Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Probleempje tussen LSM en Uhlenbrock decoder

Gestart door Peter, 10 maart 2014, 12:40:00 PM

krispy

Citaat van: janieburton op 17 maart 2014, 12:30:31 PM
En hoe komt het dat als men een decoder vanuit een Trix model neemt en vervangt door een andere decoder dat die loc wel rijdt?

Dit is eigenlijk zeer simpel te verklaren , men gebruikt bij marklin/trix niet veel extra's ( men kan bvb geen noodsein aanzetten , sluitseinen afzetten enz...)
Hier worden meestal enkel FL(f ) en FL(r) gebruikt , dus standaard en zonder extra's
Alle oudere modellen die ik hier heb ( roco , fleishman , marklin hamo , en zelfs oude reeks 13 van LSM )komen toe met de 8 pins decoders , maw hier is slechts 1 aux naar de Lok pcb voorzien die in 95 % van de gevallen zelfs niet gebruikt werd.
De nieuwe trend is nu loks met veel toeters en bellen ( eigenlijk onze eigen fout , want er was veel vraag naar , daar spelen de fabrikanten nu op in ) met alle gevolgen vandien .
De meeste ( zeker resentste loks van LSM , esu loks , B-models ) hebben veel extra functies , en ja dit is niet meer zomaar plug en play.
Wil men alle functies aanspreken moet men de decoder ze ook allemaal leren , want een decoder is zoals een computer , een dom ding dat niks doet als het hem niet geleerd is ( bij deze laatste meestal via CV settings )

Hiervoor is echt geen extra hardware nodig , een centrale waarop CV's kunnen geherprogrammeerd worden is genoeg , maar spijtig genoeg nogal ingewikkeld.

Esu heeft daarvoor hun lokprog box op de markt gebracht , dit is een interface met software , waardoor men eigenlijk niet meer de cv's moet kennen , de sw vertaalt deze automatisch naar de decoder ( maar werkt enkel met hun decoders ).
Eigenlijk zou er is iemand met een universeel sw pakket moet uitkomen , dat voor alle decoders geldt ( wel te verstaan met een interface zoals de gaarne van ESU )
Dit zou een wereld van verschil maken , het afstellen en programmeren van een lok  8).

Ik hoop dat dit veel van de decoder problemen verklaard  ;)

Ik begrijp heel goed dat de ouderen onder ons het hier zeer moeilijk mee hebben , maar voor de jeugd zou het toch moeten meevallen , die zijn nl digitaal opgevoed.
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

janieburton

Corrigeer me als ik verkeerd ben maar ik heb het ook van horen zeggen  ;) dat als men zelfs geen toeters en bellen(gewoon de basis instellingen en lichten voor en achter wisselend met de rijrichting) wilt in je LSM loc en je gebruikt een andere decoder dan de "aanbevolen" decoder van LS dat dan de loc ook voor geen meter rijdt.
 

Peter

Kris, blijkbaar vergeten de "techneuten" die het digitale gebeuren invoeren, dat een groot deel van de modelspoorders uit "ouderen" bestaat.
Wat ons in het begin beloofd werd was: je steekt er een decoder in, zet je stuureenheid op 3 , schakel met de lichttoeys de verlichting in en rijden maar)
Maar ja, we kennen het: de reklamejongens beloven zoveel.
Voor mij is digitaal een dure extra die je niet echt nodig hebt om aan modelspoor te doen (vergelijkbaar met dure extras die niet nodig het om met je wagen te rijden.
Het enige dat ze bieden is luxe. En ja, leuke luxe.
Maar wat hebben veel mensen nodig die naar digitaal overgeschakeld zijn:
De mogelijkheid van loks  afzonderlijk te sturen
Betere rij-eigenschappen
Konstant licht (of niet) en geluid.

En al die andere dingen die het digitaal gebeuren veel duurder maken gebruikt slechts een minderheid.

