Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Probleempje tussen LSM en Uhlenbrock decoder

Gestart door Peter, 10 maart 2014, 12:40:00 PM

Peter

Dani,

Met alle respekt: Ondanks dat het een heel goede verkoper is, kan je niet van die man verwachten dat hij alle loks en decoders van buiten kent.
Soms is zelfs de omschrijving van het merk  verkeerd.
Een hele tijd geleden kocht ik van Liliput de baureihe 84 stoomlok. In hun omschrijving stond duidelijk dat er een 8-pins stekker in zat.
Na openen van de lok bleek dat ze verandert waren en dat je een 21-pins decoder nodig had. Een vriendelijke  vraag aan Liliput werd nooit beantwoord.
wel hebben ze intussen hun gebruiksaanwijzing aangepast.
Met vriendelijke groeten
Peter

dani

welja, nog maar eens, Peter, ook hier weer :  daarom meldde ik er bij   "in de veronderstelling....."

Die mensen kunnen niet van elk product in hun winkel alle details kennen en alle specificatie zo van buiten weten.    Ik bedoelde het ook niet slecht, en in deze omstandigheden ga ik er maar van uit dat hij het zelf ook niet wist, anders had hij je wel met raad en daad kunnen bijstaan.



PS: blijkbaar moet ik toch beginnen op eieren lopen ?  veel van wat ik zeg wordt  klakkeloos als kritiek  gelezen of als negatief naar mensen toe, terwijl ik toch probeer om het diplomatisch in te kleden door dergelijke stellingen als hierboven.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Peter

Dani,

Het was ook niet negatief tegenover jou of gelijk wie bedoeld.
Ik ben alleen kwaad omdat ik me door LSM bedrogen voel, en sluit me dus aan bij de grote Duitse schare modelspoorders op die
forums.

Dus ook voor mij NOOIT geen LSM meer.
Met vriendelijke groeten
Peter

C.B.

De verkoper kun je niks kwalijk nemen , ik ken deze ook , en doet echt zijn best.
Wij doen nu daar in de winkel de lok al open , om te zien wat soort decoder erin moet , want ook bij Roco bv. , staat op de verpakking niet meer aangegeven welke soort decoder erin moet.

Nu met LS models vind ik het toch ook niet kunnen dat je hun eigen decoders moet plaatsen om alles werkend te krijgen.
Dit is nog steeds universeel bij de andere merken , en kan Peter best begrijpen.

Ik mag dus van geluk spreken dat mijn diesellok Bm 6/6 van LS een soundmodel was , want anders had ik ook misschien de problemen van hierboven , en zou dit alles behalve grappig gevonden hebben.


Groetjes.
Claudio.

krispy

#19
Citaat van: Peter op 11 maart 2014, 15:24:32 PM
Even alles op een rijtje zetten:

LSM verkoopt een lok waar een bijsluiter bij zit dat je hun voorgeprogrammeerde ESU V3.0 of een gewone ESU V3.0. nodig hebt om hem te digitaliseren.
Vermits de gewone v3.0 nergens meer te vinden is ben je als koper gedwongen om die dure LSM/V3.0 te gebruiken.
Ik voel me als koper dus bedondert. Nergens staat dit trouwens op de verpakking vermeld.
Je kan dit als koper enkel te weten kopen "nadat" je zo'n lok hebt gekocht.


Peter , ik heb hier eventjes een testje gedaan bij een reeks11 van LSM
hier spreekt men ook van een V3.0 in de bijsluiter.
Ik heb er eens voor te testen een V4.0 in gestoken met de V3.0 file ( die op men V3.0 staat ) te converteren naar V4.0 met de esu Lok prog box en alles blijkt hier naar behoren te werken , maw het zou moeten lukken met een V4.0 ( zo ben je niet verplicht om de dure LSM decoder aan te schaffen , of het zou moeten zijn dat het om een sound decoder gaat , die soundfile kan men natuurlijk niet gaan uitlezen , de andere gewone decoder settings normaal wel zonder problemen ).
de file die ik heb gebruikt is deze die van Loksound.be komt , staat op hun site .
Ik denk dat Patrick U daar wel mee zal kunnen helpen

ander voorbeeldje hun 18² , daar heeft VBV toch ook een sound versie decoder voor uitgebracht , dus men moest daar ook niet hun originele decoder kopen , daar was in het begin enkel het grote probleem , van de budget versie via NMBS en de gewone versie van de winkel , maar dit kon men achteraf ook laten fixen ( zoals ik gedaan heb)

Het komt er vooral op neer goed te weten wat men met de cv moet aanvangen , en dit is niet altijd simpel zonder ESU hun lokprog boxje , hiermee is het eigenlijk kinderspel
verandering , saven ,testen , opnieuw verandering ..... enz  totdat met het verwachte resultaat heeft , en dit zonder zelf de CV's te moeten kennen.
OPGLET ik wil hier zeker niet zeggen dat alles zomaar is opgelost hé , en geef je 100% gelijk met uw bedenkingen van da soort koppelverkoop , eigenlijk zou men er beter een bijsluiter bijsteken die iets universeler is , en niet alleen ESU gerelateerd
VBV zoiets als bij esu doet men dat , voor zimo doet men dit , voor merk x doet men werkwijze x( soort tabelletje ) waarmee dan ieder zijn keuze kan maken en mischien zelfs de beperkingen van bepaalt merk mee vernoemen.
T'ja , nu zat ik hier blijkbaar luidop te dromen :-[ , maar het zou toch leuk gewest zijn .
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Peter

Bedankt voor de uitleg allemaal.
Zal straks eens naar Tu...bellen en vragen om een V4.0 op te sturen.
Alternatief is er zondag naar toe rijden.
De CV's veranderen is ook met een Intellibox een fluitje van een cent.
Met vriendelijke groeten
Peter

oebr

Peter,

je mag inderdaad met een gerust hart de v4 kopen, en daar zoals Krispy zegt de file 54614b.esux in laden.
De v4 is een verbeterde versie van de v3 met oa ABC en Railcom van Lenz ingebakken.
Ik was aanvankelijk ook niet blij met een verplichte overstap van Lenz naar Esu, maar gelukkig zijn die 2 firma's beginnen samenwerken en zitten de mogelijkheden dus ook in de v4.
Esu's worden trouwens niet alleen bij LSM maar ook bij VBV en Brawa als een soort nieuwe standaard gebruikt, en dat is qua keuzemogelijkheid wel een stap achteruit inderdaad.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

janieburton

Citaat van: Huugooke op 10 maart 2014, 19:04:15 PM
Koppelverkoop is sinds een tijdje wel degelijk terug toegelaten ;D
De verkoop van voorgeprogrammeerde decoders is in het buitenland al langer normaal. Misschien vertrouwen ze de "kunde" van de klant niet? Langs de andere kant is het ook zoooo gemakkelijk als alles kant en klaar is (zeggen ze dan ;D )

Ja maar je product moet zo zijn dat je ook "concurrenten" moet toelaten.

ttz je mag geen beperkingen inbouwen die de concurrentie verzwakt zodat je enkel en alleen jouw of van een bepaalde fabrikant het "bijprodukt" werkt dat je als koppelverkoop aanbied.   
 

Peter

Vanmorgen bij Tu.... de decoder gaan ruilen voor de ESU V4.0
Had inmiddels een conversielijst op het DSO forum gevonden doch die kopie is nogal zwak.
Heeft iemand soms een duidelijke tabel van welke CV's aangepast moeten worden, want op de bij het model bijgevoegde staan enkel die voor een ESU V3.0 decoder, en die CV's zijn "helaas" niet hetzelfde
Met vriendelijke groeten
Peter

krispy

@peter :

Stuur eens een mailtje naar info@loksound.be met de info die je hebt voor de lokpilot v3 en vraag hen welke cv je moet veranderen in de v4 om hetzelfde effect te krijgen.

Andere  mogelijke oplossing , ken je iemand in je buurt met de program box ?
Zoja , vraag hem om eens een lokpilot stand file in te laden en verander dan de nodige v3 cv's

Daarna converteer je die naar v4 en laadt deze dan op op jouw lok , zou ook moeten lukken , heb ik hier is gedaan met de files voor de reeks 11van LSM en alles bleek te werken , via dat programma kan je ook de cv lijst afdrukken met hun waarden.

Succes
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

janieburton

Met alle respect maar kan er niets gedaan worden aan het feit dat LS de regels niet volgt.

Dacht dat één van de regels was dat je product compatibel moet zijn ttz dat je eender welke decoder moet kunnen gebruiken.

Zou men hier niet kunnen spreken van een soort monopolie van LS?

Kan men geen klacht indienen?

En als je toch een decoder van LS moet kopen kan je handelaar die dan nog verkrijgen want als ik goed begrijp is een ESU V3.0(en blijkbaar niet meer verkrijgbaar) als een LS/ESU V3.0

 
 

krispy

Jongen wa ne zever hier toch. :o 
Ik begin me in dit draadje echt te ergen dat men merken zomaar begint te afbreken , zelfs al gebeurt er niks verkeerd
LSM doet niks verkeerd , ze zijn compatibel met andere decoders ( mwa ze gebruiken de 21 pins connector en daar staan de vaste aansluitingen op )
Er is niks tegen het feit dat ze zich toespitsen op een merk , dat doen andere ook ( bvb Marklin , fleishman met meestal Lenz , enz...)
Ook maken ze het hun klanten iets gemakkelijker door zelf een voorgeprogrammeerde versie aan te bieden ( weliswaar duurder dan een blanco versie :-[ , maarja hun ontwikkeling en tijd moet ook betaald worden zeker  , maar daar is niemand verplicht om op in te gaan ( maar dan moet men niet mekkeren , en het zelf proberen op te lossen , wat in 100% van de gevallen zou moeten lukken )
Ieder decoder merk heeft daartegen een andere mapping , dus men moet deze zelf juist plaatsen .
Wat de V3 van esu betreft , het is hier ESU die de V3 vervangen heefd en niet LSM .
Daarbij is de V4 downwaards compatibel met de V3 , men moet hier enkel de juiste CV's juist instellen.
Met de V4 moet men zekers kunnen wat met de V3 kan , met hierbij extra toevoegingen .
Men kan desnoods eens contact met loksound belgie opnemen , die zouden de esu decoders het best moeten kennen en desnoods meehelpen aan de oplossing ( wat bij mij in elk geval steeds is gelukt als ik vragen heb )
Of desnoods met de fabrikant van de LOK ( al kan het hier lang duren , niet enkel bij LSM , maar bijna iedere fabrikant )

Het grootste probleem is blijkbaar , iedereen wil naar digitaal ( want men heeft van de voordelen gehoord en niet van de nadelen ) , maar velen komen in een bos terecht waar ze eigenlijk de bomen niet meer zien , dit kan men meestal alleen maar oplossen door vallen en opstaan.
Maar oplossingen zijn der altijd in het DIGITAAL TIJDPERK  ;)

Ik ben ook al verschillende malen tegen de lamp gelopen , maar tot op heden toch altijd opgelost gekregen :)
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

PietB

Citaat van: Peter op 16 maart 2014, 13:54:02 PM
Had inmiddels een conversielijst op het DSO forum gevonden doch die kopie is nogal zwak.
Heeft iemand soms een duidelijke tabel van welke CV's aangepast moeten worden
Hoi Peter, op mijn site staan de handleidingen van beide decoders (V3 en V4) met CV tabellen.
Die kun je toch redelijk simpel met elkaar vergelijken?

Kun je die tabel van het DSO forum niet eens hier plaatsen,misschien kan ik je er mee helpen de zaak duidelijker te krijgen.

grt Piet.

Peter

Gisterenavond nog een mailtje naar Lokspound (Patrick) gestuurd.
Dus even antwoord afwachten.
Met vriendelijke groeten
Peter

janieburton

Citaat van: krispy op 17 maart 2014, 08:18:15 AM
Ik ben ook al verschillende malen tegen de lamp gelopen , maar tot op heden toch altijd opgelost gekregen :)

Is digitaal niet uitgevonden om "ons het leven" makkelijk te maken?  :D :D  ;) ;)

Citaat van: krispy op 17 maart 2014, 08:18:15 AM
Jongen wa ne zever hier toch. :o 
Ik begin me in dit draadje echt te ergen dat men merken zomaar begint te afbreken , zelfs al gebeurt er niks verkeerd
LSM doet niks verkeerd , ze zijn compatibel met andere decoders ( mwa ze gebruiken de 21 pins connector en daar staan de vaste aansluitingen op )
Er is niks tegen het feit dat ze zich toespitsen op een merk , dat doen andere ook ( bvb Marklin , fleishman met meestal Lenz , enz...)
Ook maken ze het hun klanten iets gemakkelijker door zelf een voorgeprogrammeerde versie aan te bieden ( weliswaar duurder dan een blanco versie :-[ , maarja hun ontwikkeling en tijd moet ook betaald worden zeker  , maar daar is niemand verplicht om op in te gaan ( maar dan moet men niet mekkeren , en het zelf proberen op te lossen , wat in 100% van de gevallen zou moeten lukken )


Ik breek zeker geen merk af maar......

Ik behoor tot de "beginners" daar ik de transitie van analoog naar digitaal heb gemist, zodus ik veronderstel dat als men een lok heeft men daar eender welke decoder kan gebruiken, en ik heb zeker niet de apparatuur en de kennis om de "mapping" te veranderen en ben "geen computer tovenaar" om dit te doen.

Ik behoor zoals velen, tot de mensen die met treinen willen rijden en niet willen te "computeren" om een trein te laten rijden.

En als je de mapping niet zelf kan wijzigen waar moet je dan terecht? De winkelier?

En hoe komt het dat als men een decoder vanuit een Trix model neemt en vervangt door een andere decoder dat die loc wel rijdt?