Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Weekendje Vennbahn

Gestart door PeterC, 12 augustus 2014, 20:02:51 PM

PeterC

Ooit publiceerde Red (Oebr) een foto van in mijn ogen prachtige steunmuren naast een gewezen spoorlijn.  Via PM heeft Red me de coördinaten en een uitvoerige uitleg bezorgd van waar ik die steunmuren kon vinden.

Donderdag: eindelijk verlof!  Vlug wat spullen in de wagen gegooid, een dikke zoen aan vrouwlief (die nog een week 'mocht' werken) en met Michiel in oostelijke richting vertrokken.  De beschrijving van Red gevolgd tot aan de Kauf vlak op de grens.  Restaurant 'K' en de watertoren ook vlug gevonden.  Dan volgens de beschrijving steeds rechts afslaan maar telkens ik rechts wou afslaan, kwam ik aan een verbodsbord.  Uiteindelijk tot in het centrum (nu ja centrum) van Wilverdange gereden en volgens gevoel te voet verder.

We dachten dat de muurtjes en de tunnel zelf deel gingen uitmaken van een ravel maar we kwamen bedrogen uit.  Het fietspad loopt rond de tunnel.  De oorspronkelijke bedding van de spoorweg hadden we vlug gevonden (de oude baanwachterswoning staat er nog) maar die bedding was nu een riviertje.  Dan maar een paadje langs dat riviertje gevolgd en al gauw kwamen we op de oorspronkelijke spoorwegbedding en was het riviertje nog slechts een afvoergoot.

Een muur van natuursteen.  Totaal niet de stutmuren met bogen die ik verwacht had.  Tot vlak voor de tunnel: Wow!





Dat was slechts het begin van een weekendje Vennbahn...


Groetjes, Peter


59erke

gewoon prachtig, en dan te denken dat er hier vroeger een trein reed
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Steam.N

Prachtige foto's, Peter !
Zijn deze de inleiding tot een reeks andere mooie prenten ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

Citaat van: 59erke op 12 augustus 2014, 20:06:12 PM
gewoon prachtig, en dan te denken dat er hier vroeger een trein reed
Heb dat nog geweten; zie mijn foto's "huugooke" op Flickr.
Schrijnende teloorgang :'(

PeterC

In de tunnel zelf zijn we niet binnengegaan:



De tunnel is een 'tehuis' voor vleermuizen.  Uit respect voor onze twee huisvleermuisjes hebben we hun broers en zussen met rust gelaten...  ...De eigenlijke reden is omdat we (tijdens die uitzonderlijke warme dag) er niet op gekleed waren om die donkere/natte/koude bijna 800 meter af te leggen...

Na die wandeling was dat het einde van spoorlijn 47.  Op naar spoorlijn 48...

Groetjes, Peter


PeterC

Na onze wandeling stond onze goeie oude vriend ons al op te wachten (ik mag hem een 'oude vriend' noemen want we delen al dertig jaar lief en leed).  Zijn gestel laat niet echt meer toe om wandelingen te maken dus had hij ons 'huisje' al in orde gebracht.  Het was een men-only-weekend (vier mannen onder één dak) met maar één regel: geen vrouwenpraat - dus geen gezaag...

Een frisse pint in ons weekendverblijf en op 3 km daarvan op naar de volgende bezienwaardigheid: Sourbrodt:



Van de ooit druk bereden Vennbahn blijft enkel dit statig stationsgebouw over.  De rest is vrij desolaat:



De enige 'spoorvoertuigen' die nu nog het station aan doen zijn 'railbikes':



...Maar dat is een ander verhaal...
Groetjes, Peter


Rangeerduivel

Citaat van: PeterC op 12 augustus 2014, 22:08:12 PM

De enige 'spoorvoertuigen' die nu nog het station aan doen zijn 'railbikes':



...Maar dat is een ander verhaal...

Langs welke kant heb jij gezeten Peter?  :D :D :D

;)

PeterC

Citaat van: Rangeerduivel op 12 augustus 2014, 22:11:57 PM
...Langs welke kant heb jij gezeten Peter?  :D :D :D

Wacht!  Ik ben een poging aan het ondernemen om MP4's te draaien en samen te stellen tot een filmpje en op tjoeptjoep te zetten...

Het enige wat ik kan zeggen is dat we met vier alle posities hebben ingenomen en dat we moesten opletten dat onze tong niet tussen de ketting draaide  :o :o :o...
Groetjes, Peter


Snobby Crash

Knap Peter !!!

Mooi om deze steunmuren in model na te bouwen....

Geert

PeterC

Citaat van: Snobby Crash op 12 augustus 2014, 22:44:56 PM
...Mooi om deze steunmuren in model na te bouwen....

:)  :)  :) ...Dat is ook de bedoeling.  Niet identiek maar toch al in die richting wat voorbereidingen (dankzij Spörle):



Groetjes, Peter


just4fun

Citaat van: PeterC op 12 augustus 2014, 22:08:12 PM


Van de ooit druk bereden Vennbahn blijft enkel dit statig stationsgebouw over.
Tiens, dit is wel netjes opgekallefaterd sinds ik daar (enige jaartjes geleden) geweest ben.
Is dit in privé-handen?
Paul

oebr

Dat gebouw is een sociale woning geworden Paul.
Ook het bakstenen gebouw achter het stationsgebouw is een tehuis voor mensen met weinig inkomsten.

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

#12
Citaat van: 59erke op 12 augustus 2014, 20:06:12 PM
gewoon prachtig, en dan te denken dat er hier vroeger een trein reed


geocaching.com

Heb nog ergens op papier een foto van een 96 of 98 die daar rijdt, zal die eens opsnorren.
Het nabij gelegen Lengeler blijkt ooit toeristische aantrekkingskracht gehad te hebben...



Fijn dat je ginds bent gaan kijken Peter, en vooral dat je't ook mooi vond.
Bedankt voor het foto-verslagje !

Wat me bij de tunnels altijd verwondert is de geringe hoogte, als je van nabij ziet welke mastodonten die stomers (en ook E-loks) waren moet het echt millimeterwerk geweest zijn om die door die tunnels te jagen.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

PeterC

Dag 2 van ons Vennbahn avontuur.  De eindhalte van de Vennbahn: Aachen.

Als je als modelspoorder naar Aachen gaat, hou je halt op de markt.  Hünerbein!  Ik voelde me net een klein kind in de snoepenwinkel.  Wat een winkel (en personeel met kennis van zaken - dit in tegenstelling met enkele actuele 'draadjes'...).

Ik had nog enkele Viessmann seinen nodig en alles was er op voorraad.  Aan de balie mijn oog laten vallen op dit boek:



Even het inkijkexemplaar doorbladerd en ik was verkocht (en het boek ook).

Er was net een nieuwe levering van Hobbytrain toegekomen en de doosjes stonden nog op de toonbank.  Wat stond daar tussen?  Een KLV 12 AC digitaal:



En die was dus ook verkocht...

Nu verder werken aan een railbikefilmpje...


Groetjes, Peter


Jurgen

Mijn weekendje is afgelopen weekend niet doorgegaan wegens onverwacht Slovaaks bezoek. Jammer, maar het bezoek was minstens even leuk. Anders was ik van Aken tot Troisvierges gefietst.

Bedoeling was om de RAVeL ook door de tunnel te sturen, de vleermuisjes waren echter spelbrekers, maar we nemen het hen niet kwalijk, ze hebben het al moeilijk genoeg.  :) Langs Belgische kant is het asfalt wel tot aan de tunnel aangelegd.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.