Station " Asche aan zee"

Gestart door raf, 03 januari 2014, 13:00:38 PM

raf

vandaag en gisteren verder gedaan aan de loods.niet veel te melden want het lijmen met endfest gaat tergend langzaam doordat de epoxy lang moet uitharden maar we komen er zo ook wel.
de voorste muur met de deuren zit er in en nu ben ik de servo's aan het installeren voor het openen sluiten van deze deuren.
micro servo's (twee stuks)en de processor en dergelijke komt ook hier in te zitten
dit is een goede voorbereiding voor de loods met de 3 deuren.
de processor stuurt de verlichting en de beide servo's dus eigenlijk alles wat er in de loods gebeurt
de verlichting is zoals altijd weer de TL routine dus af en toe een lampje dat flikkert
dan komt nog het lassen er bij dat nu en dan gebeurt en de sturing van de deuren .
extra lampen aan de buiten kant worden dan ook weer gestuurd via deze processor want als het nacht word dan gaat deze verlichting mee aan.
er komen dus eigenlijk uit de loods 5 draden naar de 12 volt voeding die alles gaat voorzien van stroom
2 keer de deuren
1 keer de nacht verlichting
en power draden dat is het zowat.
nu programmeren en kijken hoe alles loopt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

verder gedaan aan de loods.de twee servo's zitten der in en de deuren en front muren zijn geplaatst.nu is het kwestie van alles te laten uitharden en dan kan ik beginnen met de draai punten aan de deuren te zetten en hopelijk werkt alles dan van de eerste keer
de originele dak delen passen niet dus nu heb ik twee mogelijkheden.of ik leg er golfplaten dak op of ik doe de schuurpapier manier.
op de ring loods lagen wat platen op met ribbels eens kijken wat het mooiste uit komt

gr raf

raf

vandaag zijn mijn shapeway deeltjes aan gekomen
man dat is echt mooi spul en zeer stevig in vergelijking van die paal die ik toen gekregen heb
het is zeer flexible en dus haast niet kapot te krijgen
terwijl die paal heel broos was lijkt dit op echt gegoten plastiek
morgen foto maken

gr raf 

raf

lampjes zitten er in alleen moet er nog een geel kleurtje over heen want nu is het licht nog te wit

gr raf

raf

Vandaag verder met het maken van de grond signalen
ik heb er een paar kunnen gieten die echt mooi geworden zijn dus gaan met die banaan.
rode ledjes hebben reeds de draden de gele moet ik nog doen .
eerst de madam en de witte tornado ontwijken en dan kan ik er pas aan beginnen
het gaat weer een heel gepriegel worden en weer vastplakkende vingers maar daarna kan ik ze weer op de baan plaatsen en ziet het er weer een beetje beter uit en komt er licht in de zaak

foto's volgen

gr raf

Sattrickske

Citaat van: raf op 08 januari 2015, 10:37:07 AM
...en komt er licht in de zaak
Letterlijk of figuurlijk? ;D

Ik zie dat je je servos vastlijmt.  Is het niet beter om met een houdertje te werken zodat je ze eenvoudig kan vervangen in geval van defect?

raf

ja patrick maar de ruimte daar onder dat dak is zo miniem dat ik haast geen plaats heb voor een houder.en ze zitten vast met smeltlijm en dat is altijd terug los te krijgen
of ik verwijder heel het plaatje en zet dan een nieuw plaatje met servo
maar waarom zouden ze kapot gaan ????
ik heb in mijn boten servo's zitten die meer dan 30 jaar zijn en nog steeds perfect werken
het probleem met servo's en kapot gaan is dat ze onder belasting blijven staan (dus druk op de servo hevel)
en dit zie ik bij jullie dus haast altijd ook als de baan niet in gebruik is
alle processoren die de servo's sturen hangen met een pootje aan een gemeenschappelijke leiding welke de stand van de servo's saved en de servo in de midden stand van de wissel zet.
eerste bij opstarten is dat de servo mag klapperen want hij raakt niets .tweede is dat hij de stand onthouden heeft waarin hij stond en bij opstarten terug in die stand gaat staan .

hier is dit dus ook zo met de deuren van de loods die half open gaan staan bij afsluiten van de baan.
zodat ze kunnen klapperen bij opstarten want dat heb ik nog niet klaar gekregen om dit op te lossen  (qua programma )

gr raf

Sattrickske

Die 3.7g servos zijn wel wat fragieler dan die die je in je bootjes hebt zitten vermoed ik.
Ze durven wel eens te sneuvelen als ze vastlopen (te ver bewegen dan de mechanica toelaat).  Ik heb er hier zo 2 kapot gekregen (eigen schuld dikke bult).

