Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

NMBS perikelen.

Gestart door Jean Fagnes, 17 januari 2015, 10:45:58 AM

Jean Fagnes

Vandaag hadden wij een afspraak te Vilvoorde.
Wij dachten waarom niet eens met de trein reizen van Eupen naar Vilvoorde en terug.
De IC 531 Eupen -Oostende, vertrek in Eupen om 08.17 uur leek ons het meest geschikt.
Dan in Brussel -Noord overstappen op de IC 3109 voor een korte rit naar Vilvoorde.
De planning was goed maar de realiteit viel heel anders uit:
Kort voor wij thuis vertrokken naar het station keken wij nog even na, op Realtime en jawel hoor de trein stond nog steeds aangegeven als "op tijd".
Na 5 minuten rijden waren wij in het station Eupen en daar zegde ons de enige aanwezige bediende dat deze trein tussen Leuven en Luik een defekt hadt.
En wij dus wel de volgende trein konden nemen om 09.17 uur. Er is geen andere oplossing. Dat werd ook zo aangekondigde via de dispatchingsdienst.
Kort overleg en wij beslisten om te wachten (en met ons een twintigtal andere reizigers).
Om 09.15 uur bericht van de bediende dat de trein van 09.17 uur niet zal rijden en dat een Bus ons naar Luik zou brengen.
Op onze vraag hoe het dan in Luik verder moest, antwoorde hij ons: ik weet het niet en ik kan ook maar vertellen wat men mij mede deelt.
Wij besloten, wegen de gebrekkige en ontoereikende informatie, daar niet op in te gaan en onze reis naar een andere datum te verplaatsen.
Wij hadden amper plaats genomen in onze wagen toen zagen wij de bus verschijnen deze stopte amper 1 minuut aan de halte er stapten enkele reizigers in, (alle andere die nog in het station op informatie aan het wachten waren, waren de pineut) en hop de bus raasde er vandoor.
Geloof mij of niet maar amper enkele minuten laten kwam de IC uit Luik het stationnetje binnen gereden.
De stationbediende deelde ons mede dat de trein een lege terugreis zou doen naar Luik. En niemand mocht opstappen.
Zo werkt de NMBS anno 2015. Vele ontevreden kandidaat reizigers zijn deze morgen met de wagen naar Luik en Brussel gereden.
Conclusie de informatie is nog steeds ontoereikend en dikwijls totaal verkeerd bij de NMBS - SNCB.
Spijtig om het te moeten zeggen maar de reizigers worden nog steeds in de kou gelaten. En van enige zekere informatie is er geen sprake.
Veel moed aan de NMBS -SNCB bediende.
Jean Fagnes   
     

centauri167

Dit verhaaltje is echt niets nieuws ...

Twee weken geleden gaan shoppen in Antwerpen, was een ongeval gebeurd aan een overweg tussen Lier en Heist-op-den-Berg.
Gelukkig hebben wij niet lang moeten wachten, maar heb daar tientallen mensen echt gek zien worden, die waren daar al bijna 2 uur aan het wachten en het nmbs personeel liep die mensen gewoon voorbij zonder ook maar enige info te geven en soms begonnen ze zelfs te roepen op de reizigers dat ze zelfs niets wisten, was echt een schande, ze hadden die allemaal direct een dringend ontslag moeten geven.  Dat gebeurd er dus met ons belastingsgeld, triestig.

Jean Fagnes

Dag Paul,

Bedankt voor je reactie.
De bediende vertelde mij dat hij en zijn twee collega's in april zullen vervangen worden door jongere mensen.
Na meer dan 20 jaren dienst in het Station van Eupen wist hij nu nog steeds niet, wat hem te wachten staat.
Dus het is hier in de Oostkantons niet beter, en mijn ervaring is dat met de nieuwe uurregeling de toestand dramatisch verslechterd is.
De meeste treinen komen met vertraging aan, het onderhoud en de toestand van de rijtuigen zijn dikwijls bedroevend, dikwijls sterk vervuilde rijtuigen, defecte toiletten, geluidsinstallaties die niet te verstaan zijn, deuren die niet open of dichtgaan, enz.
Ik zwijg nu maar beter want een mens zou er tegen op kijken om nog de trein te gebruiken.
Hoewel ik het liefst met de trein reis.
Groeten, :-[
Jean

centauri167

Ja, je wordt er inderdaad soms triestig van, zeker als je kijkt hoeveel geld ons openbaar vervoer kost ...

