Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

AM 96

Gestart door TBCédric, 08 december 2014, 14:25:35 PM

loebaske

Fablab ken ik, maar die printers voldoen belange niet om deftige prints te leveren, zelf de duurste die er stond kon me niet overtuigen,veel te grof...
ook op men vraag als er betere zouden aangeschaft worden was het antwoord "momenteel niet", dan maar een firma gezocht die wel voldoet aan men eisen...

Was net als men voorgestelde lasercut werk, dat kon men niet realiseren hadden trouwens nog nooit zo fijn werkgezien als dat van Laserlabo, ze leveren wel werk voor jezelf, als het maar speelgoed vliegers zijn  :( :( :(

Steam.N

Cedric,  Eric heeft wel een punt:
als je een 3D printer koopt voor de productie, moet die printer wel de nodige kwaliteit kunnen leveren.
Als het alleen om concept-test-printjes gaat kun je eventueel met een goedkoper model starten ...
Informeer je goed  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Koen

Jullie hebben daar inderdaad een punt. Een deftige 3D-printer vraagt een behoorlijke investering met op dit ogenblik maar een matig resultaat. Deze prints vragen over het algemeen nog heel wat nabewerking. Anderzijds kost het laten maken van een spuitmal nog veel meer (en als beginnende klein-serie-fabrikant naar mijn mening quasi niet haalbaar).
Coöperatie zou zeker geen slechte zaak zijn.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

philippe_007

Citaat van: loebaske op 18 juli 2016, 08:19:01 AM
Fablab ken ik, maar die printers voldoen belange niet om deftige prints te leveren, zelf de duurste die er stond kon me niet overtuigen,veel te grof...
ook op men vraag als er betere zouden aangeschaft worden was het antwoord "momenteel niet", dan maar een firma gezocht die wel voldoet aan men eisen...

Was net als men voorgestelde lasercut werk, dat kon men niet realiseren hadden trouwens nog nooit zo fijn werkgezien als dat van Laserlabo, ze leveren wel werk voor jezelf, als het maar speelgoed vliegers zijn  :( :( :(

Voor de eerste prototypes hoeft het niet de beste kwaliteit te zijn. Dit is vooral om te checken of het model wel voldoet en geen gebreken heeft. Eens dit ok is kan er afgedrukt worden op kwalitatief betere printers.

Ivm de kwaliteit van de printers in een fablab, Dit is per fablab verschillend, In puurs zijn ze een fablab aan het oprichten en spreken ze om deftige printer(s) te kopen, of dit effectief zo zal zijn zien we wel.
Maar als startende klein serie fabrikant is dit een piste dat ik zou volgen.
En kwalitatief goede printer heb je niet voor 1000€, maar een veelvoud van....een investering dat je kan doen na enkele succesvolle (kleine) projecten


loebaske

Een degelijke printer mag je rekenen rond 10.000€ dan is er nog de fine tuining afstelling om zuivere prints te hebben, tot op heden kon niemand (bij uitzondering Shapeway) dit printen aan een prijs/kwaliteit/zuiverheid printen, heb een firma gevonden in Bornem, die is het resultaat >>




LockyLuke

over welk bedrag spreek je hier ? wat heb je nodig qua totaal budget
welk busines plan heb je uitgewerkt

mogelijks met een paar mensen samenleggen

Citaat van: TBCédric op 16 juli 2016, 16:06:55 PM
Citaat van: doomslu op 16 juli 2016, 16:01:15 PM
Wat verwacht je eigenlijk van die 'investeerder'?

Ik was met opzet om twee investeerders aan te spreken en mee te werken. De eerste zou mijn printer aankopen waardoor ik mijn prototype kan maken en naar eigen vrijheid werken en aanpassen. Dit is veel handiger en minder weggesmeten geld dan ik de kappen eerst laat testprinten.  Er zou daarbij dure kosten komen die toch niet opbrengen. Een printer brengt van zijn eigen direct op en is zeker geen weggesmeten geld. Voor aandrijving en dergelijke ging ik zelf investeren en voor zorgen.

