LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Gerolf

Citaat van: Michiel op 27 december 2017, 19:48:26 PMIk hoop dat de miserie met spookmeldingen nu helemaal van de baan is.

Wij ook  ;)  :D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Michael

Michiel, ik hoop dat de komende dagen het vertrouwen toeneemt en dat de spookmeldingen tot het verleden behoren. Een mooie groepsfoto na een paar uurtjes rijden is altijd leuk. Kwestie van de helden af en toe toch even in de hoofdrol te zetten.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

Prachtig nieuws, Michiel !!!
Nu kun je volop genieten  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Vandaag even afreageren op Brabantse heuvels. Met het overschot van isolatiemateriaal probeer ik de achterzijde op te hogen. Geen idee of het een goed idee is om het zo te doen. Ik experimenteer maar wat. Vandaag ben ik gezinstaxi van dienst, dus het wordt knutselen tussen de vervoersbedrijven door...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Koen

Dag Michiel,

In het begin ben ik ook gestart met het gebruik van harde platen maar ik ben vrij snel overgeschakeld naar het gebruik van PU-schuim. Dit werkt een stuk vlotter dan de platen voor de vorming van het landschap.  Alles is natuurlijk afhankelijk van het landschap dat je wil bouwen.
Als ik de berichtgeving zou mogen geloven, zou PU-schuim dan weer niet goed zijn voor de gezondheid. Er is zelfs sprake om dit te mijden in woningen. Enfin, dat is natuurlijk een andere discutie.
Ik gebruik dit al jaren zonder enige probleem.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

raf

ademen is ook niet gezond zo blijkt LOL

ik gebruik die platen voor alles en nog wat en heb er nog nooit problemen mee gehad
je kunt ze schuren ,raspen en smelten en wat nog allemaal
ik vind het dus goed spul om te gebruiken

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

doomslu

Je hoeft ook niet alles op te vullen, je kunt ook holtes laten.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

PU schuim zal je uiteindelijk toch ook in vorm moeten brengen. En PU schuim heeft als nadeel dat het na verloop van tijd gaat krimpen waardoor er scheuren in ontstaan.

raf

nei geen probleem als je der een laagje epoxy overheen borstelt
het word 200% steviger en het krimpt niet meer

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Deze platen isolatiemateriaal liggen al tien jaar in de tuin achter in de border, in weer en wind, onder dode bladeren met wormen en ander kruipsel. De platen zijn nog perfect. Goe stabiel spul lijkt het.

Holtes vermijd ik liever, want wanneer men draden naar beneden steekt, gaan ze er steeds in vrije loop. Heel lastig om ze volledig tot beneden door te steken. En erg dik is de laag ook weer niet.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Die draden kan je op het rechte pad houden door ze met een dun buisje te helpen.
Overigens, waarom zou je op zo'n plek draden naar beneden moeten steken?

Michiel

Bovenop komt de stad Brussel (of toch een deel ervan): straten, trams, huizen, lantaarns, karrekollekramen en frietkotten... Ik voorzie toch een paar draden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Michiel, gewoon een ideetje.

Leg een paar stukken isolatie of houten latjes waar de randen van de stad komt.
Leg daarop een dik stuk schuimkarton of dunne mdf plaat waarop je de stad kan bouwen.

Ik zou vervolgens nog opteren om onder de mdf of schuimkarton een gat te maken in de basisplaat vanwaar je makkeijk aan de draden kan van verlichting enz.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

#1649
Dat ideetje is zo een beetje waar ik naartoe wil werken: straten en sporen vast op de modules aanbrengen, huizenblokken en perkjes tussenin op inleg-plankjes. Maar het is nog wat testen en proberen om te zoeken naar een constructiemethode.

En, ik verveel jullie er ontiegelijk mee, maar: de spoken zijn terug! Tien minuten gereden en lap! De chaos hersteld, denkend dat het een toevallig fenomeen was, maar 10 minuten later weer, lap! ZE ZIJN TERUG!  :'(

Ik heb nu wel een duidelijke indicatie dat de processor van de terugmelder is vastgelopen. De led die normaal knippert wanneer er een statuswissel is, bleef branden toen de module vast liep. Dat is de eerste keer dat ik dit zie, maar dat is toch erg merkwaardig. Op een of andere manier geraakt de processor in een bevroren toestand.

P.S. ik heb hier en daar eens gemeten:
- de RS blokgolf is erg proper en strak, beter dat een paar dagen geleden met de vorige voedingslijn
- er zitten merkbare transient-spikes op de 16V ~ voeding (gebruikt voor de voeding van de feedback modules)
- er zitten merkbaar minder transient-spikes op de 9V~ (gebruikt voor de voeding van de servo's, andere trafo)

... dan mijmer ik verder:
- de 16V trafo (Roco) filtert minder spikes dan de Conrad 9V trafo (heeft ie een filter inwendig?).
- zijn die spikes zelf weg te filteren met een eigen filter in de 16V~ lijn?
- de Littfinski modules zijn erg gevoelig voor rommel op de voeding, gezien de belangrijke verbetering van de signaalkwaliteit op de RS-bus
- de afvlakking van de spanning op de Littfinski modules is onderbemeten, opdat rommel op voeding de werking van de module zo sterk beïnvloed. (=speculatief)
- de Littfinski modules hebben 3 uitwendige aanluitingen: de bezetmeldsignalen (via een opto-coupler), de RS-bus (nu erg proper), en de voedingspanning (met spikes). Wie van de drie? (lijkt me op het eerste zicht evident).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)