Persoonlijk gebruik in bijna nooit het openbaar vervoer ( trein en bus ) omdat de service zo slecht is.
In het buitenland daarentegen, zoals in Catalunya, gebruik ik niets anders. Goedkoop, perfecte service en goede tot zeer goede verbindingen.

rgp

Jean en Paul,

Jean,

Inderdaad het kan niet.  Maar de bediende kan maar die info doorgeven die hij zelf krijgt.  Als de bus zo snel vertrekt, dan moet ge u wenden tot de TEC want ze leveren meestal die bussen.
Trein leeg naar Luik: de treinbegeleider zal einde dienst zijn; en reizigers worden alleen toegelaten als er een treinbegeleider is.
Dat het rammelt klopt, maar doe dan de moeite wend u tot de JUISTE personen, namelijk de politiek. Het is de politiek die bepaalt wat er moet/mag gebeuren; de NMBS voert uit.

Paul,

Als het in Catalonië beter is, ga er dan wonen, maar leven is wel meer dan openbaar vervoer.

Ik moet altijd lachen met de spreuk van openbaar vervoer is duur en nooit op tijd.  Ik schrijf al 14 jaar op wanneer de trein vertrekt en toekomt.  En er zijn soms vertragingen; alleen zie ik ELKE dag dat in Diegem de auto's op de ring stilstaan en daar klaagt niemand over.  Zelfs in het weekend doe ik er meer tijd over om van bij thuis mijn werkzetel te vervoegen. U zei traag ?

Mijn ex reed met de trein naar het werk voor minder dan wat ze alleen al aan brandstofkosten had voor haar auto.  Duur zei u ?

Wij zijn gewoon beroepsklagers, maar spijtig genoeg is er geen enkele verhuisd naar het land die hij zo graag als voorbeeld neemt. :o

Roland

Jurgen

Roland, het is inderdaad zo dat ze 's ochtends in Diegem stil staan op de ring, ik weet het want ik werk in Diegem.

Maar je moet het toch even nuanceren hoor.
Als ik om 8u moet beginnen ben ik sneller met de auto dan met de trein, om 9u is het net omgekeerd. Klinkt vreemd, maar toch is het zo.
Dat is natuurlijk als er geen ongelukken gebeuren op de autostrade, maar net zozeer als mijn trein niet afgeschaft blijkt te zijn. Dit zijn uitzonderlijke omstandigheden die nooit te voorzien zijn, dus daar gaan we het niet over hebben.

De prijs, tja, mijn auto is duurder omdat mijn treinabonnement door de werkgever betaald wordt. Als ik geen abonnement neem, dan krijg ik wel een kilometervergoeding, maar die zal nooit de kost van mijn brandstofverbruik dekken. Wat dat betreft heb je dus wel gelijk.

Maar ondanks het feit dat ik een abonnement heb ben ik de afgelopen maanden toch meer met de auto naar het werk gereden dan met de trein, gewoon omdat het comfortabeler was. Ik kon het niet meer opbrengen om iedere ochtend op enkele minuten van het ene perron naar het andere te sprinten om mijn verbinding te halen. Oplossing was om een trein vroeger te nemen (meer dan een half uur) waardoor de tijdswinst die ik had verloren ging of de verbinding van een half uur later te gebruiken waar ik eveneens geen tijdswinst mee had. Op bepaalde momenten, en dat gebeurde meer en meer de laatste tijd, was mijn eerste trein bijna iedere keer te laat waardoor het dus gebeurde dat ik de overstap toch miste en dan was de tijdwinst ook verdwenen.

