Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Poperinge Terminus

Gestart door Roderik, 22 september 2014, 22:47:48 PM

Roderik

De voorbije 12 maanden is MSC Pacific vzw druk in de weer geweest met de bouw van Poperinge Terminus.
In de Gasthuiskapel, in het centrum van Poperinge, staat ze sinds vorige vrijdag 19 september, gedurende 1 jaar, tentoongesteld.

Deze modelbaan stelt het station van Poperinge voor dat zich tijdens de gevechten van 1914-1918 op enkele kilometers van de frontlijn bevond. Dagelijks reden treinen af en aan met allerhande goederen uit Frankrijk en Engeland. Van hout voor dugouts en zand voor zandzakken tot tanks, kanonnen en miljoenen obussen, alles werd in Poperinge en het nabije Westonhoek verdeeld via de weg of een uitgebreid netwerk van smalspoorwegen.
Uiteraard kwamen ook hier honderdduizenden soldaten aan die met bijvoorbeeld dubbeldekbussen naar het front werden gevoerd.
Het station van Poperinge deed bij de start van het conflict eveneens dienst als hospitaal, waardoor ook hospitaaltreinen dagelijks af en aan reden.

Op een oppervlakte van bijna 4m op 1,20m zie je de drukte van elke dag tijdens de Groote Oorlog. Er is getracht om nauwkeurig alle mogelijke goederen na te bouwen. Zo'n 800 soldaten werden samengelijmd en geschilderd, eveneens vrachtwagens, koetsen, stoomvrachtwagens, tanks, kanonnen... Ook alle normaal en smalspoor wagons en locs werden met de nodige aandacht gebouwd, aangepast en volledig in het correcte tijdsvlak gestopt. Neem daarbij dat alle gebouwen volgens de beschikbare plannen werden nagebouwd en het plaatje is compleet. Een bezoek meer dan waard.

Bijkomende info vind je hier: http://www.lijssenthoek.be/nl/event/202/groote-beweging-spoorverkeer-en-andere-trafiek-in-poperinge-1914-1918.html

Hier vind je wat foto's: http://www.bfoto.be/mattias/poperinge/
Always be modelling!

PeterVG

Blijkbaar is er een probleem met de fotolink want ik krijg de beelden niet te zien. Geen erg de fotos heb ik reeds ontdekt op de flickr pagina van Matias. Jullie werk mag zeker gezien worden. Een prachtig staaltje modelbouw. Zeker een waardig eerbetoon aan alle mensen die onder de grote oorlog geleden hebben.
Poperinge is niet bij de deur maar ik hoop tijdens het komende jaar een daguitstap te organiseren om deze baan te bezoeken.

marc goovaerts

Long time no see, Roderik.
Op de link onder de titel 'foto's' vind ik er meer één... de affiche.

Mattias

#3
Foto's kunnen bekeken worden via: Hier...

Mvg
Mattias
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

loebaske


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw


Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about


Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Bolje

Mooi, een afbeelding van een triestig verleden.
Zullen we toch even moeten bezoeken, mijn geboortestreek.
Vele groeten,
Ronald

ACFI


sdz1976

Prachtige baan van een gruwelijk verhaal
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

chef garde

Citaat van: Mattias op 23 september 2014, 04:39:26 AM
Foto's kunnen bekeken worden via: Hier...

Mvg
Mattias
Hopelijk kun je nu weer rustiger slapen Mattias??

Schitterend project!  Respect!

Zamateur

Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul