Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Draaischijf digitaal hoe werkt het....

Gestart door Snobby Crash, 23 september 2014, 11:40:07 AM

Snobby Crash

Hey allen,

ik heb reeds gekeken op het forum, maar vind niet direct een gepast antwoord op mijn probleem.

Ik wil in mijn baan een draaischijf plaatsen.

Nu stel ik mezelf de vraag hoe gebeurt het ompolen van de rails op de draaischijf en de decoder in je lok ?
Stel je rijdt met een stoomlok de draaischijf op, draait de lok, en rijdt terug in dezelfde richting...
Dan is de polarisatie van de beide rails op de draaischijf toch omgekeerd tegenover de vaste sporen ?

Hoe is dit op te lossen ???

thanks voor jullie assistentie !

Geert

PeterC

Geert,

Ik heb eens gekeken naar het schema van een DSD 2010 en daar worden de railaansluitingen via een relais omgepoold.
Groetjes, Peter


Snobby Crash

Thanks Peter,

ik heb ook al ergens gelezen, dat je de draaischijf kanuitrusten met een soort keerlusschakeling.
als de rails op de draaischijfverkeerd gepolariseerd zijn met de sporen zorgt de keerlusschakeling ervoor dat
binnen enkele milliseconden de polariteit van de rail op de draaischijw word omgekeerd...

Weet niet zeker !

Thanks in elk geval voor de link naar de website !

Geert


SuSke

Geert, even kijken bij Littfinski Daten Technik (LDT) :

Draaischijf-Decoder
■TT-DEC-R: De draaischijf-decoder TT-DEC-R is geschikt voor de digitale aansturing van de Roco-draaischijf 42615.
■TT-DEC: De draaischijf-decoder TT-DEC is geschikt voor de digitale aansturing van de Fleischmann-draaischijven 6052, 6152, 6154, 6651, 6680, 9152 (telkens met en zonder ,,C"), 6652 (met 3-rail spoor), de Roco Draaischijf 35900 en de Märklin-Draaischijf 7286.
■DSU: Wordt de draaischijf-decoder TT-DEC met een DuurStroomOmschakelaar (DSU) uitgebreid, dan kan het brugspoor van 2-rail Fleischmann-draaischijven steeds correct worden gepolariseerd.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Huugooke

Citaat van: Snobby Crash op 23 september 2014, 11:40:07 AM
Hey allen,

ik heb reeds gekeken op het forum, maar vind niet direct een gepast antwoord op mijn probleem.

Ik wil in mijn baan een draaischijf plaatsen.

Nu stel ik mezelf de vraag hoe gebeurt het ompolen van de rails op de draaischijf en de decoder in je lok ?
Stel je rijdt met een stoomlok de draaischijf op, draait de lok, en rijdt terug in dezelfde richting...
Dan is de polarisatie van de beide rails op de draaischijf toch omgekeerd tegenover de vaste sporen ?

Hoe is dit op te lossen ???

thanks voor jullie assistentie !

Geert
Dat heb je verkeerd bekeken; een digitale lok rijdt altijd verder in de zin waarin hij het laatst reed.

Rangeerduivel

#5
Citaat van: Snobby Crash op 23 september 2014, 12:09:26 PM
Thanks Peter,

ik heb ook al ergens gelezen, dat je de draaischijf kanuitrusten met een soort keerlusschakeling.
als de rails op de draaischijfverkeerd gepolariseerd zijn met de sporen zorgt de keerlusschakeling ervoor dat
binnen enkele milliseconden de polariteit van de rail op de draaischijw word omgekeerd...

Weet niet zeker !

Thanks in elk geval voor de link naar de website !

Geert

Ik gebruik daarvoor een LENZ Digital Plus LK100 en dat werkt perfect.
Volgens bestelbon Jocadis;
LENZ 12100, LK100  = 59,80€ op 04/02/2007.

;)

Peter

CiteerIk gebruik daarvoor een LENZ Digital Plus LK100

Ik ook. Werkt perfekt
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Nu kan ik even niet volgen, of ik heb de vraag verkeerd begrepen.
Het gaat toch over digitale loc's?
Die rijden altijd verder in de richting waarin ze het laatst waren ingesteld
Het ompolen van de rails heeft hierop geen invloed.
Als je een loc op een draaischijf zet en omdraait, rijdt die er terug af in omgekeerde zin
Als je verder wil rijden moet je zelf de rijzin veranderen.

Snobby Crash

Toch niet he Huugooke al je op een stuk spoor rijdt (digitaal)
en je komt op een tweede stuk spoor, in dit geval een draaischijf,
en je laat de draaischijf 180graden draaien, zijn de aansluitingen
(noem het hier de + en de -) ook 180 graden gedraaid en heb
je kortsluiting als je lok weer van de draaischijf rijdt.

Of misschien is dit systeem reeds ingebouwd in de draaischijf...

Daarom dat je denk ik gebruik moet maken van een keerlusmodule,
of iets dergelijks....

Geert

Huugooke

Citaat van: Snobby Crash op 23 september 2014, 17:00:25 PM
Toch niet he Huugooke al je op een stuk spoor rijdt (digitaal)
en je komt op een tweede stuk spoor, in dit geval een draaischijf,
en je laat de draaischijf 180graden draaien, zijn de aansluitingen
(noem het hier de + en de -) ook 180 graden gedraaid en heb
je kortsluiting als je lok weer van de draaischijf rijdt.

Of misschien is dit systeem reeds ingebouwd in de draaischijf...

Daarom dat je denk ik gebruik moet maken van een keerlusmodule,
of iets dergelijks....

Geert
OK, nu ben ik mee, maar dat is toch alleen maar als het draaischijfspoor een voeding krijgt. Ik ga er van uit dat tijdens het draaien dit spoor stroomloos gezet wordt, en pas terug spanning krijgt als het doelspoor bereikt is.

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Huugooke

Tja, digitaal is het allemaal "simpel" ;D
Ik zou het allemaal ouderwets oplossen natuurlijk.

Snobby Crash

Thanks mannen !

Moet me wel nog een draaischijf aanschaffen maar ik heb er wel een nodig daar ik hoofdzakelijk rij met stoomloks !

Ik ben namelijk mijn sporenplan aan het maken en vroeg me af wat voor extra stukken ik moest beveiligen rond de bewuste draaischijf !

Geert

Geert

Citaat van: Huugooke op 23 september 2014, 17:15:09 PM
OK, nu ben ik mee, maar dat is toch alleen maar als het draaischijfspoor een voeding krijgt. Ik ga er van uit dat tijdens het draaien dit spoor stroomloos gezet wordt, en pas terug spanning krijgt als het doelspoor bereikt is.

Had een oplossing kunnen zijn. Maar mooier is dat de rookgenerator, het geluid verlichting enz... Zou blijven werken als de loc draait....


Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

Peter

Er blijft gewoon stroom op de rails staan terwijl de draaischijf draait
Bij mijn loks blijft de verlichting, sound enz. gewoon werken tijdens het draaien
Met vriendelijke groeten
Peter