Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Draaischijf digitaal hoe werkt het....

Gestart door Snobby Crash, 23 september 2014, 11:40:07 AM

Rangeerduivel

#15
Citaat van: Snobby Crash op 23 september 2014, 17:32:08 PM
Thanks mannen !

Moet me wel nog een draaischijf aanschaffen maar ik heb er wel een nodig daar ik hoofdzakelijk rij met stoomloks !

Ik ben namelijk mijn sporenplan aan het maken en vroeg me af wat voor extra stukken ik moest beveiligen rond de bewuste draaischijf !

Geert

Als je een dergelijk apparaat gebruikt hoef je enkel de draaischijf erop aan te sluiten.
De draaischijf zelf wordt dan telkens omgepoold,de rest van je sporen blijft altijd gelijk

Citaat van: Huugooke op 23 september 2014, 17:30:19 PM
Tja, digitaal is het allemaal "simpel" ;D
Ik zou het allemaal ouderwets oplossen natuurlijk.

Hugo,
Wat de 'ouderwetse' oplossing is weet ik niet maar;
Stel dat je een loc op de draaischijf rijdt,niets aan de hand,
Je draait de schijf 180° nog niets aan de hand maar,je verlaat de draaischijf(en daarvoor moet die wel onder stroom staan)
en van het ogenblik dat de loc terug de vaste sporen raakt,terzelfdertijd met de sporen van de draaischijf,sluit hij kort,
en dat wordt nu net verhinderd door het apparaatje dat ik voorstelde in post 6.

;)

Snobby Crash

@ Rangeerduivel... Ik rij dcc gelijkstroom... Heb plaats om een mooi stoomlocdepot
te laken, welke draaischijf raad je me aan ?

Volgende week is het beurs te Houten dus misschien kan ik daar iet vinden of beter nieuw kopen ?

Geert

Huugooke

Citaat van: Rangeerduivel op 23 september 2014, 18:48:15 PM

Wat de 'ouderwetse' oplossing is weet ik niet maar;
Stel dat je een loc op de draaischijf rijdt,niets aan de hand,
Je draait de schijf 180° nog niets aan de hand maar,je verlaat de draaischijf(en daarvoor moet die wel onder stroom staan)
en van het ogenblik dat de loc terug de vaste sporen raakt,terzelfdertijd met de sporen van de draaischijf,sluit hij kort,
en dat wordt nu net verhinderd door het apparaatje dat ik voorstelde in post 6.

;)
Is me volkomen duidelijk Rudy! Mijn ouderwetse oplossing zou zijn om de draaiende rail stroomloos te zetten tijdens het draaien; als het juiste spoor is bereikt neemt de draaiende spoor de spanning van het vaste over en hopla!
Hoe die draaischijf op de juiste plaats kan stoppen zonder computermagie is een ander verhaal.

Rangeerduivel

Geert,
Ik kan je moeilijk iets aanraden,smaak is keus!
Die van Fleischmann is mooi en zal wel goed zijn ook zeker...
Ik heb er ene destijds bij Jocadis gekocht van Walthers-Cornerstone.
Deze moest je zelf bouwen en nog van rails voorzien,was natuurlijker een pak goedkoper dan een FLE!

;)

Rangeerduivel

Citaat van: Huugooke op 23 september 2014, 19:12:54 PM
Hoe die draaischijf op de juiste plaats kan stoppen zonder computermagie is een ander verhaal.


Bij mij lukt "het" ;D gewoon met een goede Roco-transfo
Die draaiknop laat zich goed doseren.
Met een Lima-transfo lukte het helemaal niet,daar kon je op geen 5cm bepalen waar de schijf zou stoppen
Er zijn natuurlijk gesofistikeerde systemen,en ik denk wel dat de FLE met iets dergelijks uitgerust is(van horen zeggen!)

;)

ceuleer

Citaat van: Snobby Crash op 23 september 2014, 18:57:50 PM

Volgende week is het beurs te Houten dus misschien kan ik daar iet vinden of beter nieuw kopen ?

Geert

Misschien kan je deze op het einde van de week voor een prijsje op de kop tikken .

http://www.benl.ebay.be/itm/311103459860?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

Grz,
Gunter

Huugooke

Citaat van: Rangeerduivel op 23 september 2014, 19:23:04 PM
Bij mij lukt "het" ;D gewoon met een goede Roco-transfo
Die draaiknop laat zich goed doseren.
Met een Lima-transfo lukte het helemaal niet,daar kon je op geen 5cm bepalen waar de schijf zou stoppen
Er zijn natuurlijk gesofistikeerde systemen,en ik denk wel dat de FLE met iets dergelijks uitgerust is(van horen zeggen!)
;)
Ik weet niet hoe die draaischijf in mekaar zit, maar als je ze handbedient zijn er verschillende manieren om een dood punt te maken.
Bijvoorbeeld een veer die in een inkeping klikt op de juiste plaats; of een kogelagerbol op een veertje, zelfs een elektromagneet die in een gaatje springt. Zo heb je meteen een begin van automatisatie.

INFO

Gewoon de draaischijf decoder van LDT gebruiken, hoef je niets aan de dure draaischijf zelf te verbouwen en werkt alles perfect, ook het ompolen.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.