Dus wat verlang ik van digitaal:
Lok open
Decoder erin.
Adres aanpassen...en rijden maar
Met vriendelijke groeten
Peter

PietB

Citaat van: janieburton op 17 maart 2014, 14:27:57 PM
Corrigeer me als ik verkeerd ben maar ik heb het ook van horen zeggen  ;) dat als men zelfs geen toeters en bellen(gewoon de basis instellingen en lichten voor en achter wisselend met de rijrichting) wilt in je LSM loc en je gebruikt een andere decoder dan de "aanbevolen" decoder van LS dat dan de loc ook voor geen meter rijdt.
Klinklare kwatsch!
De MTC21 interface is een gewone normale gestandaardiseerde interface.
En in de LSM loc's zitten normale motoren en als je gelezen had wat Peter in zijn éérste post had geschreven dan had je je ongelijk gezien.
De loc reed goed, alleen de verlichting deed het niet.

Dus speciaal voor jou Janie zet ik er even het bericht van Peter bij:
Citaat van: Peter op 10 maart 2014, 12:40:00 PM
Heb juist mijn gisteren gekochte LSM E410/184 opengedaan (ging niet gemakkelijk) en er een Uhlenbrock 76330  21-pins decoder ingestoken.
Op programmeerspoor met mijn UB Intellibox het adres op 184 gezet (ging vanzelf) en de lok rijdt perfekt, echter zonder verlichting..

Als je er voor kiest een andere decoder dan de geadviseerde door de fabrikant, te gebruiken moet je er rekening mee houden dat er wat instellingen anders gedaan zullen moeten worden.

grt Piet.

janieburton

#34
Citaat van: bossie op 17 maart 2014, 15:45:17 PM
Citaat van: janieburton op 17 maart 2014, 14:27:57 PM
Corrigeer me als ik verkeerd ben maar ik heb het ook van horen zeggen  ;) dat als men zelfs geen toeters en bellen(gewoon de basis instellingen en lichten voor en achter wisselend met de rijrichting) wilt in je LSM loc en je gebruikt een andere decoder dan de "aanbevolen" decoder van LS dat dan de loc ook voor geen meter rijdt.
Klinklare kwatsch!
De MTC21 interface is een gewone normale gestandaardiseerde interface.

grt Piet.

Het heeft niets met de MTC21 interface te maken.
Heb ook een LSM model, maar momenteel zit daar nog geen decoder in maar  als het zover is en ik krijg 'm niet aan de praat dan zal ik hem met plezier bij u langs komen om hem aan de praat te krijgen en geloof ik moet geen tierlantijntjes hebben zoals flikkerende lichten om aan te duiden dat de loc "in panne" staat.

Piet als het klinkklare kwatch is, waarom is er dan volgens Peter:
citaat:

"Ik ben alleen kwaad omdat ik me door LSM bedrogen voel, en sluit me dus aan bij de grote Duitse schare modelspoorders op die
forums.

Dus ook voor mij NOOIT geen LSM meer."


Ik antwoord met een citaat van Peter:

Citaat van: Peter op 17 maart 2014, 14:49:34 PM

Wat ons in het begin beloofd werd was: je steekt er een decoder in, zet je stuureenheid op 3 , schakel met de lichttoeys de verlichting in en rijden maar)

Dit is ons belooft in het begin, en dat was juist het moment dat ik uit de hobby stapte voor een aantal jaren(het een heeft niets met het ander te maken)

Wat Peter verlangt is juist hetzelfde als 99%(waar ik ook bij hoor) van de modeltrein fanaten:

Citaat van: Peter op 17 maart 2014, 14:49:34 PM
En al die andere dingen die het digitaal gebeuren veel duurder maken gebruikt slechts een minderheid.

Dus wat verlang ik van digitaal:
Lok open
Decoder erin.
Adres aanpassen...en rijden maar
 

krispy

Citaat van: janieburton op 17 maart 2014, 14:27:57 PM
Corrigeer me als ik verkeerd ben maar ik heb het ook van horen zeggen  ;) dat als men zelfs geen toeters en bellen(gewoon de basis instellingen en lichten voor en achter wisselend met de rijrichting) wilt in je LSM loc en je gebruikt een andere decoder dan de "aanbevolen" decoder van LS dat dan de loc ook voor geen meter rijdt.

