Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Oeversijde

Gestart door evan, 17 maart 2015, 11:46:16 AM

Metpetergaathetbeter

#555
Peter sorry 't was ook een soort zelfspot  ;D ;)

PeterVG

Als je goed leest maakte deze Peter zich ook schuldig.
Dus was mijn commentaar helemaal niet aan jouw gericht maar aan mezelf.
Sorry voor nog meer blabla Evan.

Stedahult

Citaat van: Kautenbach op 14 juni 2016, 22:08:09 PM
Super, ik vond ene wagen wat zwaarder aangepakt ook niet verkeerd , maar r zeker de hele atmosfeer  zo, prachtig!

+2
Mvh. Steef

evan

Oprecht bedankt voor jullie ondersteuning en appreciatie!!!  Het is zeer gewaardeerd en we doen gezellig verder zodat ik zonder rode kaken in Leuven aan de expo kan deelnemen ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: evan op 15 juni 2016, 21:39:04 PM
zonder rode kaken in Leuven aan de expo kan deelnemen ;)
we hebben al andere dingen gezien ! :-\ ;)

evan

Goede morgen,

Gisteren deed ik een vreemde vaststelling.

Het gebouw links op de baan vertoont op de bovenhoek een ernstige vervorming.  Alsof het gesmolten is???

De voorkant helt naar voor:



Op zich dacht ik nog dat dit ok was en met een verstevigingsplaat tegen de achtergrond goed zou komen.  Dat was trouwens ook de opzet van het begin, maar eerst moest alles klaar in en aan het gebouw.

Nu kwam ik echter tot de vaststelling dat de basis evergreen styreenplaat helemaal gegolfd staat  :o



Die hoek is warm geworden blijkbaar, maar ik snap dat niet.

-De verwarming staat uit en er is daar steeds venilatie.
-Er kan wel direct zonlicht aan via het raam, maar het warmt daar hooguit op tot een 22 graden bij warme dagen.
-Ofwel een reactie van de lijm?  De voorkant is ook los gekomen van de basisplaat...

Ik ga vandaag proberen de basisplaat in die zone te verwijderen, vervangen en er een extra versteviging achter plaatsen.

Pech  ??? :-\
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Jurgen

Als het zonlicht op die plaat schijnt, dan kan de temperatuur op die plaat wel hoger dan 22 graden worden. Als dat het geval is, dan heb je je probleem gevonden.

Anders heb ik er ook geen idee van.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

evan

Merci Jurgen,   Ik heb in alle geval aan die kant het gordijn meer dicht gedaan (er blijft meer dan genoeg licht over :) )

Ondertussen is de achterste basis plaat los ter hoogte van de schade.  Dat ging vlot...



Nu dat deze plaat er uit is staat alles vanzelf terug recht.  Ik ga nu een stevige achtergrond plaatsen en dan kan ik verder :)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

loebaske

Heb eens een test gedaan met een zelfgemaakte struik gedurende een tiental dagen in de zon, dit is het resultaat..



Had ook wat strooi materiaal laten staan, het was niet meer groen maar terug bruin, was nochtans een gekend merk...

De zon tast alles aan en styreen is zeer gevoelig voor warmte, ooit eens een overschot laten liggen in de veranda en het
was volledig vervormd, van een strook was niets meer te vinden en brak als plaaster....
Dat was nog erger dan het resultaat Evan laat zien..

evan

Bedankt voor de extra documentatie Eric. 

Veelal komt het ook door de Uv straling, maar hier thuis zitten nieuwe ramen waar ook een UV coating opzit. 

Het directe zonlicht is weg en de schade is intussen hersteld met een extra versteviging van 3 mm dik achteraan.

Ik zie er gelukkig niets meer van!  Echter de geplande tijd vandaag om enkele details aan het gebouw aan te brengen en de mechaniek voor de poort, is besteed aan een herstelling.  :-\

Volgende keer meer  ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Stedahult

Dat is ook één van de redenen dat ik geen Evergreen gebruik maar gewoon
standaard abs. O.a verkrijgbaar in NL bij Quartel. Dit is wat harder, maar toch
buigzaam. Als tip is het misschien verstandig om je kunststof bouwsels eerst
te voorzien van kunststofprimer, om daarna pas je afwerkkleur te smeren.
Qua spanten kun je ze gerust om de 45x18mm zetten (LxB). Dit geeft veel
merr stevigheid. Bij hele grote vlakken zet ik de spanten ook wel diagonasl.
Dit heft een groot deel van de spanning op in het materiaal. Met groenwerk
altijd een laken of zoiets over je werk heen, sls de zon erbij kan komen. Het
maskt ook wel uit welk merk bladflor je gebruikt. Duurdere soorten verkleuren
minder snel, ook je lijmkeuze sperlt een rol. Producten werken nu eenmaal
op elkaar in. Daarom gebruik ik bv de spuitlijm van Action niet meer.
Mvh. Steef

guy holbrecht

Evan,

Kleinere gebouwen kan je gerust met die polystyreenplaten bouwen, doch voor grotere bouwwerken maak ik steeds een ondergrond met steviger materiaal (unalit of MDF) waarop de plaat polystyreen met constructielijm (Type Tec 7) vastgekleefd wordt. Daardoor is verbuiging vrijwel uit te sluiten. Als je echter het gebouw langs binnen duidelijk zichtbaar wilt maken, dan is een stevige houten constructie niet altijd mogelijk.
Zonlicht (UV-straling) heeft inderdaad een negatief effect op deze constructieplaten. Als je dus deze platen schildert (beschermlaag tegen UV), doe het dan langs beide zijden, ook al is die ene zijde niet zichtbaar.

Groeten,
Guy

evan

Het vreemde is dat nu net het deel waar geen direct zonlicht op valt verbogen is.

Anyway  Alle problemen zijn verholpen nu en eens de achtergrond tegen de modules komt, wordt het gebouw tegen de achtergrond gelijmld met montagelijm.

Merci voor de tips  ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Floris

hm, ziet eruit of er een of ander oplosmiddel (lijm? thinner? terpentine?) is gaan etteren met dat stuk styreen. Het gebouw straks op zn plek zetten met montagelijm, wat voor montagelijm? van dat bisonkit-achtige spul is ook nogal agressief naar plastic, kun je straks gelijkaardige problemen mee verwachten ben ik bang, zeker als oplosmiddel niet goed weg kan.
Tis wel een erg fijn nikserig gebouw trouwens!

Steam.N

Citaat van: evan op 26 juni 2016, 18:26:16 PM
... Alle problemen zijn verholpen ...

Gelukkig.  Mooi uitgevoerd, dat gebouw, trouwens   8)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }