Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Info over buurtspoorwegen: bronnen?

Gestart door cyberbeast, 29 mei 2014, 14:32:17 PM

cyberbeast

Ik heb me een tijd eens verdiept over de spoorweg die hier door ons dorpje liep.
Er was wel wat info te vinden, maar als je dieper graaft, begint het een het ander tegen te spreken of krijg je een verschillende uitleg over hetzelfde onderwerp.

Wat zijn nu echt goede bronnen over buurtspoorwegen? Websites, telefoonnummers, adressen, alles is welkom.

Specifiek gaat het over het dorp Nieuwkerke in West-Vlaanderen (tegen de Franse grens).
Er liep ondermeer volgende trein/trammetje:



Even wat content van Wikipedia stelen:
De Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen was georganiseerd in regionale groepen die een grote zelfstandigheid en eigen beleid hadden. Oorspronkelijk waren alle lijnen in de provincie geëxploiteerd door pachters die hun eigen lijnen, stelplaats en organisatie hadden. De NMVB heeft bij de overname van de concessies, de pachter organisatie niet veranderd. De lijnen aan de kust zijn nog tot na de Tweede Wereldoorlog door een pachter geëxploiteerd. Hierdoor kent de NMVB in de provincie 4 groepen:

    Groep Zwevezele (Brugge): de lijnen rond Brugge + Tielt, Roeselare, Hooglede. Pachter NWV: NM tot Uitbating van den Buurtspoorwegen van het Noorden van West-Vlaanderen
    Groep Kortrijk: lijnen rond Kortrijk en het Zuiden. Pachter: SA Intercommunale de Courtrai
    Groep van de kust: de kustlijn inclusief de lijn naar Brugge. Pachter SELVOP: SA pour l'Exploitation des Lignes Vicinaux d'Ostende et des Plages belges
    Groep Diksmuide: lijnen rond Diksmuide en in de Westhoek. Pachter: NM voor de Uitbating van den Buurtspoorwegen van de Omtrek Diksmuide - Yper

Het lijntje van Nieuwkerke hoorde dus bij de groep Diksmuide en meer bepaald lijn 361: Ieper – Voormezele – Vierstraat – Kemmel – Nieuwkerke – De Seule grensplaats – Steenwerck (Station aan het hoofdspoor in Frankrijk) / Kemmel – Wijtschate – Mesen – Waasten (België) (Spoorstation Pont-Rouge) – Dorp. Bij Pont-Rouge werd er gekeerd.

Vanaf hier begint de verwarring al: de lijn krijgt een ander nummer, het traject wordt anders opgesomd enzovoort.

Uiteraard heb ik ook interesse in het materieel dat gebruikt werd. Ook hier is verwarring troef: het gaat van een simpel stoomtrammetje tot zelfs een of ander koninklijk rijtuig.

Alle info die ik vind, ga ik dan bundelen en kan bij de historie van Nieuwkerke gevoegd worden. Als er interesse is, wil ik alles dan hier uiteraard publiceren.
Alvast bedankt voor alle hulp!
 

Steam.N

Fabrice,

Ivm buurtspoorwegen in jouw streek kan ik niet helpen.
Maar voor dat trammetje: neem eens contact op met VLAtam (Google).
Die helpen je zeker, en ze hebben een origineel exemplaar.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Hallo Fabrice,

Interessant voor jou kan misschien het boek 'De buurtspoorwegen in de provincie West-Vlaanderen. 1885-1967' zijn. Geschreven door Jos Neyens. Uitgegeven door drukkerij Van In uit Lier in 1980.

Volgens de website www.zoeken.bibliotheek.be zouden er zeven bibs in West-Vlaanderen het in hun collectie hebben.

Als er geen van in jouw buurt is, kan je het altijd nog altijd via het inter-bibliothecair leenverkeer laten afkomen.

Huugooke

Trammuseum Schepdaal, zeker een bezoek waard, hebben daar ook doku

marc goovaerts

Het trammuseum in Berchem-Antwerpen blijft nog een paar jaar dicht voor renovatie. Maar naar ik begrepen heb, zou bijna het hele (ooit nationale) buurtspoorwegarchief er naartoe gegaan zijn. Een contact met de conservator, de heer Keutgens (die ook heel wat boeken over de buurtspoorwegen op zijn actief heeft) kan wel helpen indien nodig. Het is een bijzonder hulpvaardige persoon.

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum




Huugooke

En voor wie alles wil weten over de trams in Merelbeke rond 1900, dat boek heb ik hier liggen, komt van "De Sleghte"

Huugooke

voor wie meer wil weten over de buurtspoorwegen even mijn collectie doorlopen:
(top of the iceberg)

De Kusttram
Rollend materiaal bij de buurtspoorwegen
Trams in Merelbeke
Een eeuw mobiel met tram en bus
100 years of the Belgian Vicinal
Instappen a.u.b., honderd jaar buurtspoorwegen in België

Wie meer wil weten over verkrijgbaarheid moet maar even googelen

Wie nog in Schepdaal geraakt kan daar in het museum zijn hartje ophalen aan het bedrijfsblad "onze buurtspoorwegen"

Uit nr 147, juli 1970: "het vervoer van wit zand te Mol"; rijkelijk geïllustreerd.
Voor Jean: de stelplaats van Diksmuide voor 1914

Misschien moet ik eens testamentair vastleggen aan wie ik al die documentatie  ga schenken  ;D
Ik weet misschien al iemand  ;)

marc goovaerts

Bewaren ze in Schepdaal echt nog alle nummers van 'Onze Buurtspoorwegen' ?

Toen mijn vader stierf op zijn 51e als directeur Limburg-Antwerpen, heb ik zijn hele collectie daar naartoe gebracht (het museum in Berchem bestond nog niet).
Maar toen ik aan het onthaal, ter gelegenheid van een mooi forumbezoek, ernaar vroeg, wisten ze van niets.

Huugooke

Bewaren: dat weet ik niet, ik heb er in elk geval een aantal gekocht. Maar dat is alweer een paar jaar geleden

marc goovaerts

Ik heb ze toch niet naar daar gebracht om ze achteraf te verkopen  :(

Huugooke

Als ik me goed herinner waren het eerder "overschotten".