Nieuws:

Nu in MSM 246 TREINSAMENSTELLING: De IC Saphir

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Steam.N

Citaat van: Michiel op 02 mei 2020, 13:44:46 PM
... Ik herinner me niet meer wáár in NEEB Jean (en dus jij, Evan) pluimkarton hebben gebruikt. Dat zou ik wel willen terug zien ('k zoek het dan wel in z'n draaaaaaaad). Want ook pluimkarton heeft een "pluimgewicht", dus toch interessant. ...

Michiel,  pluimkarton heb ik uitsluitend gebruikt voor de kasseien van het stationsplein.
Aan weerskanten karton er af gestript, en dan enkele duizende keren kasseitje-drukken.
Resultaat vond ik wel ok (al zie je wel waar ik telkens even een rustpunt nam).

Pluimkarton gekocht in Artobi in Sint Kathelijne Waver
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Thanks Jean, dat ga ik terug opzoeken om nog eens te zien hoe dat dat eruit ziet.  :)

Ondertussen Sculptamold gebruikt voor een meer klassieke toepassing... landschapvorming. Verwerkt vrij prettig, maar toch verrast dat het na 10 minuten aan het uitharden was (net als gips natuurlijk). Nog wat water toegevoegd om verder te kunne doen, maar daar houdt gips niet echt van (wordt zwak en bros na uitharden). Volgende keer kleinere stukjes doen. Het staat nu te drogen met een ventilator erop.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Bij mij droogde Sculptamold erg traag, maar gips deed ik er niet bij.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

59erke

Michiel, als je echt wil krassen is het geen oplossing om een fijn laagje gips ergens op een stukje isolatieplaat aan te brengen en hierin te krassen. Het gewicht zal beperkt blijven aangezien het maar een fijn laagje betreft
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Gips hecht slecht, en krassen in een dun laagje gips laat het gips afschilferen. Men zou, wanneer de Sculptamold nog nat is een dun laagje gips erover kunnen aanbrengen, maar dat is een omslachtige manupulatie en ik denk in feite tijdverlies voor iets dat op een ander manier sneller, beter en makkelijker kan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

just4fun

Citaat van: Michiel op 01 mei 2020, 18:11:20 PM
...Over een maand zijn we mogelijk verlost van de quarantaine, en kan ik er eens gaan kijken...
Heu, ge moogt wel gaan kijken, hé.
Ge springt op uw fiets en doet aan sport en er zijn in België geen km-beperkingen.
Paul

Alan On Track

Citaat van: Michiel op 01 mei 2020, 19:27:09 PM
Als je een foto zou kunnen nemen van die muur vanaf de brug (tegenover het station van Etterbeek), dan heb ik wel interesse om die te zien. Mogelijk is er nog relief in de muur waar ik iets mee kan doen om ze interessanter te maken.  ;)

Ik heb vandaag snel twee fototjes genomen van beide kanten van de brug. Helaas is deze kant een beetje te overwoekerd door onkruid om de vorm van de muur goed te kunnen zien, maar op het eerste zicht zag ik geen bijzonder reliëf...

IMG_20200502_174521334 by Alan Jockmans, on Flickr

De andere kant van de brug heeft enkel een trap en betonnen staketsel dat in ieder geval niet uit 1920 dateert  :P

IMG_20200502_174540827 by Alan Jockmans, on Flickr

Klein vraagje trouwens (geen kritiek, je geeft je baan vorm zoals jij het mooi vindt), waarom heb je de tunnelingang zo donker gemaakt? Het viel me op met dat de echte tunnel in witte steen gebouwd is.
Modelbouw is een kunst

evan

Citaat van: Michiel op 02 mei 2020, 14:18:00 PM
Verwerkt vrij prettig, maar toch verrast dat het na 10 minuten aan het uitharden was (net als gips natuurlijk). Nog wat water toegevoegd om verder te kunne doen, maar daar houdt gips niet echt van (wordt zwak en bros na uitharden). Volgende keer kleinere stukjes doen. Het staat nu te drogen met een ventilator erop.



Michiel meer water bij doen van het begin en niet tussendoor ;) 
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

Alan, hartelijk bedankt om er eens te gaan kijken. De muur is te begroeid om er iets deftigs van te zien. Maar dat is dus prima, dan laat ik de muur zoals ie is, en kan ik het gaan schilderen.

De echte tunnel is inderdaad veel lichter dan mijn variant. Maar zoals je kan zien is het ook geen echte kopij. Door de gedrongen ligging op mijn baan, in een bocht tegen de zijkant gedrukt, was het niet mogelijk om een exacte kopij te maken. En dat is het algemene thema van de baan: geïnspireerd op, maar geen kopij van... Ik documenteer me, distileer wat ik boeiend, interessant en mooi vind. Het wordt dus een impressionistische weergave van het station, met invloed van de schilderijen van Delvaux en mijn zucht naar romantiek (mooier voorstellen dan het werkelijk was), met de beperking van het compromis (mijn matige modelbouw-kunde). De tunnel is donkerder omdat ik dacht dat het als verdwijnpunt niet te veel aandacht mocht trekken...  ::)  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alan On Track

Dank voor de uitleg. Al is het niet geheel volgens de werkelijkheid ziet het er toch allemaal goed uit  ;)
Modelbouw is een kunst

Herwig

Voor, tijdens en na de jaren 1920/30 zouden de stenen meer berookt geweest zijn door de walmende stoomlocs.
Op de hedendaagse kleurenfoto lijken zeker de bovenste natuurstenen blokken proper gemaakt, precies nog niet zo heel erg lang geleden.

Chrisrail

#3026
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

TBCédric

Michiel, moest de pluimkarton niet echt het gewenste effect hebben. Zou het frezen in styreen geen optie zijn?

Voor de rest volg ik met plezier je evolutie in stilte. 😉
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Michiel

Ik laat machines niet graag het modelbouwwerk doen. Het grooste plezier is om het model onder je vingers te zien verschijnen. Zélf mee bezig zijn, de ambacht. Ik hou helemaal niet van het computerwerk van coordinaten ingeven, virtuele plannen maken, en dan eeuwig prutsen om het uit de machine te krijgen zoals je het had willen hebben, Dat is geen hobby meer, dat is werk!

Maar ieder z'n eigen manier van werken. Voor mij is het resultaat ondergeschikt aan het ermee bezig zijn, en gaat het om het plezier om het voorwerp zelf te "boetseren". (Maar zo af en toe een machine om de herhaling uit de bedrijvigheid te halen, of doen wat ik niet zelf zou kunnen doen (te klein of complex), kan wel eens voorvallen...  ;) )
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Vandaag van het mooie weer genoten, maar toch een aanzet gegeven met deze niet erg subtiele bak dat als brug met gaan dienen, klaar om vol te gieten met gips. De rails is 3mm hoog dus ook de bak om de bestrating tot aan railtop te laten uitkomen. Bewaping (gips hecht niet aan styreen, dus vandaar het vlechtwerk) ligt klaar. Door de nationale opsluiting zijn een aantal materialen nog niet aangekomen, dus is het bouwen met wat we in de kast hebben liggen. Morgen deel twee met deze "brug".

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)