Maar ik zie dat je goed beseft, wat een servo stuk krijgt.  Dus 't zal zo'n vaart wel niet lopen.

Voor het geval je van gedacht moest veranderen: een simpel L-vormig profieltje met 2 gaatjes en M2/M2.5 tap is perfect om je servo niet definitief vast te zetten.

raf

patrick in sommige van mijn boten zitten 1 gram servo's en die zijn nog een stuk fragieler

als een boot maar in totaal een 500 gr mag wegen moet je echt extreem klein gaan
ik weet echt wel hoe je zulke houders maakt maar warme smelt lijm is heus voldoende want als er meer kracht op de deuren zou moeten zitten zodat de servo dan loskomt dan is er fundamenteel iets verkeerd met de opbouw

gr raf

raf

zo weer wat aan het doen aan de baan
maisjes aan het verven en dat duurt een eeuwigheid maar het word wel mooi

er is beslist om ze een voor een te gaan planten dus nog meer werk
maar zo kan ik de lagere die op de rekjes zitten aan de zijkant van het veld plaatsen zoals in het echt ook die aan de kanten een beetje lager zijn.
sommige zijn wat verbogen en zo maar die hou ik bij om zo een plaats aan de zijkant van het veld te maken waar ze platliggen en daar zet ik dan (als ik ze vind)een paar everzwijnen in met biggen .die pyjama beestjes zijn altijd plezant om te zien
maar waar hebben ze die 40 jaar gezeten dus het zal zoeken worden

dan voor de mensen die dingen in giet hars maken
ik gebruik deze spullen reeds jaren voor mijn boten in verschillende schalen en het wil altijd niet lukken om een goed deel te gieten
dus soms zit ik vooral bij moeilijke delen met een dubbele mal met mislukkingen

die gooi ik dus niet weg maar hou ik in een 2 liter ijskreem doos bij
een mislukte deur kan later voor een schuurtje misschien nog gebruikt worden.
paaltjes die mislukt zijn maar rond een wei zijn der ook soms die gebroken zijn
kastjes die ik te veel heb (1/50 schip)die komen in het groen op de afbraak te liggen (schroothandel)met roest plekken op
mislukte trommels van lieren waar een luchtbelletje in zit komen ook op de schroothoop en zo kun je met een deel van de mislukte delen die toch materiaal en goed gekost hebben een mooi diorama maken zonder extra kosten

foto's volgen

gr raf 

raf

eerste deeltje gefreesd van een gebouw aan een overweg

https://www.youtube.com/watch?v=wjs0EGFNDfw
het tweede was beter want ik had de offer plaat nog niet vlak gefreesd dus aan een kant waren er wat weinig bakstenen
maar ik ga het toch gebruiken want ik kan er altijd wat klimop tegen aan latengroeien

gr raf

raf

de eerste beton afsluiting een het maken
grijs spuiten is nu gedaan en dan zeffens grof zout er op en dan wit er over heen
zodat het lijkt of de verf afbladert

deze muur komt tussen het diesel tankstation en het hoofd spoor te staan.
aan de achter kant daar waar er plaats is komen struiken en bomen te staan die over de afsluiting hangen .
straks foto's

gr raf

raf

hier het muurtje juist gespoten

morgen het op zijn plaats zetten en beginnen met aan kleden van de vulplaats
ik ga donkere ballast gebruiken net zoals op de perrons dit vind ik het beste staan bij dit stukje baan

gr raf

raf

zo het muurtje staat op zijn plaats
morgen aan kleden met groensels en andere rommel van onkruid

die rode tank word nog vervangen door een witte met leidingen en sproei buizen enz.
dan de vulslang nog maken met het hokje waar de pomp is staat

gr raf

gardevil

Raf,

je moet eens tegen het personeel zeggen dat ze niet mogen slapen op dienst, (of had hij gedronken?.)
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?