Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Nürnberger spielwarenmesse

Gestart door Peter, 09 januari 2014, 11:05:38 AM

dieselfreak

#75
Na jaren wachten eindelijk hoopvol nieuws over de Nord Belge rijtuigen:



Hier word ik nu blij van zie!

(edit: plaatje zichtbaar gemaakt)
MC

doomslu

Na het ontbijt gaat het terug huiswaarts.
Deze avond lees ik dan nog even rustig al jullie reacties hier en zal ik nog een klein verslagje schrijven en vragen beantwoorden.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

philippe_007


doomslu

Dank je mannen, we gaan vertrekken.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

Zo, we zijn al terug geacclimatiseerd...
En ik heb ook nog wat extra foto's op de website geplaatst.

Wat is het gevoel na 3 dagen Messe?
De Belgische modelspoorder wordt zeker niet vergeten en dat hebben we vooral te danken aan de eigen fabrikanten.
LS-Models is al jaren een grote speler, die prachtige modellen maakt. Voor het eerst geven ze openlijk toe dat er de afgelopen tijd een capaciteitsprobleem was. We hebben de indruk dat de zaken opnieuw wat vlotter verlopen, maar laat ons het vel van de beer niet verkopen voor hij goed en wel geschoten is. Lees: nieuwe producten op de markt zijn gekomen.
Een aantal nieuwe modellen van de serie 21/27 komt er zeer binnenkort aan, waaronder enkele in Tp V (en niet VI, zoals ik eerst genoteerd had) en de Technorame livrei.
De heruitgave van de I6 / I10 rijtuigen in diverse geuren en kleuren lijkt ook voor binnenkort te zijn, om de belangrijkste te noemen.
Ook de M4 rijtuigen zouden nu toch eindelijk worden geproduceerd. Volgens LS nog dit jaar, maar we kennen ondertussen allemaal de Chinesen... Ook de M5 rijtuigen staan op stapel, maar dat wordt ten vroegste 2015.
De langverwachte rangeerlocs zullen nog maar een keer moeten wachten. Wel komt een set van vier viswagentjes en wordt gewerkt aan een Nord Belge en een MU.

B-Models / Van Biervliet heeft nu ook definitief de eigen weg naar China gevonden en was voor het eerste met een eigen stand op de Messe aanwezig.
Naast hun topproducten als de reeks 55 en 57 hebben ze ook begrepen dat de modelspoorder oog heeft voor de prijs van de modellen. De Budget Line 1, reeks 62, blijkt een groot succes. We mogen zeer binnenkort twee modellen in blauwe Infrabel-kleedje verwachten en ook aan een groen TP IV wordt gedacht. De keuze voor een bolle neus mag misschien vreemd lijken, maar het is een locomotief die in talloze versies – en ook internationaal – kan uitgebracht worden, en dat is wel noodzakelijk om de prijs 'buget' te houden.
Ze concentreren zich ook op goederenwagens en beloven alweer een paar mooie nieuwe producties die gretig hun weg naar onze banen zullen vinden.
De 'duikbril' wordt gemaakt samen met LS-Models, waardoor het project niet zo snel vooruit gaat als gewenst. Van de 23, die ook met LS wordt gemaakt, verwachten ze de 2352 in Tp V-VI en de 2363 met geel kleedje.
De reeks 51 is niet begraven, maar er wordt overlegd of het een 'budget' of een gewoon model gaat worden.
Een groene 55 komt er aan en zeer binnenkort ook de CFL-versies van onze 55, namelijk de reeks 1800. De eerste grijze 57 staat ook op stapel.

Ook NMJ gaat een bolle neus op de markt brengen en ook zij plannen talloze versies die er al even mooi uitzien als de B-Models. De NMBS en CFL uitvoeringen komen al voor de zomer werd ons verteld. De prijs? Onbekend, maar betaalbaar, aldus de fabrikant.

Het is jammer voor hen, maar tegen al dat geweld blijft er voor Märklin/Trix niet veel over. Afwachten wat hun bolle neuzen gaan worden. Ik durf me niet uitspreken. Het type 140 in groen ziet er strak uit, maar de prijs is niet mals voor een oud model. Deze zomer weten we wellicht meer als het model op de markt komt. De bolle neuzen daarentegen worden pas in oktober verwacht, als de andere fabrikanten hun modellen al een tijdje in de winkels zullen liggen (als er niets fout loopt natuurlijk, wat ook mogelijk is).

Bij Roco / Fleischmann is de Belgische markt blijkbaar niet interessant meer. Enkel wat oudere rijtuigen en wagentjes worden voor de zoveelste keer opnieuw uitgebracht.

Een mooi model van het type 64 zagen we bij Os.Kar. Vraag is of de Belgische markt hier zit op te wachten, vooral omdat de prijs ongeveer 350 euro gaat bedragen.

Bij ESU komt het rangeerlocje van de reeks 80 al over enkele weken in de winkels. Het belooft een fraai model te worden. Van de class 77 komen er weer enkele nieuwe schilderingen en hun nieuwste model is een Gravita 261. Niet geschikt voor de Belgische markt. Ook de BR245 diesel-traxx wordt aangekondigd. Dit model was bij diverse fabrikanten te zien. Ook deze loc komt niet in ons land.
Interessant is een goederenwagen van Esu voor het meten van afstanden en snelheden. Daartoe is de wagen uitgerust met twee displays die verstopt zitten achter gesloten deuren. Snelheid en afstand worden echter ook via RailCom naar de centrale gestuurd.
Aangekondigd, maar nog in de ontwerpfase zit een soort smartphone, met een grote draaiknop. Het ding gaat via wifi en router praten met centrales van diverse fabrikanten en wordt aldus een nieuwe draadloze handheld.

