Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Nieuwe dienstregeling 14 december 2014

Gestart door Michiel, 12 december 2014, 09:45:22 AM

OlivierV

Citaat van: OlivierV op 11 februari 2015, 10:07:52 AM
'k Dacht dat ik vanmorgen op nen beestenwagen zat ipv nen trein. Slechts 2 aan mekaar gekoppelde am96 voor nen trein van Brussel naar de panne op half 8 in Schellebelle. Onnozel niet te doen.
Vandaag opnieuw, we hebben ons dan dan maar in eerste klas gezet zoals nog vele anderen. :D Dan nog met iemand op mijn schoot moeten zitten, niet dat ik daar bezwaar tegen had.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

stefanic

De NMBS brengt mensen dichter bij elkaar  ;)
Lijn 73 heeft gekregen wat ze niet vroegen maar eisten (!). Mooier materieel dan voorzien was... maar minder zitplaatsen als consequentie...
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

SuSke

Citaat van: OlivierV op 25 februari 2015, 20:12:33 PM
Vandaag opnieuw, we hebben ons dan dan maar in eerste klas gezet zoals nog vele anderen...
Citaat van: stefanic op 26 februari 2015, 06:45:36 AM
De NMBS brengt mensen dichter bij elkaar

Wat gebeurt er dan als de "eerste klas" volzit met "tweede klasse-rijders" en een "eerste klas reiziger" stapt op en verzoekt om een plaatsje in de eerste klas?
Hij heeft per slot wel de toeslag betaald en de andere "gebruikers" niet.

Wat moet de treinbegeleider dan doen als hij de kaartjes controleert en dit merkt? Of komt hij gewoonniet meer controleren in een "beestenwagen"?

Dit is in Nederland ook meer regel dan niet, zeker tijdens de spits.

Maar de boete op zwartrijden is toch verlaagd naar slechts 7 euro, dus... hoeveel is de toeslag op een eerste klas tov een tweede klas?
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Citaat van: SuSke op 26 februari 2015, 13:53:01 PM
Citaat van: OlivierV op 25 februari 2015, 20:12:33 PM
Vandaag opnieuw, we hebben ons dan dan maar in eerste klas gezet zoals nog vele anderen...
Citaat van: stefanic op 26 februari 2015, 06:45:36 AM
De NMBS brengt mensen dichter bij elkaar

Wat gebeurt er dan als de "eerste klas" volzit met "tweede klasse-rijders" en een "eerste klas reiziger" stapt op en verzoekt om een plaatsje in de eerste klas?
Hij heeft per slot wel de toeslag betaald en de andere "gebruikers" niet.

Wat moet de treinbegeleider dan doen als hij de kaartjes controleert en dit merkt? Of komt hij gewoonniet meer controleren in een "beestenwagen"?

Dit is in Nederland ook meer regel dan niet, zeker tijdens de spits.

Maar de boete op zwartrijden is toch verlaagd naar slechts 7 euro, dus... hoeveel is de toeslag op een eerste klas tov een tweede klas?

Welke conducteur? Ik heb er alvast geen gezien en vorige week was het weer van dat, dan was het zelfs gewoon alweer staand te doen. Wat ik mij dan afvraag, op een druk tijdstip zoals 7u33 rijdt die trein met 6 rijtuigen (2x AM96), op een later tijdstip ergens midden in de namiddag wanneer er niet veel volk opzit rijdt diezelfde trein met 9 rijtuigen (3xAM96). Enige logica?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

marc goovaerts

Sommige 'planners' bij de NMBS zijn inderdaad compleet wereldvreemd. Toen ik nog met de trein regelmatig Antwerpen-Hasselt deed, wachtte er op zaterdagmiddag een trein zo lang als het perron van Antwerpen-Berchem. Maar nauwelijks passagiers.
Op de terugweg op zondagavond zes rijtuigen. Alsof er bij de NMBS niemand weet dat op zondagavond die trein sjokvol zit met kotstudenten voor Leuven (die in Aarschot overstappen) en voor Antwerpen. En die hebben allemaal bagage bij alsof ze voor meer dan één wereldreis onderweg zijn.

Toen ik het een treinbegeleider eens vroeg, kreeg ik als antwoord: 'Tja, wij moeten dat eigenlijk melden. Maar als ge dat tientallen keren doet, en er gebeurt totaal niks, dan geeft ge het na een tijd ook op...' De statistieken van het steeds groeiende aantal kotstudenten (die gegarandeerd zondagavond de trein nemen) zijn echter gewoon openbaar. Ook voor de 'planningsverantwoordelijken' van de NMBS.

Houdini

Ik wil hier zeker niets goed praten, maar eerlijk gezegd denk ik dat wij "het hele plaatje" ook niet zien.

Bvb, de trein van 7u33 met 2x AM96... het is toch zo dat het dan ook spitsuur is voor andere lijnen. Dus dan is er wellicht
geen overschot aan stellen of rijtuigen... Terwijl tegen de middag wél meer rijtuigen en stellen beschikbaar zijn, want de lijnen waar
's morgens 4x AM 96 reden, dat zijn er ook maar 3 geworden tegen 's middags...
Daarnaast heeft ook veel te maken met startplaatsen van rijtuigen, eindhaltes, .....

Dus is alles logisch? Nee, maar ik denk ook niet dat alles ondoordacht is...

OlivierV

Citaat van: Houdini op 09 maart 2015, 12:50:48 PM
Ik wil hier zeker niets goed praten, maar eerlijk gezegd denk ik dat wij "het hele plaatje" ook niet zien.

Bvb, de trein van 7u33 met 2x AM96... het is toch zo dat het dan ook spitsuur is voor andere lijnen. Dus dan is er wellicht
geen overschot aan stellen of rijtuigen... Terwijl tegen de middag wél meer rijtuigen en stellen beschikbaar zijn, want de lijnen waar
's morgens 4x AM 96 reden, dat zijn er ook maar 3 geworden tegen 's middags...
Daarnaast heeft ook veel te maken met startplaatsen van rijtuigen, eindhaltes, .....

Dus is alles logisch? Nee, maar ik denk ook niet dat alles ondoordacht is...
En dan passeert ge in Merelbeke en staan daar nog zeker 10 miserostellen opgesteld...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

chef garde

Citaat van: OlivierV op 09 maart 2015, 13:37:31 PM
Citaat van: Houdini op 09 maart 2015, 12:50:48 PM
Ik wil hier zeker niets goed praten, maar eerlijk gezegd denk ik dat wij "het hele plaatje" ook niet zien.

Bvb, de trein van 7u33 met 2x AM96... het is toch zo dat het dan ook spitsuur is voor andere lijnen. Dus dan is er wellicht
geen overschot aan stellen of rijtuigen... Terwijl tegen de middag wél meer rijtuigen en stellen beschikbaar zijn, want de lijnen waar
's morgens 4x AM 96 reden, dat zijn er ook maar 3 geworden tegen 's middags...
Daarnaast heeft ook veel te maken met startplaatsen van rijtuigen, eindhaltes, .....

Dus is alles logisch? Nee, maar ik denk ook niet dat alles ondoordacht is...
En dan passeert ge in Merelbeke en staan daar nog zeker 10 miserostellen opgesteld...
De beste stuurlui, alsook de beste stellen, staan altijd aan wal!!   ;)

centauri167

Onlangs in het regionale nieuws bij ons dat er sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling, lijn Turnhout over Lier naar Brussel, dubbel zoveel technische problemen zijn door de huidige inzet van de "varkensneuzen."

Zijn er hier op andere lijnen ook zoveel problemen mee of hebben ze nu echt al de defecte stellen op deze lijn  gezet ?

Vond het wel tof dat ze in het nieuwsitem echt over "de varkensneuzen" hadden.

yannickvw

Op lijn 12 rijden ze al sinds de prehistorie met varkensneuzen. Niemand die daar naar kraaide.  :)

centauri167


stefanic

Citaat van: marc goovaerts op 09 maart 2015, 12:42:50 PM
Sommige 'planners' bij de NMBS zijn inderdaad compleet wereldvreemd. Toen ik nog met de trein regelmatig Antwerpen-Hasselt deed, wachtte er op zaterdagmiddag een trein zo lang als het perron van Antwerpen-Berchem. Maar nauwelijks passagiers.
Op de terugweg op zondagavond zes rijtuigen. Alsof er bij de NMBS niemand weet dat op zondagavond die trein sjokvol zit met kotstudenten voor Leuven (die in Aarschot overstappen) en voor Antwerpen. En die hebben allemaal bagage bij alsof ze voor meer dan één wereldreis onderweg zijn.

Toen ik het een treinbegeleider eens vroeg, kreeg ik als antwoord: 'Tja, wij moeten dat eigenlijk melden. Maar als ge dat tientallen keren doet, en er gebeurt totaal niks, dan geeft ge het na een tijd ook op...' De statistieken van het steeds groeiende aantal kotstudenten (die gegarandeerd zondagavond de trein nemen) zijn echter gewoon openbaar. Ook voor de 'planningsverantwoordelijken' van de NMBS.
We zijn helemaal niet wereldvreemd hoor Marc. Echt verre van. Maar zoals elders ook gezegd wordt: je moet het hele plaatje zien. Er zijn zo belachelijk veel randvoorwaarden waarmee moet rekening gehouden worden dat het soms echt niet leuk meer is.
En wat de TBG verteld is inderdaad de trieste waarheid: ze worden meldingsmoe, hoewel hun informatie de ENIGE is die we hebben om onze vragen naar de materieelbeheerders te staven. ALLE vragen worden verwerkt en doorgegeven, maar ook de verantwoordelijken voor het materieel kunnen geen treinen bij toveren. En dan kan het inderdaad zijn dat er uiteindelijk op het terrein niets veranderd, en dat de TBG denken 'vwala, onze vraag valt daar in Brussel gewoon in de papiermand', hoewel dat tegenwoordig een groot deel van onze tijd precies naar alle materieelproblematieken gaat (en naar het antwoorden op het gezaag van parlementariers, die indruk willen maken... ipv ons ons werk te laten DOEN). We konden immers vooraf alleen maar gokken en vermoeden hoe de reizigers zich zouden gaan herverdelen met het nieuwe aanbod.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

OlivierV

Mijn beestenwagen was vandaag eens 9 rijtuigen lang. Resultaat=een zitje kunnen scoren in 2deklas. Na Wetteren stonden de gangen wel vol.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

rgp

Stefanic

Je hebt nog de moed om te antwoorden.

Marc, heb je ooit iets gepland, moeilijker dan verlof ?  Ik denk het niet.

We werven bij de NMBS aan, stel je kandidatuur, maar als je slaagt, loop niet weg voor je de ideale treinplanning hebt geproduceerd, he ::)

Roland

ward

Citaat van: OlivierV op 11 maart 2015, 08:56:53 AM
Mijn beestenwagen was vandaag eens 9 rijtuigen lang. Resultaat=een zitje kunnen scoren in 2deklas. Na Wetteren stonden de gangen wel vol.

Meer dan 9 rijtuigen kunnen ze moeilijk gaan inzetten;
dan komt de trein aan meer dan de helft van de perrons er niet volledig aan..
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--