Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Kalka Shimla Toy Train in Indië

Gestart door dirkkerckhofs, 02 januari 2014, 21:32:50 PM

dirkkerckhofs

Het is ondertussen al een tijd geleden, maar op mijn reis in het noorden van Indië heb ik een rit langs één van 's werelds meest legendarische spoorlijnen mogen meemaken. De Kalka Shimla Toy Train. Een lijn van 90 km tussen Kalka (net boven Delhi) en Shimla, de vroegere Britse zomerresidentie. Het is een diesellijn waar nog met origineel smalspoormateriaal gereden wordt. Al de feiten en technische uitleg vind je op de Engelstalige Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Kalka%E2%80%93Shimla_Railway of op de eerste foto. De lijn is ondertussen UNESCO Wereld erfgoed.



























En nog veel meer op

http://s288.photobucket.com/user/dirkkerckhofs/slideshow/grootbedrijf/Kalka%20Shimla%20Toy%20Train

Er staan ook een paar videokes op. Het was een belevenis. En het materiaal, zowel het rijdend materiaal als de infrastructuur was nog in verrassend goede staat.

Dirk


TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

Aan die lijn is precies serieus hard gewerkt !  889 bruggen en 102 tunnels ... Dat kan tellen ...
Ben je zeker dat de derde foto (waar de eerste draaischijf op te zien is) een echte foto is, en geen beeld van een minibaantje ???
Mooie beelden, absoluut !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Alletwee die draaischijven hebben een hoog "ik wil dit namaken" gehalte  :P  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw


dirkkerckhofs

Ja, het had soms een hoog speelgoedgehalte, maar ik kan jullie verzekeren dat het allemaal echt was  :D

Catje

Indrukwekkend,
En zoals die draaischijven geconstrueerd en uitgevoerd zijn, en dat met beperkte middelen. ???

Het inderdaad een belevenis zijn geweest.
Is dit traject te zien geweest in een uitzending van Rail Away? :-\

Groeten,
Willy

itchy

Geweldige fotoreeks! Ik heb deze trein enkele jaren geleden ook genomen, idem van Kalka helemaal tot in Shimla. In meer dan één opzicht 'n memorabele trip!
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

janieburton