Veel hangt dus ook af van de persoonlijke voorkeur, maar eveneens van de beschikbare verbindingen en de stiptheid van de treinen.
Sinds begin dit jaar ben ik terug enkele keren met de trein geweest omdat mijn verbindingen een stuk beter geworden zijn, ik heb minstens 10 minuten om over te stappen nu. De nieuwe dienstregeling heeft voor mij dus een verbetering opgebracht, maar ik kan wel begrijpen dat sommige mensen toch de auto verkiezen boven de trein. Alles heeft zijn voor- en zijn nadelen en het is aan ieder die voor zichzelf moet uitmaken welke voor- en nadelen hij erbij wil nemen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ward

#6
Probleem is ook dat altijd het negatieve naar boven komt..
Als er klachten zijn hoor je het, als het goed is niet (geen steen naar niemand te werpen, maar ik noem het de VTM-nieuwsdienst cultuur.. Als er maar sensatie in zit en ze verkondigen en opkloppen wat de mensen willen horen..)
Want ZOOOOO slecht is het in België niet.. Het kan uiteraard wel beter, op sommige vlakken stukken beter..
Maar degene die echt iets kunnen veranderen, die zitten, zoals hierboven al gezegd in Brussel.
Maar die doen er niets aan, en de gewone werknemer van de NMBS die dagelijks zijn best doet om alles zo goed en vlot mogelijk te laten verlopen krijgt de verwijten, alles op zijn dak..
Ik spreek uit ervaring, sommigen zouden ons wel kunnen doodschieten als ze een wapen hadden..
Terwijl als we daar ten velde staan, we minstens even weinig weten als de reiziger, soms zelfs nog minder omdat railtime soms sneller is dan ons infokanelen.. Het enigste wat we kunnen proberen doen is zelf zoveel mogelijk info verzamelen, en die meedelen..
Nadeel is echter dan dat tegen dan de info bij ons is, meestal ze wel al iets anders bedacht hebben (afschaffen, omleiding, effectieve vertraging;..)
Veel hangt ook af van de omstandigheden.. Vorige week zelf nog meegemaakt.. Boom op de sporen thv Beveren op L59.
"Meneer, hoe lang zal dat duren.." Wel, er zijn juist ploegen onderweg om te gaan kijken hoe groot de boom is, of de sporen beschadigd zijn, of de bovenleiding al dan niet geraakt - vervangen moet worden.. Op zo'n moment kunnen we ook gewoon niet weten hoe of wat, ook al zouden we willen maar is er gewoon geen begrip voor.
Hetzelfde voor een technisch defect aan de locomotief (zoals hier in de topicstarter zijn geval was.)
Wij doen ons best om het defect zo snel mogelijk te verhelpen, depanneren,.. Soms is het hiermee direct opgelost en kan de trein direct vertrekken, in andere gevallen kan het niet opgelost worden of duurt het langer. Het probleem is dan dat dit de situatie helemaal verandert en ook voor de reizigers iets heel anders kan betekenen, maar op het moment dat de stationchef de info krijgt, kan het zijn dat er ondertussen ten velde al één van de andere situaties gaande is, of omgekeerd..
Dat even ter zijde.. Ooh ja, en de berichten van stiptheid slechte ooit, meer dan 20% van de treinen reed te laat (dan spreken ze over 20,3...).
Ok, iedere trein dat te laat is is er een te veel. Maar bekijk het eens anders? Breng het nieuws eens naar buiten als 80% van de treinen reed op tijd, en de mensen zullen het al anders bekijken.
Ook voor de oorzaak is er heel weinig begrip.. Mensen op het spoor, aanrijdingen, zoals vorige week weersomstandigheden,.. kan het spoor niets aan doen, en geloof me, ik spreek uit ervaring; die hebben we liever niet, voor niemand ni..
Maar op zo'n moment is het een hele organisatie.. Hoeveel reizigers, hoeveel bussen, wanneer gaan de sporen terug vrij zijn, moet het parket komen, .. (ik merk ook heel weinig onbegrip van reizigers in zo'n situatie, echt schrijnend.... terwijl de nmbs aan deze zaken NIETS kan doen)
Hopelijk bekijk je het ook eens langs de andere kant.. Zo heel slecht is het nog niet..
Maar de privé zal alles beter gaan, denken ze..  Er rijden nu eenmaal veel, teveel treinen op een te klein net..
Maar als ze dan een minder bezette trein afschaffen voor een vlotter treinverkeer, is er altijd wel iemand die klaagt omdat hij juist die trein moest hebben.. Wel, de overheid wil geen deftig openbaar vervoer door erop te besparen...
Voor iedereen goed doen kan trouwens nooit, altijd zal er iemand ten nadele vallen..

