Semi-scratchbuild: Belgische Staat stoomloc type 10 in N

Gestart door Michiel, 05 december 2014, 19:28:18 PM

Michiel

Bernard, bedankt voor je reactie en dat je de lijn van de cabine ziet zitten. Een tweede oog ziet altijd meer.

Jean, die ramen waren een tijdje de oorzaak van m'n twijfelen: maak ik de cabine uit platicard, of uit koper (eigenlijk fosforbrons, maar soite). Uiteindelijk heb ik voor stevigheid gekozen, en ga voor koper. Het zal dus boren en vijlen worden... 't Is voor mij ook een verrassing hoe het gaat worden.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik heb ondertussen extra en nuttige informatie van Kris gekregen, zodat ik wat meer houvast heb kwa maten en afmetening. Kris, thanks!

De cabine wordt een hele klus om het passend te krijgen! De uitsparingen ter hoogte van de omlooppplaat zijn gemaakt, maar het raamwerk moet nog gebeuren...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

De gaten van de raampje langs een kant zijn gemaakt. Zo 3x uitvergroot op het beeldscherm is het duidelijk dat het niet erg strak is. De horlogevijltjes liggen op de voorgrond. Zonder macro-bril en fijnere vijltjes zal het moeilijk zijn om beter te doen.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

bollen neus

Da komt goed, neem er jou tijd voor om deze gaten te maken. Weet van ervaring als je geen tijd ervoor neemt komt het nooit goed. En extra grote foto's das nergens goed voor, met blote oog ga je dit bijna niet kunnen waarnemen.
Goed bezig.
Den Eric.

TBCédric

Al bij al, voor een zeer vergrote foto en beeld vind ik de raampjes zeer goed! Michiel, ik zou het zeker niet beter kunnen (behalve als ik die raampjes tekende  ;D  :P )
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

PeterC

Michiel, passeer eens bij Jean om een suikerklontje.  Dan ziet iedereen die enorme afmetingen van dergelijk klontje  ;)
Groetjes, Peter


Michiel

Peter, het zal geen toeval zijn, maar ik dacht ook aan Jean's juweeltjes en z'n suikerklontje. Ik had er deze ochtend ook nog eentje, maar die verdween op een of andere manier in m'n koffie. Hoe dan ook, ben ik bewust dat het beter kan, maar zoek nog naar de methode hoe. Perfect wordt het nooit, maar net iets strakker zou ik het wel willen hebben.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

Ik vindt het resultaat al best geslaagd, nog wat bijwerken met veel geduld en dan lukken die ramen wel. En ja voor N zijn die kleine sleutelvijltjes soms nog te groot.
Ik had bij artobi van die kleine diamant vijltjes zien liggen misschien dat die de oplossing zijn (iets zoals deze http://www.toolstation.nl/shop/Handgereedschap/d10/Vijlen+Raspen+Schaven/sd2980/Diamant+sleutelvijlenset/p89780) die zijn dunner dan de gewone sleutelvijltjes.

Rangeerduivel

Is het geen optie om de raampjes te etsen vooraleer de plaat geplooid is?

;)

Steam.N

Erg knap gedaan, Michiel !
Macro-foto's zijn onverbiddelijk, natuurlijk.
De hoekjes bovenaan de bovenramen krijg je nog wel goed  ;)

Alternatief is natuurlijk etsen. Dan kun je nog wat extra details inbouwen (klinknagels, profieltjes, etc).
De afmeting van je basisplaat heb je nu toch.

Goed bezig, in elk geval  8)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

bollen neus

Modelbouw is nu eenmaal compromissen sluiten en daar kan enkel de bouwer over beslissen in hoever hij zelf wil gaan. Etsen is ook een oplossing maar noodzakelijk? Voor kostprijs en tijd misschien te besparen?  Alles moet je zelf uitmaken wat er in de eigen mogelijkheden ligt, tis nie zo simpel as dat het eruit ziet...
Den Eric.

JohoMapi

Wauw!
Dat ziet er goed uit. Als ongeschilderd zulke joekels van foto's er al goed uit zien, dan ben je goed bezig.
Helemaal top. Ik ben benieuwd naar de volgende bouwstappen.

Groet,
Maurice
Al onze N-schaal belevenissen vind je op: http://klapplitalbahn.wordpress.com

Sinds kort brengen we ook 3D-print modellen uit: http://railnscale.com/

Kris

Michiel,
Om strakke venstertjes te krijgen is een mini freesmachientje (stijl proxxon mf70) handig , plaatje aftekenen , opspannen op houten blokje (met dubbelzijdige kleefband, niet te veel )  ) en met een freesje van 1mm de vensterjes uitfrezen, daarna plooien  ,met een fijn freesje kan je ook plooilijnen frezen zodat je strakke plooien krijgt , cnc is natuurlijk handiger maar bij weinig gebruik is dit ook goed en niet zo duur , machientje is ook nog handig voor veel andere toepassingen

Ziet er al zeer goed uit zeker als je bedenkt welke schaal het is

Kris

Michiel

#73
Het nadeel is dat ik me te pletter verveel met het tekenen van objecten in de computer. Ik heb het al een aantal keer geprobeerd, maar nee, niet mijn ding. En bijkomend doet de frees- of etsmachine aan modelbouw, niet ik. Althans zo komt het bij mij over (zonder een oordeel te vellen over de talloze geweldige kreaties die met ets en freesmachine zijn gemaakt, in het tegendeel: bewondering!). Ik ga het beter krijgen, kwestie van techniek aanpassen, over goed en fijn gereedschap beschikken, en ervaring kweken.

Maar ik snap jullie goedbedoelde voorstellen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik heb een strijdplan om het beter te krijgen. Na een testopstelling ben ik tot de volgende conclusie gekomen:

  • Goed zicht = goed werk: met goed licht, goede bril en vergrootglas zie ik veel beter wat ik doe. Erg handig!
  • Goed materiaal = het halve werk: mijn vijltjes zijn eerder raspen op deze schaal. Ik heb fijnere en kleinere diamandvijltje besteld.
  • Geduld = de ander helft van het werk: rustig blijven, tijd voor nemen en indien nodig opnieuw beginnen. Het hoeft niet meteen allemaal snel klaar te zijn (thanks Eric voor de tip)
Met dit trio ga ik weer aan de slag. Voorlopig behelpend, want geen fijne vijltjes en geen comfortabel vergrootglas, maar met rust en geduld kom ik weer een stapje verder. Binnenkort (volgend weekend? We zien wel) weer een update...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)