In de tweede fase, zou ik na genoeg interesse en zekerheid om gelijk te draaien, een tweede investeerder aan te spreken om voor het spuitwerk en de verpakking te voorzien. De eerste heeft minder kapitaal dan de tweede dus daarom ook die keuze. Nu kan de eerste hoogstwaarschijnlijk niet dus moet ik die printer ook nog vragen aan investeerder n°2.   Normaal zal ik met hem dinsdag aan tafel zitten.
 

Metpetergaathetbeter

ik denk en ik ben waarschijnlijk niet alleen,waarom niet gewoon met een simpel wagonnetje beginnen, zien of het lukt, of het aanslaat,wat het kost en vervolgens dan eens bezinnen want meteen een treinstel met 3rijtuigen of dat wel kans heeft te lukken. Zelfs professionelen breken zich de tanden stuk op veel kleinere dingen ! ;)

philippe_007


Metpetergaathetbeter

ik persoonlijk koop nooit treinstellen (behalve die ene Jocadis was ik altijd al spijt van had) wegens die niet weg te steken motoren, er zijn er die zeggen je ziet het niet , wel ik wel ! :-\

TBCédric

Citaat van: LockyLuke op 18 juli 2016, 12:49:17 PM
over welk bedrag spreek je hier ? wat heb je nodig qua totaal budget
welk business plan heb je uitgewerkt

mogelijks met een paar mensen samenleggen

Citaat van: TBCédric op 16 juli 2016, 16:06:55 PM
Citaat van: doomslu op 16 juli 2016, 16:01:15 PM
Wat verwacht je eigenlijk van die 'investeerder'?

Ik was met opzet om twee investeerders aan te spreken en mee te werken. De eerste zou mijn printer aankopen waardoor ik mijn prototype kan maken en naar eigen vrijheid werken en aanpassen. Dit is veel handiger en minder weggesmeten geld dan ik de kappen eerst laat testprinten.  Er zou daarbij dure kosten komen die toch niet opbrengen. Een printer brengt van zijn eigen direct op en is zeker geen weggesmeten geld. Voor aandrijving en dergelijke ging ik zelf investeren en voor zorgen.

In de tweede fase, zou ik na genoeg interesse en zekerheid om gelijk te draaien, een tweede investeerder aan te spreken om voor het spuitwerk en de verpakking te voorzien. De eerste heeft minder kapitaal dan de tweede dus daarom ook die keuze. Nu kan de eerste hoogstwaarschijnlijk niet dus moet ik die printer ook nog vragen aan investeerder n°2.   Normaal zal ik met hem dinsdag aan tafel zitten.

Het totale budget, dus printer, eenmalige kosten van verpakking en etswerk, en de kosten per stel, kom ik bij een aantal van 50 stellen neer op een totale investering van 18 380 euro. Maar dat wordt gesplitst tussen ontwikkelingsfase en de werkelijke productie.
Ik heb op dit moment drie kandidaten die willen investeren in deel 1. Voor deel 2 ga ik morgen samenzitten met een clublid.
Een echt businessplan heb ik niet opdat ik totaal geen idee heb hoe het zal lopen. Ik start ook nog geen bedrijf op voor ik mijn prototype uit heb en weet dat er genoeg interesse is.


Philippe en Peter, ik was dat ook van plan om een rijtuig/wagon als eerste ding om uit te brengen. Maar ik heb al zoveel tijd, moeite en werk in gestoken in mijn AM96 waarvan ik zo ver zit dat ik nu niet meer terug ga. En omdat LSM er deze zomer mee zal afkomen, wil ik wel mijn stel voor hen uitbrengen. Anders is al mijn harde werk teniet geweest.

