Nieuws:

Nu in MSM 246 REPORTAGE: Derde lustrum voor On traXS!

Hoofdmenu

C'era un treno in Cervia ...

Gestart door Steam.N, 24 juli 2015, 23:09:55 PM

Steam.N

Citaat van: Herwig op 30 juli 2015, 14:54:15 PM
... Een originele graanschuur, die zou je toch verwachten met een bredere poort om met paard & kar binnen/buiten te kunnen ?
En zo'n chique driehoekige  (neo-)klassieke bovenfronton is zelfs in Italië toch enigszins  "overdone",  voor een schuur op 't platteland ?
Lijkt toch eerder op een   "gedeclasseerd"   kapelletje ?  Extra historische info is wellicht toch wel ergens te bekomen. ...

Gezien de onzekerheid ben ik verder op onderzoek gegaan ...
Onderzoek is een groot woord: ik ben met de ouderlingen van het dorp gaan leuteren.
En ik had direct prijs, toen ik de foto's toonde: "Ah la chiessetta ! ..."
Duidelijk dus: het was een erg oud kerkje/kapelletje.

En of het nu als graanschuur gebruikt werd?
Man, wat een verontwaardiging !  NATUURLIJK NIET !
Blijkbaar werden tot recent, op speciale aanvraag, nog huwelijken en dopen georganiseerd.
Maar met de drukte op de baan die er nét naast loopt, wordt het gevaarlijk.

Verwaarloosd/ruine?  Maar neen, man! Omdat hier en daar een baksteen te zien is?
De deur is inderdaad stevig, er staan bloemen in de raamopeningen naast de deur, het dak lekt niet ...

Het kerkje is dus NIET in gebruik door de boer, die zijn gebouwen er rondgemetst heeft.
Plannen om het af te breken? (want de boerderij is verlaten) Zeker niet: het kerkje is trouwens eigendom van Rome !
En of ik eens binnen mag kijken en foto's trekken?  ... Zal niet gaan, want "ze weten niet waar de sleutel ligt" ...

Volgend jaar ga ik toch eens op zoek naar die sleutel, en naar meer geschiedenis van dit gebouwtje  ::) ;) :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts


Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Herwig

            A M E N   (   "slotwoord"   in een kruiswoordraadsel...)

Steam.N

Na een vlotte terugreis alweer veilig thuis (zonder enige file, notabene!) ...
Morgen dus terug aan de slag ☺.
Terug wat schilderwerk, experimenteren met bezettingswerken, verderbouwen, ...
Voor zover de huiselijke taken (alles moet natuurlijk mooi terug op zijn plaats komen) me wat  vrije tijd geven
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Herwig

... en morgen uw afspraak met een Vlaamse notaris, want ge hebt dat prachtige Italiaanse kapelletje meteen gekocht, uit cultuurhistorische overwegingen & latijnse monumentenzorg ... .

Steam.N

Neen, Herwig.
A,s het verder van de straat stond, musschien ...
Maar ik heb daar nog andere verwaarloosde gebouwen gezien die me nog meer aanspreken ...
Mocht ik het geld hebben ...
En mocht ik nog meer geld hebben, dan kocht ik een op te lappen stoomloc: een BR87 of een BR65 ...
Met een lijntje bij, natuurlijk ...

Gelukkig kosten dromen niets ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter


SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

just4fun

Knap werk en speciale weg om uzelf van een vakantiesouvenir te voorzien.
Geniet nog van de knutseltijd!

Da's wat anders dan wat ik op het terras van ons hotelletje heb zitten doen.
Een projectleider vond niet beter dan me de laatste vrijdag voor m'n vakantie een stevige job in m'n pollen te duwen met de boodschap: "Ik moet dat binnen 14 dagen maandagochtend aan de keuringsorganisatie overhandigen."
Dus zat er niet anders op dan die klus te klaren  :( wegens niemand anders voorhanden ...
Uiteraard heeft die job geen 14 dagen in beslag genomen (dan had ik ze zeker weten niet uitgevoerd, maar toch ...)

Dus geniet ervan!

En steekt ge dan al uw knutselgerief mee in de valies?

Paul

Steam.N

Inderdaad een vakantiesouvenir, waarvan de aanmaak me wat knutselplezier bezorgt  ;)

Een deel van je verlof moeten opofferen aan 't werk: Is me ook meermaals overkomen.
Goed dat je er niet je volle verlof aan hebt moeten besteden.

Knutselgerief in de valies?  Neen, want dan heb ik niet genoeg mee  ;D
Ik stop een selectie van mijn knutselgerief in enkele stapeldozen (best niet te hoog), en stouw die tussen valiezen en zakken.
De dakkoffer geeft me meestal voldoende uitwijkruimte.

De laatste dagen ben ik niet aan modelbouwen geraakt.  :(
Hopelijk betert dat, komende dagen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Verdraaid, ik zit te knoeien om de typische italiaanse baksteenkleur te reproduceren op die Slater-muren van het huis aan de overweg ...
Al twee dagen aan het testen ... maar het is niet naar mijn goesting ...
Het zal nog even duren, vrees ik.

Om de frustratie wat in bedwang te houden wissel ik de testjes af met het aanmaken van de luiken en deuren.
Gezien ik indertijd van Dirky's aanbod geen gebruik gemaakt heb ivm Redutex probeer ik het dak te maken met geribbelde Evergreen.
Ook daarvan ben ik nog niet tevreden ...

Ik ben even aan het surplassen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Eindelijk nog eens wat knutseltijd  ;)

Na véél schildertestjes, denk ik de typische Italiaanse baksteenkleur te pakken te hebben.



In de realiteit zie je óók geen voegen.  Dus het lijkt er wel wat op.
Maar ik ben niet 100% tevreden ...
Ik laat er een nachtje over gaan.  We zien nog ...


Ondertussen verder gebouwd aan de boerderij.
Achtergevels van het hoofdgebouw staan er, en op een deel ervan heb ik wat zitten experimenteren ivm afbrokkelend plaaster:



Het is een test, die er op dit ogenblik redelijk bevredigend uitziet.
Het kan nog beter: de "onaangetaste" stukken plaaster zouden vlakker moeten zijn (maar de laag die ik opgelegd heb is wat dunnetjes).
Eens het boeltje goed uitgehard ga ik nog wat verder verweren.
Ook het schilderwerk moet noggestart worden.  Wordt alweer experimenteren.

Deze achtermuur zal grotendeels verdwijnen achter een achterbouw die slechts deels open is.
Dus goed gepast als teststuk.

Ondertussen heeft DirkH me een stuk Redutex opgestuurd.
Kleur lijkt perfect te passen voor dit bouwsel  :)
Als de verwerking van dit materiaal meevalt, plan ik er wat meer van te bestellen (in meerdere variaties).

Leuk als er nog eens wat knutsel-beweging is ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Rangeerduivel

In feite is er weinig "naakte" baksteen te zien in Italie,meestal is dat (zelfs een ander soort bouwsteen dan de Belgische) die bepleisterd is...

;)