Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * RĂ¼gen kustbaan

Hoofdmenu

Probleempje tussen LSM en Uhlenbrock decoder

Gestart door Peter, 10 maart 2014, 12:40:00 PM

Peter

Heb juist mijn gisteren gekochte LSM E410/184 opengedaan (ging niet gemakkelijk) en er een Uhlenbrock 76330  21-pins decoder ingestoken.
Op programmeerspoor met mijn UB Intellibox het adres op 184 gezet (ging vanzelf) en de lok rijdt perfekt, echter zonder verlichting..
Toen ik echter het door LSM bijgeleverde aanpassingen van de CV's wilde doen krijg ik op alle pogingen "Fehler" dus fout.
Iemand een oplossing?
Met vriendelijke groeten
Peter

PietB

Citaat van: Peter op 10 maart 2014, 12:40:00 PM
Toen ik echter het door LSM bijgeleverde aanpassingen van de CV's wilde doen krijg ik op alle pogingen "Fehler" dus fout.
Welke CV's zijn dat Peter?
En is de opgave van LS Models voor jouw decoder?
grt Piet.

dani

ik zat ook te denken in de richting van de  "verkeerde"  CV's.

Volgens mij zal je even moeten checken of de CV nummers die Uhlenbrock gebruikt voor de functies die jij wil wijzigen, wel dezelfde zijn als degene die LSM aangeeft.

Een voorbeeld  (puur hypothetisch en theoretisch, dus ik heb zomaar wat waarden getoverd).

* de verlichting  vooruit/achteruit  prgrammeer je bij de UB decoder met CV 35
* in de beschrijving van LSM staat dat je  CV  27 moet aanpassen voor de verlichting

Dan ga je niet 27 maar 35 moeten aanpassen op je geplaatste decoder, anders kan het zijn dat als je de lichten aan wil, je de  ontkoppelaar aanstuurt  (als die bvb op CV 27 staat in de UB decoder).



Dus je zal moeten gaan "mappen" met CV's.  Meestal is dit niet eo moeilijk en komen de meeste wel overeen, maar er zijn toch ook regelmatig  verschillen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Peter

Op de uitleg van LSM staat voor niet voorgeprogrameerde decoders dienen de volgende CV'saangeast te worden:
CV 12, 112, 115, 116, 129, 135, 141, enz.
Waarvoor deze CV(s dienen staat er niet bij.
Toen ik gisteren de lok kocht  gaf de verkoper (Patrick) mij de keuze tussen de dure  voorgeprogrameerde ESU V3.0 of de Uhlenbrock.
Het zou dus moeten funktioneren. 
Met vriendelijke groeten
Peter

dani

"no disrespect" of geen commentaar op de kap van een verkoper of zo... maar ik zie een bruine zak en daar komt een geluid  "miauwwww" uit..... vrees ik.

Je hebt wat geld bespaard, maar gaat nu misschien terug naar de winkel moeten om toch te laten programmeren.
Of je zou eens een mail naar Uhlenbrock moeten sturen met je vraag  ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Peter

Om even duidelijk te stellen:
Geen klacht over de verkoper. Die zal zeker geen onwaarheden verkopen. Daarvoor ken ik hem al heel lang.
Het zal inderdaad wel aan de CV's liggen. Er zal dus wel ergens een conversie tabel bestaan.
Met vriendelijke groeten
Peter

dani

daarom dat ik dat er ook meteen bij tikte van die verkoper.   Het is te makkelijk om de schuld daar te leggen, terwijl er wslk een volstrekt logische uitleg voor is.

Staat er ergens in de handleiding van LSM  vermeld op welke decoder hun settings gebaseerd zijn ?

Dan kan je de CV tabel daarvan downloaden en naast die van UB leggen en heb je uitsluitsel.

Je vermeldde dat de verkoper de ESU V3 aanbood, dus misschien in die richting gaan zoeken
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

CV 12, 112, 115, 116, 129, 135, 141, enz
Zijn bij de UH 76330 niet gedocumenteerde CV, dus als die een error geven vind ik dat niet zo mal.
Ook voor de Lopi v3.0 is CV12 een onbekende.
En ook zijn 129 135 en de 141 niet gedocumenteerd.

De rest van de cv's zijn wel in de Lopi bekend, en hebben wat met de uitgangen te maken.


Mijn vermoeden is dat de voorgeprogrammeerde Lopi er een is die van een door LSM gewenste firmware is voorzien.

Iets anders kan ik er niet bij bedenken.
Nu kun je natuurlijk (met de handleiding van de 76330 er bij) eens gaan uit vissen waarom de UH geen licht op het model zou geven.
Kan een combinatie van andere CV's en anders aangesloten bedrading zijn.

Alternatief is, ga er mee terug en koop een voorgeprogrammeerde ESU, voor je model.

grt Piet.

Peter

#8
Hoi Piet,

Sorry hoor, maar de CV12 was een typ foutje.
Dat moest CV 13 zijn
Had die vraag ook gesteld op het Duitse  DSO forum waar ik lid van ben en daar zeggen ze ook dat de Uhlenbrock moeilijk om te programeren is, naar
de door LSM gestelde konfiguratie.
Ik vind het van LSM toch maar flauwekul hoor. Waarom wordt er een standaard of norm ingevoerd als zij zich er niet aan houden en je zo goed als verplichten
voor sommige modellen althans een special geconfigureerde decoder te kopen. Eigenlijk is dat een soort koppelverkoop, wat toch (dacht ik) door de EU verboden was.
Veronderstel je koopt een auto maar ben verplicht om banden te kopen van merk X en niet van enige ander merk.
Wat een flauwekul. Bij mijn LSM reeks 15 en 18 (tijdperk IV) ging dit allemaal vanzelf
Zal overmorgen bellen met Tu00 en vragen of ik de decoder mag ruilen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Koppelverkoop is sinds een tijdje wel degelijk terug toegelaten ;D
De verkoop van voorgeprogrammeerde decoders is in het buitenland al langer normaal. Misschien vertrouwen ze de "kunde" van de klant niet? Langs de andere kant is het ook zoooo gemakkelijk als alles kant en klaar is (zeggen ze dan ;D )

PietB

Citaat van: Peter op 10 maart 2014, 18:10:33 PM
Sorry hoor, maar de CV12 was een typ foutje.
Dat moest CV 13 zijn
Kan gebeuren toch.
Hoi Peter ook CV 13 komt niet in de documentatie van de UH 76330 voor.
In de lijst met CV's bij de ESU staat CV 13 wel gemeld.

Dus het lijstje dat jij hebt mee gekregen is duidelijk een lijstje voor de ESU.

Citaat van: Peter op 10 maart 2014, 18:10:33 PM
Had die vraag ook gesteld op het Duitse  DSO forum waar ik lid van ben en daar zeggen ze ook dat de Uhlenbrock moeilijk om te programeren is, naar de door LSM gestelde konfiguratie.
Ik vind het van LSM toch maar flauwekul hoor. Waarom wordt er een standaard of norm ingevoerd als zij zich er niet aan houden en je zo goed als verplichten voor sommige modellen althans een special geconfigureerde decoder te kopen.
Ik kan me jouw teleurstelling goed voorstellen, maar een modelfabrikant heeft natuurlijk het recht om zich geen fluit van de norm aan te trekken.
Om productie technische redenen of redenen van funtionaliteit kunnen ze belsissen e.e.a. op een andere manier te doen.
Kijk maar eens naar de MFX=MTC21 implementatie van Marklin, deze ist qua aansluitingen verschillend met de ESU MFX-MTC21 decoder.
Daar wordt je ook niet vrolijk van.

grt Piet.

Peter

Het is net zoals we gedacht hebben/ Met de Uhlenbrock is niets aan te vangen door iemand als ik. Er bestaan weliswaar gegevens om die decoder aan te passen door verschillende draadjes er aan te solderen (zoals in de Miba beschreven staat voor een Zimo) maar daar begin ik niet aan.
Op de Duitse forums zijn ze echter niet te spreken over dat gerommel door LSM.
Ik ga dus gewoon vragen mijn UB decoder (mits opleg) te ruilen voor de ESU

Nog een vraagje: LSM schrijft voor de ESU V3.0 te gebruiken. Die vind je bijna niet meer, wel de V4.0. is er veel verschil (behalve de prijs) tussen beide?
Met vriendelijke groeten
Peter

PietB

Hoi Peter,
Ja de verschillen zijn aanzienlijk.
In de normale handel is de V3.0 ook niet meer verkrijgbaar.

Maar als je de voorgeprogrammeerde versie van LSM neemt dat is dat probleem toch opgelost?
Zij claimen de V3.0 te gebruiken, als jij dan met de standaard V4.0 aan het werk gaat vrees ik dat je weer in de problemen geraakt.

Op mijn site kun je van beide de handleiding in kijken
http://www.modelbaan.ath.cx/pdf_s/ESU/ESU_lokpilot_V30.pdf
en
http://www.modelbaan.ath.cx/pdf_s/ESU/ESU_lokpilot_V40_NL.pdf

grt Piet.

Peter

#13
Even alles op een rijtje zetten:

LSM verkoopt een lok waar een bijsluiter bij zit dat je hun voorgeprogrammeerde ESU V3.0 of een gewone ESU V3.0. nodig hebt om hem te digitaliseren.
Vermits de gewone v3.0 nergens meer te vinden is ben je als koper gedwongen om die dure LSM/V3.0 te gebruiken.
Ik voel me als koper dus bedondert. Nergens staat dit trouwens op de verpakking vermeld.
Je kan dit als koper enkel te weten kopen "nadat" je zo'n lok hebt gekocht.
Mooi is dat. >:( >:( >:(
Als al de merken zo gaan handelen zijn we terug is de zestiger jaren toen ieder zijn rails, zijn systeem, zijn koppeling enz had.
Dan kunnen ze al die normen beter gewoon terug afschaffen, want dan weet ik als ik een model van merk X koop waar ik me aan te verwachten heb.
Wat gaan we van LSM nog mogen verwachten als ze hun eigen digitaal systeem op de markt gaan brengen
Met vriendelijke groeten
Peter

dani

dan is het eigenlijk toch een beetje aan je verkoper gelegen om je te informeren bij het kopen van die lok....   in de veronderstelling dat hij het zelf weet, natuurlijk.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.