Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

NMBS perikelen.

Gestart door Jean Fagnes, 17 januari 2015, 10:45:58 AM

Val-Rikard

Citaat van: Bolje op 20 januari 2015, 07:59:21 AM
Citaat van: Val-Rikard op 20 januari 2015, 07:50:04 AM
Is de N.M.B.S. niet een beetje zoals Griekenland ?  ::)
Toch niet!  ;)
De NMBS kan zich niet uit de Euro-zone terugtrekken. 8)

Juist, ik vrees dat het een Europese story zal worden...  :-\

rgp

Havoc,

Ik denk dat je een gepatenteerde zwartkijker bent.  Ik neem iedere dag de trein en er wordt wel degelijk informatie doorgegeven, soms is dat met standaardberichten.  Maar de mensen luitseren niet of vinden het niet goed genoeg of zijn gewoon te dom om een situatie te begrijpen (dat bij een personenongeval, het parket moet afstappen en dat het niet de NMBS is die de snelheid bepaalt van dat afstappen.)

Een paar jaargeleden was er ook een duidelijke zeurpiet en die maar bleef mekkeren waarom de L-trein niet vertrok: ik heb hem toen geantwoord dat het kwam doordat "de derde koolvezelborstel van de eindthyristor van het linkse wiel van het voorste draaistel een foutmelding gaf".  Die man ongelooflijk tevreden, al had hij niet door dat ik ferm met zijn k;;;;ten aan het spelen was.

Dat bepaalde info soms niet gegeven wordt is logisch: sommige info wordt wel dubbel nagekeken (personenongevallen).  De procedures (niet enkel bij NMBS) bepalen wat mag en niet mag.  ik heb er opleiding voor gevolgd.

Ik heb NOOIT gezegd dat het openbaar vervoer ALTIJD beter is, maar ik zeg wel dat er velen zeggen dat het openbaar vervoer slecht is, maar nog nooit een uurtabel hebben bekeken en niet kunnen berekenen wat de vaste en variabele kosten zijn van de andere vervoersmodi.

Roland

Peter

Over het algemeen heb ik de indruk dat het spoorweg personeel (op enkele uitzondering na)  echt zijn best doet om ons (de klanten) van uitleg te voorzien.
Soms hebben deze mensen zelf ook geen informatie en kunnen zij dus geen juiste uitleg geven.
Dat niet alles perfekt verloopt is waar, (en wij nemen regelmatig de trein), maar meestal is het dat wel.
Dat het materieel soms vuil, stinkend en soms versleten is is waar maar in de eerste twee punten zijn het meestal de reizigers zelf die de vuilaard uithangen, en in het laatste geval zijn inderdaad dikwijls de politikers schuld, doordat alle bestellingen wel altijd een politieke achtergrond qua keuze hebben en/of dingen op de lange baan schuiven.
Met vriendelijke groeten
Peter

Rangeerduivel

Citaat van: rgp op 20 januari 2015, 11:12:22 AM
Havoc,

Ik denk dat je een gepatenteerde zwartkijker bent.

of zijn gewoon te dom om

...en niet kunnen berekenen wat de vaste en variabele kosten zijn van de andere vervoersmodi.

Roland


Dus mensen die zwartkijker zijn,dom zijn of de omzet van de NMBS niet kunnen berekenen hebben geen recht tot klagen...?

Of enkel mensen met een universitaire opleiding  zijn het waard om het openbaar vervoer te mogen nemen...

Jouw bescheidenheid siert je Roland!

:(

Havoc

Rgp,

Niet gepatenteerd (dna is nog niet patenteerbaar), maar ik zie wel van alle mogelijke rooskleurige voorstellingen ook de keerzijde. En de eeuwige optimisten die alles even gaan klaren want er zijn geen problemen kunnen dat meestal niet appreciëren. Spijtig genoeg moeten ze vaak jaren later toegeven.