Mvg,
Ward  8)
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

centauri167

Citaat van: rgp op 18 januari 2015, 11:35:24 AM
Jean en Paul,

Jean,

Inderdaad het kan niet.  Maar de bediende kan maar die info doorgeven die hij zelf krijgt.  Als de bus zo snel vertrekt, dan moet ge u wenden tot de TEC want ze leveren meestal die bussen.
Trein leeg naar Luik: de treinbegeleider zal einde dienst zijn; en reizigers worden alleen toegelaten als er een treinbegeleider is.
Dat het rammelt klopt, maar doe dan de moeite wend u tot de JUISTE personen, namelijk de politiek. Het is de politiek die bepaalt wat er moet/mag gebeuren; de NMBS voert uit.

Paul,

Als het in Catalonië beter is, ga er dan wonen, maar leven is wel meer dan openbaar vervoer.

Ik moet altijd lachen met de spreuk van openbaar vervoer is duur en nooit op tijd.  Ik schrijf al 14 jaar op wanneer de trein vertrekt en toekomt.  En er zijn soms vertragingen; alleen zie ik ELKE dag dat in Diegem de auto's op de ring stilstaan en daar klaagt niemand over.  Zelfs in het weekend doe ik er meer tijd over om van bij thuis mijn werkzetel te vervoegen. U zei traag ?

Mijn ex reed met de trein naar het werk voor minder dan wat ze alleen al aan brandstofkosten had voor haar auto.  Duur zei u ?


Wij zijn gewoon beroepsklagers, maar spijtig genoeg is er geen enkele verhuisd naar het land die hij zo graag als voorbeeld neemt. :o

Roland

Roland,

Een beetje kort door de bocht, zeker dat van beroepsklagers, eerder de vinger op de wonde leggen maar sommigen kunnen daar in dit land moeilijk mee om. Problemen die zijn er in dit land niet, enkel verzuurde mensen die klagen ...
Maar ik kan je niet anders dan gelijk geven in je punt van het verhuizen naar waar het beter is, we zijn dan ook van plan om daar in de toekomst te gaan wonen, zeker niet omwille van het supere openbaar vervoer, maar voor het totaalpakket: veel minder belastingen, veel minder taksen, goede tot zeer goede sociale voorzieningen, ( buiten dop dan, maar daar heb ik hier nog geen dag in mijn leven van gebruik gemaakt ) aangenaam klimaat, ...; maar dit is allemaal off topic.

Mijn punt blijft dat in dit land het openbaar vervoer veel te veel kost als je het vergelijkt met het gebruiksgemak, de service en zeker hoeveel % van de werkende bevolking er werkelijk gebruik van maakt.

Metpetergaathetbeter

allemaal pech en eerlijk gezegd geen publiciteit voor het openbaar vervoer en in het bijzonder voor de trein !

je moet ook eens positief  iets te durven schrijven :

vandaag reed er welgeteld één trein volledig volgens de uurregeling, zonder vertragingen en zonder problemen en hij kwam ook op tijd aan op de voorziene eindbestemming  ;D ;) sorry kon het niet laten  :-[


Groeten Peter ;)

rgp

Paul,

Good luck, maar het verbaast me wel dat er meer Spanjaarden (ook Catalanen) naar België komen dan omgekeerd.

Ik denk dat veel eens naar de definitie van openbaar vervoer moeten kijken; dit is namelijk geen prive-vervoer.  Het openbaar vervoer is HET GEVOLG van een gebuisde ruimtelijke ordening en een lakse huisvestingspolitiek en een verzuurde klagende maatschappij.

Gebuisde ruimtelijke ordening: de idioot die lintbebouwing heeft toegelaten mogen ze rustig in een kerker gooien

Lakse huisvestingspolitiek: diegene die bouwgronden heeft van gemaakt: idem

Verzuurd: stop de bus voor de deur: niet goed; stopt hij 100m van de deur: te ver.

