Vanavond is er op koppen (één om 21u25) een uitgebreide reportage over het spoorlopen en de gevolgen hiervan, evenals getuigenissen..
Dit kadert in de grootschalige nieuwe campagne van infrabel om spoorlopen tegen te gaan.
Naast de reportage, affiches in verschillende (grotere) stations is er ook een nieuw filmpje dat vanaf eind deze maand in de bioscopen zal te zien zijn.
Het filmpje, een uitgebreide versie en meer ervan kan je terugvinden op:

www.loopnooitopdesporen.be

We kunnen alleen maar zulke fenomenen toejuichen en hopen dat hierdoor een aantal mensen tot het besef komen van het gevaar hiervan en het eindelijk tot een dalende ipv toenemende trend gaat..

Mvg,
Ward  8)
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

59erke

Ben benieuwd of dit effectief zal helpen..

Ik woon vlak naast een spoorlijn, en zie hier dagdagelijks spoorlopers of zelfs spoorfietsers.
En om de zoveel jaren is het wel raak en komt de politie mijn tuin doorzoeken naar 'restanten'
Heb zo af en toe is iemand er op attend gemaakt maar niemand trekt zich daar iets van aan.

Dus heb er mijn twijfels over, die matten vind ik eerder gezegd een betere oplossing
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Snobby Crash

Heel eenvoudig, laat de treinen rechts rijden en er gebeuren geen ongevallen meer..

Ik weet het, dit is onmogelijk met ons engels ontwikkelde spoornet...

Maar spoorlopers op een dubbel spoor kijken eerst naar links, net zoals het wegverkeer,
en zetten dan de stap om alvast het spoor of de weg over te steken, en dan naar rechts...
Maar omdat onze treinen links rijden, en je naar links kijkt en alvast een stap voorwaarts
zet heb je de aankomende trein van rechts niet zien aankomen !
Ga maar eens op uitstap naar Engeland, en wedden dat je versteld zal staan hoe vaak je bijna
onder een auto zou gaan lopen bij het eversteken van de weg....

Let wel! Ik ben geen spoorloper, en keur het oversteken van sporen totaal niet goed,
maar ik begrijp niet dat alle acties om het spoorlopen nooit iets zeggen over het fijt dat onze treinen
links rijden !!!!

Dat is nu net de grootste oorzaak dat er zoveel ongelukken gebeuren op het spoor !

Als kind ben je geleerd eerst naar links te kijken om de straat over te steken, dan naar rechts,
als je dit doet als je het spoor zou overlopen...

Geert

Herwig

vraag 1:   wat vertellen de statistieken in, bijvoorbeeld, Nederland & Duitsland over zulke ongevallen ?
( trein- & autoverkeer beide  "rechts" )

vraag 2:   idem                                 in Frankrijk ?   De ganse SNCF rechts laten rijden zal organisatorisch nogal duur uitvallen, wellicht ?

Rangeerduivel

Citaat van: Snobby Crash op 14 oktober 2015, 22:07:01 PM
Als kind ben je geleerd eerst naar links te kijken om de straat over te steken, dan naar rechts,
als je dit doet als je het spoor zou overlopen...

Ons leerden ze dat je het spoor niet mag overlopen,dus moet je niet links en ook niet rechts kijken,in eender welke volgorde!

;)

ward

Vanavond heeft het spoorverkeer blijkbaar 45 min stilgelegen tussen Brugge en Blankenberge door spoorlopers. Pijnlijk op een dag als vandaag dat ze juist hun campagne starten.
Niets helpt, maar niets doen nog minder...
Grote oplossing: wat meer geduld in onze gejaagde maatschappij EN gezond verstand, waarmee ik bedoel niet over de sporen lopen en ook geen overweg oversteken..
Maar in het laatste zit juist het grote probleem, en daarvoor is een mentaliteitswijziging nodig die blijkbaar zeer moeilijk te bereiken is..
Regelmatig hoor ik het excuus.. Ja maar ........ Soms ook eens (helaas) kunnen ze het niet meer zeggen. Blijkbaar beseft mn duidelijk niet wat dit met een treinbestuurder doet, zeker als die al eens een aanrijding heeft gehad.. Maar dan zijn we de zeikers, debielen, idioten,... Als ze op hun fouten gewezen worden...

Mvg
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

loebaske

Gisteren op de VRT een reportage gezien over spoorlopers, daar was ook de opname te zien van Infrabel hoe zo een aanrijding geschiet, waren poppen, toch was blijkbaar de bestuurder er van gedaan wat voor inpack die als gevolg had....en dan nog maar aan 80km/u
Als men zo spoor lopers vat, zou men ze eens vooraan in de loc moeten zetten en zo van dichtbij het laten beleven, denk dat er veel content zouden zijn dat er een emmer in de buurt is....

Of zo iets als die kantelende wagen van de politie, men denk dan ook eens temeer om die gordel aan te doen...

rgp

Hallo,

Geert, geloof je nu zelf wat je vertelt ?  Als ze morgen rechts rijden is het opgelost en als er dan een trein op tegenspoor komt, is het de fout van de trein ? >:( >:(

Wat helpt is ze een stamp onder hun k... ten geven en de rekeningen zonder pardon doorschuiven naar de verantwoordelijken (zijzelf, hun ouders, ...), ook al komen er sociale (financiële) drama's van.  De maatschappij moet toch niet opdraaien voor de onverantwoordelijkheid van sommige neanderthalers !

Ik word kotsmisselijk van die misplaatste show en bloemneerleggingen voor die "arme" slachtoffers.  En wat met de treinbestuurder? Dat hoort bij de job zeker.

In plaats van allle mogelijke mode-vakken te geven zou men beter een vak "eigen-verantwoordelijkheid" op school geven. Gebuisd ? C-attest en maatschappelijk onderzoek bij de ouders.

Roland

loebaske

Roland dat is een duidelijke uitspraak, vind dat tegenwoordig op school geen  enkele opvoeding/vak  "eigen-verantwoordelijkheid" is, wel zever dat men niet moet kennen.

En idd. het is nog erger voor de bestuurder, deze bestuurder op het filmke was voorbereid om een aanrijding te doen en toch al waren het maar poppen, die was er niet goed van...
en had 450 meter nodig om totaal tot stilstand te komen....


marc goovaerts

Ik was er ook niet goed van. Hopelijk haalt het zijn effect tegen spoorlopers.
Maar mij deed het automatisch denken aan een vriend-collega die zo jaren geleden moedwillig op de sporen is gaan staan, wachtend en stilstaand zoals die poppen.
Hopelijk werkt het ook ontradend voor die categorie en brengt het hen niet op ideeën.
Naar het schijnt maken veel treinbestuurders ook die rotsituatie wel eens mee...

loebaske

Het ergste vond ik dat op het moment de 4 camera's klaar stonden voor opname, er verder op enkele het spoor opstaken??
Sta soms ook vaak langs het spoor om foto's te nemen, neem dan wel men verantwoordelijk....maar ja, denk dat veel fotografen langs het spoor wel weten welk gevaar het is en doen geen domme dingen...

Gerolf

Ik hoop echt dat het helpt ... dat zoveel mogelijk mensen dit filmpje zien én hun gedrag veranderen !

Citaat van: Rangeerduivel op 14 oktober 2015, 22:30:48 PM
Citaat van: Snobby Crash op 14 oktober 2015, 22:07:01 PM
Als kind ben je geleerd eerst naar links te kijken om de straat over te steken, dan naar rechts,
als je dit doet als je het spoor zou overlopen...

Ons leerden ze dat je het spoor niet mag overlopen, dus moet je niet links en ook niet rechts kijken, in eender welke volgorde!

+1 !!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Filmpje gisteren ook gezien.

Kan alleen vorige post volledig bijtreden. Hoop dat het zijn inwerking heeft in de mentaliteitswijziging bij de hardleerse mensen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

philippe_007

Of het help weet ik niet,
deze die niet op sporen lopen (deftig opgevoed, of bang om onder een trein te lopen laat ik in het midden) zullen zich door zulke filmpjes zeker nog meer aan de regels houden.
De spoorlopers zullen niet echt onder de indruk zijn en gewoon verder doen.

ivm de struikelaars dat ze plaatsen, allemaal mooi en wel, maar waar steken de mensen de sporen het meeste over? of in een station of aan een overweg.
In een station is het vrij simpel op te lossen (mijn mening), als er tussen de 2 sporen een omheining wordt geplaatst, dan kan er niet meer over de sporen worden gelopen.
Aan een overweg is het moeilijker, je kan er slagbomen over de volle breedte van de baan plaatsen, maar als ze er onder/boven kruipen dan ben je geen stap verder.
Zware straffen opleggen bij de spoorlopers kan mss helpen, je moet ze natuurlijk kunnen pakken. Als de mensen enkele honderden euro's moeten betalen dan gaan ze 2x denken. Dat is blijkbaar het enigste dat help bij sommigen.