Dit komt omdat ze elk ledje ( voor de witte linksvoor / links achter ,rechts voor/ rechts achter ) en de sluitlichten ( 2 samen / rijrichting ), hiervoor heeft men al 6 outputs nodig ) appart voeden ( aansluiten op de beschikbare auxen ) en zelfs via het SUSI kanaal (reeks 18²) op extra outputs ( cabine front/rear ) , hierdoor kunnen ze meer seinbeelden geven.

Maar met elke 21 pins decoder die SUSI bezit zou dat ook moeten lukken (ook hier weer kwestie van juist mappen )wel opletten dat hij het nodige aantal outputs heeft hé , anders gaat ge problemen hebben
Maar bvb de 11/12/21 reeks heeft geen decoder met SUSI nodig , hier hebben ze een ingewikelde PCB in de loc die dat dan via mapping oplost.
ook hier opletten dat hij het nodige aantal outputs heeft hé , anders gaat ge problemen hebben ( nodig Fl Fr Aux1,2,3,4 )

Het niet rijden , zou normaal niet kunnen , want die aansluiting is universeel en KAN NIET ANDERS

Voor men 11 had ik een gewone ongeprogrammeerde versie gekocht en daar dan zelf de file opgeladen ( Die van de ESU site , dus niet de voorgeprogrammeerde aangeschaft ) en alles werkt perfect en zoals ik al zei , heb ik ter test er eens een V4 ingeplaatst met een geconverteerde file en dat werkte ook .
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

janieburton

Citaat van: krispy op 17 maart 2014, 16:15:14 PM
Citaat van: janieburton op 17 maart 2014, 14:27:57 PM
Corrigeer me als ik verkeerd ben maar ik heb het ook van horen zeggen  ;) dat als men zelfs geen toeters en bellen(gewoon de basis instellingen en lichten voor en achter wisselend met de rijrichting) wilt in je LSM loc en je gebruikt een andere decoder dan de "aanbevolen" decoder van LS dat dan de loc ook voor geen meter rijdt.

Dit komt omdat ze elk ledje ( voor de witte linksvoor / links achter ,rechts voor/ rechts achter ) en de sluitlichten ( 2 samen / rijrichting ), hiervoor heeft men al 6 outputs nodig ) appart voeden ( aansluiten op de beschikbare auxen ) en zelfs via het SUSI kanaal (reeks 18²) op extra outputs ( cabine front/rear ) , hierdoor kunnen ze meer seinbeelden geven.

Maar met elke 21 pins decoder die SUSI bezit zou dat ook moeten lukken (ook hier weer kwestie van juist mappen )wel opletten dat hij het nodige aantal outputs heeft hé , anders gaat ge problemen hebben
Maar bvb de 11/12/21 reeks heeft geen decoder met SUSI nodig , hier hebben ze een ingewikelde PCB in de loc die dat dan via mapping oplost.
ook hier opletten dat hij het nodige aantal outputs heeft hé , anders gaat ge problemen hebben ( nodig Fl Fr Aux1,2,3,4 )

Het niet rijden , zou normaal niet kunnen , want die aansluiting is universeel en KAN NIET ANDERS

Voor men 11 had ik een gewone ongeprogrammeerde versie gekocht en daar dan zelf de file opgeladen ( Die van de ESU site , dus niet de voorgeprogrammeerde aangeschaft ) en alles werkt perfect en zoals ik al zei , heb ik ter test er eens een V4 ingeplaatst met een geconverteerde file en dat werkte ook .

En als we al die "extra's" niet willen?

99% moet dat allemaal niet hebben, wij willen rijden en niet programmeren, het is zoals bij een auto: contact sleutel omdraaien, in versnelling zetten en rijden en verder schakelen naargelang de situatie.
 

PietB

Citaat van: janieburton op 17 maart 2014, 16:23:52 PM
En als we al die "extra's" niet willen?