Verrassend zijn een aantal Belgen bij Liliput. De motorwagen type 600 was ooit verkrijgbaar bij Märklin. We konden al een prototype aanschouwen en zagen een fraai model. Ook een stoomloc type 91 en vijf verschillende rijtuigjes Tp II. Bravo aan de invoerder die dat voor elkaar kreeg.

Bij Piko staat een setje Spa-wagentjes op stapel en een nieuw nummer van de reeks 28. De Desiro is nog steeds gepland voor 2015. Er komt ook een Vectron, maar deze is te verschillend van onze reeks 18 om er een Belg van te maken.

Belgisch spoor N hebben we niet gevonden, maar schaal N gaat af en toe over de lippen. Vraag is of de markt groot genoeg is voor de productie van een model voor ons land.

Dat spoor 0 in de lift zit blijkt op de stand van Lenz waar een open bakwagentje van de NMBS in deze schaal te vinden is. De prijs ligt wellicht rond 100 euro.

Bij Faller zagen we een interessante nieuwigheid die ook bij ons kan gebruikt worden: een installatie voor reiniging en opslag van steenslag. Groot, maar niet té groot, kan dit een interessant thema zijn voor op menig modelspoorweg.

Om de prijs te drukken gaat Märklin zijn startsets 'My World', voor de allerkleinsten, uitrusten met plastieken rails, doch inclusief pukkels.
Wie zijn kroost graag pukkelloos ziet instappen kan binnenkort terecht bij Piko. Het programma heet heel origineel 'myTrain'.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

wisselstromer

mooi verslag, ik verrek morgen en ga maandag eens kijken
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

erik50

Citaat van: wisselstromer op 01 februari 2014, 21:10:57 PM
mooi verslag, ik verrek morgen en ga maandag eens kijken

Oei, dat gaat pijn doen !  ;)
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

Kris

Hallo,
De uitleg van Ls is best grappig , ik denk dat bijna iedereen nu weet dat al die aankondigingen enkel tot doel hebben om de concurentie af te schrikken .


Sicco

Ja 'capaciteitsgebrek'. Dus kondig je elk jaar gewoon nieuwe dingen aan.....  ;D >:(

dieselfreak

Anderzijds zijn we wel altijd blij met het resultaat als er na soms (vele) jaren wachten een model van LS verschijnt. Bij sommige andere merken is de wachttijd niet zo lang maar dan zit het eindproduct weer vol fouten. En zo is er altijd wel iets waar we niet tevreden over zijn.
MC

janieburton

Citaat van: Gerolf op 31 januari 2014, 20:38:24 PM
Citaat van: janieburton op 31 januari 2014, 12:56:00 PMMij zegt een Type 23, 22, 62, 60 of AM85 of een I5 niet veel en ik denk dat er nog redelijk veel mensen zo zijn.

Dat snap ik - en je bent ongetwijfeld de enige, maar een aparte rubriek per type loc of rijtuig  :-\

Men kan het bekijken als een soort "data bank", ik bedoel niet dat alle nummers van loc's en rijtuigen er moet in staan; als men tegen mij zegt een I5 of M5 geloof me ik weet niet het verschil, het zullen wel alle 2 reizigers rijtuigen zijn.

Citaat van: Herwig op 31 januari 2014, 22:08:59 PM
@ gerolf,

Zou het misschien kunnen dat je bedoelt:    "je bent  NIET  de enige"   (...die niet alle rijtuig-, wagen-, loccodes kent...) ?

[En inderdaad:   "ergens"    een lijst met fotootjes-plus-NMBS-nummer, zou wel zo handig kunnen zijn...]



Ik denk ook dat er nog andere modelspoorliefhebbers zijn die de verschillen niet weten.

Toch misschien te overwegen??
 

oebr

#87
http://www.railpassie.org/home.html

zou je moeten kunnen helpen... Geen mooie, maar wel leuke en complete site met een overzicht van diverse reeksen.

En dan zou ik bijna de voortreffelijke site http://www.bfoto.be/documenten.php vergeten, waar Sicco je van dienst is met heel veel interessante info.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

loco

Ik begrijp je probleem. Het is soms zoeken. Ook info over modellen die uitgebracht worden.
Via een zoekmachine vind je heel wat sites met informatie over NMBS materiaal, door gewoon 'NMBS + naam van gewenst materiaal' in te geven. (bvb MNBS M6).
Stel je vraag via een ander topic, anders gaan we dit draadje vervuilen.

oebr

Citaat van: doomslu op 01 februari 2014, 20:19:12 PM
Wat is het gevoel na 3 dagen Messe?
B-Models / Van Biervliet heeft nu ook definitief de eigen weg naar China gevonden en was voor het eerste met een eigen stand op de Messe aanwezig.

De 'duikbril' wordt gemaakt samen met LS-Models, waardoor het project niet zo snel vooruit gaat als gewenst. Van de 23, die ook met LS wordt gemaakt, verwachten ze de 2352 in Tp V-VI en de 2363 met geel kleedje.

Bedankt Luc !

Iemand een idee wanneer de 2363 in een blauw jasje werd gestopt?
Dat zou hopelijk - voor ons en voor de fabrikant - zo laat mogelijk in de jaren '90 mogen zijn, bij de 22gers zag je er gele rijden tot in '96...
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992