En ja, Peter. Dan koop je het stel niet, maar indien dat een succes wordt, heb je nog genoeg andere kansen om iets van mij te kopen.  8)
Voorlopig nog enkel bezig met de AM96 maar er zitten wel nog andere projecten in mijn kop. Maar één project at a time.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Metpetergaathetbeter

#160
dat werk gaat niet verloren hé ? :-\

voor 18.000 (ongeveer 64 LS loc's of 720goederenwagons als je die aan 25 euro rekent)kunnen jullie veel treinen kopen,ik dacht zo ne keer als je opeens met die stellen naar buiten komt ga je als vereniging of als particulier, ben je dan in orde met alle sociale.................................... want iemand zal dan al dan niet BTW moeten betalen en betalen(als vzw niet,) als je verkoopt ?

Kris

#161
Cedric,
Eerst en vooral veel bewondering dat u als jonge gast de moeite doet om dit te tekenen en een project op te starten

Ik heb reeds meerdere locomotieven ontworpen en volledig gebouwd ( inclusief aandrijving , onderstel , details ....) dit in spoor nul , dus ik heb al wat ervaring
Hiebij wens enkele opmerkingen te geven bij u project

Ik heb reeds enkele onderdelen laten printen als basismodel om later een gietstuk van te maken , bij mijn weten bestaan er geen printers voor huisgebruik ( voor een kap zal je vlug in 1 richting 20-25 cm nodig hebben ) die voldoende groot en met voldoende detail kunnen printen , zelfs bij de printers van de grote jongens zoals Materialise... Heb je beperkingen en moet je nog bijwerken voor dit bruikbaar is , moet je rekening houden met de krimp , vorm , ....
Investeren in een printer is het laatste wat ik zou doen , en ik heb reeds veel machines staan (cnc frees , draai , ...)
Aan het ontwerp van een kap ben ik ongeveer maximaal 10% van de totale tijd kwijt , de rest gaat in het ontwerpen van aandrijving en onderstel , een prototype maken , kooponderdelen zoeken ...ik begin eerst met het onderstel dan pas kan je er de kap op passen , ander kan je opnieuw beginnen met de kap

En na het maken van een prototype eens de rekening maken , dan zal je helaas merken dat er veel meer geld in kruipt dan u denkt , en dat met beperkte middelen en machines en technieken er helaas geen serieproductie in HO mogelijk is voor bedragen die men er voor wenst te betalen ( zie andere kleinseriefabrikanten ) , spiegel u zeker niet aan de producties die in het verre oosten worden gemaakt , daar zit een fabriek met een serieus machinepark achter
Ik begrijp dat u dit liever niet zou horen , ik wens u enkel te waarschuwen , er zijn er veel die pushen maar niet altijd weten wat er bij komt kijken
Zoals er iemand aangaf begin best met iets kleins voor uzelf en test er uw technieken op , ik ben ook begonnen met een stortwagon
Zoals Peter aangaf , als u er gaat verkopen , BTW , software voor prof. Gebruik .....

Kris


centauri167

Cedric,

Laat je zeker niet ontmoedigen, maar overdrijf ook niet direct. Die 3D-printer direct zelf kopen is een overkill, beter iets meer variabele kosten hebben dan direct een verschrikkelijk grote vaste kost.

Gerolf

Ik vind het geweldig moedig wat Cedric probeert. Ik zou er niet aan durven beginnen  ???
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Thommy

Citaat van: philippe_007 op 18 juli 2016, 10:14:29 AMEn kwalitatief goede printer heb je niet voor 1000€, maar een veelvoud van....een investering dat je kan doen na enkele succesvolle (kleine) projecten

vandaar zijn er ook fablabs... hier in Brugge, ne maat van me gaat daar wekelijks naartoe, zijn ze aan het proberen een low budget printer mits aanpassingen een stuk beter te maken... (ik heb stukken gezien dat ze doen met cheap printers om U tegen te zeggen).
Vandaar dat ik ook, mits tijd hier, start met een cheap printer en constant dingen vervang.
1st volgende stap is ipv 20*20*18 naar 40*20*18 te gaan... profielen zijn besteld, enkel nog tijd om software ed aan te passen.
Dan komen andere stappenmotoren aan de beurt.
...

De high tech printers die jij bedoelt zijn er wel, maar zijn niet voor ons beschikbaar. Die zijn voor medische toepassingen en bv bij autoconstructeurs
Greetz

Thommy