99% moet dat allemaal niet hebben, wij willen rijden en niet programmeren, het is zoals bij een auto: contact sleutel omdraaien, in versnelling zetten en rijden en verder schakelen naargelang de situatie.
Misschien spreek je voor je zelf Janie, maar ik ben er van overtuigd dat het percentage van 99 ver bezijde de werkelijkheid is.
Veel modelbezitters willen juist wél alle functies benutten.
En ik ben er bijna zeker van dat het probleem van Peter zeer binnenkort opgelost gaat worden.
En als de verhalen hier jouw blikveld overstijgen, zou ik je willen aanraden om niet van die fantasie opmerkingen te plaatsen, maar me éérst eens in de materie te verdiepen.
Dat kan beginnen met eens aan te nemen dat er hier zeer zinnige zaken worden besproken.

En citaten die beginnen met Corrigeer me als ik verkeerd ben maar ik heb het ook van horen zeggen werken bij mij erg op de lachspieren.
Net als het statement: "Dus ook voor mij NOOIT geen LSM meer" vooral als dat op geen enkel echt argument gebaseerd is.

grt Piet.

AtMoPo

Denk ook eerder dat 99% van de digitaal rijders al die functies wel willen.
(De tijd van de 2CV is nu eenmaal voorbij, instappen, starten en wegrijden)
AtMoPo

krispy

Voor als diegeene die met die extra's niet kunnen leven en zich ook NIET in de Materie WILLEN verdiepen stel ik dan voor rij gewoon analoog , zonder decoders , probleem opgelost zou ik zeggen.
Maar ik denk ( zoals Bossie al schreef ) dat de meeste wel tevreden zijn met extra toeters en bellen , je moet er enkel de tijd willen insteken om het eens uit te pluizen , eens je het systeem door hebt , is het kinderspel

Zo dit gezegd zijnde , ga ik niet verder meer in op dit draadje
Peter zijn probleem wordt waarschijnlijk binnen de kortste keren opgelost ;)
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

PietB

Ik ben ook klaar met het geneuzel Krispy.

We gaan de vorderingen van Peter wel zien denk ik.
grt Piet.

Peter

He, he, Dat werk zit er op,
Dat dacht ik althans.
Heb de lijst van Piet MINITIEUS afgewerkt en...ja hoor het werd licht in het duister.
Aan de zijde met kabine 1 funktioneren zowel de front als de sluitverlichting (afhankelijk van de rijrichting perfekt (sluitverlichting= F4 drukken)
Aan de zijde van kabine 2 funktioneren enkel de frontlichten. Geen sluitverlichting, of het zou moeten zijn dat ik hiervoor een hogere F toets moet indrukken, die ik niet heb op mijn Intellibox

Niet dat dit echt belangrijk is want  de sluitverlichting heb je enkel nodig bij solo ritten.
Weet iemand een oplossing?
Met vriendelijke groeten
Peter

MickeyMouse

Los van je probleem Peter...Je kunt toch wel hoger om een Intellibox?
F5 t/m F8 door Lok# als omschakeltoets icm F1 t/m F4.

Geert

PietB

#43
Peter op mijn IB is
Selecteer éérst het lokadres en dan
F5: [lok], [off], [f1]
F9: [lok], [function (f0)], [f1]
F6: [lok], [off], [f2]
F10: [lok], [function (f0)], [f2]
F7: [lok], [off], [f3]
F11: [lok], [function (f0)], [f3]
F8: [lok], [off], [f4]
F12: [lok], [function (f0)], [f4]

Het is een beetje onhandig ik geef het toe, maar probeer het eens.
Precies zoals Geert schrijft.
grt Piet.

PietB

Citaat van: Peter op 17 maart 2014, 18:26:30 PM
He, he, Dat werk zit er op,
Dat dacht ik althans.
Heb de lijst van Piet MINITIEUS afgewerkt en...ja hoor het werd licht in het duister.
Welkom in de wereld van ESU Lopi 4.0
Wat een voldoening zal dat geven!
Proficiat Peter.