Etsen: vloeistofcirculatie

Gestart door Gerolf, 23 januari 2014, 10:26:14 AM

Gerolf

Mijn nieuwste etstoestel - intussen al wel een jaar intensief in gebruik - heeft een probleem, dat intussen bijna opgelost is

Probleem:
- alles wat in de etsbak wordt geplaatst moet uit kunststof zijn. Metaal wordt immers aangetast.
- De circulatiepomp is gemaakt uit styreen, en dat wordt week bij de gewenste temperatuur van 50°
- De pomp is een Archimedes schroef, dus er zit nogal wat torsie op de as van de pomp
Gevolg: al minstens 5 keer (ik ben de tel kwijt) de as terug moeten lijmen en verstevigen  :(

Het is een combinatie van het soort pomp en de kunststof die aan te pakken was:
Allereerst het type pomp. Dat is nu een soort centrifugaalpomp geworden:



Een relatief snel draaiend "rad", excentrisch in een behuizing geplaatst.
De aandrijving gebeurt magnetisch:
een eerste Neodynium-magneet in het rad, (veilig afgeschermd door kunststof)
een tweede magneet buiten de etsbak op een motor, zorgt doorheen het kunststof voor de beweging

Tweede aspect: materiaal dat wat beter tegen de temperatuur kan, giethars dus
- Hoewel er bijna geen krachten meer op het kunststof inwerken, toch liever dat dan styreen
- Eens een malletje gemaakt, is het vlot mogelijk om er een tweede, derde (reserve) te maken
De gegoten stukken:



Nog wat glad te schuren, en dan de in- en uitstromers (uit styreen) te maken.

Nog een klein probleempje: Het aanzwengelen van de pomp
Als het motorotje meteen op vol toerental draait, geraakt de pomp niet "mee" door de vloeistof-weerstand
=> dus een trage opstart voorzien. Ik denk nu aan een eenvoudige weerstand/condensator-combinatie
Desnoods een microcontroller en PWM, maar hopelijk is dat niet nodig  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Ziet er goed uit, Gerolf.
Hopelijk gaan de testen vlot verlopen !
In elk geval wordt hier al druk geduimd  ;)

Het minste dat hier kan gezegd worden, is dat je telkens öut-of-the-box" denkt. 
Dat was al met de archimedes-schroef, en nu met de magneet-aandrijving !
Super !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterVG


ToThePoint

Tzijn vijgen na pasen Gerolf, maar ik meen me te herinneren dat er een nieuw soort styreen is dat tegen hogere temperaturen kan. Iets van een 200 graden of zo.
Soit in hars afgieten is mijns inziens beter. Geen naden = minder kans op lekken en met dergelijke zaken moet men echt opletten.
Wederom een knap staaltje creativiteit Gerolf.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Bedankt voor de aanmoediging  ;)
Ik heb net even het langzaam aanlopen getest met een RC combinatie (50 Ohm en 4700µF) en dat gaat niet slecht
Weliswaar nog niet ondergedompeld ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

#5
De pomp is intussen ingebouwd, en hij doet het prima met koud water. Weinig lawaai ook.
Ik heb de indruk dat hij een beter debiet haalt dan de vorige Archimedes-pomp.

Warm etsmiddel en lange-termijn-heel-blijven is natuurlijk nog af te wachten ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steven123

Zeer inventief Gerolf, ziet er goed uit!  8)
Groeten & succes
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook