Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Nieuwe campagne infrabel anti spoorlopen

Gestart door ward, 14 oktober 2015, 20:29:52 PM

loebaske

Wat gisteren ook duidelijk was, is het feit van al die gesloten stations, jongeren hangen er rond (uit verveling)
indien zoals in de reportage werd aangehaald, indien bemand zou er opzicht zijn zoals vroeger als een trein aankwam/vertrekt en indien dit niet kan dan toch tenminste afsluitingen plaatsen of simpel een paar bordjes die aanmanen om niet de sporen te betreden.
Wat ook straf was, in het station (naam weet ik niet meer) stapte een man uit en wou de sporen oversteken tot hij de camera ploeg zag en op zijn stappen terug keerde, reden was dat hij anders helemaal moet rond gaan over de brug om aan de andere kant te komen.....jongens, moet men daarvoor zo oud zijn ??
Is dat het voorbeeld geven ??

Snobby Crash

aan allen, begrijp me niet verkeerd he, ik ben absoluut tegen spoorlopers en
kan het gedrag er niet van goedkeuren,

Maar jongeren die met hun fiets voor een gesloten overweg staan en toch
de intentie zouden hebben om de slagbomen te dwarsen, kijken eerst naar
links, zien geen trein aankomen en da pas naar rechts, maar dan is het mogelijk dat ze met hun fiets reeds
op het spoor staan waar een trein kan afkomen....

Het filmpje is wel heel goed ! mooie loc trouwens.
En ja, als ik treinbestuurder zou zijn, en iemand zou aanrijden denk ik dat je dat beeld heel moeilijk
zal vergeten...

Geert

Houdini

Citaat van: loebaske op 15 oktober 2015, 11:57:46 AM
indien zoals in de reportage werd aangehaald, indien bemand zou er opzicht zijn zoals vroeger als een trein aankwam/vertrekt en indien dit niet kan dan toch tenminste afsluitingen plaatsen of simpel een paar bordjes die aanmanen om niet de sporen te betreden.

Dat was inderdaad een bedenking van de moeder van het meisje dat gestorven is. "Mochten hier nu toch bordjes staan met 'niet oversteken'.".

De reden waarom ze op de sporen liepen, was puur voor foto's, niet om het spoor over te steken. En tijdens het foto's maken is een trein aangekomen,
wilden ze nog naar hun handtassen en zijn dus zo terug naar de perronkant gegaan, waarbij één van de twee is gegrepen door de doorrijdende trein.
Had dat bordje dan écht een meerwaarde gehad? Ik dacht het niet hoor...

Citaat van: loebaske op 15 oktober 2015, 11:57:46 AM
Wat ook straf was, in het station (naam weet ik niet meer) stapte een man uit en wou de sporen oversteken tot hij de camera ploeg zag en op zijn stappen terug keerde, reden was dat hij anders

Ik dacht Groenendaal.

Val-Rikard

Alles waar een beetje discipline en gezond verstand voor nodig is loopt vandaag mank.
Dat is volgens mij het probleem. ???

marc goovaerts

Inderdaad Groenendaal. Heb daar ook eens 's avonds gestaan. En spontaan een paar meter achteruit gegaan toen een doorrijdende trein passeerde.
Aan een snelheid die ik in andere stations nog nooit gezien had.

Ben

Citaat van: rgp op 15 oktober 2015, 10:40:24 AM

Ik word kotsmisselijk van die misplaatste show en bloemneerleggingen voor die "arme" slachtoffers.


Hier wordt het primitieve in de mens wel heel erg zichtbaar.

We hebben het over kinderen. En ja, die doen domme dingen en zien geen gevaar. De spoorbeheerder zou wat meer moeten doen aan de infra in plaats van filmpjes maken. Dat gaat m.i. meer helpen. Het is te gek voor woorden hoe het brakke station, geheel onbeveiligd, er bij ligt. Da's vragen om ongelukken.

Het filmpje zal ook niet helpen voor de man die aanstalten maakte het spoor te betreden maar bij het zien van de cameraploeg er van af zag. Je hoort het hem zelf zeggen in de reportage: hij weet precies wat hij doet. Hier helpt slechts een flinke boete. Dus zal er meer toezicht moeten zijn om de pakkans te vergroten. En dat kost centjes waardoor het treinkaartje duurder wordt. En dan kunnen we daar weer over mekkeren. ;)

Gr, Ben.

rgp

Ben,

Twee meisjes van 18 en 20 die selfies maken al rijden en dan te pletter tegen 100 per uur een brug raken zijn geen kinderen.
Een jongen van 17 met een opgefokt brommerke is geen kind
Een jongen van 15 met oortjes in op de fiets is geen kind.
Een meisje van 16 die snel overtseekt is geen kind.
Moet ik nog even doorgaan ?

De spoorwegbeheerder moet juist niets.  Een brak station, onbeveiligd mag dus zomaar betreden worden ? Nougabolle.

Opvoeding dat is de kern van de zaak, of beter het ontbreken van opvoeding.  En daar zijn enkel de ouders schuldig aan, niet de school (die moeten niet opvoeden, die moeten kennis, kunde en vaardigheden bijbrengen.

Als de ouders iets minder materilistisch zouden zijn en meer met hun kinderen bezig zoudenz ijn, dan hadden ze tijd te over voor de opvoeding van HUN kinderen.

Roland

Rangeerduivel

#22
Ik vind jouw uitspraak(en) een beetje cru Roland,

Een kind opvoeden zodat het niet/nooit op de sporen loopt,hoe doe je dat?
Een kind opvoeden zodat het niet/nooit aan 100 per uur selfies maakt hoe doe je dat?
Een kind opvoeden zodat het niet/nooit snel oversteekt...hoe doe je dat?
Zoiets gebeurt ontelbare keren onopgemerkt,maar als er iets gebeurt is dat een slechterik...

Ah ja,van kleinsaf aan er op inpraten en hopen dat het helpt...
Heeft één van ons zich nog nooit bezondigd aan bovenstaande misdaden?

Wie vrij van zonde is werpe de eerste steen

::)

Ben

Citaat van: rgp op 15 oktober 2015, 13:07:03 PM

Moet ik nog even doorgaan ?


Gerust.

Hoe oud was Charlotte uit de reportage gisteren, weet u het nog?

En werd u echt kotsmisselijk van het wenen van de moeder over haar omgekomen Charlotte die ook nog een factuurtje kreeg van de NMBS van €19.000 omdat de treinen een paar uur niet reden? Van het laatste moest IK namelijk even braken......

Gr, Ben.


ward

#24
Ben,

Duidelijk nog niet (veel) kort betrokken geraakt bij zulke incidenten.
Ik wel, ik heb het zelfs al zelf meegemaakt. Dan reageer je zo niet. Dat zijn beelden die je de rest van je leven niet vergeet..!
Over de kosten die worden doorgerekend..
Ofwel betaald de verantwoordelijke, ofwel de belastingsbetaler.
Jammer maar zo is het nu eenmaal.
Geloof me, er komen heus veel meer kosten en zaken bij kijken, en het is pijnlijk, maar iemand die met de auto beschadigingen aanbrengt bij een ander en sterft zal ook (of familie) voor de kosten opdraaien.
Het punt is dat mensen niet thuishoren op de sporen, door gesloten overweg. DAAR gaat de essentie over, en ook al is het een kind en een stom ongeval, hadden ze niet de sporen overgestoken was het niet gebeurd. Ik begrijp ook dat er veel aan de opvoeding ligt, maar kinderen (zeker als ze samen zijn) doen soms domme dingen die je als ouder wel 100x verboden hebt..
Dat is wel iets wat ge u kinderen van jongs af aan kunt bijbrengen..
Maar als je (vorige week nog gebeurd) een moeder met haar 2 kinderen aan de handziet de overweg oversteken om de trein nog te halen, DAN is er wel iets grondig mis met de opvoeding!
Als ze morgen het station van Groenendaal afsluiten met omheinigen, kruipen jongeren eronder omdat het toch een interessante plaats is of gaan ze 500m verder langs de sporen selfies maken.
Daar zit het grote probleem, en zoals gezegd in het filmpje kunnen ze onmogelijk volledig het spoorwegnet hermetisch afsluiten..

Mvg
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

krispy

Wat hier eventueel een beetje soelaas kan brengen , zorgen dat je als ouders een familiale hebt , deze komt dan meestal tussen zo'n ongevallen waarna er nog een dik factuur van kan volgen , daarmee wil ik niet zeggen dat er niets moet veranderen aan het gedrag van de jeugdige of zelfs oudrer spoorlopers , er moet zowiezo een fikse boete opkomen en wel degelijk uitgevoerd worden .

En wat betreft de kosten die er achteraf volgen is volgens mij maar zeer normaal , het betrijf heeft door dat toeval erg geleden .
bekijk dit even vanuit u eigen ogen , als je activiteit door een voorval gestaakt of gestoord werd met zware financiele gevolgen vandien , ga je die ook proberen te recuperen via deze die het veroorzaakt heeft
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Gerolf

Citaat van: ward op 15 oktober 2015, 13:57:55 PMIk begrijp ook dat er veel aan de opvoeding ligt, maar kinderen (zeker als ze samen zijn) doen soms domme dingen die je als ouder wel 100x verboden hebt..

Klopt zeker. Ik geef grif toe dat ik als bengel / tiener ook de nodige domme en gevaarlijke dingen heb gedaan.

CiteerMaar als je (vorige week nog gebeurd) een moeder met haar 2 kinderen aan de hand ziet de overweg oversteken om de trein nog te halen, DAN is er wel iets grondig mis met de opvoeding!

... en op een bepaald moment in het opgroeien hoor je inderdaad te weten dat je een verantwoordelijkheid hebt  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

rgp

Ben,

aan 100km/u: ongeval in Keerbergen in 2014
Snel oversteekt: ongeval in Booischot in 2015
Met oortjes: aan dezelfde overweg in Booischot in 2012 of 2013.

Als je als ouder uw kinderen van jongsaf, op speelse manier, opvoedt en duidelijk maakt wat mag en niet mag, dan gebeuren de dingen niet zo vaak als nu.  Totaal voorkomen zal niet kunnen, maar het zal veel beperkter zijn.

Een 5-tal jaar geleden was de overweg in Begijnendijk "in storing" en toch er nog een automobilist over want "hij moest zijn zoontje gaan halen om te voetballen".  Ik heb hem tegengehouden en gezegd dat als hij zo zou verder doen, zijn zoontje mss nog wel zou gaan voetballen maar zonder zijn vader !

Men meot eens stoppen met er zich altijd proberen uit te lullen.  IEDERE dag zie ik zwakke weggebruikers overtredingen aan overwegen maken waar automobilistren zwaar voor beboet worden, en toch gaat deze eerste groep - op enkele povere uitzonderingen na, altijd vrijuit.  Triestig.

Roland

efl045

Geen idee of dit hier al gepasseerd is, maar er is blijkbaar nog veel werk aan de winkel om iedereen te overtuigen van de sporen weg te blijven...
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151008_01908986

Ben

Roland,

Ik ben het heel erg met u eens. Maar u leest maar half, gedreven door emotie kennelijk.

Ik reageerde op uw naar mijn mening lompe uitspraak:

Citaat van: rgp op 15 oktober 2015, 10:40:24 AM

Ik word kotsmisselijk van die misplaatste show en bloemneerleggingen voor die "arme" slachtoffers.


Gr, Ben.