Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

NMBS perikelen.

Gestart door Jean Fagnes, 17 januari 2015, 10:45:58 AM

ward

Roland, niets dan waarheid in uw tekst hier..
Er zullen altijd voor en tegenstanders zijn van het openbaar vervoer..
Het openbaar vervoer zal trouwens altijd, net als het autoverkeer wel eens last hebben van vertragingen..
Privé zal niets opbrengen, al kan het voor sommige reizigers (zoals je aanhaalt, die er niets van kennen) niet snel genoeg gaan.
Over die vuile treinen.. Een pluim voor de nmbs dat ze nog zoveel moeite ervoor doen..
Ik zie dagelijks hoe de treinen vertrekken, en hoe ze 's avonds, of zelfs 1 rit later terug in de bundel binnenkomen..
Met het excuus van te weinig of te kleine vuilbakken moet je trouwens niet afkomen, op ieder perron staan er grote; en meer dan genoeg..
Dat is juist wat ik in m'n vorige tekst ook aanhaalde.. het zal nooit goed zijn, op alle vlak..
Probleem zit grotendeels bij de besparingen, en de verzuurde (verziekte) maatschappij.. en helaas zal het er niet op beteren.

Mvg
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

stefanic

+1 Roland!
Op HetGrootBelgischTreinenForum deed ik nog moeite om enige duiding te geven (ALS ik er iets van kende, dus zeker niet altijd), maar het eindeloos gemekker en gekak op 'die amateurs van den nmbs' door de zelfverklaarde specialisten heeft me daar doen afhaken. 't Is zoals je zegt: het land loopt vol pessimisten, die amper verder kunnen zien dan HUN trein (helaas zijn dat meestal die met de grootste bek, en met een politiek vriendje waarbij ze kunnen gaan zagen, als ze al niet zelf politieker zijn...), en als daar iets mee is, is de hele NMBS schuldig en incompetent.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Jurgen

Vandaag ben ik met de auto gaan werken. Een kwartier vroeger vertrokken dan gisteren en toch een kwartier later toegekomen op mijn werk tov gisteren. Ik was een kwartiertje te laat.

Helaas heeft niemand me info gegeven waarom het zo druk was vandaag...  :-\
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

itchy

Stipter rijden? Schaf een trein af! KLIK

(Maar ik geef hier dus geen commentaar op, en evenmin gemekker en gekak, en al zeker niet eindeloos, want ik ben namelijk geen zelfverklaarde specialist met politieke vriendjes om bij te gaan zagen, en ik ben ook geen pessimistisch ingesteld iemand met een grote bek die niet verder kan zien dan zijn trein en die niet weet waarvoor die vuilbak in die trein dient. Tot slot woon ik ook niet op den buiten in een mooi stukje lintbebouwing en verwacht ik ook niet dat de trein voor mijn plattelandsdeur stopt.)
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Havoc

Rgp, die luidsprekers hanger er. Die zijn aangesloten op het station van Jette. Enkel worden ze niet gebruikt. Ze werken wel hoor, enkele malen per jaar wordt er eens iets gezegd.

Oh, en zo'n ingenieur die een dokter zegt wat hij moet doen ken ik persoonlijk. Zie ik elke dag. Geeft ook electriciens les hoe ze 2 draden aan elkaar moeten zetten, de kuisvrouw hoe ze de vloer moet dweilen en elk werk duur niet meer dan een uurtje. Behalve een vergadering met hem, die duur 10 minuten en 2 uur laten weet je nog niets.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Doornroosje

We zullen hier eens een voorbeeldje geven van uit de praktijk. Een trein rijdt van Leuven naar Antwerpen-Centraal. Na de stop te Lier, valt de trein stil, geen tractie.
Nu kan die bestuurder een heel aantal opties doen. Hij controleert eerst een aantal dingen: Is er nog stroom? Genoeg druk op de remleiding? Heeft hij een noodremming gekregen vanwege het tBL1+ systeem? En tal van andere. Hij WEET dus niet direct wat er aan de hand is. Stel dat hij na 5 minuten al door heeft wat er scheelt.

Weer 2 grote opties. Hij kan rondbellen en iedereen laten weten wat er met zijn trein aan de hand is, of dit probleem oplossen. Denk dat iedereen toch wil dat het probleem opgelost wordt? Toch tijdens het oplossen slaagt hij er in Traffic Control in te lichten van zijn voorval en schat de herstelling in op 5 minuten. De informatie is vertrokken naar alle mensen (Hoeveel tijd is er ondertussen voorbij eer die informatie bij de reizigers in een volgend station komt? Reken maar uit.)

Met al zijn kennis van het materieel vat hij de herstelling aan, maar merkt na 10 minuten dat het toch niet op te lossen valt. Ondertussen de reizigers boos omdat hun verwachte vertraging van 10 min nu het dubbele werd. De bestuurder licht Traffic Control opnieuw in dat het wel nog eens 10 min kan duren en belt depanneerder. Plots lossen ze het probleem sneller op, net nadat hij de informatie doorgegeven heeft dat het wel eens langer ou kunnen duren. Reizigers weer boos omdat de trein minder vertraging heeft dan de laatste nieuwe info. De mensen op de blokpost verwachten de trein nog niet en moeten een ontvangstperron zoeken op het laatste ogenblik. Reizigers moeten van perron veranderen en beginnen op onderstationschef perron te schelden omdat deze niet vroeger gezegd heeft dat de trein op een ander perron zou toekomen.

Conclusie: de juiste informatie is niet altijd beschikbaar. De persoon die deze informatie heeft, heeft belangrijkere zaken aan zijn hoofd (ondanks dat hij toch veel info geeft!). Personeel dat zichtbaar is voor de reizigers kan niets aan het probleem doen, anders hadden ze dat wel al gedaan. Ze worden meestal ook pas als laatste ingelicht, vlak voor de reizigers zelf.

SuSke

Ach, wat zeggen we dan:

De beste stuurlui staan aan wal en die spuien hun waarheid niet gehinderd door enige kennis van zaken

Dennis, bedankt om de onwetenden in lichten over de feitelijke gang van zaken en de moeite die moet gedaan worden en ook gedaan wordt om informatie zo snel mogelijk door te sturen naar de desbetreffende diensten waarbij alleen een optimale dienstverlening centraal staat.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.