Neen, info over welke koolborstel het begeven heeft hoeft niet. Maar bvb in de stations waar ik zou moeten vertrekken (Sint-Agatha-Berchem of Zellik) is er geen enkele aankondiging met de luidsprekers en electronische borden ook niet. Als de uurregeling in het honderd loopt weet je niet eens welke trein binnenkomt en regelmatig zijn er afgeschaft (dan zijn ze niet te laat). En dat is toch wel elementair want er zijn er die naar Schuman gaan en daar heb je weinig aan als je naar Noord moet. En met de mededeling dat de stoptrein 10 minuten vertraging heeft als hij al 15 minuten te laat is ben je eigenlijk ook weinig. Heb het ook meegemaakt dat je 2 uur op een trein zit en niks te horen krijgt. En plots moet je uitstappen. Moet je later in het nieuws horen dat de loc defect was. Kijk, dat kunnen ze dus toch na 30 minuten ook wel omroepen op de trein en laten weten dat het nog lang gaat duren. Daar heeft de Wetstraat niets mee te maken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Het is raar dat in deze tijd van instant-communicatie de informatie zo moeilijk de juiste persoon bereikt.

Rangeerduivel

Over info gesproken,

Een tijdje geleden moesten wij in Brussel zuid de Thalys naar Parijs nemen,
bij aankomst in het station nog geen Thalys te bespeuren,alhoewel het zijn vertrekuur was.(kan gebeuren,geen kommentaar!)

Gaan wij terug naar beneden om aan de infobalie te vragen wat er scheelt...
De man aan de balie"Je moet je geen zorgen maken,hij is nog niet binnen,hij heeft 25 min vertraging!"

Daarop gaan wij 'op ons gemakske' terug naar het perron.
Als wij bovenaan de trap komen,zien wij een eind verder de achterkant van een Thalys staan.
We slepen ons er naartoe(bagage!) en aan de trein staat een norse man die zegt;
"haast u,we gaan vertrekken,je was bijna te laat!"
Instappen,deuren dicht en weg,1 minuut later en wij konden Parijs vergeten...

Dat noemt men goede,betrouwbare info!

;)

Huugooke

Citaat van: Rangeerduivel op 20 januari 2015, 12:17:00 PM
Over info gesproken,

Een tijdje geleden moesten wij in Brussel zuid de Thalys naar Parijs nemen,
bij aankomst in het station nog geen Thalys te bespeuren,alhoewel het zijn vertrekuur was.(kan gebeuren,geen kommentaar!)

Gaan wij terug naar beneden om aan de infobalie te vragen wat er scheelt...
De man aan de balie"Je moet je geen zorgen maken,hij is nog niet binnen,hij heeft 25 min vertraging!"

Daarop gaan wij 'op ons gemakske' terug naar het perron.
Als wij bovenaan de trap komen,zien wij een eind verder de achterkant van een Thalys staan.
We slepen ons er naartoe(bagage!) en aan de trein staat een man die zegt;
"haast u,we gaan vertrekken,je was bijna te laat!"
Instappen,deuren dicht en weg,1 minuut later en wij konden Parijs vergeten...

Dat noemt men goede,betrouwbare info!

;)
Jaren geleden ook meegemaakt, en onlangs een familielid in Londen!

En wat onze treintjes betreft: toen we een paar jaar geleden besloten om voor het eerst sinds jaren eens "een beetje te reizen ;)" hebben we de eerste keer op terugweg van zee ook een paar uur stilgestaan "in Vlaamse Velden"; de volgende keer in Mechelen iets minder lang. Geeft niet bepaald vertrouwen. De reden van het oponthoud? In Mechelen een commentaar over "de locomotief" opgevangen.

Michiel

Ik heb ook een paar negatieve ervaringen met Thalys en hun service: rommelig, verwarrend en tergend. Maar Thalys is een privaat commercieel bedrijf, en heeft, dacht ik, niets met de NMBS te maken. Gelukkig, want de NMBS doet het een stuk beter! ;-)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Citaat van: Michiel op 20 januari 2015, 12:39:09 PM
Ik heb ook een paar negatieve ervaringen met Thalys en hun service: rommelig, verwarrend en tergend. Maar Thalys is een privaat commercieel bedrijf, en heeft, dacht ik, niets met de NMBS te maken. Gelukkig, want de NMBS doet het een stuk beter! ;-)

Dat is best mogelijk Michiel,
Maar de man beneden aan de infobalie behoort wél tot de NMBS dacht ik,
Hij zou toch beter op de hoogte moeten gesteld zijn/worden van alles wat reilt en zeilt qua treinen in en rond het NMBS-station.
Blijkt uit het feit dat Thalys-klanten ook bij hem om info komen vragen

;)

Michiel

Rudy, stel je de arme man van de NMBS dan eens voor, die al die klagend Thalys reizigers aan z'n loket krijgt, maar van Thalys, dat een puinhoop is kwa organisatie, nooit degelijk info heeft gekregen!  :-\
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Citaat van: Michiel op 20 januari 2015, 12:51:46 PM
Rudy, stel je de arme man van de NMBS dan eens voor, die al die klagend Thalys reizigers aan z'n loket krijgt, maar van Thalys, dat een puinhoop is kwa organisatie, nooit degelijk info heeft gekregen!  :-\

Ik koester ook geen wrok tegen die man aan de balie hoor,ik kan zijn situatie best begrijpen,
maar het gaat hier wel degelijk om info,al dan niet door Thalys.
Het moet de NMBS toch wel bekend zijn waar een bepaalde trein zich op een bepaald moment bevindt?
Zoniet moeten ze maar reed-kontakten op hun sporen plaatsen zoals modelbouwers doen! :D :D

;)

Michiel

De NMBS huurt z'n rijpaden bij een ander bedrijf, net als Thalys. Ze hoeven van elkaar niets te "weten".  ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

rgp

Rudy, Johan,

Ik heb nooit gezegd dat die geen mening mogen geven !
En met geboren optimisten geraak je ook niet verder.
Je geraakt alleen verder als je erin slaagt om een degelijke analyse met oorzaken en gevolgen (die laatste vooral niet omdraaien) te maken en de "schuldigen" van wat misloopt te identificeren, ook als die "schuldige" dan gijzelf zijt. (Een trein die te snel vuil is, zou wel eens kunnen door onopgevoede reizigers, sorry klanten).
Als je iedere dag zegt dat 20% van de treinen te laat is, creeer je een ander subjectief beeld dan als je zegt dat 80% van de treinen op tijd rijdt. Het ene levert een negatief ingesteld beeld, het andere een positief ingesteld beeld; in beide gevallen moet er wel gekeken worden om de situatie te verbeteren, maar de startsfeer is wel totaal verschillend.
Maar we zijn geboren pessimist ingestelde mensen.  De eerste de beste gebruiken we als pispaal; we zijn tevreden want we hebben er weer ene gevonden, maar of het de juiste was dat speelt geen rol.

Johan, als er in iedere stopplaats geen electronische infoborden staan of omroepinstallatie, stel u dan eens de vraag waarom, he.  Ik zal u helpen. Ten eerste omdat de budgetten niet toelaten om er overal te zetten (er moeten prioriteiten gesteld worden) en ten tweede (en dat is politiek incorrect) omdat vandalisme in zo'n plaatsen hoogtij viert.  Het budget om ruiten van schuilhuisjes te vervangen is hoog en dat is weggesmeten geld.  Maar de verantwoordelijken (ouders, justitie) doen er niets aan.  Naar de eerste durft men niet te wijzen (discriminatie, stigmatisering, .....) en de tweede is onaantastbaar.

Rudy, iedereen mag het openbaar vervoer gebruiken en daarvoor moet je geen enkele opleiding genoten hebben, maar ik ben het stilaan kotsbeu aan het worden dat onder het mom van democratie god en klein pierke zijn zeg mag doen zonder dat hij ook maar moet bewijzen enig verstand te hebben over het onderwerp. >:(  Wil jij misschien dat een gediplomeerde dokter tegengesproken wordt door twee ingenieurs over een medisch onderwerp ?  Die eerste weet waarover hij spreekt, de twee andere niet, maar tegenwoordig krijgt de grootste groep gelijk in een democratie.

Roland

SuSke

+1 Roland

Het spijtige aan onze huidige maatschappij is dat velen een mening hebben (wat op zich goed is) en deze "niet gehinderd door enige kennis van zaken" in het rond spuien als "enige" waarheid.

Die situatie maakt dat iedereen bokkensprongen moet maken om de hardst roependen weerom ter wille te zijn en zeker niet "prioriteits gericht" te denken en (re)ageren.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.