Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Beton schilderen: welke methode gebruiken ?

Gestart door Steam.N, 10 maart 2014, 11:11:53 AM

Steam.N

Een onderwerp die me al een tijdje parten speelt:

Hoe schilder je gebouw / weg / brug / tunnel zodanig dat je een levensechte betonkleur bekomt

Hier en daar op 't forum vindt je een vermelding van een werkmethode/keuze van verf en tinten, maar misschien is het nuttig deze kennis hier te bundelen.
Ik kan me voorstellen je dat de methode of verftinten anders kiest al naar gelang je het over een gebouw of brug of weg hebt, of al naar gelang het recent of verweerd moet overkomen.

Benieuwd naar de zeker ruime ervaring hier op 't forum ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Ik gebruik als basistint "concrete" of "aged concrete" van Floquil/PolyScale.
't probleem is dat die verven steeds moeilijk te vinden zijn  :(

Na de basistint nog washes met "dirt", "earth", ... van hetzelfde merk.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

Hallo

Hier iemand die het heel graag zou leren hoe het moet
als ik namelijk aan de water toren ga beginnen heb ik de kennis zeker nodig.

beton structuur met daar tussen in gemetste bakstenen.
nu de muur waar ik aan bezig ben heeft betonnen verstevigingen maar ze alleen maar grijs schilderen is geen oplossing.

het gaat om de vertikale verstevigingen.
deze over lappen ook steeds de naden van de modulles

gr raf en ik hoop hier veel uit te leren
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Peter

Ik gebruikte vroeger Humbrol "Matt Concrete"nr.95 of "Matt Eggshell" nr. 97 als basiskleur
De laatste tijd ben ik echter overgestapt op Heki Betonfarben (ook van Faller verkrijgbaar)  Dit is op waterbasis en geeft goed resultaat als je na het drogen het heel lichtjes (droog) opschuurd met bv. watervast schuurpapier nr. 500
Met vriendelijke groeten
Peter

PeterC

Volgens mij kan je daar je gang in gaan zoveel je wil maar met één kleurtje gaat het niet lukken: betonkleur bestaat niet.  De kleurschakeringen hangen van heel veel factoren af (samenstelling van het beton, leeftijd, weer en wind, ...).

Daarnet eens een paar tientallen meter rond de woning gestapt en van het beton dat ik kon zien eens in dezelfde lichtomstandigheden een foto genomen:



Allemaal schakeringen: van (bijna) grijs tot (bijna) khaki.

Enkele van mijn betonkleur-pogingen:



Verf: Thalens Amsterdam acryl.


Groetjes, Peter


gardevil

Veel zal ook afhangen van de aard van het materiaal dat je gebruikt om het beton weer te geven.

Zo zal het betonlook-a-like maken van styreen moeilijker zijn dan bv. architectenkarton, alleen al vanwege de specifieke structuur van de gebruikte materialen.

Ben ook wel vragende partij, heb ook nog wat beton te doen ;)
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Martin Welberg

Mars zwart, titanium buff light en dark, burned umber kom je een heel eind...

Stieven76


raf

hallo

ja maar dit is eigenlijk geen beton
dit is beplijstering die na het metsen van de muur is aangebracht
het beton dat ik voor ogen heb is gegoten en getrild beton om een grotere stevigte te verkrijgen
de watertoren is eerst in beton spanten opgetrokken en daarna zijn de bakstenen er tussen gemetst.
dit is dus een heel andere manier van bouwen
wel mooi dat muurtje

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Stieven76

Tja, dat is dan omdat je de steentjes ziet. Anders is dat gewoon een stuk beton.
Hangt er van af hoe je het schildert en welk materiaal je gebruikt.

SuSke

Je bent dus op zoek naar dit soort van dingen.
Basismateriaal is MDF







Ik heb hierbij een aantal kleuren met sprekende namen gebruikt van Alleena's: cappuccino, pudding,Butter, Medium grey, dusty grey... af en toe een klein tikje olive green en beige of iets donkerder grijs.



Het is gewoon constant kijken en verbeteren of het resultaat is wat je wil hebben.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

GVL

De betonsokkel van een nieuw gebouw voor m'n Amerikaans baantje.
Ben gestart met Concrete van Poly S nauwelijks dekkend op een witte grondlaag te borstelen.  Gevolgd door een zwarte wash.  Dan een controlelaagje gespoten met verdunde wit-grijze verf.
Tenslotte wat oplichten met witte poederverf.
Groeten.


Steam.N

Thanks voor alle reacties.

Verbazend: ieder zijn methode, zijn kleuren ...
Het zal wat tijd kosten, om een goeie keuze te maken ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Bjor

Jean,

Voor een industrieterrein heb ik betontegels uit klei vervaardigd in een mal (een styreen "H" profiel). De kleitegels heb ik met houtlijm op de ondergrond gelijmd en de nog poreuze kleitegels verzadigd met verdunde houtlijm. Dat maakte ze hard en ondoordringbaar voor vocht.
Vervolgens heb ik ze met een mini verfroller in de primer gezet (Vallejo 74601grey primer). Daarna een laag met Vallejo 70870 medium sea grey, gemengd met een klein beetje 71034 sandy brown en 70897 bronze green opgebracht. Nadat de laatste laag was gedroogd, heb ik een droog poedermengsel gemaakt van gemalen kattebaksteentjes, gebrande omber en gebrande sienna pigment uit de verfwinkel. Dat droge mengsel heb ik op de tegels gestrooid en met een kwast en de vingers in de voegen gewreven. Daarbij bleef er ook op de tegels nog wat poeder liggen. Het totale oppervlak heb ik vervolgens rijkelijk ingedruppeld met in water verdunde boekbinderslijm. Die lijm laat zich na droging opnieuw in water oplossen. Het gehele terrein was toen voorzien van een drabje van lijm met roodbruine poederresten, wat na droging een roodbruin gevlekt oppervlak opleverde. Met een in water gedrenkte doek heb ik toen het meeste poeder weggepoetst. De geverfde tegels bleven daarbij onaangetast. Droge Vallejo verf lost niet op in water. Alleen aan de randen bleef pigmentpoeder achter. En dit is het resultaat:



Ben
N-spoor; het fijne van het kleine.
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in periode II en verder van alles wat met model- en grootspoor te maken heeft.

Cord

Het leuke van dit draadje is misschien niet zozeer de vraag, maar alle prima foto's van alle soorten beton die dit draadje oplevert. :)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing