Brossel 551.

Gestart door Stefan Appelmans, 09 juni 2014, 21:12:06 PM

Stefan Appelmans

#30
Velen onder u hebben me gevraagd welke aandrijving gebruiken.
Ik heb een beetje gezocht.

Het gemakkelijkste is het chassis van een Y8000 Roco. Zonder problema.

Ik gebruik onderdelen van HollywoodFoundry. 2 "monoants" met een Mashima 10/20Mhk en vliegwiel. Als cardan gebruik ik silicone slang, maar met het vliegwiel hierboven is het niet mogelijk, dus cardans van hetzelfde merk zijn nodig. Voor een baan zonder helling is één monoant genoeg. Alles kan "onder het chassis" verborgen worden.
Een tipje... Dat vliegwiel moet eerst met een 1,5mm mèche met de hand herboren worden, en dan met locktite verzekerd. Ik heb al eens, zonder het te herboren, de motoras geplooit...

Bij Hollywood is er ook de Bullant, alles klaar, de stroomopname ook.

Bij Halling aandrijvingen is het grootste asafstand 54 mm, en er moet normaal 63 mm...

Bij PMT aandrijvingen maximum 51,8 mm.

Bij Godfather models verkoopt hij ook gebruikbare onderdelen, daar kunnen trouwens de Hollywood onderdelen besteld worden, zonder "Tax"... Maar ik heb daar al lang niet meer besteld.

Bij Micro-Modèle is her ook een bogie "aan de maat" verkrijgbaar.  10,5 wielen in plaats van normaal 9 mm.
http://www.micro-modele.fr/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=16734&category_id=226&keyword=bogie+moteur&option=com_virtuemart&Itemid=5&lang=fr
Maar met een 30/1 ratio en dat is, vindt ik persoonlijk, een beetje kort. De moteur draait fel en men hoort het nogal goed.
15/1 is beter, en als het te snel rijdt hoeft je maar de stroom te verminderen...  ;)

Voilà, er moet waarschijnlijk nog ander materiaal bestaan.

Stefan.

stefan.

Stefan Appelmans

#31
Is het mogelijk een mail van Gerrit thuis te ontvangen?...
Het zou normaal opgelost zijn...
stefan.

Rochevalien

Bericht ontvangen van Stefan ,én geantwoord . Komt wel goed :) ;)

Grote stomer

Ik ben vandaag mijn Brossel bij de post gaan ophalen.
Ziet er goed uit! Bedankt Stefan!
 

Rochevalien

Vandaag ook mijn Brosseltje mogen ontvangen . :D

Een dikke 10 op 10 voor Stefan voor dit knap staaltje afgietwerk !! We zullen ons best doen om hier iets moois van te maken.

Stefan Appelmans

Citaat van: Rochevalien op 24 juni 2014, 18:54:37 PM
Vandaag ook mijn Brosseltje mogen ontvangen . :D

Een dikke 10 op 10 voor Stefan voor dit knap staaltje afgietwerk !! We zullen ons best doen om hier iets moois van te maken.

10/10 is heel, heel goed! Dank U Gerrit!  ;)
Doe uw best dan, geen problema denk ik! En toon het ons daarna!

stefan.
stefan.

Peter

#36
Heeft iemand soms duidelijk foto's van het dak, want ik zou graag die leuningen en die trede willen installeren.
Ook graag info over de afmetingen en een duidelijke foto van de 4 spiegels.

Ps: als iemand problemen heeft met de fijne torpedo ventilators: PB messingmodelbouw heeft die in messing  per 4 verpakt in een setje nr. 90140.0

Hierbij nog twee foto's van de twee versies, naast elkaar, namelijk de blauw/beige met 1 koplamp en de 2-kleurengroen /1 kleur groen met twee koplampen
Vooraleer ze gespoten kunnen worden moeten er de bovenstaande details nog aangebracht worden.



Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Zo op internet vind ik niet meteen een goed voorbeeld van het dak. Misschien een uitstapje naar Marienbourg of Bocqlijn plannen (of waar rijden deze railbusjes nog)?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

ik kan je een foto bezorgen van het model van Dacker als je wil.

Peter

Citeerk kan je een foto bezorgen van het model van Dacker als je wil.

Als het duidelijk te zien is is dat ook goed.
Heb je, of iemand soms nog het bouwplan?
Met vriendelijke groeten
Peter

Stefan Appelmans

Peter, hier een goede foto, maar het dak zelf vindt ik niet...



De oorspronkelijke spiegels heb ik niet gemald, want dat is heel kleintjes en breekbaar.
Die van Keyser doen 4,5 X 2,27 mm.

De "handvatten" op een oorspronkelijke Keyser.


Stefan.
stefan.

EVP

Citaat van: Peter op 25 juni 2014, 11:29:16 AM
Citeerk kan je een foto bezorgen van het model van Dacker als je wil.

Als het duidelijk te zien is is dat ook goed.
Heb je, of iemand soms nog het bouwplan?
[/quo



heb er zo eentje destijds van Dacker gekocht. Niet echt een goed model. De wielen van staal, slipten gewoon door op NS rails, onvoldoend adhesie gewicht, ( voeg je lood toe was het motorvermogen onvoldoende) eigenlijk alleen goed als statisch model.

Huugooke