Wie heeft rekening gehouden met de aanwezigheid van openbaar vervoer toen hij bouwgrond, een huis kocht ?  Juist ja

Roland

Fastfly

Citaat van: rgp op 19 januari 2015, 16:32:31 PM
Paul,

Good luck, maar het verbaast me wel dat er meer Spanjaarden (ook Catalanen) naar België komen dan omgekeerd.

Ik denk dat veel eens naar de definitie van openbaar vervoer moeten kijken; dit is namelijk geen prive-vervoer.  Het openbaar vervoer is HET GEVOLG van een gebuisde ruimtelijke ordening en een lakse huisvestingspolitiek en een verzuurde klagende maatschappij.

Gebuisde ruimtelijke ordening: de idioot die lintbebouwing heeft toegelaten mogen ze rustig in een kerker gooien

Lakse huisvestingspolitiek: diegene die bouwgronden heeft van gemaakt: idem

Verzuurd: stop de bus voor de deur: niet goed; stopt hij 100m van de deur: te ver.

Wie heeft rekening gehouden met de aanwezigheid van openbaar vervoer toen hij bouwgrond, een huis kocht ?  Juist ja

Roland


+1 +1 +1  ::) :P ;D  :'(

Havoc

#11
Dus het is de schuld van de politiek dat de NMBS zijn reizigers geen informatie wil verstrekken? Want dit probleem is er al zeker sinds 1986 toen ik begonnen ben aan een periode van 8 jaar elke schooldag de trein te nemen. En als ik familie hoor die nog steeds elke dag de trein neemt is dat nog altijd zo. Nul info welke trein er waar toekomt, nul info wanneer die toekomt, nul info of die ook rijdt. En dat is info die de NMBS niet in Brussel moet gaan vragen.

Waarom willen ze die niet aan de reiziger geven?

Met de trein zou ik 1h09 (+30 minuten te voet) doen over een verplaatsing die nu in de file van de Brusselse ring 20-35 minuten duurt van deur tot deur. Met de MIVB 1h15 (+10 minuten te voet). Zelfs als de ring vastzit doe ik er met de wagen nog zolang niet over.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Val-Rikard

Is de N.M.B.S. niet een beetje zoals Griekenland ?  ::)

Bolje

Citaat van: Val-Rikard op 20 januari 2015, 07:50:04 AM
Is de N.M.B.S. niet een beetje zoals Griekenland ?  ::)
Toch niet!  ;)
De NMBS kan zich niet uit de Euro-zone terugtrekken. 8)
Vele groeten,
Ronald

Michiel

Persoonlijk vind ik dat kwa informatieverstekking de NMBS de laatste 10 jaar enorm veel moeite heeft gedaan. Vroeger hadden we de gele uurregelingen als papieren affiches op het perron, of vragen aan de treinbegeleider. En dat was alles (behalve in de paar grootste stations van het land).

Nu hebben we:
- via internet (nmbs, railtime...)
- steeds meer treinen hebben buiten en binnen geactualiseerde beeldschermen (Desiro, Cityrail...), 80% van de tijd werkt het!
- op bijna alle perrons is een werkend en geautomatiseerd omroepsysteem, 80% van de tijd operationeel!
- zelfs kleinere stations hebben nu ook railtime borden met geactualiseerde tijden
- ik heb zelf geen GSM, maar ik zie veel mensen hun telefoon consulteren om op de hoogte te zijn wanneer de trein aankomt.
- PLUS, de oude gele papieren affiches met de uurregeling op elk perron, en vragen aan treinbegeleider.

Kwa informatie vind ik dat het heel redelijk is. Jammer dat NET wanneer het nodig is, men het informatiesysteem uit zet (vb  wanneer een trein niet doorkomt door vb defecte wissel, afgebrand seinhuis, seinen zonder elektriciteit...). Dan plots zijn de omroepsystemen doodstil, de aankondigingsborden misleidend en internet onwetend... Dat is het enige puntje dat nog zou kunnen verbeteren: juiste info wanneer het fout loopt bij de NMBS. ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)